Kirjoittaja Aihe: Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista  (Luettu 26234 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #30 : 12.08.03 - klo: 14.43 »
Lainaus käyttäjältä: "Padi"
Jalkapallossa on junnut päässeet pelaamaan ensimmäiset matsit ja harkat ilman liittymisiä tai lisenssiä niin kauan kuin minä olen sitä pelannut/seurannut eli jo 60-luvulta lähtien



Tossa infoa esim. junnu futiksen lisensseistä.... on varmaan muuttuneet 60-luvulta jonkin verran, joten on ihan hyvä tarkastaa kuinka homma on tänä päivänä...
http://www.palloliitto.fi/palvelut/lisenssit/lisenssien_hinnat_2003

Tuo löytyy vielä....  kuukauden ajaksi.... siinä kieltämättä on hyvä malli !
http://www.palloliitto.fi/palvelut/lisenssit/kaikki_pelaa-tutustumislisenssi

ja noi harjoitus yms. ratamaksu jutut, nehän ovat jokaisen seuran oma asia.... monet futisseurat ottavat jopa kymmeniä euroja jäsenmaksusta ja sen lisäksi pitää vielä kantaa mainoksia yms... ja se kaikki seuran hyväksi...

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #31 : 12.08.03 - klo: 14.46 »
Vois tulla kyl mieleen että se mekaanikon lisenssipakko on turhaa lisävaikeutta ja rahankeruuta? Jos vakuutuksista homma on kiinni niin voisin ihmetellä kuinka AKK kilpailu eroaa esim. kerhokisoista joissa tankata saa ilman lisenssiäkin. Olisiko kilpailukohtainen lisenssi mahdollinen esim. ilman kerhoon liittymistä? Jos maksat kehoonliittymisen ja kokovuodenlisenssin on kisoihin asti pääseminen yleisesti aika heikkoa, monet ajavat vain "kerhokisoissa" tästä johtuen. Mm. Jenkeissä saa ostaa kilpailukohtaisia lisenssejä joita itsekin olen käyttänyt.

Poissa Alfa

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #32 : 12.08.03 - klo: 15.03 »
Kuinka kauan ootte reenannu kisoja varten?? Mitä kaikkee kisoissa pitää olla mukana auton,ohjaimen,hehkun,itsensä lisäksi?
Talvella jos kelit antaa periksi niin reenaan kesän kisoja varten.
Mulla niinku menis kisamaksuihin:
Lisenssi 24e
Kisamaksu n.20e
Seuramaksu n.30e.

Poissa Padi

  • Jäsen
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #33 : 12.08.03 - klo: 15.07 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"


Tossa infoa esim. junnu futiksen lisensseistä.... on varmaan muuttuneet 60-luvulta jonkin verran, joten on ihan hyvä tarkastaa kuinka homma on tänä päivänä...


Toki on muuttunut mutta olen pysynyt ajan hermolla kun omat pojat pelaavat   :mrgreen:

Tuo kilpailukohtainen lisenssi olisi aika hyvä juttu meilläkin.

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #34 : 12.08.03 - klo: 15.10 »
Juu, etenkin tuo mekaanikkoa varten tuleva lisenssi voisi hyvinkin olla kertakäyttökilpailukohtainen.

Itselläni kun ei varsinaisesti vakituista mekaanikkoa ole toistaiseksi niin on vähän nihkeetä sitten maksella aina eri kaverin (seuramaksut ja) lisenssimaksut pahimillaan yhtä kisaa varten...
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #35 : 12.08.03 - klo: 15.54 »
No voi kilin kellit!

Ei pitäisi vissiin verrata mihinkään toiseen lajiin (jalkapallo), kun heti menee keskustelu toisille urille. Varmaan löytyy jostain lajista jotain mätää, mutta ei sitä tarvitse apinoida.

Tumpille tiedoksi, että olin poikani kanssa nostajina SM finaalissa Vantaalla hiljattain, kun kuuluttaja anomalla anoi henkilöitä sinne. Muuten ei olisi nostajia ollut lainkaan, sittenkin vain kourallinen. Jos olisin tietänyt tämän(katsokaa aikaisemmat juttuni) lisenssirahastuksen olisin voinut jättää nostamiset tekemättä, olinhan "uhkana kilpailuille kun ei sitä lisenssiä ollut takaamassa kilpailijoiden oikeus- ja omaisuusturvaa". Vettä kun satoi ja p*ska lensi päälleni olisi edes pesulalasku syytä hoitaa. :wink:

Ehkä lohtuna voin nyt sitten miettiä ettei minua rangaista luvattomasta lisenssittömästä ratatoiminnasta, kun en ole lisenssin haltija.

