Kirjoittaja Aihe: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?  (Luettu 112600 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #420 : 26.01.11 - klo: 13.24 »
Stokkiluokissa nimenomaan ne erot kasvaa, jos ruvetaan rajoittamaan välitys johonkin tiettyyn, koska ajotyyleissä, säätimen setupeissa ja akuissa on aina sen verran eroa, kuten myös moottoreissa.

Ostappa kokeeksi 5-10 "samanlaista" akkua ja moottoria ja testaa ne testerillä ja radalla. Jos kuskilla on homma hallussa niin hyödyn saa varmasti radalle jos etsii ne parhaat yksilöt. Samalla välitykselläkin saa riittävät erot jo aikaiseksi. Been there, done that.

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #421 : 26.01.11 - klo: 13.26 »
Täysin samaa mieltä !! Nyt voit ajaa millä säätimellä haluat ja periaatteessa millä akulla... Nyt merkkaa se että osaat ajaa ja säätää autoa :grin: :grin:
Kyllä se vieläkin vaatii sen parhaan akun kaupasta jos haluaa kärkisijoista ajella. Sen verran lisäpaukkua antaa hyvä akku. Viime vuonnakin pärjäsi hyvin yhdellä säätimellä ja yhdellä softalla ja yhdellä säädöllä jos oli taustatyöt tehty. Vauhti tosin oli viime vuonna hiukan liikaa TSS luokalle :)

Viime vuonna jos jokin merkkasi että osaat ajaa koska tehoa oli liikaa.

No se tehokin/vauhtikin on aika suhteellinen juttu, erityisesti ulkona viime vuoden vakiosäännöillä autot kulkivat erittäin sopivasti, nyt ensi kesänä on odotettavissa vakioluokassa pitkiä ja taas pitkiä suoria mutta mikäs siinä, ovathan säännöt tosi reilut kaikille kun säädinkikkailu on ohi.
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #422 : 26.01.11 - klo: 13.36 »
Mielestäni keskustelu suomen stokkiluokista ajautuu vuosi vuodelta aina enemmän harhaan.

Käytän taas esimerkkinä jenkkimallia. Jenkeissä ajetaan varsin paljon 17.5 stokkiluokkaa C-12 autoilla. Suurimmalle osaa autot ovat helppoja ajaa, monille naurettavan hitaita ja tietyille ihan liian helppoja. Silti parhaat ja tiukimmat kisat ajetaan noissa luokissa ja ne ovat suosituimpia. Suomessa porukalla tuntuu unohtuvan se asia, että se ei tarkoita että on valmis viriluokkaan jos voittaa kertsikisan jossa on 2 kuskia. Mielestäni on oleellisempaa luoda ja perustaa se kehitys osaamiseen ja ajotaitoon, jota varmasti voi kehittää paremmaksi ja tasaisemmaksi hitaammassa luokassa - luokassa jossa ajovirheiden osuus omasta ajosta on minimaalisen pieni.

Kuusankoskella C-12 kisaa aina väliajalla seuranneena voisin kaikella kunnioituksella kilpakumppaneita kohtaan todeta, että kaikki jotka eivät kierrosaikojen perusteella sovi 107% sisään luokan kärkiajoista, olisi ainakin opettavaista ajaa muutama treenikerta 10.5t koneella, vain nähdäkseen, kuinka paljon liikaa sitä tehoa on tarvetta olla hyvän kierrosajan tekemiseen.

