Kirjoittaja Aihe: Stanu luokka sähkökrossiin  (Luettu 205079 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #30 : 11.01.10 - klo: 22.49 »
Mikon kanssa samoilla linjoilla, ehkäpä sinne voisi eksyä lisää harrastajia jos olisi konetehoiltaan maltillisempi luokka. Tekee psyykkeelle kovaa kun tietää jo himasta lähtiessään että vikassa finaalissa ollaan, rohkaisevaa ja kannustavaa vai mitä?

Sellainen huomio on tullut tehtyä että varsinkin sisäkrossissa vauhdit on nousseet todella koviksi. Siinä on junnuilla ja vähän vanhemmillakin aloittelijoilla tekemistä että yrittää edes jotenkin pysyä kyydissä mukana.

Nyt joku sanoo että ajakoot taitojensa mukaan ja laiskemmalla koneella niin oppii ajamaan. Se kun ei aina mene aivan näin, jokaisella meistä jotka lähtee kilpailuun, omaa jonkin asteisen kilpailuvietin ja voittamisen halun. Ei sinne kukaan lähde huvikseen rataa kiertämään. Nyt jos junnuille/aloittelijoille/ei niin taidokkaille kuskeille luodaan onnistumisen ja saavutuksen iloa sillä että pystytään kilpailemaan miedommilla koneilla, ja vieläpä A-finaalista, tai jopa voitosta, se tuo sitä onnistumisen iloa ja sitähän me kaikki lähdetään kisoista hakemaan.

Kylätason RC-kuski.

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #31 : 11.01.10 - klo: 22.50 »
Eikö voisi olettaa, että stanuluokka houkuttelisi uusia kuskeja mukaan

Nyt on käännettävä asia niin päin, että uusien kuljettajien on houkuteltava stanuluokka mukaan. Siksi esitin jo aiemmin että näitä luokasta kiinnostuneita kuljettajia/huoltajia ilmoittautuisi. Mielestäni S2-10 luokka voi olla TSS-10:n tapaan ikärajaton, ehkä kuitenkin niin että tietyllä määrällä nousupisteitä joutuu siirtymään seuraavaksi kaudeksi M2-10:iin.

Uskaltaisin luvata että S2-10 luokkaa voidaan ajaa ainakin UAU:n järjestämässä Maastosarjan osakilpailussa, edellyttäen ettei luokkayhteyshenkilöllä ole mitään sitä vastaan.
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #32 : 11.01.10 - klo: 23.02 »
Mua jotenkin ihmetyttää, että miksi pitäisi olla luokka missä aloittelijalla olisi mahdollisuus pärjätä paremmin? Ei kaikkea voi saada heti-mulle-nyt. Sama pätee pikkuautoilussa.

Itse ajoin vuosi sitten lokakuussa ekan kisan rc-autolla ja sen jälkeen on treenattu tasaisen varmasti. Ei ilman harjoittelua voi pärjätä tässäkään lajissa. Ja kun treenaa, niin ajo kehittyy, voin kertoo.

Viikonlopun WJ-kisassa löytyi ihan varmasti jokaiselle tasolle samaa vauhtia ajavaa vastusta, kunhan vain eka viitsi raahata persiin radalle. Ei se kisaan lähtemisen motivaatio saa olla joku pokaali, vaan se, että pääsee vääntään tasasta kisaa muita saman tasoisia vastaan. Sitten pikkuhiljaa huomaa, että aina vaan se vastus käy kovemmaksi ja kovemmaksi, välillä niille jopa pärjää!

EDIT: Lisäyksenä vielä: Ja kun ottaa huomioon sen, että aika monet radata on sellaisia, ettei niillä voi voimattomalla motilla ajella nätisti, niin sitten alkaa "the välitystenpidennysshow". Siitä seuraa taas toisille ylivoimainen nopeus ja mahdollisesti kärventyneitä motteja ja nopareita...

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #33 : 11.01.10 - klo: 23.13 »
mites olis sitten junnuille ja aloittelioille oma luokkansa sääntönä esim ei lisenssillisille kuskeille? saatais aloitelioiden lähdöistä ne kovat vetomiehet pois niin ei tulis tätä psyykistä iliötä että vieressä seisoo moninkertainen suomen mestari en mä tolle voi pärjätä
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #34 : 11.01.10 - klo: 23.56 »
mites olis sitten junnuille ja aloittelioille oma luokkansa sääntönä esim ei lisenssillisille kuskeille?   