Ja painotan vielä, että ei koko kauden asioissa ole mitään ongelmaa. Ongelma on vain yhden kisan alaikäisen kisailu!

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #36 : 12.08.03 - klo: 16.06 »
Lainaus käyttäjältä: "Padi"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"


Tossa infoa esim. junnu futiksen lisensseistä.... on varmaan muuttuneet 60-luvulta jonkin verran, joten on ihan hyvä tarkastaa kuinka homma on tänä päivänä...


Toki on muuttunut mutta olen pysynyt ajan hermolla kun omat pojat pelaavat   :mrgreen:

Tuo kilpailukohtainen lisenssi olisi aika hyvä juttu meilläkin.


Oon pistänyt ko. linkin ja esityksen menemään eteenpäin AKK:lle, Sulkavan Kaleville, joten katsotaan ... lajiryhmästä se ei tule olemaan kiinni, vaan teemme tarvittavat esitykset, jos homma sitä kaipaa...

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #37 : 12.08.03 - klo: 16.15 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"

....
Ei pitäisi vissiin verrata mihinkään toiseen lajiin (jalkapallo), kun heti menee keskustelu toisille urille. Varmaan löytyy jostain lajista jotain mätää, mutta ei sitä tarvitse apinoida.

Tumpille tiedoksi, että olin poikani kanssa nostajina SM finaalissa Vantaalla hiljattain, kun kuuluttaja anomalla anoi henkilöitä sinne. ........


No kyllä sitä kannattaa muuallekin verrata ja asioita pohtia, kuitenkin jodumme kilpailemaan muidenkin harrasteiden kanssa samoista junnuista.  Kerrottakoon tähän vielä se tosiasia, että PA:ssa jokainen junnu pääsee itse osallistumaan ja ajamaan kilpaa, mikäli itse niin haluaa ! Vaikka on olemassa hyvät Nuori Suomi ohjelmat yms. futiksessa, niin ikävä kyllä monessa monessa seurassa ei pääse pelaamaan jos ei taito riitä, vaikka sielläkin liitto on säännöt sanellut ja kertonut että junnufutiksessa on kaikkien pakko saada pelata, näin ei siis ole ! Eikä siitä tunnuta edes välittävän, seuroissa eikä ko. liitossa !

Meinasin tähän jotain kirjoittaa, tosta Vantaan kilpailujärjestäjän anomisesta... mutta jätän kertomatta, parempi niin.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #38 : 12.08.03 - klo: 16.24 »
Kiitos Tumppi!

Sitähän minä kaipasin, että asiaan tartutaan ja hoidetaan homma toimimaan.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #39 : 12.08.03 - klo: 16.28 »
*****
Pienoisautoilun lisenssi
Pienoisautoilussa kilpaillaan pienoisautoilun lisenssillä, jonka vakuutusturva on toimitsijalisenssiä vastaava. Myös muiden lajien lisenssit kelpaavat pienoisautoilussa - myös ne joissa on lajirajoituksia.
*****

Täytyy vielä tarkistaa, mikä toi vakuutusosuus on tossa PA lisenssissä.... se ei ehkä olekaan sitä 11€ mitä olen aikaisemmin kertonut....

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #40 : 12.08.03 - klo: 16.44 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Vois tulla kyl mieleen että se mekaanikon lisenssipakko on turhaa lisävaikeutta ja rahankeruuta? Jos vakuutuksista homma on kiinni niin voisin ihmetellä kuinka AKK kilpailu eroaa esim. kerhokisoista joissa tankata saa ilman lisenssiäkin. Olisiko kilpailukohtainen lisenssi mahdollinen esim. ilman kerhoon liittymistä? Jos maksat kehoonliittymisen ja kokovuodenlisenssin on kisoihin asti pääseminen yleisesti aika heikkoa, monet ajavat vain "kerhokisoissa" tästä johtuen. Mm. Jenkeissä saa ostaa kilpailukohtaisia lisenssejä joita itsekin olen käyttänyt.


Ehkä olisi ajat sitten ollut hyvä perustaa oma topic tätä varten....

Kertalisenssi saattaa olla mahdollista ilman seuraanliittymistä, odottelen vielä vastauksia, hinta olisi kenties 12€ ?? ....


