Kirjoittaja Aihe: Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista  (Luettu 26235 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Alfa

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« : 15.07.03 - klo: 23.09 »
Olen juuri ostamassa tuon hobao hyper7 pro-r:n niin onko sille mitään luokkia missä sillä voisi ajaa? Pystyykö kisoihin osallistumaan ilman ettei ole jotain lisenssiä? Mikä lisenssi pitäisi olla? Missä sarjassa aloittelijat, tuommoisella autolla ajavat ajajat aloittaa?Osallistumishinnat ja mistä tietää missä on kisoja?  :?:  En kuulu mihinkään tiimiin/kerhoon pitäisikö mun jos pitää tuo lisenssi hommata jne? :|

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #1 : 15.07.03 - klo: 23.12 »
eli,

Autosi: Täysiverinen kilpuri
Luokka: M-8
Lisenssi: suotava


osa vastauksista....
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa Alfa

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #2 : 02.08.03 - klo: 15.05 »
Kuis paljon se lisenssi maksaa?

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #3 : 02.08.03 - klo: 22.11 »
Kannattaa katesella hieman noita akk:n sivuja, sieltä kyllä pitäisi löytyä jos jonkin moista tietoa M-8 luokasta ja lisensseistä :
Etu sivu: http://www.akkry.fi/    
Kilpailusäännöt:  http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Pienois.htm
Lisennseistä:  http://www.akk-motorsport.fi/lisenssit/)
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa Alfa

  • Veteraani
    • Profiili
...
« Vastaus #4 : 05.08.03 - klo: 14.15 »
Kuis paljon se lisenssi maksaa??  :?:

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: ...
« Vastaus #5 : 05.08.03 - klo: 14.16 »
Lainaus käyttäjältä: "Alfa"
Kuis paljon se lisenssi maksaa??  :?:

24 €

Poissa Alfa

  • Veteraani
    • Profiili
...
« Vastaus #6 : 05.08.03 - klo: 14.44 »
Kuin pitkä aika se lisenssi on?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #7 : 05.08.03 - klo: 15.27 »
Lisenssit menee aina kalenterivuosittain eli jos ostat nyt lisenssin niin se kestää tämän vuoden loppuun.

Poissa Alfa

  • Veteraani
    • Profiili
...
« Vastaus #8 : 05.08.03 - klo: 15.50 »
Siis onko mun pakko ostaa sitä lisenssiä kun en oo koskaan kisaillu mutta ajattelin osallistua ensi kesänä ainakin kerran johonkin polttiskrossi kisaan? Aloittelija luokkaan vai voiko tuolla autolla osallistua aloittelijoihin? :?:

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #9 : 05.08.03 - klo: 16.50 »
Hobaon auto käy M8:n junnuluokkaan ja tarvitset kisoihin osallistumiseen lisenssin, jonka tietenkin hommaat vasta vuoden vaihteen jälkeen.
Kannattaa todellakin mennä lukemaan AKK:n nettisivuille tiedot kisoihin osallistumisesta ja lisensseistä.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Alfa

  • Veteraani
    • Profiili
...
« Vastaus #10 : 05.08.03 - klo: 18.27 »
Jep jep :|

Poissa mike_87

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #11 : 07.08.03 - klo: 17.24 »
mä veikkaan että kisoihin osallistumisesi ei jää siihen yhteen kertaan.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #12 : 11.08.03 - klo: 09.10 »
Kun moni ihmettelee kisaosallistujien vähyyttä. Tässä yhden tapauksen tarina.

Hankimme (isä&poika) toisen polttiksen hiljattain, jolla olisi tarkoitus kilpailla M-8 luokassa :D . Salossa olisi kisatkin elokuun lopussa. Mutta, jotta saa kilpailla pitää olla seuran jäsen, jotta saa kilpailulisenssin. Ja eikun sitten ilmoittautumaan kisoihin ja kisaamaan. Helppo juttu vai mitä?

Ainoastaan että seurajäsenyys maksanee esimerkiksi 20 Euroa, kisalisenssi 24 Euroa, huoltajalisenssi 15 Euroa sekä sitten kisamaksua 20 Euroa. No tämähän tekee pyöreästi 80 Euroa. Lisenssit ovat kalenterivuosikohtaisia ja Salon kisa lienee vuoden viimeinen. Joten ainakin kaikki lisenssikulut ovat kertakäyttökamaa. Tulee päristelylle hintaa.  :!:

Kyllä pistää miettimään kannattaako tulla kisoihin vaikka kiinnostus on kova. Käytännössä tiedän, että kun ei kaikkea osaa ja varaosia on vähän, niin kisaaminenkin on enemmän harjoittelua. Mukavaa sellaista tosin.

