Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan polttiskysymykset  (Luettu 1024856 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa FMF

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3450 : 09.09.13 - klo: 16.29 »
Näin järjellä ajatellen suojaat kaikki elektroniset laitteet kosteudelta ja huolehdit siitä, että kone käy tarpeeksi lämpimänä. Ajoin itse viime talven niin, että sähköt oli dipattu plasti dipissä ja jäähdytyssiilin ympärillä oli foliota ja sukka. Se ei näköjään riittänyt pitämään tarpeeksi suuria lämpöjä yllä ja nyt mulla on kone väljänä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3451 : 09.09.13 - klo: 16.45 »
Hyviä neuvoja tulee niin ei tartte edes kommentoida.  :smiley:
Mutta tiestysti tähdennän esilämmityksen tärkeyttä.

Moottoreiden tiiveys kun tulee sylinterin kartiomuodosta ja lämpölaajenemisesta.
Kylmä kone ei ole laajentunut tarpeeksi jolloin siis kone kuluu niinkuin sisäänajossa... vaikka sisäänajoahan tässä ei olla tekemässä.
Joka sitten johtaa siihen että kun koneeseen vihdoin saa oikeat lämmöt niin moottori on jo kulunut turhan väljäksi.

Tämän takia moottori kannattaa aina esilämmittää vaikka olis +30 lämmintä.
Haittaahan kun siitä ei ole, vaan vaikuttaa suoraan moottorin elinikään.

Ja tosiaan kylmällä ajaessa pitää peitellä jäähdytyskantta jotta moottori ei jäähdy liikaa.
Yleensä tosiaan alumiiniteipillä tai vastaavalla on kietastu jäähdytyskannen ympäri.
Tämäkin hieman kelin mukaan, eli sitten tietysti kun on suojasää niin voi olla että joutuu leikkaamaan esim ylimmät rivat näkyviin.

Paras neuvo kuitenin on jos haluaa pitää polttomoottorin mahdollisimman hyvänä pitkään... Eli älä aja talvella.

Jos on ihan pakko ajaa niin sitten muistaa varautua mahdollisesti keväällä uuteen moottoriin kun talvella on ihmetelty säätöjä ja moottorinsuojauksia tarpeeksi ja vedetty kone lopulta väljäksi.

Risla puhui myös filsun suojaamisesta.
Kyllä... Erittäin tärkeää ettei kone ime vettä sisäänsä... Ja kuten tiedettyä lumi = vettä... vesi = ei kuulu moottoriin.

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3452 : 09.09.13 - klo: 17.10 »
Hyviä neuvoja tulee niin ei tartte edes kommentoida.  :smiley:
Mutta tiestysti tähdennän esilämmityksen tärkeyttä.

Moottoreiden tiiveys kun tulee sylinterin kartiomuodosta ja lämpölaajenemisesta.
Kylmä kone ei ole laajentunut tarpeeksi jolloin siis kone kuluu niinkuin sisäänajossa... vaikka sisäänajoahan tässä ei olla tekemässä.
Joka sitten johtaa siihen että kun koneeseen vihdoin saa oikeat lämmöt niin moottori on jo kulunut turhan väljäksi.

Tämän takia moottori kannattaa aina esilämmittää vaikka olis +30 lämmintä.
Haittaahan kun siitä ei ole, vaan vaikuttaa suoraan moottorin elinikään.

Ja tosiaan kylmällä ajaessa pitää peitellä jäähdytyskantta jotta moottori ei jäähdy liikaa.
Yleensä tosiaan alumiiniteipillä tai vastaavalla on kietastu jäähdytyskannen ympäri.
Tämäkin hieman kelin mukaan, eli sitten tietysti kun on suojasää niin voi olla että joutuu leikkaamaan esim ylimmät rivat näkyviin.

Paras neuvo kuitenin on jos haluaa pitää polttomoottorin mahdollisimman hyvänä pitkään... Eli älä aja talvella.

Jos on ihan pakko ajaa niin sitten muistaa varautua mahdollisesti keväällä uuteen moottoriin kun talvella on ihmetelty säätöjä ja moottorinsuojauksia tarpeeksi ja vedetty kone lopulta väljäksi.

Risla puhui myös filsun suojaamisesta.
Kyllä... Erittäin tärkeää ettei kone ime vettä sisäänsä... Ja kuten tiedettyä lumi = vettä... vesi = ei kuulu moottoriin.

Ok,eli jos ostan polttiksen,sisäänajan sen,ja sitten kelin mukaan säädän sen :)

Muttamutta..tässä tapauksessahan on kone sisään ajettu.

