Kirjoittaja Aihe: Sähköautoilun uudelleen aloittaminen  (Luettu 2430 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sähköautoilun uudelleen aloittaminen
« : 13.11.09 - klo: 11.20 »
Hei kaikille. On taas pienoisautoilu alkanut yllättäen kiinnostamaan tässä lähes viidentoista vuoden tauon jälkeen ja tässä on harkinnassa kenties Touring-auton osto. Taustasta sen verran että 90-luvun alkupuolella tuli kilpailtua krossareilla ja ratakymppiluokissa (jotka nyt näyttävät kadonneen) ja harrastus loppui lähinnä silloisen rahan ja ajanpuutteen takia. Eräs syy oli myöskin se että laji oli silloin mitä suuremmassa määrin välineurheilua, erityisesti akkujen merkitys oli kohtuuttoman suuri, eikä moottorin sorvaaminen joka erän jälkeen myöskään tuntunut kovin mielekkäältä. Nyt näiden lipoakkujen ja harjattomien moottorien myötä tilanne näyttäisi olevan muuttunut. Eli kysymyksiä:

Onko autojen välillä vielä suuria kulkueroja ja akunkestoeroja (siis ottaen huomioon eri luokat, vakioluokka tai mikä sen nimi nyt nykyään on ja viritetty luokka), eli saako kohtuukustannuksilla riittävästi nopeutta ja akunkestoa, eli että akku kestää koko erän?  Vai onko tilanne yhä niin että rahalla kulkee ja kestää siellä erän lopulla?

Mitä kikkailua nykyään harrastetaan Touring-luokissa, pakkohan jotain hifistelyä on olla jolla tehdään eroja normilaitteilla ajaviin?

Kysymys vielä näistä radiolaitteista, kuinka luotettavia ovat nämä 2.4ghz-radiot, luodaanko siinä ikäänkuin lähiverkko auton ja ohjaimen välille? ja mitä niissä pitää ottaa huomioon valintaa tehdessä. Riittääkö nopeus? Näihin varmasti löytyy täältä foorumiltakin tietoa mutta tuntuu hukkuvan sudittelun alle.
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähköautoilun uudelleen aloittaminen
« Vastaus #1 : 13.11.09 - klo: 13.22 »
Onko autojen välillä vielä suuria kulkueroja ja akunkestoeroja (siis ottaen huomioon eri luokat, vakioluokka tai mikä sen nimi nyt nykyään on ja viritetty luokka), eli saako kohtuukustannuksilla riittävästi nopeutta ja akunkestoa, eli että akku kestää koko erän?  Vai onko tilanne yhä niin että rahalla kulkee ja kestää siellä erän lopulla?

Touringluokkien osalta tilanne akkujen keston suhteen on ainakin tällä hetkellä hyvin selkeä. Akkuja ei saa loppumaan kesken edes viriluokassa (TSM-10). Eli käytännössä siis normaaleilla kisaradoilla voimaa olisi saatavilla enemmän, mitä on tarpeen ja auton ominaisuudet antaa myöden. Ja täysin kaupasta saatavilla normaaleilla kisavehkeillä!

Meidän kahdessa "vakioluokassa" (TSS-10, mikä vastaa vanhaa vakioluokkaa ja TSP-10, missä hieman kireämpi kone) on käytössä yksityyppikoneet joten autojen nopeudet ovat hyvin tasaväkisiä. Varsinkin jos vertaa siihen meininkiin, mitä oli esim. 90-luvun alun vakioluokkissa. Näissä luokissa ei ole vielä suuresti kilpailukokemuksia LiPo-akkujen kanssa, mutta LiPoilla vauhtierot akkujen puolesta jäävät pienemmiksi, mitä oli peltikennojen aikakaudella.

Kisaaminen kaluston puolesta on tätä nykyä paljon helpompaa, mitä 90-luvun alussa. Moottoreita ei tarvi sorvata eikä ne muutu joka erään hiilien kulumisen myötä. Akkuja tarvitaan määrällisesti vähemmän ja ne kestää käytössä huomattavasti pidempään. Kulkupuolen saa helposti kuntoon ihan kaupan vehkeillä.


Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähköautoilun uudelleen aloittaminen
« Vastaus #2 : 13.11.09 - klo: 22.00 »
Sen verran pistäsin jäitä sekaan, etä:
-noparin vastus alkaa noin toisella vuodella kasvaa. Kausi ja nopari korkeintaan.
 Voi pärjätä vanhalla harjottelussa, mutta useimmiten raja on kovin kertaluonteinen.
- Ylipitkillä välityksillä harjattoman magneettisuus häviää akselista. Raja tiukka koska neodyniumi ei kestä paljoa yli 100c. Magneetiton kone taas on enää kymmenesosa-ohminen oikkari, eikä se palaudu! Osalla ko vahingoista nopari ei ehdi suojautua.
Tietty huonolla säkällä koko elektroniikka voi lähteä koneen mukana.
Näistä johtuen akselia ainakin näkyy uusittavan usein kauden aikana. Tarkempaa määrää eos.

Akkua jää siis jäljelle, koska kuski ei uskalla pistää tehoa enempi akseliin.

Työmäärää pitäisin harjallisten vaivaa pienempänä. Kulut, ehkä pienemmät? Kohdistuvat ainakain pariin vain osaan..
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Sähköautoilun uudelleen aloittaminen
« Vastaus #3 : 13.11.09 - klo: 22.16 »
Sen verran pistäsin jäitä sekaan, etä:
-noparin vastus alkaa noin toisella vuodella kasvaa. Kausi ja nopari korkeintaan.
 Voi pärjätä vanhalla harjottelussa, mutta useimmiten raja on kovin kertaluonteinen.
Hyvin toimii pari vuotta vanhatkin noparit porukalla, että mihinköhän tämä nyt oikein pohjautuu?
- Ylipitkillä välityksillä harjattoman magneettisuus häviää akselista. Raja tiukka koska neodyniumi ei kestä paljoa yli 100c. Magneetiton kone taas on enää kymmenesosa-ohminen oikkari, eikä se palaudu! Osalla ko vahingoista nopari ei ehdi suojautua.
Tietty huonolla säkällä koko elektroniikka voi lähteä koneen mukana.
Näistä johtuen akselia ainakin näkyy uusittavan usein kauden aikana. Tarkempaa määrää eos.

Akkua jää siis jäljelle, koska kuski ei uskalla pistää tehoa enempi akseliin.
Eipä nykyiset sintratut magneetit kyllä pahaa tykkää niistä yleisistä n.80 asteen lämmöistä joihin koneet haetaan välityksen perusteella ja voin sanoa, että kuskit kyllä polkee vehkeitä niin paljon kun pystyy ja akkuun jää kapasiteettiä sen takia kun sitä ei pystytä yksinkertaisesti siirtämään tiehen kaikkea mahdollista määrää, eikä edes ole tarvetta. Ei niitä roottoreita mitenkään säälitä.

Melkosta legendaa taas...
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Sähköautoilun uudelleen aloittaminen
« Vastaus #4 : 13.11.09 - klo: 23.55 »
Mä itse ajelin joskus 90 luvulla ja olen erittäin tyytyväinen tähän päivään. Syyt: aloitetaan vaikka hiilettömästä tekniikasta. Kone on paljon huolto vapaampi ja akkuakaan ei kulu niin paljon. Hiilikoneissa sai kokoajan olla hiiliä vaihtamassa ja kollektoria sorvaamassa. Nyky koneessa oikeastaan ainoa kuluva osa on koneen laakeri. Tietenkin hiiletön tekniikka vaatii myös oman säätimen, joka saattaa olla hintava, mutta on varmasti hintansa väärti. LiPotekniikka on myös mielestäni aivan loistava. Enään akut ei lopu kesken kisan ja perus LiPojen hinnat ovat nykyään kohtuulliset. Itselläni on käytössä 2 kennoiset 3700mAH x 3 akut ja niillä päristelee jo mukavasti. 5 minuutin erän saa ajaa huoletta läpi ja samantien ilman purkuja heittää vain akun lataukseen ja huomata että noin 10% akun tehosta on mennyt 5 minuutin erän aikana. 15min ja akku on jälleen täysi. Mielestäni nyky päivän tilanne on erittäin hyvä.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähköautoilun uudelleen aloittaminen
« Vastaus #5 : 14.11.09 - klo: 11.02 »
Noparit perustuu LRP tuotteisiin, kaikkiaan 10 kpl 2: vuoden aikana.
Tiukalla rajanhakemisella, ja ilman mittaria ,,,, siis käyttäjäystävällisesti :afro:

Magneetteja akselista irronneina kotona nyt 4, loput pistetty roskiin.
(näistä 1 haljennutkin)
Merkkeinä LRP ja kiinan ihmeet....
 
Ja nykykalustossa vain harrastepuolen tuotteita noparipuolella: Castle,BK
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Sähköautoilun uudelleen aloittaminen
« Vastaus #6 : 14.11.09 - klo: 11.15 »
4wdkanootti: Onpa ollut huonoa säkää tai sitten muissa laitteissa jotain vikaa kun rikkonut tuota tahtia. LRP:n Sphere TC Specit on ainakin mulla hyvin kestäneet useamman vuoden sekä sähkötouringissa että nelkkucrossissa. Vanhemman mallisen LRP Sphere Competitionin sain rikki toissa kesänä, mutta silläkin oli ikää jo pari vuotta. Samoin yhden LRP:n vanhan X11-koneen sain rikki sisäcrossissa huonon alastulon jälkeen (käämipakat lähtivät irti), mutta muuten on koneilla pari vuotta aina putkeen ajettu ongelmitta. Todella helppoa ja halpaa verrattuna hiilikoneiden kanssa leikkimiseen.

Grasshopper: Muutamia vuosia sitten ensimmäisissä 2,4 GHz laitteissa oli pieniä ongelmia, mutta nykyään parhaat laitteet ovat jopa kideradioita nopeampia. Jos samantien pro-radiota olet ostamassa niin Sanwan M11X on hintaisekseen erinomainen etkä taatusti jää kaipaamaan nopeampaa vastetta.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähköautoilun uudelleen aloittaminen
« Vastaus #7 : 14.11.09 - klo: 11.25 »
Oma pari vuotta vanha LRP Sphere 2007 toimii vallan mainiosti vielä...