Rakentavassa mielessä:
Kertokaahan jos huoltalisenssiä/mekaanikkolisenssiä ei ole, niin kuinka hoidetaan vastuuasiat sitten kuntoon, jos jotain tapahtuu ko. henkilön toimesta ? Sääntöjen vastaisuutta tms...

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #41 : 12.08.03 - klo: 17.04 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Rakentavassa mielessä:
Kertokaahan jos huoltalisenssiä/mekaanikkolisenssiä ei ole, niin kuinka hoidetaan vastuuasiat sitten kuntoon, jos jotain tapahtuu ko. henkilön toimesta ? Sääntöjen vastaisuutta tms...


Mitkä vastuuasiat? Kuten edellä jo kirjoitin, muistaakseni lisenssin antama vakuutussuoja ei ole "honkkelivakuutus". Jokainen on siis itse vastuussa tekemisistään, kuten aina muulloinkin.

Ja toiseksi, vain alle 16-vuotiailla on oltava huoltaja, jolla on huoltajalisenssi. Varikolla luumuilee kuitenkin myös yli 16-vuotiaiden vanhempia/kavereita/tyttöystäviä ym. Heillä ei ole minkään valtakunnan lisenssiä, eikä välttämättä lajin ja sen käytäntöjen tai vekottimien tuntemustakaan. He ovat varmuudella vähintään yhtä "vaarallisia" kuin junnujen yleensä varsin osaavat huoltajat. Miksi heitä ei tarvitse nähdä samanlaisena riskinä?

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
ilmaiset seurat
« Vastaus #42 : 12.08.03 - klo: 17.25 »
lisätään nyt listaan Jyväskylän kaupunkiseurakunnan rc-kerho, siis jos edullisesti haluaa lähteä liikkeelle. ko. seuralla ei ole jäsenmaksua, joten soitto seuran yhteyshenkilölle ja lisenssi tilaukseen...

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #43 : 12.08.03 - klo: 17.40 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Rakentavassa mielessä:
Kertokaahan jos huoltalisenssiä/mekaanikkolisenssiä ei ole, niin kuinka hoidetaan vastuuasiat sitten kuntoon, jos jotain tapahtuu ko. henkilön toimesta ? Sääntöjen vastaisuutta tms...


Mitkä vastuuasiat? ....


Esim. kilpailutapahtuman aikana, auto jää radan varteen ja oma mekaanikko menee sen sieltä hakemaan, matkalla hän sitten kenties tekee "hallaa" muille kilpailijoille...

Tai esim. polttiskilpailuissa tankkaaja "tahallaan" vahingoittaa muiden kilpailijoiden kulkua ratavarikolla ....

Näitä vastuu asioita tarkoitan .... Tämän tyyppisiä esimerkkejä varmaan voisi olla pilvin pimein.... Näitä ei ehkä ole sattunut, mutta ne täytyy myös ennakolta miettiä, miten tehdä JOS...

Poissa Juha

  • Jäsen
    • Profiili
Kerhokisat SM-sarjojen yhteyteen
« Vastaus #44 : 12.08.03 - klo: 18.02 »
Tuossa Tumpin ehdotuksessa on ideaa, että voi järjestää kerhokisat toisen kisan yhteyteen. Kannattaisi pitää jokaisen ensivuoden ja jopa tämän loppukauden kisojen yhteydessä aina kerhokisat.
Tällöin uusi kuski pääsisi kokeilemaan lajia ilman suuria kustannuksia tosta noin vaan. sarjakisojen yhteydessä ajetut kerhokisat mahdollistaisivat myös muutaman vuoden kisaharjoittelun sarjan mukana ennen osallistumista itse sarjaan. Näin oppirahat jäisivät pienemmiksi.

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
ilmaiset seurakunnat???
« Vastaus #45 : 12.08.03 - klo: 19.45 »
Lainaus käyttäjältä: "m.e."
lisätään nyt listaan Jyväskylän kaupunkiseurakunnan rc-kerho, siis jos edullisesti haluaa lähteä liikkeelle. ko. seuralla ei ole jäsenmaksua, joten soitto seuran yhteyshenkilölle ja lisenssi tilaukseen...


