Kirjoittaja Aihe: 2010 Maastosarjan säännöt  (Luettu 22096 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *Artsi*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #30 : 02.11.09 - klo: 12.42 »
Moi!

Ajoin JC renkailla hyvinkään kisassa 4wd etu päässä ja siellä ne ainakin toimi hyvin ja ei kulunut sen enempään kuin HoleShotit.

Hyvä että tuli vaihtoehto myös joka ilmeisesti toimii kanssa.
-HobbyFactory- -JQ Products- -EA-Import- -Orca- -Ultimate Racing-
-TeamDurango DEX410V4- -Serpent 411 Eryx 2.0- -Alpha Engines- -Bittydesign-

Poissa Haze

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #31 : 02.11.09 - klo: 13.06 »
Poimintoja Efra topicin alta:

- Ajokorokkeella ramppaaminen on kielletty rangaistuksen uhalla.
- Qualifying starting order (electric) order based overall single fastest time
- Sadekelin auto on vapaa, eli siis ei tarvitse olla sama alusta kuin kuivakelin auto

Hyviä päätöksiä, koskeehan nämä myös krossia? Aikaisemmin taisi olla ainoastaan ratapuolella tuo sadekelin auto mahdollisuus vai liekö Suomen oma sääntö silloin ollut vai vasta kehitelmä...

Pari tarkentavaa kysymystä:

*Kun on ilmoitetutu olevan kostea erä/eräkierros, niin saa käyttää ns. kakkos autoa ilman rangaistusta vai voiko heittää kakkos auton alle aina kun vettä tulee vaikka ei olisi märkää keliä vielä julistettu?
*Alkuerien lähtöjärjestys, siis ensimmäisen rundin vai läpi koko alkuerien nopein läppi ratkaisee?
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa copter

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #32 : 02.11.09 - klo: 13.14 »
Märän kelin auto on vaan ratapuolen juttuja, mutta siinä tietysti autoa saa käyttää silloin kun erä on kilpailun johdon toimesta todettu märäksi.

Alkuerien lähtöjärjestys.. Käytännössä "Overall single fastest time" tarkoittaa kokonaistulosta, ei läppitulosta. Eli siis lähtöjärjestys erän nopeimman tuloksen mukaan. Ennen oli kokonaistilanteen (pisteiden) mukaan. Eli jos olet ekassa rundissa ajanut 25 kierrosta, tokassa vaikkapa 22 kierros (huonosti) ja muut on sitten vaikka ajaneet 24 kierrosta molemmissa, niin todennäköisesti kuskit jotka on ajaneet 24 kierrosta molemmissa ovat kokonaistilanteessa edellä. Kuitenkin sinulla on nopeampi tulos ekasta rundista, niin lähdet muita ennen.
COYASSO HIGH PERFORMANCE ENGINEERING PRODUCTS

Poissa Haze

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #33 : 02.11.09 - klo: 13.19 »
Märän kelin auto on vaan ratapuolen juttuja, mutta siinä tietysti autoa saa käyttää silloin kun erä on kilpailun johdon toimesta todettu märäksi.

Alkuerien lähtöjärjestys.. Käytännössä "Overall single fastest time" tarkoittaa kokonaistulosta, ei läppitulosta. Eli siis lähtöjärjestys erän nopeimman tuloksen mukaan. Ennen oli kokonaistilanteen (pisteiden) mukaan. Eli jos olet ekassa rundissa ajanut 25 kierrosta, tokassa vaikkapa 22 kierros (huonosti) ja muut on sitten vaikka ajaneet 24 kierrosta molemmissa, niin todennäköisesti kuskit jotka on ajaneet 24 kierrosta molemmissa ovat kokonaistilanteessa edellä. Kuitenkin sinulla on nopeampi tulos ekasta rundista, niin lähdet muita ennen.

Jep, lontoo hieman sekoitti  :p

Oliskos tuota märänkelin auto sääntöä mahdollista tulevaisuudessa saada myös rossin puolelle?
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa copter

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #34 : 02.11.09 - klo: 13.22 »
Ei sen suhteen sinänsä mitään estettä ole, mutta lähinnä tämä on ollut ratapuolen juttuja, koska sähköjen suojaaminen jne on ratapuolella paljon isompi asia johtuen avoimemmasta rakenteesta, matalemmasta maavarasta jne. Krossipuolella kuitenkin yleensä sähköt ovat aika hyvin suojassa.