AKK ja muut päättävät elimet voisivat vähän kyllä miettiä loivempaa kynnystä kisaamiselle, jotta kilpailijoita saataisiin lisää. Mielestäni tämä laji poikkeaa aika huomattavasti "oikeasta autourheilusta", jolloin lisenssiasiat voisivat olla helpompia ja halvempia.

Eli näillä näkymin ensi vuonna sitten ... kun on näin suuri kynnysraha maksettavana. En usko olevani ainoa "kannustinloukkuun" tippunut!

Poissa Toni N

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #13 : 11.08.03 - klo: 09.28 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"
Kun moni ihmettelee kisaosallistujien vähyyttä. Tässä yhden tapauksen tarina.

Hankimme (isä&poika) toisen polttiksen hiljattain, jolla olisi tarkoitus kilpailla M-8 luokassa :D . Salossa olisi kisatkin elokuun lopussa. Mutta, jotta saa kilpailla pitää olla seuran jäsen, jotta saa kilpailulisenssin. Ja eikun sitten ilmoittautumaan kisoihin ja kisaamaan. Helppo juttu vai mitä?

Ainoastaan että seurajäsenyys maksanee esimerkiksi 20 Euroa, kisalisenssi 24 Euroa, huoltajalisenssi 15 Euroa sekä sitten kisamaksua 20 Euroa. No tämähän tekee pyöreästi 80 Euroa. Lisenssit ovat kalenterivuosikohtaisia ja Salon kisa lienee vuoden viimeinen. Joten ainakin kaikki lisenssikulut ovat kertakäyttökamaa. Tulee päristelylle hintaa.  :!:

Kyllä pistää miettimään kannattaako tulla kisoihin vaikka kiinnostus on kova. Käytännössä tiedän, että kun ei kaikkea osaa ja varaosia on vähän, niin kisaaminenkin on enemmän harjoittelua. Mukavaa sellaista tosin.

AKK ja muut päättävät elimet voisivat vähän kyllä miettiä loivempaa kynnystä kisaamiselle, jotta kilpailijoita saataisiin lisää. Mielestäni tämä laji poikkeaa aika huomattavasti "oikeasta autourheilusta", jolloin lisenssiasiat voisivat olla helpompia ja halvempia.

Eli näillä näkymin ensi vuonna sitten ... kun on näin suuri kynnysraha maksettavana. En usko olevani ainoa "kannustinloukkuun" tippunut!


Juuri näin!
Jos kerran tahdotaan lajiin lisää harrastajia, niin ainakin pari ensimmäistä kisaa voisivat olla jollain pienellä kertasummalla veloitettavia, jotta tietää hieman paremmin että mihin on ryhtymässä.
Kisaavien kaverien kommentteja lukiessa huomaa ainakin yhden yhteisen tekijän:
Jos käyt kerran tai kaksi kisaamassa niin jäät harrastukseen pidemmäksikin ajaksi.
Olisikohan raha taas se motivaattori jolla harrastajia saataisiin lisää.
Ja jotta ei jää epäselväksi, niin mielestäni hinnat ovat aivan kohdallaan koska kulujakin on varmasti aikalailla, mutta juuri tuo aloittamisen kynnyksen alentaminen voisi olla tarpeen.
Tyhjä

Poissa Alfa

  • Veteraani
    • Profiili
...
« Vastaus #14 : 11.08.03 - klo: 20.03 »
Mun kotipaikkakunnallani ei ole minkäänlaista rc-auto kerhoa joten siihen tais tää mun homma tyssätä :cry:

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #15 : 11.08.03 - klo: 20.11 »
Alfa, sä voit liittyä vaikka Nuorgamin RC-päristelijöihin (jos sellainen olisi) riippumatta missä asut. Kyllä seuroille jäsenmaksurahat kelpaavat.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Alfa

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #16 : 11.08.03 - klo: 20.56 »
No kyl mäkin siitä jotain haluaisin hyätyä ku johonkin kerhoon osallistun :evil: Onhan tuossa viereisellä paikkakunnalla rc-autokerho ja tääl on rc-lennokkikerho. Mutta se autokerho on kumminki aika kaukana ku n.40km ja enintään kerran viikossa sielä kävis :cry:

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #17 : 11.08.03 - klo: 21.42 »
Lainaus käyttäjältä: "Alfa"
No kyl mäkin siitä jotain haluaisin hyätyä ku johonkin kerhoon osallistun :evil: Onhan tuossa viereisellä paikkakunnalla rc-autokerho ja tääl on rc-lennokkikerho. Mutta se autokerho on kumminki aika kaukana ku n.40km ja enintään kerran viikossa sielä kävis :cry:



On niin huvittavaa seurattavaa, joten laitetaan special tarjous !