Jos ihan tarkasti otetaan maksaahan tuo seurakuntaan liittyminen sen parisen tuhatta mummoa/vuosi ettei sekään kaikissa tapauksissa ihan edullisin ole.  :wink:

case 1:
Minusta tuo vastuu kysymys on ihan selkeä sen tankkaajan osalta oli lisenssiä tai ei (voi olla etten ihan ymmärtänyt)...
Kyseinen kuljettaja on niin tuloksen kuin muunkin osalta vastuussa ettei tankkaaja aiheuta harmia.. näin ymmärtäisin?


case 2:
Lisenssin omaava tankkaaja astuu toisen auton päälle radalla, rangaistaanko tässä tapauksessa hänen omaa tulosta vai sen kuljettajan kenen nimetty mekaanikko hän oli? Mielestäni Kyseisen erän kuljettaja on vastuussa siitä että mekaanikko ymmärtää mitä tulee tehdä ja mitä ei...

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #46 : 12.08.03 - klo: 20.06 »
case 3:
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

Esim. kilpailutapahtuman aikana, auto jää radan varteen ja oma mekaanikko menee sen sieltä hakemaan, matkalla hän sitten kenties tekee "hallaa" muille kilpailijoille...

Jos niin tapahtuu, niin korvaako lisenssin vakuutusturva todellakin materiaaliset vahingot? Vähän uskaltaisin epäillä...

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #47 : 12.08.03 - klo: 20.38 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
case 3:
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

Esim. kilpailutapahtuman aikana, auto jää radan varteen ja oma mekaanikko menee sen sieltä hakemaan, matkalla hän sitten kenties tekee "hallaa" muille kilpailijoille...

Jos niin tapahtuu, niin korvaako lisenssin vakuutusturva todellakin materiaaliset vahingot? Vähän uskaltaisin epäillä...


Kyse ei ole materiaalisista vahingoista, vaan siitä kenelle kuuluu seuraamus siitä kun mekaanikko töpeksii ? Mistä löytyy riittävästi argumentteja, että mekaanikon töppäilyistä annettaisiin kilpailijalle esim. varoitus tms.. Ja miksi pitäisi kilpailijaa rangaista siitä, että hänen mekaanikkonsa töpeksii ?

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: ilmaiset seurakunnat???
« Vastaus #48 : 13.08.03 - klo: 10.25 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Lainaus käyttäjältä: "m.e."
lisätään nyt listaan Jyväskylän kaupunkiseurakunnan rc-kerho, siis jos edullisesti haluaa lähteä liikkeelle. ko. seuralla ei ole jäsenmaksua, joten soitto seuran yhteyshenkilölle ja lisenssi tilaukseen...


Jos ihan tarkasti otetaan maksaahan tuo seurakuntaan liittyminen sen parisen tuhatta mummoa/vuosi ettei sekään kaikissa tapauksissa ihan edullisin ole.  :wink:

...


Itselläni ei ole tiedossa yhtäkään seurakunnan alaista PA kerhoa, joka vaatisi liittymisen ko. seurakuntaan ? ... Kyllä srk:n PA kerhoon on kaikki tervetulleita, uskontoon tms. katsomatta, näin ainakin Vaasassa, muista en ole varma. Mutta epäilisin, että yksikään seurakunnan nuorisotyötä vetävä jättää yhtäkään junnua oven taakse sen takia, että ei edusta ev.lut. seurakuntaa...

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Re: ilmaiset seurakunnat???
« Vastaus #49 : 13.08.03 - klo: 12.00 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Lainaus käyttäjältä: "m.e."
lisätään nyt listaan Jyväskylän kaupunkiseurakunnan rc-kerho, siis jos edullisesti haluaa lähteä liikkeelle. ko. seuralla ei ole jäsenmaksua, joten soitto seuran yhteyshenkilölle ja lisenssi tilaukseen...


Jos ihan tarkasti otetaan maksaahan tuo seurakuntaan liittyminen sen parisen tuhatta mummoa/vuosi ettei sekään kaikissa tapauksissa ihan edullisin ole.  :wink:

...


Juuei tarvitse olla seurakunnan jäsen.
Esim. meillä Järvenpään SRK:n kerhon lisenssillä ajaa ukkoja Mäntsälästä, Tuusulasta ja Keravalta eikä ole kysytty, että ollaankos sitä pakanoita vai mitä.
-Pekka

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #50 : 13.08.03 - klo: 12.39 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Rakentavassa mielessä:
Kertokaahan jos huoltalisenssiä/mekaanikkolisenssiä ei ole, niin kuinka hoidetaan vastuuasiat sitten kuntoon, jos jotain tapahtuu ko. henkilön toimesta ? Sääntöjen vastaisuutta tms...
.....
.....
Esim. kilpailutapahtuman aikana, auto jää radan varteen ja oma mekaanikko menee sen sieltä hakemaan, matkalla hän sitten kenties tekee "hallaa" muille kilpailijoille...