Talvella siis kone lämmitetään ennen ajoa,ilmanputsariin "oma patentti"mutta voiko siis sen ympärille vain laittaa jtn teippiä vai miten se pitäisi suojata? ja kansi kiedotaan alumiiniteipillä..

EXC125

Poissa FMF

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3453 : 09.09.13 - klo: 17.38 »
Teippi on suoraan filsussa sikäli vähän huonoa, että sen kanssa siitä ei mene enää ilma läpi. Itse leikkasin jostain muoviastiasta sopivan muotoisen lirpakkeen jonka sai ruuvattua kiinni. Se blokkasi eturenkailta tulevan lumisuihkun ihan hyvin. Joku sadekelille suunniteltu ilmansuodatinkin voisi toimia tähän tarkoitukseen:



Mutta näin yleisesti ottaen suosittelen itsekin jättämään sen talviajon väliin ellei lompakossa ole ylimääräistä paljon.
« Viimeksi muokattu: 09.09.13 - klo: 17.43 kirjoittanut FMF »

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3454 : 09.09.13 - klo: 17.48 »
Ok,ja vielä jos kone on väljä,niin mistä sen huomaa,ja riittääkö pelkkä sylinteriputki ja mäntä korjaamaan sen?
EXC125

Poissa risla

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3455 : 09.09.13 - klo: 20.16 »
Ok,ja vielä jos kone on väljä,niin mistä sen huomaa,ja riittääkö pelkkä sylinteriputki ja mäntä korjaamaan sen?

ihan pyörittämällä tietää, jos ei oo puristuspaineita riittävästä , toki vissiin lakkaa tyhjäkäymästä kuumana?

mulla oli putsari tehty servon mukana tulleesta boxista missä oli kolme kammioinen suodatus :grin:


edit:eikö näissä korjaus seteissä tuu mukanan mäntä, sylinteriputki ja kiertokanki? eli niillä toimii taas

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3456 : 09.09.13 - klo: 20.59 »
Ok,kiitos kaikille auttaneille! Oon taas paljon viisaampi  :smiley:
EXC125

Poissa KUISKUIS

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3457 : 10.09.13 - klo: 23.10 »
Terve, tuli pitkän polttis haikailun jälkeen hommattua vihdoin tuollanen vehje. Noh, ostotilanteessa kone kiersi hyvin. Hukutin ilmanputsarin kotimatkalla ja korvasin sen vaahtomuovin palasella väliaikaisesti jonka jälkeen auto ei toiminut enää.

Auto siis käynnistyy muutamalla vetäsyllä, pysyy tyhjäkäynnillä ilmeisesti vaikka maailman loppuun asti mutta kun kaasua antaa enemmän kuin sen verta että auto matelee eteepäin niin röpeltää vaan aluksi ja sammuu heti sen jälkeen, jonka jälkeen ei meinaa enää käynnistyä. Puristuksia tuntuisi ainaskin olevan sen verta kun varmaan pitäisikin.

Moottori on tälläinen kun SH-Engines PT-28 P3. Tilasin jo uuden ilmanputsarin ja muutakin. Niin ja kauan tuota hehkua pitäisi latailla? Tyhmiä kysymyksiä varmaankin mutta täysin tietämätön näistä.. kiitos kuitenkin etukäteen:)

Poissa risla

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3458 : 11.09.13 - klo: 08.24 »
noi ilmanputsarit pitää aina öljytä ettei hienohiekkapöly menee koneeseen.
ajoitko lainkaan uudella putsarilla?

jos toimi vanhalla mutta ei uudella niin on säädön tarpeessa. eli jos vanha oli tukkees niin ei saanut
happea ja nyt saa happea muttei ruokaa. yläneulaa kiinni päin vaikka 5min kerralla.

edit: hehkun lataus riiippuu siitä olevasta akusta.
jos hehkun mukana tuli sille tarkoitettu laturi niin minä olen ladannut 8-10tuntii.

Poissa KUISKUIS

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3459 : 11.09.13 - klo: 09.53 »
Kokonaan ilman ilmanputsaria en, tein sellaisen väliaiksen putsarin laittamalla sellasen vähän öljytyn vaahtomuovin palasen kaasariin kiinni. Muttakun ei yhtää tiedä oliko se millään tavalla vastaava kuin se mikä hukkui.. ehkä vain odottelen rauhassa että sieltä tulee ihan kunnnollinen putsari ja alan sitten sille sitä säätelemään.  :azn:

Ahaa, no siinä sitten varmaan syy että ei tahdo käynnistyä kuin sen kerran kaksi, kun olen hehkua lataillut jonkin 30min..