AKK:n webbisivuilla on niitä lisenssilomakkeita
-> http://www.akk-motorsport.fi/lisenssit/lisenssilomakkeet

Imuta alas, täytä ja kerro seuraksi
-> VAASAN SRK, MERENKURKKU RACING TEAM, MRT, 2052

Ko. seuran jäsenyys on ilmainen ! Ainakin tämän vuoden !

Sen jälkeen kysypäs mammalta tai papalta, minkälainen tapaturmavakuutus teillä on ja jos löytyy, niin pyytäkää omalta vakuutusyhtiöltänne todistus siitä, että se on voimassa myös pienoisautokilpailuissa... ja hakekaa sillä todistuksella lisenssistä 11€ takaisin, joten lisenssi maksaisi silloin 24€ ja tilille tulee siitä palautuksena 11€, joten lopullinen summa olisi 13€ !!

**********
Lisenssivakuutus
Suosittelemme ottamaan myös henkilökohtaisen tapaturmavakuutuksen. Lisenssihinnat sisältävät liiton sopiman vakuutusyhtiö Pohjolan tapaturmavakuutuksen. Huomioikaa, että kaikki tapaturmavakuutukset eivät korvaa moottoriurheiluvahinkoja. Mikäli Sinulla on autourheilussa voimassaoleva tapaturmavakuutus, saat vakuutusyhtiösi todistusta vastaan palautuksena lisenssisi vakuutusmaksuosuuden (kilpailijat 11 euroa, huoltajat 2,5 euroa). Vakuutusasioita liitossa hoitaa Kalevi Sulkava, puh. (09) 7258 2226.
**********

Itse en ole vielä tota summaa takaisin perinyt, mutta ajattelin pyytää ko. todistuksen vakuutusyhtiöltä... sen verran riittävät on noi vakuutukset sinne, joten aivan varmasti kattavat myös pienoisautoiluun tarvittavat vakuutukset... Joten aion katsoa toimiiko tuo asia...

Siis sen ei tarvitse olla autourheilussa voimassa oleva, sehän tarkoittaa vakuutusyhtiöissä sitä, että itse istutaan kyydissä ja tällöin puhutaan "hiukka" eri asioista kuin PA:sta, riittää että on voimassa pienoisautoilutapahtumissa (saattaa mennä tavallisten harrastusten yms. piikkiin, kyllä ne ymmärtää kun niille oikein asian kertoo).

Noin nyt pitäisi olla aika alhainen aloituskynnys...

Joten mikäs nyt on syynä, ettei voi kilpailuihin osallistua Alfa ?

Ko. seuran yht. tiedot...
VAASAN SRK, MERENKURKKU RACING TEAM, MRT, 2052
Postiosoite:
TUOMO ISO-AHO
VERNISSAKATU 5 B 74, 01300 VANTAA
pm. 0400 936 704

.... se lisenssi tulee sitten allekirjoittaneelle, joten jos tartut "täkyyn" niin informoi... että tiedän postittaa sen sinulle !
jos tiukka paikka tulee, niin ko. tarjousta voi muutkin käyttää....

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #18 : 11.08.03 - klo: 22.38 »
Tuukka ja Keke kirjoittavat täsmälleen oikeata asiaa. Olen varma, että kilpailija- ja huoltajalisenssivaatimus on yksi suurimmista esteistä uusien junnukilpailijoiden tulolle valtakunnallisiin kisoihin.

Tumpin järjestämä oikotie on ihan hyvä kädenojennus, mutta ei vielä poista ongelmaa.

En millään haluaisi uskoa, että nuorisoharrastuksen kilpailutoiminnan aloittamista ei vielä armon vuonna 2003 pystytä edes hyvällä tahdollakaan tekemään yhtään vähempää byrokraattiseksi.