Tai esim. polttiskilpailuissa tankkaaja "tahallaan" vahingoittaa muiden kilpailijoiden kulkua ratavarikolla ....

Näitä vastuu asioita tarkoitan .... Tämän tyyppisiä esimerkkejä varmaan voisi olla pilvin pimein.... Näitä ei ehkä ole sattunut, mutta ne täytyy myös ennakolta miettiä, miten tehdä JOS...


Pakkolisenssiä on perusteltu sen sisältämällä vakuutuksella sekä vastuukysymyksillä. Pakko myöntää, en ole enää yhtään jyvällä, mistä asiassa ihan oikeasti on kysymys.

Otetaanpa esimerkki touringin TJ-luokasta, mikä on lajin tavallisin aloitusluokka rc-junnulle, ja missä kilpailija- ja huoltajalisenssit siksi eniten puhuttavat: junnun huoltaja ryntää radalle nostamaan autoa, ja mennessään survaisee kanssakilpailijan auton muusiksi. Mitä siitä seuraa, ja miten seuraukset riippuvat lisenssistä tai lisenssittömyydestä?

1. Materiaalisen vahingon korvaus jää siis osapuolten välillä sovittavaksi asiaksi - "jokainen kilpailee omalla vastuullaan.." Lisenssivakuutus ei korvaa.

2. Muut vahingot tarkoittanevat ko. erän ja kilpailun pieleen menemistä muusiksi menneen auton kuskin osalta? Onko niin, että jos vahingon aiheuttajalla on lisenssi, hänen suojattiaan voidaan rangaista tapahtuman johdosta? Ja jos lisenssiä ei ole, suojattia ei voi rangaista?

Kertokaas nyt, tästäkö "vastuuasioissa" siis on kysymys? Jos ei, niin mistä?

3. Ja itse kilpailijan osalta: jos junnu aiheuttaa vahinkoa kanssakilpailijansa autolle ja kilpailulle, riippuuko rangaistus jotenkin siitä, onko hänellä lisenssi vai ei? Siksikö AKK:n alaisissa kisoissa samalle viivalle ei voi edes lajin edistämismielessä ajatella lisensittömiä kilpailijoita? Niinkö?

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #51 : 13.08.03 - klo: 12.52 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
...

.......
.......
Mitä siitä seuraa, ja miten seuraukset riippuvat lisenssistä tai lisenssittömyydestä?

1. Materiaalisen vahingon korvaus jää siis osapuolten välillä sovittavaksi asiaksi - "jokainen kilpailee omalla vastuullaan.." Lisenssivakuutus ei korvaa.

2. Muut vahingot tarkoittanevat ko. erän ja kilpailun pieleen menemistä muusiksi menneen auton kuskin osalta? Onko niin, että jos vahingon aiheuttajalla on lisenssi, hänen suojattiaan voidaan rankaista tapahtuman johdosta? Ja jos lisenssiä ei ole, suojattia ei voi rankaista?

Kertokaas nyt, tästäkö "vastuuasioissa" siis on kysymys? Jos ei, niin mistä?

3. Ja itse kilpailijan osalta: jos junnu aiheuttaa vahinkoa kanssakilpailijansa autolle ja kilpailulle, riippuuko rangaistus jotenkin siitä, onko hänellä lisenssi vai ei? Siksikö AKK:n alaisissa kisoissa samalle viivalle ei voi edes lajin edistämismielessä ajatella lisensittömiä kilpailijoita? Niinkö?


Nyt en puhu ollenkaan vakuutusasioista, vaan pelkästään kilpailutoiminnasta ja siellä mahdollisesti tapahtuvista sääntöjenvastaisuuksista, joihin täytyy tavalla tai toisella reagoida, kun kohdalle osuu...

Jos kaverilla (eli mekaanikolla) on lisenssi, se voidaan ottaa pois, mikäli on tapahtunut jotain sääntöjenvastaista hänen toimestaan ja seuraavaan kisaan ei ole enää asiaa. Jos hyväksytään lisenssittömät kaverit mekaanikoiksi rata-alueelle ja he tekevät siellä sääntöjenvastaisuuksia, niin miten toimitaan niissä tapauksissa ? koska mitään valvontaa ei ole ....