Eipä taida onnistua sääntöjenmukaisesti samassa kisassa ajaa lisenssittömien.

Kerhokisat sopivat siihen tarkoitukseen, ja estääkös kukaan kerhosarjan pyörittämistä.
Eihän siinä tarvitse kuin varata rata (kenties sen vuokra), hoitaa ilmoittautumiset, vääntää foorumilla erinäisistä asioista, hoitaa ajanotto, kuulutus, katsastus, tuomarointi, yleensä tulospalvelu.... ja jotain muuta pikkukivaa.... jopa palkinnotkin.

EDIT: Mitenkähän nämä aloittelijat saataisiin esim. takatuupissa ajamaan miedommalla koneella harjoituksissa, kuin esim. 3.5 T
Olen muutaman saanut treeneissä vaihtamaan koneen miedommaksi.... jopa 5.5T:ksi.

Eihän se nyt tietenkään pyöri keskipisteensä ympäri yhtä kivasti, muttaa pääsee ne virikuskit sentään 8.5-10.5 T koneillaan paremmin ohi siitä pölypilvestä.
« Viimeksi muokattu: 12.01.10 - klo: 00.01 kirjoittanut TTKoo »
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #35 : 12.01.10 - klo: 00.04 »
eikös wj sarjassakin saa ajaa ilma lisenssiä vai olenko ymmärtänyt ihan väärin? sm sarja on asia erikseen
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #36 : 12.01.10 - klo: 00.08 »
WJ on niinkuin kerhosarja, ei SM jossa vaaditaan lisenssi "täyteluokiltakin".

Itse ymmärsin ainakin tässä puhutun ulkona ajettavasta SM sarjasta

Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa the_man

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #37 : 12.01.10 - klo: 00.43 »
Koheltajan ja Mikko L:n kanssa täsmälleen samoilla linjoilla. Nykytehoilla autot eivät ole ajettavia aloittelijan käsissä ja kisaamisesta ei saada sitä iloa irti, mitä siitä olisi mahdollista saada kunhan laitteisto kulkisi taitoihin nähden sopivasti. Tämä verottaa varmasti osallistujia nykyisestä sarjasta, kun ei lähdetä nolaamaan itseään. Stanun palautuminen tietenkin vaatii kilpailijamäärän nousua, mutta tuo lienee odotettavaa jo WJ-sarjan osallistujalistoja tutkiskelemalla. Ja meistä vanhemmista harrastajistahan se on pitkälti kiinni kuinka saada uutta verta lajiin. Itse en stanua ole ajamassa, sillä en sen tarpeellisuutta tuo esiin, mutta olen aikanaan 20 vuotta sitten päässyt juniorina nauttimaan moisen sarjan olemassaolosta ja sen tuomasta onnistumisen riemusta ja ennenkaikkea tasaväkisestä vääntämisestä mitä silloiset 27t hiilikoneet 7.2v NiCd akut tarjosivat. Jokainen voi miettiä näin jälkikäteen rehellisesti mitä ne vehkeet kulki ja koittaa realisoida aikojen kultaamat muistot!  :roll:

Corr / SC-autot voi mielestäni unohtaa stanukeskusteluissa, luokka on vasta tuloillaan ja tuolla kalustolla ei ole mahdollisuutta ajaa sitten sitä virallista luokkaa. Stanun idea pitää olla halventaa lajin ns. entry leveliä, jolloin esim. juuri rtr-paketilla pääsee kisaamaan, jos nyt ei suoraan, niin esim. koneen sääntöjen mukaiseen vaihtamalla. Myös varaosien tarve ja rengaskustannukset ovat aikas pieniä kun vauhtia pienennetään. Jos ja kun taidot ja vauhti kehittyy, samalla kalustolla on mahdollista siirtyä sinne viriin konetta ja tod. näk. säädintä päivittämällä, jolloin panostus on huomattavasti pienempi kuin koko kaluston uusiminen. Miettikääpä esim. Asson B4:n elinkaarta. Stanu-ideaa voisi ensin koittaa ajaa juurikin tuuppariin, turhaa niitä luokkia on luokkien määrän takia kasvattaa, mutta crossi puolelle tarvitaan virallinen ns. sisääntuloluokka....

