Kirjoittaja Aihe: Endurance kisat  (Luettu 2566 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karvajalka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Flickr-Sivut
Endurance kisat
« : 07.05.09 - klo: 09.24 »
Lueskellessani tuosta Lippiksen kariutuneesta endurance-kisasta, heräsi muutama kysymys ihan käytännön asioista ko. kisatyypissä. Siis ihan puhtaasti mielenkiinnosta tuli asiaa pohdittua. Nopea haku foorumille paljasti että endurance kisoja on ilmisesti ennenkin yritetty järkätä, mutta aika huonolla menestyksellä, joten vastauksia ei oikein löytynyt.

Perusidealtaanhan endurance poikkeaa jonkin verran normaalista kisasta. Vaikka normi kisassakin tasaisen tappava tahti yleensä tuo hyvän tuloksen, niin endurancessahan se lienee pakollinen tyyyli. Ja kisan kesto tuo omat haasteensa.

Tulospalvelu:
Näissä kisoissa tilanne pitänee olla helposti tarkistettavissa. Kisaajillekin saattaa olla vaikeata pysyä kärryillä kuka on kenenkin edellä kuskien vaihtumisen ja huoltotaukojen takia. Tällähän voi olla suurikin merkitys koska nopea kuski voi olla muuutaman kierroksen hitaamman perässä mekkauksen takia. Silloinhan hitaammalla ei ole mitään tarvetta tehdä tietä nopeammalle. Paikalle kisan puolessa välissä saapuvalle katsojalle tilanne on tietenkin vielä sekavampi. Neljänkin tunnin kisan selostus taitaa käydä aika lailla naapurin "Kyllösen" kurkun päälle. Eli kuinka kansa pysyy ajan tasalla kisan tilanteesta?

Tiimin sisäinen kommunikaatio:
Sisätiloissa tämä tuskin on ongelma. Mutta esim Tattarisuolla mikroautojen pöristessä vieressä ja tuulen koittaessa puhaltaa kuskeja alas konttien päältä, voi olla ongelmallista kiinnittää grid girlin kanssa juttelemaan juuttuneen mekaanikon huomio, että voi infota aikeista tulla varikolle aikaisemmin kuin oli suunniteltu. Siis karjaisematta niin että muut kuskit tippuu lauteilta...

Rataprofiili:
Ilmeisesti tähän toimii paremmin luokalle normaalia pidempi rata paremmin kuin lyhyt. Veikkaisin että useemman tunnin lyhyen radan sahaaminen alkaa puuduttaa. Ja vaikka pitkät suorat ei minille tms hitaammalle kulkineelle kovin hauskoja ole, niin toiminevat pienenä hengähdystaukona. Ja jos mukana on Le Mans tyyliin parin eri luokan autoja, ei hitaampien tarvitse antaa tietä ihan joka kierroksella nopeammille.

Nostaminen:
Tuolla Lippiksen ketjussakin tästä puhuttiin. Mielestäni "tiimi nostaa oman autonsa" vaihtoehto sopii täman kilpailutyyppin henkeen hyvin. Tarkoitushan ei ole ajaa kierrosennätystä joka kierroksella, vaan mahdollisimman pitkä matka annetussa ajassa. Jos radalla on liikaa vilskettä nostajien parveillessa siellä, lajin perimmäinen idea ei taida olla ihan sisäistetty.

Akkujen vaihtaminen:
Sähköautoissa kun harvemmin kesken tavallisen kisan akkuja vaihdetaan, mutta endurancessa moneenkin kertaan, niin korin kiinnitys voi näytellä kohtuu isoakin roolia. Eli millä tavalla endurance pelin kori kiinnitetään? Normaalisti klipseillä vai onko fiksumpia tapoja?
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Endurance kisat
« Vastaus #1 : 07.05.09 - klo: 10.18 »
Syndicate-luokassa järjestettiin "tunnin kisat" viimeistä kertaa vissiin noin 4 vuotta sitten Rajatorpassa.

Syndicate-moottori oli varsin vähän huoltoa kaipaava 17-lankainen hiilellinen yksityyppimoottori suljetulla kannulla.

Formaatti oli varsin hauska. Akkua vaihdettiin ehkä noin 6-7 minuutin välein.