1. oikein

2. jos tässä vahingon aiheuttaja on sama kuin mekaanikko, niin ei tietenkään ragaista sitä ketä ko. mekaanikko huoltaa kilpailun aikana, vaan rangaistaan pelkästään mekaanikkoa..., mikäli ko. mekaanikko on se joka on aiheuttanut sääntöjenvastaisuuksia..

3. AKK:n alaisessa kilpailutoiminnassa, kilpailijalla pitää olla lisenssi. Jos kilpailijalla ei olisi lisenssiä, niin miten häntä tulisi rangaista siinä tilanteessa, jos hän toimii sääntöjenvastaisesti ?

esim. kerhokilpailuissa ja kerhojenvälisissä kilpailuissa ei lisenssiä tarvitse olla, mutta eipä siellä tehtyjä "töppäilyjä" käsitelläkään AKK:ssa, vaikka ajaisi sitten minkälaisilla vilunkivehkeillä....

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #52 : 13.08.03 - klo: 16.58 »
Kysymys lisenssistä:


Tilataanko lisenssi kauden jälkeen uusiksi? vai miten homma hoituu? Tuleeko lisenssi ihan vaan automaattisesti postissa?
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa Alfa

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #53 : 13.08.03 - klo: 17.42 »
Kukas on käyny muokkaan mun otsikkoa :evil:  :wink:  Kyllä uskoisin että se lisenssi pitäis tilata uudestaan. :o

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #54 : 13.08.03 - klo: 17.51 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

A. Jos kaverilla (eli mekaanikolla) on lisenssi, se voidaan ottaa pois, mikäli on tapahtunut jotain sääntöjenvastaista hänen toimestaan ja seuraavaan kisaan ei ole enää asiaa. Jos hyväksytään lisenssittömät kaverit mekaanikoiksi rata-alueelle ja he tekevät siellä sääntöjenvastaisuuksia, niin miten toimitaan niissä tapauksissa ? koska mitään valvontaa ei ole ....

B. AKK:n alaisessa kilpailutoiminnassa, kilpailijalla pitää olla lisenssi. Jos kilpailijalla ei olisi lisenssiä, niin miten häntä tulisi rangaista siinä tilanteessa, jos hän toimii sääntöjenvastaisesti ?

C. esim. kerhokilpailuissa ja kerhojenvälisissä kilpailuissa ei lisenssiä tarvitse olla, mutta eipä siellä tehtyjä "töppäilyjä" käsitelläkään AKK:ssa, vaikka ajaisi sitten minkälaisilla vilunkivehkeillä....


A. Mekaanikon/huoltajan lisenssivaatimus on ymmärrettävä muussa autourheilutoiminnassa, vaan ei pienoisautoilussa.

Jos toimittaisiin yllä olevien perustelujen mukaan loogisesti, kaikilla varikolla ja rata-alueella touhuavilla pitäisi olla lisenssi sähköautoilussakin - miksi sitä edellytetään ainoastaan alle 16 vuotiaiden huoltajilta? Mikä heistä tekee vastuuttomampia ja vaarallisempia kuin muut radalla ja varikolla hortoilijat?

B. Lisensitöntä kilpailijaa rangaistaan ihan samalla tavalla kuin lisenssikilpailijaakin. Niin kilpailun aikana kuin mahdollisessa kilpailuista poissulkemistapauksessakin.


Keskustelu on mennyt vähän jankkaamiseksi. Sen vie hakoteille se, että yritetään perustella keinotekoista järjestelmää, joka ei asiallisesti ole perusteltavissa (huoltajalisenssi).

Vielä kerran: lisenssivaatimus junnulle ja hänen huoltajalleen lienee tämän hetken suurimpia, ellei suurin yksittäinen este uusien kilpailijoiden tulemiselle mukaan toimintaan.
Kertalisenssi on erinomainen ajatus oikeaan suuntaan. Toivottavasti se saadaan käyttöön vielä tämän vuoden aikana.
Samanaikaisesti olisi kilpailujärjestäjiltä fiksua tarjota uusille tulijoille osallistumista puolella hinnalla, jolloin koe-osallistuminen kisaan jää kohtuullisen hintaiseksi. Ja sen kertalisenssin on katettava sekä kilpailija että huoltaja!