Junioriluokkien lisenssivaatimuksia pitäisi ehdottomasti höllentää, että järjestelmä itse ei olisi suurimpana esteenä kisailun alkuun pääsemiselle. Eikö se todellakaan ole mahdollista? Tuukka muotoili perusteetkin ihan osuvasti: ei pienoisautoilu ole verrattavissa niihin lajeihin, mitä varten lisenssi-(vakuutus-)pakko aikanaan on laadittu!

TS-luokat ja vastaavat ovat tietenkin asia erikseen sillä perusteella, että ne tähtäävät periaattessa kansainvälisille kilpakentille, jolloin käsite KILPAILIJAlisenssi on ymmärrettävä.

Poissa Alfa

  • Veteraani
    • Profiili
...
« Vastaus #19 : 11.08.03 - klo: 22.55 »
Kyllä toi sun tarjous kiinnostaa... Siis kuinka kauan se jäsenyys on ilmainen? Aijon hommata sen lisenssin vasta tässä Tammikuussa 2004. Pitäähän mun siihen uuteen autoonkin vähän tutustua etten suinpäin kisoihin ryntää... Voisko joku laittaa kaikki mahdolliset maksut tänne sillai "siististi" allekkain että en menis ihan sekasin :oops:

Poissa Juha

  • Jäsen
    • Profiili
Kun ei oo kerhoo.
« Vastaus #20 : 11.08.03 - klo: 23.07 »
Jos ei paikkakunnalla ole kerhoa, niin sen voi itse perustaa. Jos on liian nuori, niin vanhemmat asialle. Hyvää tukea lapsen harrastuselle on hyvien olosuhteiden luominen. Kerhoa voi tarjota paikkakunnan järjestöille kuten esim. Urheilua-autoilijoille, autoliitottolaisille tai vaikka seurakunnalle. Kyllä joku näistä yleensä löytyy paikkakunnalta. Ja on niitä muitakin kun miettii.
 Radankaan tekeminen ei ole vaikeata ei ainakaan crossiradan. Kun ei ensimmäiseksi ryhdy rakentamaan stadionia.

Ei kaiken aina tarvitse olla valmiina, sitä voi myös itsekin tehdä.

Nyt kaikki heti valmiiina mulle. periaate on vain ikävän yleistä. Mitään ei viitsittäis tehdä itse. Vaikki niin sais kaikista parasta aikaiseksi.

Tumpin tarjous on hyvä. Ja jos on kiire ja tarvitsee nopeasti lisenssin, niin onhan aluksi hyvä liittyä johonkin valmiiseen kerhoon ja sitä kautta hankkia lisenssi. Ja sitten pimeinä syysiltoina alkaa itse luoda kerhoa ja ratoja omalle paikkakunnalle.

Poissa Juha

  • Jäsen
    • Profiili
Lisenssi ym. maksut
« Vastaus #21 : 11.08.03 - klo: 23.20 »
Maksut ovat melko korkeita, jos ei pysty ajamaan kuin yhden kisan. Itseltäni jäi ainakin Crossi SM väliin isolta osin sen takia, että ois pitänyt maksaa jäsenyys, lisenssi ja ilmoittautuminen ennenkuin ois auton saanut radalle.

Poissa Alfa

  • Veteraani
    • Profiili
...
« Vastaus #22 : 11.08.03 - klo: 23.38 »
Kyllähän se rata on jo suunnitteilla... Ja kyllä sen tekemiseen innostusta riittää :D

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #23 : 12.08.03 - klo: 08.57 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Tuukka ja Keke kirjoittavat täsmälleen oikeata asiaa. Olen varma, että kilpailija- ja huoltajalisenssivaatimus on yksi suurimmista esteistä uusien junnukilpailijoiden tulolle valtakunnallisiin kisoihin.
.....
En millään haluaisi uskoa, että nuorisoharrastuksen kilpailutoiminnan aloittamista ei vielä armon vuonna 2003 pystytä edes hyvällä tahdollakaan tekemään yhtään vähempää byrokraattiseksi.

Junioriluokkien lisenssivaatimuksia pitäisi ehdottomasti höllentää, että järjestelmä itse ei olisi suurimpana esteenä kisailun alkuun pääsemiselle. Eikö se todellakaan ole mahdollista? Tuukka muotoili perusteetkin ihan osuvasti: ei pienoisautoilu ole verrattavissa niihin lajeihin, mitä varten lisenssi-(vakuutus-)pakko aikanaan on laadittu!