Tietysti ymmärrän jos viime kauden jälkeen haluat ottaa varman päälle sähköjen osalta, koska muistelen sinulla olleen jotain ongelmia asiaan liittyen.. :mrgreen:
COYASSO HIGH PERFORMANCE ENGINEERING PRODUCTS

Poissa Heuli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #35 : 02.11.09 - klo: 13.25 »
Täällä itketään jo rengaskuluistakin (ainakin RC Garagen sivuilla noi Jconceptsit oli 12 eur pari eli samaa mitä Prolinetkin olleet) niin en halua edes tietää mitä kävisi jos sallitaan vara-autot kisoihin  :tongue:

Poissa Haze

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #36 : 02.11.09 - klo: 13.25 »
Ei sen suhteen sinänsä mitään estettä ole, mutta lähinnä tämä on ollut ratapuolen juttuja, koska sähköjen suojaaminen jne on ratapuolella paljon isompi asia johtuen avoimemmasta rakenteesta, matalemmasta maavarasta jne. Krossipuolella kuitenkin yleensä sähköt ovat aika hyvin suojassa.

Tietysti ymmärrän jos viime kauden jälkeen haluat ottaa varman päälle sähköjen osalta, koska muistelen sinulla olleen jotain ongelmia asiaan liittyen.. :mrgreen:

Ei paha kuittaus :lol:

Lähinnä sillä et reeni auto ois mukavempi raiskata kura lällyssä, siinä joutuu muutenkin palikkaa vaihtaa kulumisen takia, niin ei haittaa vaikka laakerit menee, kun ei ole uudet ja muuta vastaavaa...
« Viimeksi muokattu: 02.11.09 - klo: 13.39 kirjoittanut Haze »
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa Haze

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #37 : 02.11.09 - klo: 13.33 »
Nuo valitut renkaat tekevät mielenkiintoiseksi rengas valinnan helle päivinä, sillä jos mittari näyttää >25, niin voi hyvin olla ettei JC:n green seos kestä kuin 1-2 vetoa tai ei toimi enää. Aamun voi hyvin vetää pehmeillä ja sit finaaleihin täytyy miettiä ottaako riskin vai pelaako varman päälle. Lajiryhmä on selkeästinkin hakenut lisää jännitysmomenttia, liekkö Flavio yrittänyt päästä takaisin kuvioihin... :mrgreen:
« Viimeksi muokattu: 02.11.09 - klo: 13.41 kirjoittanut Haze »
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa copter

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #38 : 02.11.09 - klo: 13.42 »
Flavion kanssa keskusteltiin kyllä asiasta .. Tosin hänen ehdotus varikkosuoran seinään ajamisesta ei oikein toimi lajissamme, kun safety caria ei ole kuvioissa.

Mitä tulee vielä tuohon sadekelin autoon, niin meillähän ei kyllä krossissa runkoa leimata muutenkaan kun asiaa hieman tarkemmin mietiskeli.
COYASSO HIGH PERFORMANCE ENGINEERING PRODUCTS

Poissa Heuli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #39 : 02.11.09 - klo: 13.45 »
Haze: Mullekin sopii tollanen kisakeli ens kesäksi sateen sijasta. Jos saat ne laittees pysyyn nipussa niin riittäähän ne 2 alkuerää ja 2 finaalia paalun ja voiton varmistamiseen  :wink:

Poissa Haze

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #40 : 02.11.09 - klo: 13.54 »
Mitä tulee vielä tuohon sadekelin autoon, niin meillähän ei kyllä krossissa runkoa leimata muutenkaan kun asiaa hieman tarkemmin mietiskeli.

Mielikuva on kyllä et säännöt kieltäisi rungon vaihdon, mutta mitenkäs asia nyt sitten on jos runkoja ei leimata?

Haze: ...Jos saat ne laittees pysyyn nipussa...

Heuli vapise, nyt on vehkeet niin tikissä ettei tuu yhtään keskeytystä.  :afro: Ja m.e.:n tulevaa hettoa varten..on myös piikattu...  :mrgreen:
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa copter

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #41 : 02.11.09 - klo: 14.05 »
Lainaus
Kilpailuissa sallitaan vain yksi auto / ajaja sekä yksi ajaja
/ auto luokkaa kohti, paitsi luokissa TSS-10, TSP-10, TSM-
10, TP-10 -luokissa sallitaan ns. sadekeliauton käyttö
(sadekelin auton käyttö on sallittu silloin kun kilpailun-
johtaja ilmoittaa ajettavan erän olevan märkä). Alku-
katsastuksessa merkittyä runkoa ei saa vaihtaa ilman
katsastuspäällikön lupaa. Kansallisissa ja alueellisissa
kilpailuissa voidaan sallia useampia ajajia/autoja jouk-
kueelle kilpailukutsun lisämääräysten mukaan.

