Kirjoittaja Aihe: MCD ONROAD PROJEKTI  (Luettu 122321 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tonij

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #330 : 26.10.12 - klo: 14.38 »
Transporterin kori? Onko sellanenkin jo tehty?

miten et ole voinut olla näkemättä sitä raffitinharmaata portterin koria timin tallin seinällä?
TRKMANS racing

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #331 : 26.10.12 - klo: 17.30 »
Ei sillä sitä ollut silloin kun sen tallilla kävin. Se oli 2009.
Just joo.

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #332 : 26.10.12 - klo: 17.45 »
Tuossahan se sportterin koppi oli esillä sivulla 10 josta tuo Dyno sota ilmeisesti sai alkunsa. ko. viesti oli postattu reilu vuosi sitten. Tiedä sitten miten pitkään niitä on jo valmistettu. MCD:hen tuntuu saavan jos minkälaista koppaa.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #333 : 26.10.12 - klo: 18.37 »
Vai dynosota...  :grin:

No puhutaan siitä dynoilusta sitten. Muistan selvästi koko session Timin luona. Kun Tim siis ei täällä enää pyöri niin kyselkää multa tosta jos haluatte niin yritän kertoa tilanteen niin hyvin kun vaan muistan.

Ja onhan se selvää että dynoissa on eroa ja että Heikkilä käyttää sitä erojen mittaamiseen. Itse kun asiaa mietin niin inertiadyno ei ole ollenkaan väärä dynotyyppi kakstahdille. Sit jos hyppään normaalikokoisten autojen puolelle niin tietynkokoinen inertiadyno sopii tietynkokoisille lähinnä vapareille mutta esim "jyrkästi" ahtavat turbopelit on hiukan vaikeita mitata luotettavasti. Olen jarruttanut pelkkiä moottoreita ja kokonaisia autoja. Kokemusta on monista erlaisista dynoista ja moottoreista, ahdettuna ja vaparina. Oma Dodge Ram 4x4 TwinTurbo diesel on ollut yksi vaikeimmin dynottavista. Sitä varten pitää olla jarrudyno joka on taas täysin erilainen.

Alaa, mistä itse luulisit rajun tuloseron johtuvan? Timin ex-kone on siis kaupallinen tuote jota pidettiin luotettavana ja tarkkana. Ja Timi kalibroi sen erittäin tarkasti ohjeiden mukaan ainakin mun auton kohdalla. Ja Timin pieteetti oli muutenkin eri tasolla kuin oma bondtrimningini.
Just joo.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #334 : 26.10.12 - klo: 20.01 »
Siitä olen kyllä samaa mieltä että teholukemalla ei sinänsä ole väliä kunhan käyttää aina samaa dynoa. Tärkeämpää on että pystyy vertaamaan muutosta. Yksi mikä tuli mieleen niin miten tuossa oli mitattu moottorin kierrokset penkityksen aikana? Jos moottorin kierrokset eivät ole luettu samaan softaan suoraan niin silloinhan siinä on yksi mahdollisuus josta voi tulla heittoa.  Toinen millä saa eroa on käytettävän korjauskertoimen valinta. Niissäkun on annettu kerroin 1 hieman eri oloissa (lämpötila ym).

Moottoripyöräpuolella on kuuluisa esimerkki Dynojetin kaupalliset penkit. Ne on "kalibroitu" näyttämään n.15% (jos oikein muistan) liikaa koska silloin myynti on helpompaa, ainakin jenkeissä. Tuosta seuraa sitten helposti se että monet karttavat muita penkkejä kun tietävät saavansa huonommat tehot. Ja kierre on valmis  :grin:

Onkos tuossa dynossa ajettu vakiomoottorilla? Sellaisestahan pitäisi tulla n.3hp riippuen tietysti putkesta jne. Mutta pitäisi välille 2-4hp ainakin sattua.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #335 : 26.10.12 - klo: 20.49 »
Kierrokset mitattiin kyllä sekä moottorista ja renkaalta. Sekä myös rullilta tietenkin. Sitä en tiedä miten Timi kalibroi tällaisen "perumoottoritason". Joku hämärä muistikuva mulla on että se olisi  tehty isolla sähkömoottorilla jonka tarkka vääntömomentti oli tiedossa. Vääntöhän on se ainoa mitattava suure, teho on vain laskennallinen numeroarvo. Tuo on yleistä tietoa. Voin kyllä muistaa väärin ton sähkömottijutun.
Just joo.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #336 : 26.10.12 - klo: 20.56 »
Ja tämä sähkömotti-juttu oli tapahtunut aiemmin, ei silloin kun minä olin siellä. Tim oli myös ajanut useamman eri auton ja moottorin ennen mun autoa. Edellinen taisi olla juurikin tämän topiikin 30,5 CY.
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #337 : 26.10.12 - klo: 21.13 »
Pyydän nöyrästi Jarilta anteeksi loukkaavia kommenntejani Jaria kohtaan, mutta silti tää dyno juttu on mihin en usko.piste

