Kirjoittaja Aihe: aliohjautuva  (Luettu 2056 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mahola

  • Tulokas
    • Profiili
aliohjautuva
« : 29.09.03 - klo: 22.18 »
Autona on carsonin king of dirt, joka puskee kurveissa ja ei käänny ennen kuin hellittää kaasun. Mikä auttaa kyseiseen ongelmaan?

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
aliohjautuva
« Vastaus #1 : 30.09.03 - klo: 07.43 »
Onko etuveto?
Sulla taitaa olla diffit säädettynä silleen (Siis jos on 4WD), että edessä on enempi vetoa kuin takana. Takana jos olisi enempi vetoa niin tuppais perä luistelemaan enemmän kurveissa kaasua painettaessa.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa mahola

  • Tulokas
    • Profiili
aliohjautuva
« Vastaus #2 : 30.09.03 - klo: 08.48 »
miten 4-veto auton diffien säätöihin voi vaikuttaa? mistä tietää onko ohjauksen servo riittävän tehokas?

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
aliohjautuva
« Vastaus #3 : 30.09.03 - klo: 13.12 »
Diffien säätäminen riippuu itse diffin tyypistä. En tiedä, minkälaiset diffit tuossa Carsonissa on, mutta kokeillaan. Eli oletetaan, että siinä on diffit edessä, keskellä ja takana. Muuta varmaankaan ei kannata edes olettaa ;-)

Keskidiffin jäykistäminen lisää kiihtyvyyttä. Mitä jäykempi keskididdi on, sitä enempi tehosta välittyy takapyörille (etupyörät sutii vähemmän). Liika jäykkyys keskidiffissä vaikeuttaa myös ajamista. Krossareissa keskidiffin jäykistäminen vaikuttaa myös negatiivisesti jarruihin. Takarenkaat lukkiutuvat jarrutuksessa helpommin, koska jarrutuksessa paino on etupyörillä ja suuri osa jarrutustehosta välittyy kuitenkin taakse.

Löysä etudiffi antaa enemmän kääntyvyyttä vapaalla liukuessa ja rauhallisella kaasutuksella eli yleensä mutkiin sisäänmentäessä. Vastaavasti jäykkä etudiffi antaa paremman kääntyvyyden ja ohjattavuuden kiihdyttäessä eli kaarteen keskivaiheilla ja ulostulossa. Etudiffi ei juurikaan vaikuta suorilla ajoon.

Löysä takadiffi mahdollistaa auton kulkemisen suoraan ja auttaa kiihdytystä kaarteista ulos.

Eli karkeasti ottaen takana kannattaa olla herkkä diffi ja keskellä ja edessä hieman tiukempi diffi. Diffin jäykkyyden säätäminen tapahtuu yleensä vaihtamalla diffien sisällä olevia öljyjä eri paksuisiin.

Servo on riittävän tehokas, jos se jaksaa vääntää eturenkaita ongelmitta kaikissa tilanteissa haluttuun asentoon.

Mika R

  • Vieras
Re: aliohjautuva
« Vastaus #4 : 02.10.03 - klo: 11.12 »
Lainaus käyttäjältä: "mahola"
Autona on carsonin king of dirt, joka puskee kurveissa ja ei käänny ennen kuin hellittää kaasun. Mikä auttaa kyseiseen ongelmaan?


lisää aurauskulmaa eteen (toe-in), vois auttaa.. toe-out tekee vetopäällä kääntymisestä entistä vaikeampaa mutta parantaa ajoa kurveissa .. muistaakseni..

löysempi takadiffi?

vakain eteen?

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
..
« Vastaus #5 : 02.10.03 - klo: 14.03 »
yleensä mutkiin pitää hellittää kaasua, muuten auto ei käänny!:-)
Mutta lisää kääntyvyyttä saat löysentämällä etudiffiä (5000 on hyvä), vähentämällä taka aurausta, lisäämällä etuylätukivarren kulmaa pudottamalla sitä sisäpäästä, ottamalla etuvakaaja pois jos sellainen on asennettu, säätämällä enemmän jarrua taakse jolloin se toimii kuin käsijarru.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Mika R

  • Vieras
aliohjautuva
« Vastaus #6 : 02.10.03 - klo: 15.15 »
Hyvä, ja ainakin se on selvä että kannattaa hakea oikeaa setuppia kokeilemalla mm. aurauskulmat (toe in ja out), diffien jäykkyys, iskariöljyt+jouset ym

esim http://www.rcnitro.com/rn/articles/tweak.asp

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
auraus
« Vastaus #7 : 02.10.03 - klo: 15.28 »
etu aurausta ei yleensä huomaa polttiscrossissa ellei sitä ole todella paljon. Eli renkaat suoriksi vaan. Toisaalta ohjauslinkin asentoa kannattaa säätää, se vaikuttaaa aika paljon. Kyoshon siniset jouset eteen ja taakse. Ne toimii varmasti
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net