Näin sanoo säännöt, eli siis ei saa vaihtaa. En sitten tiedä olisiko tarpeellistakaan. Tästä päätöksen voi tehdä luokkayhteyshenkilö mikäli näkee tarpeelliseksi.
COYASSO HIGH PERFORMANCE ENGINEERING PRODUCTS

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #42 : 04.11.09 - klo: 08.56 »
Niin, ja kuulin jo loppukesästä, että Inside Jobeja ei enää valmisteta...
Ei pidä paikaansa! Jenkki kaupat on täynnä noita renkaita ja löytyy valmistajan sivuilta edelleen ja niillähän ajettiin MM:ät. No, mut ei näistä tarvii vääntää enempää, kunhan on mustia ja pyöreitä.

RE: Pro-Line Inside Job M3 4WD Front Tire discontinued?

Hello,
        Yes they were discontinued due to a lack of sales sorry.
 
Best Regards,
 
Daniel Adams
Promotions Coordinator
Pro-Line
ph: (951) 849-9781
fax: (951) 922-9311
www.prolineracing.com
www.sorealconcepts.com
---

Poissa tomije

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #43 : 05.11.09 - klo: 20.20 »
Akkuasioista vielä sen verran vielä että, jos jokin aloittelija X tulis kokeilemaan kilvanajoa vaikkapa yhteen kansalliseen kisaan ens kesänä niin pitääkö hänen käyttämät akut olla tosiaan EFRA listan mukaisia.

Näin ainakin minulle kerrottiin viime kesällä kun asiaa tiedustelin.

Meinaan tuntuu aika suurelta satsaukselta aloittelijalle.
Niin eikö edes tässä "kevyemmässa" sarjassa voisi käyttää sitä kuuluisaa Maalaisjuntti järkeä ja sallia leimattomat kovakuoriset akut.
JQ products, Hobbyfactory, EA-import

Poissa Janne A

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #44 : 06.11.09 - klo: 14.32 »
Akkuasioista vielä sen verran vielä että, jos jokin aloittelija X tulis kokeilemaan kilvanajoa vaikkapa yhteen kansalliseen kisaan ens kesänä niin pitääkö hänen käyttämät akut olla tosiaan EFRA listan mukaisia.

Näin ainakin minulle kerrottiin viime kesällä kun asiaa tiedustelin.

Meinaan tuntuu aika suurelta satsaukselta aloittelijalle.
Niin eikö edes tässä "kevyemmässa" sarjassa voisi käyttää sitä kuuluisaa Maalaisjuntti järkeä ja sallia leimattomat kovakuoriset akut.

Pitää sen ostaa lisenssikin, että mun mielestä kisakuskit on kisakuskeja ja säännöt pitää olla samat kaikille.

EDIT: En muuten huomannut, että puhuit vain kansallisesta kisasta. Pahoitteluni...
« Viimeksi muokattu: 07.11.09 - klo: 01.00 kirjoittanut AiR »

Poissa copter

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #45 : 06.11.09 - klo: 22.20 »
Kansalliseen kisaan on mahdollista tehdä poikkeuksia, mutta niiden pitää olla kaikille samat. Pääasia on turvallisuus, joten sen kun pitää mielessä niin kilpailun järjestäjällä on mahdollisuus kilpailukutsussa ilmaista noudatettavat säännöt mahdollisin poikkeuksin.

Tämä kuitenkin siis kansallisessa kisassa, joka ajetaan mahdollisesti SM kilpailun ohessa. Itse SM kilpailuun ei poikkeuksia voida tehdä.
COYASSO HIGH PERFORMANCE ENGINEERING PRODUCTS

Poissa Haze

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #46 : 17.11.09 - klo: 13.57 »
Uusi holari tullut: http://www.redrc.net/2009/11/pro-line-110th-hole-shot-2-0/. Kuinkas nyt sääntö tulkitsee tämän renkaan ja tehdäänkö "vanhaa holaria" vielä? Jos 2.0 holari on laillinen, niin onhan niitä heti tarpeeksi, jottei tule tilannetta että kyllä holareita on mut ei enää niitä uudempia (mitkä luulisi luonnollisesti olevan parempia)? Ja kun vanhaa holaria vielä löytyy, niin välttyisi "organisaatio" nololta tilanteelta ja tilanne olisi no can do et uusia ei oo enempää...

PS. Ei ole tarkoitus sorkkia kenenkään aamumuroja! Esitetty vaan kuvitteellinen tilanne...
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa copter

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #47 : 17.11.09 - klo: 15.38 »
Huomasin eilen ihan saman asian, että uusi kuvia on tullut. Asiasta ei vielä sen enempää ole tietoa, joten selvitetään tilanne ja mietitään sitten sen seuraukset. Palataan siis asiaan kun uuden rengaskuvion tiimoilta on enemmän tietoa. Laitan kyselyitä menemään eteenpäin.
COYASSO HIGH PERFORMANCE ENGINEERING PRODUCTS

Poissa Haze

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #48 : 18.11.09 - klo: 10.11 »
Nyt oli tihkunu parempaa tietoo hole 2.0 pyörästä. Nappulaa muutettu reunoilta ja keskeltä sekä myös hinta pompsahtanu ylöspäin. Orkkis holee löytyy ainakin vielä Pro Linen netti sivuilta...
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa Haze

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #49 : 12.01.10 - klo: 15.01 »
Huomasin eilen ihan saman asian, että uusi kuvia on tullut. Asiasta ei vielä sen enempää ole tietoa, joten selvitetään tilanne ja mietitään sitten sen seuraukset. Palataan siis asiaan kun uuden rengaskuvion tiimoilta on enemmän tietoa. Laitan kyselyitä menemään eteenpäin.

Onkos tullut vielä mitään tietoa asian tiimoilta?
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #50 : 13.01.10 - klo: 02.42 »
missä lavangon kisa pidetään?
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #51 : 13.01.10 - klo: 08.35 »
missä lavangon kisa pidetään?
hmm, lavangossa  :wink:

Edit: tiedän taustat ja jos ne toteutuu niin ensi kesäksi joutunee tekemään joitain kompromisejä kaikkien harrastajien eduksi, ehkä, mahdollisesti.
Full Speed RC
Hobbyfactory - Durango - Orion - Savox

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #52 : 13.01.10 - klo: 12.47 »
joo, paitsi jos tarkoitat että 1:8 radasta tehdään 1:10 autoille sopivan niin voit unohtaa. Korkeintaan joitain oikasuija, mutta hyppyreitä tai muita ei aleta tekemään sähköautoille.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa sakke_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #53 : 13.01.10 - klo: 13.00 »
joo, paitsi jos tarkoitat että 1:8 radasta tehdään 1:10 autoille sopivan niin voit unohtaa. Korkeintaan joitain oikasuija, mutta hyppyreitä tai muita ei aleta tekemään sähköautoille.
Ei niihin hyppyihin tarvi muutoksia tehä pintaa jos saa vähän paremmaks niin 1:8 rata toimii hyvin myös 1:10 ratana ihan kuten jkl:ssä.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa Jonni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #54 : 13.01.10 - klo: 13.07 »
missä lavangon kisa pidetään?
Meneekö sähkökrossirata ns. vasaran alle?

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #55 : 13.01.10 - klo: 13.08 »
Ei ole täysin varmaa vielä mutta joissain suunnitelmissa joku tie kulkee sähköradan yli jo ensi kesänä...
Full Speed RC
Hobbyfactory - Durango - Orion - Savox

Poissa Jonni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #56 : 13.01.10 - klo: 13.14 »
Toivottavasti asia järjestyy.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #57 : 13.01.10 - klo: 13.28 »
joo, ei sen nyt välttämättä pakko ole siitä mennä, mut ihmiset on keskimäärin aika tyhmiä.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #58 : 13.01.10 - klo: 14.02 »
Asia on joka tapauksessa selvityksen ja työn alla, eikä tuuliajolla. Tästä asiasta kuultanee lisää heti kun sitä on.
Full Speed RC
Hobbyfactory - Durango - Orion - Savox

Poissa copter

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
« Vastaus #59 : 24.01.10 - klo: 13.55 »
Muutamia asioita joita täällä on tullut esille:

- Ajetaan alkuperäisellä Hole Shot renkaalla jos niitä vain on tarpeeksi saatavilla. Tämän hetkisen tiedon mukaan niitä on kyllä saatavilla, eli tämä näyttää todennäköiseltä.

- Nykyisen säännön mukaan tosiaan ainoastaan "vanha" pyörä on sallittu, eli siis säännön tulkinta on varsin selkeä.

- Maastosarjan säännöt julkaistaan varmaan joskus maaliskuun alussa tms, joten silloin tietysti faktatieto löytyy paperilta.

- UAU:n osakilpailun osalta olen ainakin kilpailun järjestäjiltä kuullut, että mikäli Lavangossa tms ei ole käytettävissä olevaa rataa (uuden radan rakennus meneillään jne), niin kilpailu ajettaisiin Hyvinkään radalla.
COYASSO HIGH PERFORMANCE ENGINEERING PRODUCTS