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #338 : 26.10.12 - klo: 21.43 »
Antaa asian olla.
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #339 : 26.10.12 - klo: 21.46 »
Olen samaa mieltä, asia pihvi Jari? :wink:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #340 : 26.10.12 - klo: 21.51 »
Taaksejätetty asia. Ei tarvitse palata. Jatketaan keskusteluja.
Just joo.

Poissa ari-mikael

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #341 : 26.10.12 - klo: 22.11 »
Hyvää poijjaat näinhän sen pitikin päättyä :wink:
Savage 4.6 ss ja tyytyväinen :)

Poissa Buttenmeister

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • tiimimme sivut
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #342 : 27.10.12 - klo: 11.41 »
Tästä keskustelusta on tullut jo pari soittoakin, joten ajattelin tulla lukemaan mitä porukka on kirjoitellut...... Erikoista vääntöä.... Mutta jokaisellahan on oikeus omaan mielipiteeseen  :grin:. Mun mielipide: Kun lähdin dynoa hommaamaan, niin parikin kaveria ehdotti että miksi ei tekisi itse..... Pidin kuitenkin PALJON luotettavampana laitetta joka on ihan kyseistä juttua varten suunniteltu, ja maailmanlaajuisesti myynnissä joten sen takia päädyin RC-Dynosystems DSR24 dynoon. Käytiin myös keskustelua tehtaan edustajan kanssa hankinnasta ennen kun tein ostopäätöksen, ja olimme molemmat samaa mieltä, että juuri kyseinen malli on oikea valinta jos 1:5 bensa rc autoja meinaa pääasiallisesti dynottaa... Joku kysyi myös että olenkohan vakiomoottoria penkittänyt...  Olen HPI Baja 5T.n penkittänyt vakiona ja antoi 3,4 hp. En muita lukemia valitettavasti enään muista  :undecided:. Kiitos kaikille osoittamastanne mielenkiinnosta asiaa kohtaan :grin:. En itse kuitenkaan enään foorumilla juurikaan käy, koska olen tosiaan lopettanut harrastuksen.... ehkä :wink:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #343 : 27.10.12 - klo: 11.57 »
Itseäni kiinnostaa nyt alaan penkki. Kerrotko millä osilla ja tiedonkeruulla olet sen toteuttanut?
Just joo.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #344 : 27.10.12 - klo: 12.33 »
Toinen asia jota haluan kysyä: Tämä on nimimerkille transewaves.

Kommentoit käytöstäni epäasialliseksi. Kysyisin että miksi? Emme ole täällä tai muuallakaan jutelleet yhdestäkään aiheesta koskaan. Emme keskustele edes samoilla alueilla. Katsoin kirjoituksiasi ja taisi olla ensimmäinen viestisi Bensa-autojen puolella. Haluaisin kuulla miksi osallistuit nyt kun koskaan aikaisemmin et ole sanonut mitään.

Huomautan vielä erikseen, että tämä on asiallinen kysymys johon pyydän vastausta.
Just joo.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #345 : 28.10.12 - klo: 08.06 »
Alaa, voitko kertoa penkistäsi? Buttenmeister kertoi omat faktansa.

Transewavesilta mä en odottanutkaan vastausta. Ei ollut vaikea arvata miksi  :grin:
Just joo.

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #346 : 28.10.12 - klo: 10.53 »
Rupesi kanssa kiinnostamaan tämä dynojuttu, mielenkiintoinen vempele, eikä mahdoton toteuttaa.

https://sites.google.com/site/simpledyno/home

Ei muuta kun rakentelemaan omia ja vertailemaan sitten mittaustuloksia, niin on jotain pohjaa josta kinata.

Näkyypä siellä olevan kuva kyseisestä alaa:n dynostakin jos oikein arvaan...ainakin sama nimimerkki. Näyttää ihan pro-laitteelta  :cool:


MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #347 : 28.10.12 - klo: 11.31 »
Ei tuo huonolta näytä mutta se tiedonkeruu kiinnostaa myös.