Mitenköhän kesän sähköcrossi-SM:t on tarkoitus järjestää? Ajetaanko taas samana päivänä SM + kansallinen? 2011 kenties M2-10 ja S2-10 samana päivänä ja sitä rataa... Ja ehdoton kyllä lisenssipakolle, AKK:n alaisena aloittelijasarja saa huomiota enemmän ja takaahan tuo lisenssi jo että edes jonkin asteiset vakuutukset ovat voimassa.

Oletteko muuten harrastajat huomanneet sellaista epäkohtaa, että harrastuksemme on pahasti ukkoutumassa! Suuri osa kuskeista, liian suuri, on "ikäloppua" sakkia, jotka olemme onnistuneesti onnistuneet karkoittamaan nuoremman väen pois lajistamme. Lajiin kuten pienoisautoilu, pitäisi saada ehdottomasti uutta verta ja aktiivisten kisaajien ikäjakauman suurin ryhmä pitäisi olla n. 12-20v ikäisiä joille radio-ohjattavat sopivat luonnostaan iän tuoman teknisen kiinnostuksen johdosta.

Ei millään pahalla, mutta tän hetkisistä stanua vastustavista kommenteista saa semmoisen käsityksen että aikuiset äijät haluaa syödä junnujen (aloittelijoiden) tikkarit.

Parista vanhasta lehdestä vuodelta -91 katselin, että virin, silloisen GR2-10:n kisoissa oli osallistujia n.20-40, vakioluokan SR2-10:n kisoissa vähimmilläänkin 46 ja esim. junnu-SM kisoissa yli 75, tuohon asti riittänyt lehdessä tila... Jos en ihan väärin muista, niin oli yli 100 kuskia. Eli crossi oli kohtuu suosittua!

mmrc:lle: Touringin tulo sekä -90 luvun lama varmaan osittain vaikutti harrastajamääiin, sekä se, että harrastajista suuri osa oli samaa ikäluokkaa ja samoihin aikoihin alkoi kiinnostaa "kaikki muukin"...  :grin: Joten pikkuautoilla leikkiminen jäi, olihan se likkojen mielestä aika säälittävää!  :grin: Itsellä tauko harrastuksesta venyi n. 10 vuoteen...

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #38 : 12.01.10 - klo: 00.45 »
Mua jotenkin ihmetyttää, että miksi pitäisi olla luokka missä aloittelijalla olisi mahdollisuus pärjätä paremmin? Ei kaikkea voi saada heti-mulle-nyt. Sama pätee pikkuautoilussa.

Itse ajoin vuosi sitten lokakuussa ekan kisan rc-autolla ja sen jälkeen on treenattu tasaisen varmasti. Ei ilman harjoittelua voi pärjätä tässäkään lajissa. Ja kun treenaa, niin ajo kehittyy, voin kertoo.

Viikonlopun WJ-kisassa löytyi ihan varmasti jokaiselle tasolle samaa vauhtia ajavaa vastusta, kunhan vain eka viitsi raahata persiin radalle. Ei se kisaan lähtemisen motivaatio saa olla joku pokaali, vaan se, että pääsee vääntään tasasta kisaa muita saman tasoisia vastaan. Sitten pikkuhiljaa huomaa, että aina vaan se vastus käy kovemmaksi ja kovemmaksi, välillä niille jopa pärjää!

EDIT: Lisäyksenä vielä: Ja kun ottaa huomioon sen, että aika monet radata on sellaisia, ettei niillä voi voimattomalla motilla ajella nätisti, niin sitten alkaa "the välitystenpidennysshow". Siitä seuraa taas toisille ylivoimainen nopeus ja mahdollisesti kärventyneitä motteja ja nopareita...

Käännetään tämä homma. Eli mitä tulis touring kisailusta jos siellä ei olis kuin 1 luokka ajamassa kisaa. Nyt siellä on peräti 3 luokkaa tarjolla kaikille, senkun ostat lisenssin ja menet ihan mihin luokkaan tahansa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #39 : 12.01.10 - klo: 00.47 »
Mihin sähköcrossi sitten "kuoli" silloin aikanaan?.
Mulla on sellanen tunne että harrastajakato alkoi 90-luvun puolivälissä kun kustannukset alkoi nousta akkujen, nopareiden, koneiden ja renkaiden kehittyessä. Ja turistikin tais tulla 90-luvun lopulla. Löysin jotain vanhoja esitteitä ja hintaesimerkkejä:
-akut vuonna 94-95: 1700mah 330mk-540mk (350s-370s), ja viriä jos ajoi niin huonoilla akuilla ei tarvinnu päästä maaliin
-Ko Propo servo: ovh 895mk (tarjous vain 740mk)
-Sanwa Super M-Zechs 40MHz radiot: 2500mk
-Uudet Proline M3 seoksiset renkaat: 45mk/pari (mikäli osti yli 20 paria), ja ne ei todellakaan kestänyt samaa mitä nyky 1/10 M3 prolinet. Sillon niillä ajoi kaks erää, viimekesänä ajoin Jyväskylässä kaksi kisaa samalla sarjalla nelkussa.
-virimoottorit: ovh 530mk (tarjous 390mk), ja niitä hiilipannuja ei riittänyt yksi kaudessa

Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa the_man

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #40 : 12.01.10 - klo: 00.57 »
No sä kiteytit aika hyvin -Jari- lajin silloiset kustannukset. Ja ton akkuihin käytetyn summan voi kertoa kisoissa ajettujen erien määrällä jos meinasi kovaa ajaa, esim. kolme alkuerää + 3 finaalia. Erätreenit joutu vetään jollain vanhoilla... Siihen kun lisättiin vielä se kuuluisa -90-luvun lama jolloin useassa perheessä nähtiin työttömyyttä, niin ei varmaan ollut kauhean vaikea miettiä mistä supistetaan kuluja.

Nykyisellä tekniikalla LiPo / harjattomat voisi veikata sähköcrossin lähtevän uuteen liitoon!
« Viimeksi muokattu: 12.01.10 - klo: 01.14 kirjoittanut the_man »

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #41 : 12.01.10 - klo: 01.07 »
Niin ei tehdä tästä keskustelusta tappelua tai vääntöä vaan katsotaan että olisko mitään järkeä tähän luokkaan.

Itse voisin kuvitella että uusia kuskeja saataisi kisapaikalle ajamaan kisaa samantasoisia vastaan ja sehän on tässä se ideakin.

Ja mikä parasta vanhemmalla kalustolla voisi jopa pärjätä.

Siis itse asiaan myös.
Jos tälläistä luokkaa saataisi heräteltyä henkiin niin milläs koneella ajettaisi. Ehdotan finntrackin konetta vaikka sillä en ole kokeillut viellä että mikä olis suorituskyky. Ei stanu auton suoritus kyky tarvitse olla mikään päätä huimaava ja hypyistä ei tarvitse lentää ruotsiin asti.

Kaluston kestävyys tulee todella hyvin esille ja renkaat kestää varmasti pidempään.

En valitettavasti näe mitään negatiivisiä puolia tässä.
Jerzi

PS the man,kävitkös koskaan klubbenilla ajamassa meidän kanssa kilpaa.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #42 : 12.01.10 - klo: 01.49 »
Kyllä, LiPo ja harjattomat varmasti edesauttaa ainakin lajin parissa pysymistä. Hinta-laatu suhde näissä nykyvehkeissä on ihan eriluokkaa kun 15 vuotta sitten.

Jos pitäisi valita CORR tai S2-10 väliltä niin munmielestä pitäisi ehdottomasti perustaa S2-10 luokka. Samalla lailla krossiin tarvittaisiin entry-luokka viralliselle SM-luokalle (niinkun touringissa on), ja takaveto sähkökrossi on varmasti halvimmasta päästä aloittaa harrastus. Samalla stanu-kalustolla voi kehittyessään siirtyä ajamaan SM-luokkia, mutta nykyinen autotarjonta ja sen myötä syntyvät "uudet tulevaisuuden luokat" vaan syö uusia harrastajia nykyisistä SM-luokista. Esim. M8 polttiskrossille ei ole varteenotettavaa haastajaluokkaa, siksi M8 luokassa viimekaudellakin taisi olla yli 70 osallistujaa. Sähkökrossareille taas on tarjontaa huomattavasti enemmän, trukit / SC:t yms. joille on näennäistä toimintaa mutta joilla todennäköisesti pihasuditellaan jossain montuilla enemmän kun niille järjestettävissä kisoissa. Kehitetään pienoisautoilua sitten siltä kantilta että saadaan uusia harrastajia, tai tulevia kansainvälisen tason kuljettajia, ainakin minusta parempi tie olisi keskittyä kehittämään nykyisiä arvo-luokkia tunnetummiksi, se kun palvelee sekä nykyisiä että uusia harrastajia.