Löytyisiköhän turistiin uudestaan sopiva formaatti kestävyyskisaamiseen?
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Karvajalka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Flickr-Sivut
Vs: Endurance kisat
« Vastaus #2 : 07.05.09 - klo: 11.27 »
Syndicate-luokassa järjestettiin "tunnin kisat" viimeistä kertaa vissiin noin 4 vuotta sitten Rajatorpassa.

Syndicate-moottori oli varsin vähän huoltoa kaipaava 17-lankainen hiilellinen yksityyppimoottori suljetulla kannulla.

Formaatti oli varsin hauska. Akkua vaihdettiin ehkä noin 6-7 minuutin välein.

Löytyisiköhän turistiin uudestaan sopiva formaatti kestävyyskisaamiseen?

Stanun & VTRn käyttämä karvaton 17.5 kone plus lipot tuntuisi sopivan kestävyyskisaan varsin hyvin. 3200mAh LiPolla posottelee noin 20 minuuttia, eikä kone edes kuumene erityisemmin kunhan käyttää maltillisia välityksiä. Noilla ajoajoilla tunti tosin alkaa käymään lyhyeksi jos kyseessä on joukkueet useammalla kuskilla. Kyllähän kestävyyskisassa kuskin pitäisi puikoissa olla useammin kuin kerran kisan aikana.
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Endurance kisat
« Vastaus #3 : 07.05.09 - klo: 12.52 »
Syndicate-luokan tunnin kisassa ukkoa ei vaihdettu, akkua vaan.  :wink:
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Endurance kisat
« Vastaus #4 : 07.05.09 - klo: 13.57 »
Tarinaa yhdestä endurance-kisasta http://www.oople.com/rc/photos/ebor24-2009/
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa Karvajalka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Flickr-Sivut
Vs: Endurance kisat
« Vastaus #5 : 08.05.09 - klo: 08.27 »
Syndicate-luokan tunnin kisassa ukkoa ei vaihdettu, akkua vaan.  :wink:

Silloin oli miehet rautaa ja autot puuta... Vai miten se menikään  :grin:
Tuossa on kyllä se hyvä puoli että kahden miehen tiimi (?) on helpompi saada kasattua ja kisaan kuin 4+ jäsenen kalentereiden synkronointi.

Tarinaa yhdestä endurance-kisasta http://www.oople.com/rc/photos/ebor24-2009/

Hyvä artikkeli ja kiinnostavan näköistä hommaa, varsinkin tuo autojen vahvistus kestävyyskisoja varten...
Vaihteeksi taas nettiyhteyteni päästi käymään briteissä niin pääsin lukemaan. Jostain syystä just britti-sivustoille pääsemisen kanssa mulla tuppaa olemaan ongelmia silloin tällöin. Muualle maailmalle kyllä yhteydet toimii...
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Endurance kisat
« Vastaus #6 : 15.06.09 - klo: 16.17 »
Lyödään hynttyt yhteen minien kanssa ja järjestetään nämä kestävyys kisat.
Siis VTR ja MINIT.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Karvajalka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Flickr-Sivut
Vs: Endurance kisat
« Vastaus #7 : 15.06.09 - klo: 18.42 »
Lyödään hynttyt yhteen minien kanssa ja järjestetään nämä kestävyys kisat.
Siis VTR ja MINIT.
Jerzi

Edelleenkään en ole yhtään RC-kisaa koskaan ajanut, mut silti kuulostaa kiinnostavalta  :grin:

Ketjun aloitettuani, mutta mitään RC-kisoista varsinaisesti tietämättömänä, teoretisoin että homma vois toimia esim näin:

- 3 miehen joukkueet joista ainakin kaksi ajaa, yksi voi latailla/vaihdella akkuja ja toimia nostajana, jos sille ei autoa uskalla antaa ajettavaksi  :wink: Tuollaisia tiimejä luulisi olevan vielä aika helppo saada kasaan, vaikka kesällä porukalla menoja kalenterissa onkin jo riittävästi.
- Tiimi nostaa oman autonsa. 3 ukon tiimissä pitäisi olla aina yksi vapaana siihen hommaan auton liikkuessa. Ja jos nostaja on vessassa, niin sitten vaan ajetaan varoivaisemmin.
- 7,4V LiPot tai 7,2V NiMhit ok kunhan kapasiteetti on 5500mAh tai alle ja kuoret kovat. NiMhejä tuskin kannattaa käyttää, mutta eipä niitä kieltääkään tarvitse. Tuo 5500mAhn rajoitus: Isompi kapasiteetti hyödyttää kyllä pysähdysten vähenemisen kautta, mutta akut maksavat hunajaa. Joten rajoitus vaan pitämään varustelukierteen kurissa. EFRAn lisalla ei myöskään ole yhtään tuota isompaa akkua.
- Jos tiimejä ei ole kovin montaa luokassaan, aika-ajoja ei varmaan tarvita. Laitetaan vaan luokat starttaamaan eri osasta rataa, ettei ekassa kurvissa ole ihan kauhea härdelli. Tuolla tavalla säästyy aikaa, eikä kestävyyskisassa lähtöruudulla niin suurta merkitystä ole.