Seuraava kysymys yleisesti:
Kuka on dynottanut täällä joko moottorinsa tai autonsa?

Minä tietenkin siis Buttenmeisterin luona mikä ei ole koskaan ollut salaisuus. Tuolla se on edelleenkin omien projektieni keskustelupolussa.

Muita?
Just joo.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #348 : 28.10.12 - klo: 11.35 »
Eli mekaniikka on itse tehtyä. Kuvahan tuossa jo olikin. Tuon jälkeen on hieman muuttunut, voin laittaa uudempaa kuvaa kunhan olen taas kotona. Rulla on sorvattu yhdellä kiinnityksellä ja inertia laskettu sekä chekattu SolidWorks mallista. Myös muut pyörivät osat on huomioitu. laakerikitkat on kalibroitu vapaasti pyörivän hidastuvuuden perusteella. Testattu mm sähkömoottorilla että oikeaa näyttää. Laakereina on C3 välykselliset peltisuojatut.

Ohjelmana tällähetkellä SimpleDyno jota käytän vain raakadatan tallentamiseen. Tarkoitus vaihtaa AIMiin kunhan budjetti antaa myöden.

Edit: Voin tuon laittaa testimielessä myös Aimin tiedonkeruuseen kiinni jos softaa epäillään ;)
Mutta lyhyesti, käytän simpledynossa 44100Hz näytteenottotaajuutta ja rullalta tuleva max taajuus on n.300Hz.
« Viimeksi muokattu: 28.10.12 - klo: 11.44 kirjoittanut alaa »

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #349 : 28.10.12 - klo: 12.17 »
Olisikos Pekka sulla laittaa vastaavanlaista dataa omasta koneestasi (ex-Buttenmeister)?
Just joo.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #350 : 28.10.12 - klo: 12.33 »
Laitatko juhamatti myös omat dynotus-sessiosi tänne esille. Olet ilmeisesti ollut alaan asiakas vai jossain muualla?
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #351 : 29.10.12 - klo: 08.20 »
En oo vielä dynottanut, mutta jos teen, niin alaa saa hommat.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #352 : 29.10.12 - klo: 09.09 »
Jaa??
No miten tää aihe oli juuri nyt niin akuutti että siitä syntyi tällänen "sota" jos sulla ei ole asiasta mitään omakohtaista kokemusta ollenkaan ja mun numerot on jo 4 vuotta vanhoja?

Mä en oikein ymmärrä nyt. Selittäsitkö mistä tää sun ärtymyksesi johtui?
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #353 : 29.10.12 - klo: 15.18 »
Ihan siitä johtui kun tuo aihe pisti jollain haulla silmääni, ja kun alaa juuri hetkeä aikaisemmin oli melkein vastaavan koneen dynonnut ja se oli antnut -1hp mitä esp oli ilmoittanut.
Ja toisekseen kun kaikki jotka sen oli lukenut, uskoi sen olevan totta.
Ja sen kun sanoin, ilman keuhkoamista, niin minuthan siinä lynkattiin kuin kerettiläisen konskanaan, mukaan lukien te herra Jari ja kovin moni muukin.
Mutta ei siitä sen enempää, sanoin sanottavani ja olen edelleen 100% varma että se teho ei ole siitä koneesta otettuna oikeasti kuin 4-hp luokkaa, jos se alaan vastaava kone dynotti 3,5hp, ja ilokaasuilla ehkäpä 6-hp on voinut olla realistinen luku.
Mm eräs maailmalla tunnettu 2-tahti rc moottoreita virittävä paja sanoi jotta ei tunne tuollaista dynoa, heillä teho mitataan kampiaksista, ilman muuttuvia tekijöitä, kuten välitykset ja rengaskoot jotka tulokseen vaikuttavat.
Ja edelleen, se projektin auto on tosi hieno ja muutenkin projektis oli kivaa luettavaa, sitä en dissannut mutta moni sitäkin väitti, mutta ihan sama mulle..
Buttermeisterin toivotan ilomielin palaamaan rc:n pariin, hieno harrastus tää, joskus jopa tulinen :azn:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #354 : 29.10.12 - klo: 15.28 »
Ookoo, asia selvä. Ei sinua täällä ole mitään lynkattu ainakaan mun mielestä. Se on hyvä että kyseenalaistaa asioita. Mä teen sitä joka päivä.