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #55 : 13.08.03 - klo: 17.55 »
Lainaus käyttäjältä: "Matias Vikstedt"
Kysymys lisenssistä:


Tilataanko lisenssi kauden jälkeen uusiksi? vai miten homma hoituu? Tuleeko lisenssi ihan vaan automaattisesti postissa?

Muistaakseni uudesta lisenssistä tulee automaattisesti maksulappu kotiin. Ja se lisenssi tulee .... kotiin vai kerhoon..?

Viime vuonna taisi kotikerhomme VAU jotenkin sählätä vuosimaksujen tai jäsenlistojensa ilmoittamisessa AKK:lle. Meillä ajettiin talven kaksi ensimmäistä kilpailua vanhoilla lisensseillä ja hyvillä selityksillä.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #56 : 13.08.03 - klo: 18.34 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"



A. Mekaanikon/huoltajan lisenssivaatimus on ymmärrettävä muussa autourheilutoiminnassa, vaan ei pienoisautoilussa.

Jos toimittaisiin yllä olevien perustelujen mukaan loogisesti, kaikilla varikolla ja rata-alueella touhuavilla pitäisi olla lisenssi sähköautoilussakin - miksi sitä edellytetään ainoastaan alle 16 vuotiaiden huoltajilta? Mikä heistä tekee vastuuttomampia ja vaarallisempia kuin muut radalla ja varikolla hortoilijat?

.....
.....
Vielä kerran: lisenssivaatimus junnulle ja hänen huoltajalleen lienee tämän hetken suurimpia, ellei suurin yksittäinen este uusien kilpailijoiden tulemiselle mukaan toimintaan.
.....


A. Missä on kerrottu, että huoltajalisenssi/mekaanikkolisenssi vaaditaan ainoastaan alle 18vuotiailta ? Kyllä jokaisella joka touhuaa kilpailualueella; rata-alueella ja ratavarikolla, tulee olla lisenssi ! Säännöt vain vaativat, että alle 18v kilpailijalla tulee olla huoltaja kilpailuissa mukana, ja tämänhän ei tarvitse olla oma isä eikä pappa, sehän on jo moneen kertaan tullut selväksi. Varikkoalue (<- siis huoltoalue, missä on mekkipöydät yms.) on tietääkseni vapaata aluetta ja siellä oleskeluun ei vaadita mitään lisenssiä, kuten on isoissakin autoissa tänä päivänä lähes tulkoon kaikissa kisoissa !

Jos junnun pappa on mukana kilpailuissa, ainoastaan rakentamassa ja huoltamassa autoa varikolla ja katsomossa katselemassa kilpailua, eikä missään vaiheessa mene rata-alueelle eikä ratavarikolle, ei hän mitään lisenssiä silloin tarvitse, kun ko. junnu on kilpailuun ilmoittautuessaan vielä kertonut, että hänen kilpailun aikainen huoltaja on esim. joku toinen jolla lisenssi on !

**********
SK sivu ... http://www.akk-motorsport.fi/lisenssit/lisenssityypit

6. Huoltaja-/Mekaanikkolisenssi(kaikki lajit)
Kaikilla alle 18-vuotiailla kilpailija- tai harrastajalisenssin haltijoilla täytyy kilpailuissa olla vähintään 18 vuotta täyttänyt huoltaja, jolla on voimassaoleva AKK:n lisenssi. Huoltaja/Mekaanikkolisenssinä käy myös ohjaaja-, harrastaja tai henkilökohtainen ilmoittajalisenssi. (Huom. Ilmoittajalisenssiin ei sisälly vakuutusta.) Kaikissa lajeissa esim. mekaanikkona toimiva henkilö voi myös hankkia Huoltaja/Mekaanikkolisenssin. Lisenssiin sisältyy liiton tapaturmavakuutus.
**********
SK sivu ... http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Pienois.htm

1.8. ILM0ITTAUTUMINEN KILPAILUIHIN
Kilpailuihin ilmoittaudutaan aina kirjallisesti kilpailukutsussa mainitulla tavalla. Arvokilpailuihin ilmoittaudutaan kirjallisesti etukäteen ja maksetaan ilmoittautumistumismaksu järjestäjän tilille.
Alle 16-vuotiaan ilmoittautumisessa täytyy olla juridisen huoltajan allekirjoitus.
**********


Eli vielä kerran .... kun alle 16vee ilmoittautuu kilpailuun, niin silloin tuo PA säännön pykälän 1.8 mukaan hänellä tulee olla kilpailuun ilmoittautumislomakkeessa juridisen huoltajan allekirjoitus ( eli suomeksi sanottuna, lähinnä mamman tai papan lupa lähteä kilpailuun).