TS-luokat ja vastaavat ovat tietenkin asia erikseen sillä perusteella, että ne tähtäävät periaattessa kansainvälisille kilpakentille, jolloin käsite KILPAILIJAlisenssi on ymmärrettävä.


Hommahan toimii ihan niin hyvin ja vähällä byrokratialla, kuin seurat/kerhot ovat sen itse rakentaneet. Hyvin hoidetuissa kerhoissa tuossa ei paljoa ole byrokratiaa.

Onko sitten oikein, että uusia kuskeja päästetään ilman lisenssiä valtakunnan kilpailuihin, ilman minkäänlaista vastuuta/seuraamusta omista tekemisistään, muiden kilpailijoiden sekaan, jossa tosissaan kilpaa-ajavilla, on kenties tuhansia euroja kiinni ko. harrastuksessa, myös vakioluokissa !

Aloitteleville kilpailijoille oikea aloitus kilpailutoimintaan, on nimen omaan kerhojenväliset harjoituskilpailut, joista olen jo jossain kertonutkin.... HUOM !!! Niitä voidaan järjestää myös valtakunnallisten kilpailun yhteydessä ja ne ovat niitä oikeita paikkoja ajattaa aloittelevia kuskeja keskenään ja opettaa siellä heille kuinka homma pelaa ja HUOM siinä ei tarvitse lisenssiä !

Mitä tuo sitten vaatii ? Se ei vaadi mitään muuta kuin ilmoituksen järjestäjältä AKK:n konttorille, että moinen tapahtuma järjestetään ja siinä on silloin automaattisesti järjestäjän puolelta vakuutukset kunnossa. Ja aikataulullisesti tuo ei varmaankaan ole ongelma, koska aloittelevat kuskit muodostavat varmaankin oman eränsä, joka mahtuu vaikka minne väliin "?" ... kysymys on enemmänkin siitä että, koska kysyntää on niin miksi tuota asiaa ei hyödynnetä ?

Ja kuten sanoin, ei samalla viivalle tosissaan kilpaa ajavien kanssa, ilman lisenssiä ajavia !

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: ...
« Vastaus #24 : 12.08.03 - klo: 08.59 »
Lainaus käyttäjältä: "Alfa"
Kyllä toi sun tarjous kiinnostaa... Siis kuinka kauan se jäsenyys on ilmainen? Aijon hommata sen lisenssin vasta tässä Tammikuussa 2004. Pitäähän mun siihen uuteen autoonkin vähän tutustua etten suinpäin kisoihin ryntää... Voisko joku laittaa kaikki mahdolliset maksut tänne sillai "siististi" allekkain että en menis ihan sekasin :oops:


Pistetään sulle vielä tuo ensi vuosi ihan ilmaisena jäsenyytenä !

Sulle lisenssi maksaa ensi vuonna, tällä tietoa 24€ ja jos saat sen vakuutusosuuden hoidettua pois niin sitten se maksaa sulle 13€ (mutta tuon 24€ joutuu maksamaan ja 11€ euroa tulee "paluupostina" takaisin, jos siit saat tuon vähennyksen pois)

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #25 : 12.08.03 - klo: 12.14 »
Mukava, että kirjoitukseni kirvoitti muitakin sanallisen arkun raotukseen.

Muutama lisäkommentti on vielä paikallaan. Seurajäsenyydestä ja síten maksusta saa jotain katetta. Samoin kisamaksu on kisaan liittyvien kulujen ja mahdollisien tuottojen kattamiseksi. Se mitä ei allekirjoittanut ymmärrä on, että 10 v poika joutuu huoltajansa kanssa maksamaan lisensseistä enemmän yhteen kilpailuun kuin täysi-ikäinen koko vuoden kilpailemisesta.

Ihan kiva, että joku on löytänyt tapoja saada rahoja takaisin, mutta ei se sitä aloituskynnystä juurikaan helpota.

Joku kirjoitti siitä, että nämä lisenssittömät olisivat lainsuojattomia kilpailussa tehden tuhojaan oikeille kilpailijoille. En ole koskaan ajatellut, että ilman vastuuta tai lisenssiä toimittaisiin. Kysymys on vain siitä miten pelisäännöt/maksut halutaan luoda tälläisille aloittajille ja vasta kauden lopussa mukaan tuleville.

Sanottakoon vielä raha-asiasta sen verran, että olen pistänyt varmasti reilusti 1000 euroa kamoihin, joten ei se 80 euroa siten olisi paljon, mutta joskus iskee periaatemoodi päälle. Nyt en saa rahoilleni vastinetta.

Yhdessä kerhokisassa käytiin jo räpeltämässä (5 euroa). Ekaan erään ei saatu mottia käyntiin, toisessa jo ajettiin ja kolmannessa ajettiin koko erä. Poika hymyili kuin Hangon keksi näilläkin "tuloksilla".

Elikkäs kisajärjestäjällä paikan päällä lisenssien myynti. Sisäänheittotarjouksena esimerkiksi 10 euroa/lisenssi junioreilta yhteen kisaan. Huoltajalisenssiä en ymmärrä ollenkaan, koska ei jalkapalloilijan mutsi tai iskä ole lisenssiä itselleen ostanut jälkipolven pelaamisesta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #26 : 12.08.03 - klo: 12.44 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

1. Hommahan toimii ihan niin hyvin ja vähällä byrokratialla, kuin seurat/kerhot ovat sen itse rakentaneet. Hyvin hoidetuissa kerhoissa tuossa ei paljoa ole byrokratiaa.

2. Onko sitten oikein, että uusia kuskeja päästetään ilman lisenssiä valtakunnan kilpailuihin, ilman minkäänlaista vastuuta/seuraamusta omista tekemisistään, muiden kilpailijoiden sekaan, jossa tosissaan kilpaa-ajavilla, on kenties tuhansia euroja kiinni ko. harrastuksessa, myös vakioluokissa !

3. Aloitteleville kilpailijoille oikea aloitus kilpailutoimintaan, on nimen omaan kerhojenväliset harjoituskilpailut, joista olen jo jossain kertonutkin.... HUOM !!! Niitä voidaan järjestää myös valtakunnallisten kilpailun yhteydessä ja ne ovat niitä oikeita paikkoja ajattaa aloittelevia kuskeja keskenään ja opettaa siellä heille kuinka homma pelaa ja HUOM siinä ei tarvitse lisenssiä !

Mitä tuo sitten vaatii ? Se ei vaadi mitään muuta kuin ilmoituksen järjestäjältä AKK:n konttorille, että moinen tapahtuma järjestetään ja siinä on silloin automaattisesti järjestäjän puolelta vakuutukset kunnossa. Ja aikataulullisesti tuo ei varmaankaan ole ongelma, koska aloittelevat kuskit muodostavat varmaankin oman eränsä, joka mahtuu vaikka minne väliin "?" ... kysymys on enemmänkin siitä että, koska kysyntää on niin miksi tuota asiaa ei hyödynnetä ?

4. Ja kuten sanoin, ei samalla viivalle tosissaan kilpaa ajavien kanssa, ilman lisenssiä ajavia !


1. Byrokratialla tarkoitin lähinnä AKK:n osuutta, eli lisenssivaatimuksia ja lisenssin hankkimista.
Kuten Tuukka edellä kirjoitti, huoltajan lisenssipakko on hyvä esimerkki. Se ei ole perusteltavissa millään muulla kuin rahankeruu-syyllä. Ja byrokratialla.

2. Muistelen jostakin aikaisemmasta keskustelusta, että lisenssin mukana tuleva vakuutus nimenomaan ei ole ns. honkkelivakuutus.
Kaikissa kilpailukutsuissa myös kerrotaan kilpailijoiden kilpailevan omalla vastuullaan.

3. Siinä on ajatusta. Kisajärjestäjien pitäisi vain tarttua asiaan.

4. Tätä en pysty ymmärtämään, vaikka miten pinnistän. Lisenssi tai sen puute ei lisää/vähennä kilpailun hurmaa, ei vaikuta ajotaitoihin, eikä lisenssitön aja kilpaa yhtään vähemmän tosissaan. Kaikki yrittävät mennä mahdollisimman lujaa.

Poissa Toni N

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #27 : 12.08.03 - klo: 13.42 »
Omalta kohdalta tahtoisin selventää vielä sen verran että jos käydään aluksi kokeilemassa näillä ehdottamillani edullisemmilla kertamaksuilla, niin eikö siihen olisi mahdollista sisällyttää kilpailukohtaista lisenssiä?
Tällöinhän kukaan ei kisaisi ilman lisenssiä ja kalliimmilla kisapeleillä kisaavat veljet olisivat "turvassa".
Tyhjä

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #28 : 12.08.03 - klo: 14.03 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"
Mukava, että kirjoitukseni kirvoitti muitakin sanallisen arkun raotukseen.

Muutama lisäkommentti on vielä paikallaan. Seurajäsenyydestä ja síten maksusta saa jotain katetta. Samoin kisamaksu on kisaan liittyvien kulujen ja mahdollisien tuottojen kattamiseksi. Se mitä ei allekirjoittanut ymmärrä on, että 10 v poika joutuu huoltajansa kanssa maksamaan lisensseistä enemmän yhteen kilpailuun kuin täysi-ikäinen koko vuoden kilpailemisesta.

Ihan kiva, että joku on löytänyt tapoja saada rahoja takaisin, mutta ei se sitä aloituskynnystä juurikaan helpota.

Joku kirjoitti siitä, että nämä lisenssittömät olisivat lainsuojattomia kilpailussa tehden tuhojaan oikeille kilpailijoille. En ole koskaan ajatellut, että ilman vastuuta tai lisenssiä toimittaisiin. Kysymys on vain siitä miten pelisäännöt/maksut halutaan luoda tälläisille aloittajille ja vasta kauden lopussa mukaan tuleville.

Sanottakoon vielä raha-asiasta sen verran, että olen pistänyt varmasti reilusti 1000 euroa kamoihin, joten ei se 80 euroa siten olisi paljon, mutta joskus iskee periaatemoodi päälle. Nyt en saa rahoilleni vastinetta.

Yhdessä kerhokisassa käytiin jo räpeltämässä (5 euroa). Ekaan erään ei saatu mottia käyntiin, toisessa jo ajettiin ja kolmannessa ajettiin koko erä. Poika hymyili kuin Hangon keksi näilläkin "tuloksilla".

Elikkäs kisajärjestäjällä paikan päällä lisenssien myynti. Sisäänheittotarjouksena esimerkiksi 10 euroa/lisenssi junioreilta yhteen kisaan. Huoltajalisenssiä en ymmärrä ollenkaan, koska ei jalkapalloilijan mutsi tai iskä ole lisenssiä itselleen ostanut jälkipolven pelaamisesta.


Kuinkahan monessa junnujen jalkapallo-ottelussa huoltajat pääsevät itse ottamaan osaa ko. kilpailutapahtumaan ? Tietääkseni ei yhdessäkään, vaan siellä on joukkueilla valmentajat yms. jotka hoitavat tarvittavat asiat kilpailuaikana kuntoon ja tietääkseni heillä on siihen tarvittavat muodollisuudet kunnossa ?
Vai olenko ymmärtänyt väärin ? Onko muuten tietoa paljonko maksaa esim. pikkujunnujen lisenssi futiksessa ja paljonko siellä joutuu maksamaan ns. seuramaksuja ? Ihan vain sen takia, kun alettiin ko. lajiin vertaamaan niin kyselen, että tulisi totuus esille....

Ei taida futiksessa olla samaa systeemiä, että aloitteleva kaveri pääsee pelaamaan ilman ko. maksuja ? Sen sijaan AKK:ssa tämä asia on hoidettu kuntoon, kuten olen edellä kertonut !

PA:ssa sen sijaan hyvin monilla junnuilla on omat isät mukana kilpailutoiminnassa, varikolla, ratavarikolla ja kenties jopa rata-alueella ja osallistuvat siellä ko. kilpailutapahtumaan kukin omalla tavallaan... siitä syy huoltajalisenssille..

Ja sitä huoltajalisenssiähän EI OLE PAKKO hommata, ellei ko. toimintaan osallistu, mikäli siellä omassa kerhossa on joku (esim. kerhon vetäjä tms.), joka hoitaa kilpailutapahtumien aikana sen junnun asiat, niin ei mamman tai papan tartte ostaa yhtään mitään lisenssiä !

Tässä vastausta jo VesaK asti...

Poissa Padi

  • Jäsen
    • Profiili
Kjyksymyksiä - Tietoa Lisenssiasioista
« Vastaus #29 : 12.08.03 - klo: 14.22 »
Jalkapallossa on junnut päässeet pelaamaan ensimmäiset matsit ja harkat ilman liittymisiä tai lisenssiä niin kauan kuin minä olen sitä pelannut/seurannut eli jo 60-luvulta lähtien