EDIT:
Senverran lisään että vaikka en ole ihan samaa mieltä suunnasta johon kehityksen tulisi kulkea, tarkoitus ei ole moittia nykyisiä harvoja RC-aktiiveja jotka tätä lajia yrittää viedä eteenpäin, joka tapauksessa se on ollut arvokasta työtä kun ajopaikkoja on tullut lisää ja kerhokisoja järjestetään säännöllisesti.
« Viimeksi muokattu: 12.01.10 - klo: 02.01 kirjoittanut -Jari- »
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #43 : 12.01.10 - klo: 07.46 »
the_man kirjoitti varsin hyvin ja myös muut tämän jälkeen.

Itse olisin myöskin S2-10 luokan kannalla. Viime kauden maastosarjan kisoja kiertäneenä katselin tuota kansallisen luokan touhua ja mun mielestä se lähinnä säälitti! Ketä tai mitä se palvelee? Okei tietysti jotkut haluaa treenata nelkkukisaa varten ajamalla kansallisen jo tuupparipäivänä, mutta muuten. Oliko ketään kuka ajoi vain kanssallisia kisoja?

Ainakin lauantaille voisi ottaa tuon kansallisen M4-10:n tilalle S2-10 luokan. Kerkeäisikö tämä ensi kesäksi, olisiko siihen osallistujia? Veikkaan, että vähintään saman verran mitä nykyisiin kansallisiin olisi - olisiko nämä stanukuskit samoja kuin nykyiset kansalisia kisoja tai SM-sarjaa ajavat - tuskin. Eikö tämä tarkoittasi jo ihan varovaisesti ajatellen uusia kilpailutoimintaan osallistuvia harrastajia?

Joka tapauksessa tämä S2-10 luokka olisi sellainen, että voisin jo harkita ottavani omat pojat mukaan kilpailutoimintaan. Nykyisiin maastosarjankisoihin en heitä vielä ottaisi.
Old fart

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #44 : 12.01.10 - klo: 07.47 »
Jos pitäisi valita CORR tai S2-10 väliltä niin munmielestä pitäisi ehdottomasti perustaa S2-10 luokka.

Täysin samaa mieltä, vaikka tällä hetkellä SC buumi on meneillään ja niillä ajetaan krossipaanoilla niin siitä huolimatta ne ei ole krossareita, eikä niillä voi ajaa kuten krossareilla. Krossi on aina krossia ja koppiautot on erikseen, oli ne sitten tasamaalla tai pomppuradalla.

the_man osasi kiteyttää todella nykytilanteen lajin ukkoontumisesta ym muusta mukavasta. WJ3:ssa tuli seurattua useamman junnun ajoa ja kaikki niistä ei lähtenyt kisapaikalta hymyssä suin pois, jos olisi oman tasoinen luokka niin näitä nuoria hymynaamoja voisi olla enemmänkin.

Tulee mieleen hirvenmetsästys, sielläkin alkaa metsästäjät ukkoontumaan ja nuoriso loistaa poissaolollaan. Osittaisena syynä on että nuoremmat jostain syystä "pelkää" lähteä konkareiden matkaan ja osoittaa miten vähän itse tietää asioista. Hieman sama tilanne on kun iskä tulee poikansa kanssa ensin katsomaan radalle/kisoihin. Siinä vaiheessa kun nähdään miten helevetin kovaa nää värkit nykyään kulkee, on ensimmäinen itsetunnon niska murrettu ja mielenkiinto voi loppua alkumetreille.

Jos olisi osoittaa että on myös olemassa vauhdeiltaan maltillisempi luokka mistä pääsee ponnistamaan eteenpäin, voisi tuoda nuorempia harrastajia rohkeammin mukaan karkeloihin. Kuten jo mainittiin niin hitaammat vauhdit tarkoittaa myös pienempiä kustannuksia osien/renkaiden suhteen, monessa perheessä leikki voi loppua pelkästään siihen kun pappa tajuaa että viikottain joutuu ostamaan kalliita varaosia ja renkaita tähän pojan "turhaan harrastukseen". Kaikki vanhemmat kun ei ole junnujen mukana harrastamassa ja kaikilla vanhemmilla ei riitä mielenkiinto/ymmärrys näitä leikkiautoja kohtaan, vaikka junnulla innostus olisikin suuri.