Stanussa virheitä tulee ja tulee tullakkin, koska se on alottelijaluokka tai harrastajaluokka. Mielestäni kolistelu ei kuulu viriluokan kuljettajille. Ja kolistelun aiheuttaa 99% tilanteista liian suuri tilannenopeus ja teho.
« Viimeksi muokattu: 26.01.11 - klo: 13.41 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #423 : 26.01.11 - klo: 16.51 »
Naulankantaan tuo ylläoleva kommentti
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #424 : 30.04.11 - klo: 08.21 »
http://www.ircc.jp/classes_e.html

Japanissa ajetaan näköjään jo LiFe akuilla millä saadaan jännitettä alemmas sekä turvallisemmat akut. Paino energia suhde on myös huonompi joten mAh luvut laskevat hiukan, joten sekin hidastaa menoa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #425 : 04.05.11 - klo: 17.41 »
http://www.redrc.net/2011/05/roar-suspends-orca-escs-for-six-months/

huijaus näköjään alkanut, kuinka monessa muussa säätimessä on liikaa ennakkoa?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #426 : 16.05.11 - klo: 19.47 »
No se tehokin/vauhtikin on aika suhteellinen juttu, erityisesti ulkona viime vuoden vakiosäännöillä autot kulkivat erittäin sopivasti, nyt ensi kesänä on odotettavissa vakioluokassa pitkiä ja taas pitkiä suoria mutta mikäs siinä, ovathan säännöt tosi reilut kaikille kun säädinkikkailu on ohi.

Sen verran on tullut näillä sulilla jo treenailtua ulkona TSS-10 -luokan autoilla, että voin sanoa, että aivan riittävästi on vauhtia hyvien skabojen aikaan saamiseksi. Nenää eivät ainakaan kärkikuskit ehdi kaivaa edes Kuusankosken suorilla, sillä kilpakumppanit ovat äkkiä kolkuttelemassa persauksia. Paljon tasaisempia vääntöjä on takuulla luvassa kuin viime kesänä. Nykyinen konevalinta ja kiinteä ennakko ovat osoittautuneet erittäin hyväksi valinnaksi.
Tiim Lahti

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #427 : 01.08.11 - klo: 17.18 »
Kauden päätteeksi voi sanoa että paras sääntö ikinä nuo nollaennakkosäätimet ja 17,5t moottorit vakioluokkaan. Todella hienoja ja tasaisia kisoja oli myös kesällä. Autot olivat hyviä ajaa ilman turbopotkuja, mutta silti nopeita ettei käynyt tylsäksi edes Hyvinkään asfalttiradalla. Toivottavasti näillä säännöillä jatketaan nyt useampi vuosi putkeen niin tässä on kyllä loistava luokka ajolinjojen opettelemiseen kun ei tarvitse keskittyä säätimen säätämiseen läppärin kanssa.

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #428 : 01.08.11 - klo: 21.04 »
Kauden päätteeksi voi sanoa että paras sääntö ikinä nuo nollaennakkosäätimet ja 17,5t moottorit vakioluokkaan. Todella hienoja ja tasaisia kisoja oli myös kesällä. Autot olivat hyviä ajaa ilman turbopotkuja, mutta silti nopeita ettei käynyt tylsäksi edes Hyvinkään asfalttiradalla. Toivottavasti näillä säännöillä jatketaan nyt useampi vuosi putkeen niin tässä on kyllä loistava luokka ajolinjojen opettelemiseen kun ei tarvitse keskittyä säätimen säätämiseen läppärin kanssa.

Aamen! Luokkaa voisi vieläkin kehittää aloittelijoille helpompaan suuntaan sillä, että käyttöön otettaisiin ETS -tyyliin yksityyppisäädin... ja tiedän, että tästä lausunnosta minut todennäköisesti ammutaan aamunkoitteessa  :roll:
Tiim Lahti

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #429 : 01.08.11 - klo: 21.42 »
Mä ajoin koko vimme talven stanua 17,5 koneella ja nollaennakko noparilla ja
vauhti riitti ihan hyvin.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa valanhar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #430 : 01.08.11 - klo: 22.10 »
Jyrki, vihreiden kansanedustajat ampuvat sinut luultavasti ennen minua aiheuttamastasi elektroniikkaromusta, joka syntyy näistä nykyisistä säätimistä. Nimimerkki: kahden säätimen omistaja.