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3460 : 11.09.13 - klo: 10.31 »
Kokonaan ilman ilmanputsaria en, tein sellaisen väliaiksen putsarin laittamalla sellasen vähän öljytyn vaahtomuovin palasen kaasariin kiinni.

Mitä tarkoittaa vähän öljytty?

Filsua ei koskaan öljytä vähän, vaan se öljytään AINA läpikotaisin.
Oli kyseessä sitten alkuperäinen, oma patentti, väliaikainen, lainattu tai snutastu.
Aina kunnolla.

Eikä millätahansa öljyllä, vaan vain ja ainoastan kyseiseen käyttöön tehdyllä öljyllä.

Poissa KUISKUIS

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3461 : 11.09.13 - klo: 14.33 »
Käykös tuollane ilmanputsari öljy mitä menee mp:eisiin? Laitoin tuollasta Motulin ilmanputsari öljyä siihen.


Poissa risla

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3462 : 11.09.13 - klo: 17.06 »
Ei välttämättä oo paras vaihtoehto koska aika "tukkivaa" tavaraa.
Ite just öljysin samalla motulilla(crossikäyttöön tarkoitetulla)
Niin tais jäädä liian ölkyseksi kun yläneulaa piti melkein kierros vetää kiinni,
Vai mistäköhän johtuu?

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3463 : 11.09.13 - klo: 17.29 »
Sitten vielä tämmönen kysymys...

Ilmeisesti kyoshon polttiksista ei kannata haaveilla,vaan joku jq the rtr olisi parempi??

Onko ne kyoshon koneet oikeasti niin vaikeita säätää,ettei ajamisesta tule mitään?
EXC125

Poissa tonza81

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3464 : 11.09.13 - klo: 17.33 »
Ei välttämättä oo paras vaihtoehto koska aika "tukkivaa" tavaraa.
Ite just öljysin samalla motulilla(crossikäyttöön tarkoitetulla)
Niin tais jäädä liian ölkyseksi kun yläneulaa piti melkein kierros vetää kiinni,
Vai mistäköhän johtuu?
muistakaa puristella filtteristä ylimääräset öljyt pois. Esim. Talous paprun välissä.
JQ Products-Alpha-Sanwa-Savöx                            Team Durango Dex410-Team Orion-Sanwa-Savöx                            Dex210-HW-Robitronics-Sanwa

Poissa risla

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3465 : 11.09.13 - klo: 17.39 »
Ei välttämättä oo paras vaihtoehto koska aika "tukkivaa" tavaraa.
Ite just öljysin samalla motulilla(crossikäyttöön tarkoitetulla)
Niin tais jäädä liian ölkyseksi kun yläneulaa piti melkein kierros vetää kiinni,
Vai mistäköhän johtuu?
muistakaa puristella filtteristä ylimääräset öljyt pois. Esim. Talous paprun välissä.

tais muuten unohtuu tuo loppupuristelu paperiin :embarrassed:
kössistä ei kokemuksia mutta kuultujen perusteella jättäisin ostamati,
kaikilla on omat mielipiteet ja kokemukset autoista.


Poissa KUISKUIS

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3466 : 11.09.13 - klo: 19.38 »
Dodii oikeassahan täälä oltiin, rikkaallahan tuo kävi ja reilusti. Käy vieläkin mutta säätäminen loppu siihe kun spurrin(?) ratas sileäksi. Mikäköhän mahtaa olla kun vehje niitä ilmeisesti syö?

Mukaan tuli kolme metallista ratasta mistä hampaita irti, ja muovinen ehjä. Autossa siis oli mennyt ennen ostoa tuo metallinen rikki ja vaihdoin siis muovisen tilalle.

Se kesti sen verta että kaasuttelin jotain 5min yhteensä..

Ja sitten vielä noista säädöistä, jotain olen lueskellut että vähän kertoo se että kauan kone käy kun painaa umpeen letkun? Tuo hörpöttää sellasen 6sec noin.


Poissa risla

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3467 : 12.09.13 - klo: 09.59 »
esim, kannattaa kattoa sen kytkinkellon hammastus ettei ole kulunut päät teräviksi,
sitten että rattaiden väli oli oikein....  ei piukka eikä liian löysä....
sen enempää autoa tuntematta että myös kone linjanuttu suoraan.

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3468 : 12.09.13 - klo: 15.22 »
Mikä olisi  sellainen suht.tehokas mutta helpposäätöinen polttis? Olisiko tuosta inferno neo rs:stä mihinkään,vai olisiko jq products the rtr hyvä?

EXC125

Poissa FMF

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3469 : 12.09.13 - klo: 15.48 »
Älä koske Kyoshon rtr-autoihin. JQ:n vehje on hyvä.

Poissa risla

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3470 : 12.09.13 - klo: 17.38 »
unohda se kyosho :grin:

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3471 : 12.09.13 - klo: 18.49 »
unohda se kyosho :grin:
[/quote

itsellä vainsähkö kossit on toiminu hyvin niin ajatelin että mitenköhän polttiksissa:)
EXC125

Poissa KUISKUIS

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3472 : 12.09.13 - klo: 19.22 »
esim, kannattaa kattoa sen kytkinkellon hammastus ettei ole kulunut päät teräviksi,
sitten että rattaiden väli oli oikein....  ei piukka eikä liian löysä....
sen enempää autoa tuntematta että myös kone linjanuttu suoraan.

Juup tarkemmin kun tutkin niin konehan sielä oli suht vinossa. Joten ei ihme että vanhan omistajan mukaan "nuo rattaat ovat suht kulutus tavaraa". Nooh, postiluukusta pitäis lähipäivinä tipahtaa uus metallinen ratas niin eiköhän se lähde wörkkimään..

Tänään laitoin mukana tulleen muovirattaan kiinni tuohon, ensin kone oli ilmeisesti liian matalalla joten "hioi" rattaan jo vähän sileäksi, sitten korotettiin sitä hieman niin alkoi toimimaan mutta ratas oli jo liian huonossa hapessa silloin niin ekan kunnon kiihdytyksen jälkeen meni huonoksi se.. vähän kokeilin/vertailin vanhoilla metallirattailla niin kaikki oli aivan linjassa:)

Alkaa tuo laitos pikkuhiljaa täysin aloittelijallekkin avautumaan.

Poissa risla

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3473 : 12.09.13 - klo: 20.58 »
mikä tää auto niinko on? spurri on koneen yläpuolellako eli toi isoratas?

Poissa KUISKUIS

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3474 : 12.09.13 - klo: 21.47 »
Autohan on Seben, ilmeisesti joku kiinalainen tai vastaava. Valmistajan sivut on kyllä saksalaiset mutta tiedä sitte..

Muuten tuohon vaihdettu moottori ja aika paljon muutakin entisen omistajan toimesta, mutta siis joo on tuo isoratas.

Poissa risla

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3475 : 13.09.13 - klo: 08.01 »
minkä kokoisia servoja kannattaa käyttää m8 autossa, ohjaus ja kaasu/jarru kilomäärät?
eks joku 30kg  oo jo pikkasen liikaa?

Poissa tonza81

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3476 : 13.09.13 - klo: 09.12 »
minkä kokoisia servoja kannattaa käyttää m8 autossa, ohjaus ja kaasu/jarru kilomäärät?
eks joku 30kg  oo jo pikkasen liikaa?
ei tarvi noin paljoo...esim savöx 1256 20 kg  pelaa kaasussa ja ohjauksessa.
JQ Products-Alpha-Sanwa-Savöx                            Team Durango Dex410-Team Orion-Sanwa-Savöx                            Dex210-HW-Robitronics-Sanwa

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3477 : 13.09.13 - klo: 10.16 »
minkä kokoisia servoja kannattaa käyttää m8 autossa, ohjaus ja kaasu/jarru kilomäärät?
eks joku 30kg  oo jo pikkasen liikaa?

Ei kai vääntöä liikaa voi olla, eri asia sitten onko siitä enää hyötyä.
Noissa oikein järeissä servoissa vääntö tulee joskus nopeuden kustannuksella.
Noi 20kg on jees...ei varmasti lopu vääntö ja nopeutta riittää.
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa risla

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3478 : 13.09.13 - klo: 12.54 »
jaahas. myö oon aina pitany alle 10kg servoja, siitäkö mun hitaus sit johtuuki :grin:

edit: ohjauksessa: Savöx SC-1257TG 10kg/0.07.  Kaasussa: Highest RC DT450 0.11s/8.3Kg
« Viimeksi muokattu: 13.09.13 - klo: 13.04 kirjoittanut risla78 »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« Vastaus #3479 : 13.09.13 - klo: 23.00 »
Se 1257 kuuluu 1/10 sähköautoon. 1256 polttikseen.
Ei tartte tollasilla voimilla käskeä eturenkaita kääntymään mihin kuski haluaa.