Kysymys kuuluukin, millä me saadaan nuoret kuskit innostumaan tästä lajista?
Kylätason RC-kuski.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #45 : 12.01.10 - klo: 07.58 »
...Hieman sama tilanne on kun iskä tulee poikansa kanssa ensin katsomaan radalle/kisoihin. Siinä vaiheessa kun nähdään miten helevetin kovaa nää värkit nykyään kulkee, on ensimmäinen itsetunnon niska murrettu ja mielenkiinto voi loppua alkumetreille.

Jos olisi osoittaa että on myös olemassa vauhdeiltaan maltillisempi luokka mistä pääsee ponnistamaan eteenpäin, voisi tuoda nuorempia harrastajia rohkeammin mukaan karkeloihin. Kuten jo mainittiin niin hitaammat vauhdit tarkoittaa myös pienempiä kustannuksia osien/renkaiden suhteen, monessa perheessä leikki voi loppua pelkästään siihen kun pappa tajuaa että viikottain joutuu ostamaan kalliita varaosia ja renkaita tähän pojan "turhaan harrastukseen". Kaikki vanhemmat kun ei ole junnujen mukana harrastamassa ja kaikilla vanhemmilla ei riitä mielenkiinto/ymmärrys näitä leikkiautoja kohtaan, vaikka junnulla innostus olisikin suuri.

Kysymys kuuluukin, millä me saadaan nuoret kuskit innostumaan tästä lajista?
Aivan näin. Ja jos iskä kuitenkin tuumaa, että kyllä meidän valtteri ton osaa, niin ei se valtteri välttämättä kuitenkaan.
Old fart

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #46 : 12.01.10 - klo: 08.39 »
Eikös jenkkien stokki oo 13.5t?
http://www.youtube.com/watch?v=zk6-ST8GzWQ

Aika kovaa ne näyttäs menevän.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #47 : 12.01.10 - klo: 08.45 »
Eikös jenkkien stokki oo 13.5t?
http://www.youtube.com/watch?v=zk6-ST8GzWQ

Aika kovaa ne näyttäs menevän.
Itse asiassa toi näyttää aika hyvältä ja vauhti maltilliselta. 13.5 voisi ollakin ihan passeli moottori stanuun.

vrt. viri
Old fart

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #48 : 12.01.10 - klo: 08.46 »
Jos pitäisi tosiaan valita S2-10 ja SC10 välillä virallinen SM-sarja, niin kyllä S2-10 olisi parempi (jos osallistujia riittää).

Kunhan vain katsotaan ne konerajat niin, ettei se aloittelija sitten joudu kasaamaan koko laitetta itse, vaan tosiaan että niillä RTR-laitteillakin voisi osallistua suoraan. Näin uusille kuljettajille on huomattavasti pienempi kynnys ostaa auto ja tulla sillä kilpailuihin mukaan.

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #49 : 12.01.10 - klo: 08.51 »
Itse olen sitä onnellista porukkaa, että sain ajaa useamman vuoden S2-10 luokkaa ja siitä saatu pohja auttoi myöhemmin. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että S2-10 luokka takaisin pystyyn. Uskoisin meidän kerholta löytyvän muutama juniori, jotka voisivat olla kiinnostuneita ajamaan nimenomaan stanuluokkaa. Kyllä pojat varmasti ajaa virissäkin, koska on pakko. Todellisuudessa kaikkien kannalta olisi kuitenkin parempi, että saisivat rauhassa ajaa stanussa ja saisivat rauhassa kehittää ajosilmää pienemmillä tehoilla. Säännöt vain joustavaksi eli voidaan tarvittaessa yhdistää M2-10 luokkaan.

Tässä olisi oma lista plussista ja miinuksista, jos S2-10 herätetään henkiin.
+Matalampi kynnys aloittaa
+Mahdollisesti uusia kuljettajia
+Saattaa motivoida ajamaan koko sarjan, jos ajaa C-finaalin sijasta A-finaalissa
+Finaaleissa helpompi ajaa tosiaan vastaan kilpaa
-Nykyinen takaveto voi pahimmillaan jakautua kahtia

SC luokasta sen verran, että miksei siitä voi tehdä sunnuntaille täyteluokkaa? Ainakin Vaasa on valmis järjestämään myös näille laitteille kisat. Tällä hetkellä M2-10 on täyteluokkana sunnuntaina ja se ei ole vielä parin vuoden aikana saanut suosiota. Miksi ei kokeilla jotain uutta?
« Viimeksi muokattu: 12.01.10 - klo: 08.55 kirjoittanut Spif »
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #50 : 12.01.10 - klo: 09.05 »
Mua jotenkin ihmetyttää, että miksi pitäisi olla luokka missä aloittelijalla olisi mahdollisuus pärjätä paremmin? Ei kaikkea voi saada heti-mulle-nyt...
EDIT: Lisäyksenä vielä: Ja kun ottaa huomioon sen, että aika monet radata on sellaisia, ettei niillä voi voimattomalla motilla ajella nätisti, niin sitten alkaa "the välitystenpidennysshow". Siitä seuraa taas toisille ylivoimainen nopeus ja mahdollisesti kärventyneitä motteja ja nopareita...
Samaa mieltä asiasta että onko nyt oikeasti järkeä väkisten perustaa toista luokkaa... Olisiko enemmän järkeä että lisätään sarjaan "junnumestaruus" eli samat lähdöt ja samat erät mutta ekaa vuotta kisaavien nuorien kuskien kesken jaettas oma "mestaruus"?
Tällöin ei tarvittas taas sitä rumbaa että jos oikeasti haluat pärjätä stanu luokassa ostat vakio motin ja siihen huippusäätimen ja modaat välitykset tolkuttoman pitkiksi.
Jos oikeasti lajista on kiinnostunut ja jaksaa kiertää yhden kauden ja reenata vähänkin niin pääsee jo seuraavalla kaudella ajamaan a-finaalin jämä sijoista tai b-finaalien voitoista.
Itse ainakin ajan mielelläni sekä sm ja kansalliset lähdöt jos vaan kykenen koska ei siinä kisaamisessa muuten kehity jos niitä kisoja ei oikeesti kierrä paljon.
Ja vielä siihen että en missään nimessä vastusta sitä että kisoihin saataisiin lisää väkeä, parempihan se on aina että mitä enemmän kuskeja sitä kovemmat paineet on pärjätä. Mutta jos stanu luokka tulisi syömään nykyisten luokkien osanottaja määriä tai lähtöjä niin se ei ole hyvä.
Tietenkin jos se stanu on saatava niin olisi se hyvä yhdistää jotenkin tuupin kansallisen kisan kanssa koska viime kaudella niissä lähdöissä ei ollut kuin muutama meistä sitkeistä jotka niitä ajoi vaikka vettäkin satoi.  :wink: Sitä nelkun kansallista on turha mennä poistamaan tai muokkaamaan koska siellä piisaa kuskeja ja homma toimii hyvänä testinä sunnuntain skaboille mikä on kaikkien etu koska silloin koko suomen taso tulee parantumaan ja kovenemaan.
Ja missään nimessä ei muuta stanu luokkaa kuin 2wd koska junnujen on ihan turha lähteä nelkulla reenaamaan kisaamista koska sillä ei opi oikeaa ajotekniikkaa niin nopeasti kuin tuupilla ja se ei kustannuksienkaan takia ole häävi luokka aloitella kisaamista.
Joo eiköhän tässä ollu mun mielipide, toivottavasti wj sarjan parannus toisi osan kuskeista myös ensikesän savibaanoille.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #51 : 12.01.10 - klo: 09.18 »
Jos kisapäiviä ajattelee, niin itse olen tällä hetkellä enimmäkseen seuraavan ehdotuksen kannalla:

Lauantai:
M2-10 + S2-10

Sunnuntai:
M4-10 + SC-10

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #52 : 12.01.10 - klo: 09.20 »
Jos kisapäiviä ajattelee, niin itse olen tällä hetkellä enimmäkseen seuraavan ehdotuksen kannalla:

Lauantai:
M2-10 + S2-10

Sunnuntai:
M4-10 + SC-10
Toi ehdotus voisi oikeasti palvella lajia ja tuoda mahdollisesti jopa paljon lisää uusia kasvoja kilpailuihin.

Ite ajaisin M2- ja M4-10 luokat ja junnut voisi ajaa S2-10 ja mahdollisesti SC-10 luokat.
Old fart

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #53 : 12.01.10 - klo: 09.21 »
Jos kisapäiviä ajattelee, niin itse olen tällä hetkellä enimmäkseen seuraavan ehdotuksen kannalla:

Lauantai:
M2-10 + S2-10

Sunnuntai:
M4-10 + SC-10
En lähtis poistamaan kansallista M4-10 luokkaa lauantailta, koska se on osoittautunut erittäin suosituksi. Itse näkisin, että nykyisillä osallistujamäärillä lauantaina menee kolme luokkaa ihan ok.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #54 : 12.01.10 - klo: 09.23 »
Jos kisapäiviä ajattelee, niin itse olen tällä hetkellä enimmäkseen seuraavan ehdotuksen kannalla:

Lauantai:
M2-10 + S2-10

Sunnuntai:
M4-10 + SC-10
En lähtis poistamaan kansallista M4-10 luokkaa lauantailta, koska se on osoittautunut erittäin suosituksi. Itse näkisin, että nykyisillä osallistujamäärillä lauantaina menee kolme luokkaa ihan ok.

Se on kyllä totta, eli siinä tapauksessa rakenne olisi seuraavanlainen:

Lauantai:
M2-10 + S2-10 + M4-10 (kansallinen)

Sunnuntai:
M4-10 + SC-10

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #55 : 12.01.10 - klo: 09.34 »
Lauantai:
M2-10 + S2-10 + M4-10 (kansallinen)
Sunnuntai:
M4-10 + SC-10
Tuo nyt ei palvelis ainakaan tuupin tasoa suomessa jos yksi kisa tiputetaan pois vaikka onkin vain kansallinen. Ja tuon sc-10 luokan kanssa on vielä turha hekumoida koska siihen ei ole saatu vielä aikaiseksi edes sääntöjä.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #56 : 12.01.10 - klo: 09.38 »
Jos pitäisi tosiaan valita S2-10 ja SC10 välillä virallinen SM-sarja, niin kyllä S2-10 olisi parempi (jos osallistujia riittää).

Kunhan vain katsotaan ne konerajat niin, ettei se aloittelija sitten joudu kasaamaan koko laitetta itse, vaan tosiaan että niillä RTR-laitteillakin voisi osallistua suoraan. Näin uusille kuljettajille on huomattavasti pienempi kynnys ostaa auto ja tulla sillä kilpailuihin mukaan.

Kaikki aina unohtaa että konerajat voi laittaa miten haluaa ja sitten erikseen sallia RTR moottorit. Eli konerajaa ei tarvitse määritellä rtr moottoreiden perusteella. Toki olisi hyvä jos RTR moottorilla pysyy samassa vauhdissa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #57 : 12.01.10 - klo: 09.39 »
Tuo nyt ei palvelis ainakaan tuupin tasoa suomessa jos yksi kisa tiputetaan pois vaikka onkin vain kansallinen.
Eikös tuohon juuri toinen tule lisää? Luokka joka potentiaalisesti tuo lisää uusia lajiin mukaan. Kuskeja jotka seuraavalla kaudella tai myöhemmin tulisi viriin.

Edit: edelleen miksi tämä olettamus, että uusi S2-10 olisi pois nykyisestä M2-10:stä
Old fart

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #58 : 12.01.10 - klo: 09.43 »
Tuo nyt ei palvelis ainakaan tuupin tasoa suomessa jos yksi kisa tiputetaan pois vaikka onkin vain kansallinen.
Eikös tuohon juuri toinen tule lisää? Luokka joka potentiaalisesti tuo lisää uusia lajiin mukaan. Kuskeja jotka seuraavalla kaudella tai myöhemmin tulisi viriin.
Edit: edelleen miksi tämä olettamus, että uusi S2-10 olisi pois nykyisestä M2-10:stä
Siis meinasin sitä että esim. tuolla ehdotuksella ei tulisi kuin yksi tuupin mod kisa. Eli suotta sitä sunnuntain kansallista olisi tiputtaa pois.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #59 : 12.01.10 - klo: 09.43 »
Lauantai:
M2-10 + S2-10 + M4-10 (kansallinen)
Sunnuntai:
M4-10 + SC-10
Tuo nyt ei palvelis ainakaan tuupin tasoa suomessa jos yksi kisa tiputetaan pois vaikka onkin vain kansallinen. Ja tuon sc-10 luokan kanssa on vielä turha hekumoida koska siihen ei ole saatu vielä aikaiseksi edes sääntöjä.

Onko joku kolmen auton tuuppikilpailu sitten järkevä sunnuntaina? Ja tuossahan pitäisi tulla lisää tuuppikisaa S2-10 muodossa.