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #431 : 01.08.11 - klo: 23.14 »
Jyrki, vihreiden kansanedustajat ampuvat sinut luultavasti ennen minua aiheuttamastasi elektroniikkaromusta, joka syntyy näistä nykyisistä säätimistä. Nimimerkki: kahden säätimen omistaja.

Aika monta vakioluokassa käyttökelvotonta (ehjää) säädintä on meidän hyllyssä jo nyt, niiden parin sallitun lisäksi.

 Täytyy erottaa keskustelusta kaksi eri näkökulmaa: 1. Kuinka saada vakioluokasta mahdollisimman aloittelijaystävällinen 2. Kuinka huomioida jo luokkaa ajavat harrastajat, joille nykyiset säännöt eivät tuota ongelmia.
Meidän kohdalla ei ole juurikaan merkitystä sillä, millä säännöillä mennään - me menemme niiden mukaan ja sillä selvä. Kysymys on valinnasta, jolla ohjataan luokan kehitystä tästä päivästä eteenpäin. Luokan kehityksen kannalta yksityyppisäädin olisi hyvä juttu, mutta kohtuullisen hyvin pärjänneen juniorin mekaanikkona ja huoltajana en kannata yksityyppisäädintä. Eli näkökulma on erilainen riippuen tarkastelun lähtökohdista. Kommenttini oli enemmänkin pohtiva, eikä sinänsä sisällä ehdotusta sääntöjen muuttamisesta. Kilpailullisesti nykyiset säännöt ovat erittäin hyvät.
Tiim Lahti

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #432 : 12.08.11 - klo: 22.28 »
Täytyy erottaa keskustelusta kaksi eri näkökulmaa: 1. Kuinka saada vakioluokasta mahdollisimman aloittelijaystävällinen 2. Kuinka huomioida jo luokkaa ajavat harrastajat, joille nykyiset säännöt eivät tuota ongelmia.
Taustaksi: Viime vuoden harjoittelin 0 ennakkosäätimellä ja stanukoneella - ehkä ensi talvena uskaltaudun kisoihinkin. Minusta oli ihan helppoa ostaa 0 ennakkosäädin ja sitten ajaa sillä.

Nyt en tajua, miten yksityyppisäädin olisi parempi kuin nykyinen tilanne. En varsinaisesti vastusta yksityyppisäätimiä tai ole ketään ampumassa, mutta en tajua, miten se olisi mitenkään parempi kenellekään kuin nykyinen tilanne. Enkä siis tarkoita, ettei sellaista etua olisi, vaan tarkoitan, etten keksi sitä. Voisiko joku siis kertoa, mikä se etu olisi?

Saa laittaa linkinkin, jos tämä asia on jo käsitelty.

(Oli säädinsääntö mikä tahansa, niin minulle tärkeintä olisi, ettei sitä koko ajan muuteta, koska siitä juuri seuraa niitä hyllyn reunalla olevia säätimiä.)

EDIT: Kahlasin tätä aihetta ja siellä oli tällainen:

goos: Nimenomaan vakioluokkaan tulisi vakioitu säädin mikä on niin simppeli että nappia painamalla kalibroidaan ajovalmiiksi eikä siihen saa yhdistettyä ohjelmointilaitetta. Prostock olisi sitten niille ketkä haluavat lisää vauhtia ja säätimen konffaaminen kiinnostaa enemmän.

+Pisteet tälle!

Tuohan on hieno etu, mutta minusta se on jo saavutettu 0 ennakkosäätimillä. Minulla on LRP:n SPX Zero Brushless ja siinä ei todellakaan ole liikaa nappuloita. Silti se on käsittääkseni ihan kilpailukykyinen - ainakin talvella joku ajoi sillä FTT kilpailujakin.
« Viimeksi muokattu: 12.08.11 - klo: 23.02 kirjoittanut pijokela »
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi