Tuossa edella mielestäni mainittu asia hyvin!
Kuitenkin jos paikkakunnan UA ei ole myötämielinen niin muitakin vaihtoehtoja on!
Perustamalla RY:n voi myös saavuttaa tiettyjä etuja mutta se ei ole pakollinen tapa. Voi myös perustaa ihan tavallisen yhteisön ilman rekisteröintiä. Ongelma tulee siinä jos asioi jonkin instanssin (kaupunki, kunta, akk tai vast.) kanssa ei yhteisö ole ns. oikeustoimi kelpoinen.
Kannattaa siis kerätä muutama innokas ja asiallinen ja perustaa RY. Se tapahtuu Suomessa aika helposti. 3 henkilöä yksinkertaisesti päättää perustaa "kerhon" ja tekee siitä perustamiskirja. Sen jälkeen tehdään yhdistysrekisteriin ilmoitus jonne liitetään yhdistyksen säännöt (saatavilla useita malleja ja valmiita), perustamiskirja ja itse ilmoitus.
Perustamiskirja- ja rekisteröinti paperit saa patentti- ja rekisterihallituksesta ja ne voi myös noutaa paikkakunnan maistraatista. Ne voi myös täyttää sähköisesti
http://www.prh.fi/ heidän kotisivuillaan.
Myös UA voi olla mukana toiminnassa vaikka RY on erillinen!!
Eli RY voi toimia UA:n alaisuudessa ja vastaa itsenäisesti toiminnasta ja maksaa esim. pienen komissioin AKK:n jäsenmaksusta UA:lle, jolloin lisenssi asia hoituu samalla.
SUOSITTELEN kuitenkin olemaan yhteydessä paikalliseen UA-porukkaan, heillä AKK:n alaisena organisaationa yhtenä sääntönä on autourheilun kehittäminen ja sitä myös pienoisautoilu on. Tarvittaessa siihen pitää myös vedota kun esittelee ko. toimintaa UA:n väelle!
Lisätietoja saa vasta kerhon perustaneelta (paperit vieläkin rekisterihallituksessa) vaikka YV:llä.
Makke