Ja tosi pro-tiimi osallistuu sekä Mini- että VTR-luokkaan samalla kolmella miehellä. Silloin ei vaan kaadeta autoa, kun se yks mekkari on vaihtamassa toiseen akkua :grin:
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

Mika R

  • Vieras
Vs: Endurance kisat
« Vastaus #8 : 16.06.09 - klo: 12.58 »
HPI Bajoilla ajettiin kansainvälinen kestävyyskisa syksyllä jos oikein muistan jossa oli joukkue Suomesta, Pienoismalli lehdessä oli siitä juttu. Ehkä MKE tai JouniH voivat kertoa lisää.
Minusta ihan normaali kisapäivä on aikamoinen endurance kisa niin autoille kuin kuskeille joten kandeisko sellasesta aloittaa.

Poissa Munkki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Endurance kisat
« Vastaus #9 : 16.06.09 - klo: 14.19 »
http://rc10.fi/index.php?topic=29266.0 tuolla onpi jotain niistä kisoista.
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

Poissa Karvajalka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Flickr-Sivut
Vs: Endurance kisat
« Vastaus #10 : 16.06.09 - klo: 14.50 »
HPI Bajoilla ajettiin kansainvälinen kestävyyskisa syksyllä jos oikein muistan jossa oli joukkue Suomesta, Pienoismalli lehdessä oli siitä juttu. Ehkä MKE tai JouniH voivat kertoa lisää.
Minusta ihan normaali kisapäivä on aikamoinen endurance kisa niin autoille kuin kuskeille joten kandeisko sellasesta aloittaa.


Varmasti normaalikin kisapäivä pistää kestävyyttä koetukselle. Ja pianhan tässä on paritkin kisat tiedossa. Joten niistä aloitetaan.

Endurance formaatissa itseäni aiankin viehättää kilpailun erilainen taktiikka. Kun kisan pituus normaaliin sähköautojen finaaliin verrattuna yli kymmen kertaistuu, täytyy ajamiseenkin alkaa suhtautumaan eri lailla. Auton säästäminen ja tyhmien riskien välttely on kovia sanoja. Ja kuten tässä ketjussa linkitetyistä endurance kisaraporteista näkyy, haaveri aikaisessa vaiheessa kisaa ei vielä merkkaa paljonkaan. Vielä ehtii kuromaan kaulaa kii, varsinkin jos muilla on ongelmia.
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

Mika R

  • Vieras
Vs: Endurance kisat
« Vastaus #11 : 16.06.09 - klo: 15.12 »
Onhan se niinkin ja korostuu erityisesti sähkispuolella. Toisaalta jos mietit kokonaista kisapäivää niin se on pitkä pätkä joka on vain jaettu osiin. Siellä sitä enduranssia vasta kaivataankin. Toisaalta tiimissähän sitä ei ajeta, joka tässä taitaa olla se juttu

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Endurance kisat
« Vastaus #12 : 16.06.09 - klo: 15.16 »
Onhan se niinkin ja korostuu erityisesti sähkispuolella. Toisaalta jos mietit kokonaista kisapäivää niin se on pitkä pätkä joka on vain jaettu osiin. Siellä sitä enduranssia vasta kaivataankin. Toisaalta tiimissähän sitä ei ajeta, joka tässä taitaa olla se juttu

Siihen lisää vielä sen, että ajaa aamulla kisapaikalle ja illalla kotiin, niin se on todellista endurancea. Esim. Lippiksen kisojen aikataulu JKL-HKI-JKL-reissulle oli: lähtö 04.30 ja kotona 23.30. :)