Kilpailupaikalla hänellä (ja siis alle 18v) tulee olla kilpailun aikainen huoltaja, joka huolehtii hänen tekemisistään ja tämän henkilön tulee olla 18v täyttänyt ja hänellä tulee olla lisenssi ( eli hän on ikään kuin "joukkueen valmentaja"). Varikkoalueella, joka on siis vapaata aluetta yleisölle, häntä saa ihan vapaasti huoltaa ja avustaa kuka tahansa henkilö jolla ei ole lisenssiä, eikä sitä häneltä vaadita, kunhan ei mene koikkelehtimaan sinne rata-alueelle, eikä ratavarikolle !

Jos meni yli hilseen, niin yritän selvittää vielä tarkemmin...

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #57 : 13.08.03 - klo: 20.16 »
On kai aika selvää, että lähes kaikilla alle 16-vuotiailla kilpailijoilla on oma isäpappa mukana. (Toki ei ihan kaikilla, kauempaa matkaavien näkee joskus tulevan yhteiskuljetuksilla, jolloin yksi papparainen hoitaa useammankin junnun huoltajuuden. Mutta nämä eivät yleensä ole ekakertalaisia.)

Heillä, jotka tulevat isojen kisojen piiriin ekaa kertaa, on lähes poikkeuksetta oma isä mukana. On kai kaikkein luonnollisinta, että hän on poikansa huoltaja? Mutta huoltajana hän tarvitsee lisenssin. Ja se on suomeksi sanottuna este joillekin, joita kiinnostaisi kokeilla kisatoimintaa.

Mutta oli huoltajana kuka tahansa, vaikka isoäiti, miksi ja mihin hän tarvitsee lisenssiä? Mikä on "huoltajalisenssin" peruste? Jos tähän vielä saisi yksiselitteisen vastauksen. Jos sellaista on olemassa.
Ei sekoiteta mekaanikkolisenssiä tähän, sille on perusteensa polttisluokissa.


Kyse on ainoastaan siitä, halutaanko tämä byrokraattinen este tunnistaa ja tunnustaa, ja halutaanko sille tehdä jotakin? Kumpaankin kysymykseen vastaus on ilmeisesti "ei".

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #58 : 13.08.03 - klo: 20.29 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
....
....
Mutta oli huoltajana kuka tahansa, vaikka isoäiti, miksi ja mihin hän tarvitsee lisenssiä? Mikä on "huoltajalisenssin" peruste? Jos tähän vielä saisi yksiselitteisen vastauksen. Jos sellaista on olemassa.
Ei sekoiteta mekaanikkolisenssiä tähän, sille on perusteensa polttisluokissa.

Kyse on ainoastaan siitä, halutaanko tämä byrokraattinen este tunnistaa ja tunnustaa, ja halutaanko sille tehdä jotakin? Kumpaankin kysymykseen vastaus on ilmeisesti "ei".


Meni varmaan mun lisäykset edelliseen viestiin samaan aikaan, kun tämän kirjoitit....

Henkilöllä joka osallistuu kilpailutoimintaan tulee olla lisenssi. Ja kuten edellä on kerrottu, kyseessä on rata-alue ja ratavarikko, ei pojan kuskaaminen kisapaikalle ja varikko alueella oleskelu sitä vaadi.

Se että alle 18v kilpailijalla tulee olla kilpailun aikainen huoltaja johtunee ilmeisesti juridiikasta, johon en osaa tässä ja nyt vastausta antaa...
joukkue urheilussahan, kyseessä on joukkueen valmentaja, jolla on muodollisuudet kunnossa omaan liittoonsa. En ymmärrä itse miksi tästä on tehty niin vaikea asia ? Onko niin, että oman kerhon vetäjät eivät sitten halua vastuuta ottaa tuosta vai mistä se kiikastaa, että mainostetaan sitä seikkaa, että vanhempien pitää mukamas lisenssi ostaa.. näinhän ei pakosta ole ! Kuten edellä olen jo pariin kertaan sanonut...

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #59 : 13.08.03 - klo: 22.29 »
OK, ei taida asia tästä enempää selvitä.
Kiitos asiallisesta ja maltillisesta keskustelusta, Tumppi!