Mä halusin nyt vaan rauhassa selvittää tätä asiaa ilman tappelemista kun jäi häiritsemään että mistä moinen johtui. Kiitos että vastasit.
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #355 : 29.10.12 - klo: 16.47 »
Juu, ei mitä..
Sen verta on palleja vielä että seison sanojeni takana :azn:
Se tossa dynojutussa ehkä eniten pisti mun silmään, kun kone josta luvataan 4,5-hp on dynottu tehoputken kans se 8,01-hp, joka ei voi olla mahdollista, koska ei se tehoputkikaan niin paljoa voi tuoda lisää tenkua koneeseen.
Ja jos otetaan vertailun vuoksi joku obr full mod reed kone jota hönkii sellaset 8,2-usa heppaa, niin se kanssa kalskahti kuplaan mua, miten 2-pulttinen esp:n hiukan kutiteltu kone voisi noin paljon tehoa tuottaa, ja sekin että se rengaskoon muuttaminen, ja varmasti välitysten muuttaminen toi dynosta erilaisia tuloksia ulos, silloinhan se ei ole puhdasta voimaa kampiakselista.
Kiva ois saada tosiaan tämän aiheen dyno ja vaikka alaan dynot testiin ja parilla eri moottorilla ja putkella.
Tosin tiedä joutaako Heikkilältä milloin dyno sitten lainaan, ja onko alaalla aikaa testiin.
Joku sponsori tarvittaisiin, niin varmasti olisi enemmän mielenkiintoa tekijöillä asiaan..
Joku stadilainenhan sen miljoonapotin voitti, oliko joku onnekas foorumilta :laugh:

Poissa pate

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #356 : 29.10.12 - klo: 17.04 »
eikö renkaiden paino ja voimansiirron vastus vaikuta dynon tehoon. ja kyllä ihan 1:1 autojen moottorit dynotaan myös suoraan moottorista.

esimerkiksi tossa videossa dynotaan suoraan moottorista  528 V8 Hemi on the dyno. Maximum horsepower!

juhamatti

  • Vieras
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #357 : 29.10.12 - klo: 17.16 »
1/1 autoissa on kumpaakin dyno mallia, mut oikeissa autoissa se rengasdynoaminen on nopeampi ja edullisempi malli.
Mutta esim kaikki F1 moottorit ja muutkin kilpamoottorit dynotaan tuolla visiin.
On myös tarkempi.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #358 : 29.10.12 - klo: 18.20 »
No niistä mun lukemista silloin aikoinaan: se moottori oli teknisesti jo hyvin kaukana ESPstä. Siinä oli isoa Walbron HDA kaasaria, oma porttaus ja mikä tärkeintä, tolle motille ite tehty putki. Unohtamatta sytkäboxia jonka eri ohjelmilla dynottiin melko isoja eroja. Eli se motti ei ollut mitenkään hyllytuote ollenkaan. Mäntäkin oli nähnyt vinkua. Joten selittänee jotain ainakin.

Dynottiin silloin Timin kanssa 4 itse suunnittelemaani ja tekemääni putkea ja kaikkien putkien kanssa 10 eri sytkäkarttaa. Huonoimmat huipputehot oli karvan päälle 6 heppaa. Ja tehtiin siis 40 vetoa sinä päivänä.
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: MCD ONROAD PROJEKTI
« Vastaus #359 : 29.10.12 - klo: 18.30 »
Juu, sun koneista uskoisin että tehoa on irronnut eri mittapuulla.. :grin:
Se haloon aiheuttanut kone oli kuitenkin aika mieto viritteinen Dougilta lähtiessä ja siihen ei muutoksia tehty, mitä nyt tehoputki, ja  813-wt kaasari tuskin mitään vaikutti..
Harmi kun Heikkilä ei ole ottanut asiaan kantaa, oisi hänenkin sanaansa kiva kuulla.
On kuitenkin ainut 2-tahtimoottorin virittäjä Suomessa joka on tunnettu ja myyntiä tekee jatkuvasti.
En toki huonona teitäkään Jari ja  alaa pidä, en todellakaan, päin vastoin.
Teidän yhteistyötä olisi kiva päästä katsomaan, kumpanenkin tiedätte lukemattoman määrän moottoreista ja niiden virityksistä ja vielä putkiakin osaatte tehdä, oisko poijjaat kuulkaa idea hatusta vedetty, että vaikka oma nimimerkin alle moottorin viritystä ja putkia rupeisitte tekemään, uskoisin jotta niitä menisi kaupaksi, eikä tartteisi meidänkään tilailla ulkomailta rötpöttäjiä :wink:
Ja kommunikointi olisi helppoa kun suomenkielellä voisi höpäjätä :wink: