Kirjoittaja Aihe: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?  (Luettu 112591 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Oliko jarkko sun "nopeassa" softassa kaikki 1-15 säätöparametriä?

Säätöparametrien määrä kasvoi käsittääkseni vasta tammikuun päivityksen myötä. Mun noparin softa on marraskuun "HOT" -versio jossa säätöparametrit vakiomallin mukaiset.

Mikäköhän moottori olisi oikea saattamaan stock-luokan vauhdin taas stock-luokan periaatteita vastaavalle tasolle? Olisiko 21.5T vai 25.5T?

Mitenköhän lujaa nää nykysäätimet olisi vieny turistia meidän vanhalla ankkurisorvinmoottorilla joka oli 45-lankainen hiilikone. Varmaan liian lujaa ainakin mulle ;-))

edit: typo
« Viimeksi muokattu: 10.03.10 - klo: 11.48 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #1 : 09.03.10 - klo: 19.14 »
Mikäköhän moottori olisi oikea saattamaan stock-luokan vauhdin taas stock-luokan periaatteita vastaavalle tasolle? Olisiko 21.5T vai 25.5T?

Jos nyt ajatellaan stanuluokan tarkoitusta siitä lähtökohdasta, että periaatteessa kuka tahansa aloittelija/jäähdyttelijä saa pidettyä auton hanskassa ja voi keskittyä ajamiseen, ollaan nykyvehkeillä todella kaukana päämäärästä.

Jos tuohon ylevään tavoitteeseen haluttaisiin päästä, pitäisi [minun mielestäni] tiputtaa koneiden suorituskykyä dramaattisesti (ehkä joku 25,5T vois sopia) ja/tai vakioida myös säätimet. Jos stanussa ajettaisiin yhtälailla kilpaa esim. 25,5T koneilla + nykyisillä säätimillä, veikkaan lopputulokseksi paljon palaneita koneita ja pahaa mieltä.

Korostan nyt vielä, että minulla ei ole mitään sitä vastaan, että nykyiset stanut kulkee niin kuin ne kulkee, mutta vasta-alkajan luokaksi siitä ei sellaisenaan tulevaisuudessa ole. Nykyisillä stanuilla kun ajetaan jokseenkin samaa vauhtia/kierrosaikoja, kuin pro stockeilla viime syksynä.
« Viimeksi muokattu: 09.03.10 - klo: 19.17 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #2 : 09.03.10 - klo: 21.41 »
Onko jollakulla omakohtaisia kokemuksia ohjelmien välisistä käytännön (suorituskyvyn) eroista. Eli se ohjelmaversio jossa on ohjelmakortin mukaiset 1-10 muutettavaa parametria vs. uusin 1-15 kohtainen ohjelma?

Täsmennän vielä, että tarkoittamani aikaisempi ohjelmaversio on myös ns. nopea versio, joka tuli saataville noin kuukausi sitten.

Uusi 15-kohtainen ohjelma on tietty säädettävämpi kuin aikaisempi, vauhtia saa selvästi lisää ja mikä tärkeintä, pitää lämmöt huomattavasti alempana kuin aikaisempi versio. Kun jengaa saa säätimestä lisää, voi ajaa lyhyemmällä välityksellä -> mutkasta todella poistutaan... Tällä päivityksellä voitettiin Tampereella stock (TSS)-luokka. Välitys kyllä sitten täytyy olla kahdeksan kantturoilla, muuten tulee käämipuuroa. Niin hyvin en vielä omaa säädintäni ole saanut säätöihin, että asetuksia kannattaisi julkaista. Koneena CS 17.5.
« Viimeksi muokattu: 09.03.10 - klo: 21.45 kirjoittanut Bulvaani »
Tiim Lahti

Mika R

  • Vieras
Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #3 : 10.03.10 - klo: 10.39 »
Tuohon Jarkon ja Peitsamon pohdintaan liiallisista nopeuksista -

kielletään säätimien ohjelmointi ja laitetaan hintakatto 100€

Itse ajan tällaisella perus säätimellä ja 17 moottorilla, ei pitäs olla liian nopea kenellekään


Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #4 : 10.03.10 - klo: 10.44 »
Yhtenä syynä meidän Touring innostuksen hiipumiseen oli juuri tämä nopariralli ja vauhtien kasvu, stanuluokka menetti merkityksensä.
Kylätason RC-kuski.

Mika R

  • Vieras
Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #5 : 10.03.10 - klo: 10.47 »
Vähän sama tällä, toisaalta en anna omien sijoitusten mitenkään häiritä. Ajan silloin kun ehtii ja pääsee, itse ajaminen on kuitenkin hienoa vaikka vähän vaatimattommalla kalustollakin.

Jonkinlainen säätimien rajoitus olisi mielestäni suotavaa, vaikka hintakatto, mutta tuskin se läpi menee.. mielummin joku speksaa jonku pakollisen FTT -säätimen ja moottorin, joilla sitten kaikkien on mentävä..plääh.

ps. miksi tästä tarvittiin oma topikki? olis voinu laittaa a) touring kisailuun tai b) kokemuksia harjattomista osastolle tm. Tai sitten Racing Factoryn vastaavaan aiheeseen?
« Viimeksi muokattu: 10.03.10 - klo: 10.51 kirjoittanut Mika R »

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #6 : 10.03.10 - klo: 10.59 »
Yhtenä syynä meidän Touring innostuksen hiipumiseen oli juuri tämä nopariralli ja vauhtien kasvu, stanuluokka menetti merkityksensä.

Kaksi kolmesta nopeimmista säätimistä ovat melkeen 2 vuotta vanhoja. Eli Tekin RS ja Speed Passion.

Nopeuden kasvu on tietty ollut harmillistä ja varmaan ensi vuodeksi tässä tehdään jotain asialle. Itse en tosin usko että hintakatto palvele ketään muita kuin kauppiasta. Kun saa myydä vielä kerran kaikille uudet säätimet.

Joku mode voisi splitata keskustelun ens vuoden stanu topiciin niin pysyisi tieto oikeessa topicissa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Mika R

  • Vieras
Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #7 : 10.03.10 - klo: 11.05 »
kuulostaa siltä ettei mitään ole tehtävissä jos jengi ei voi ostaa uusia säätimiä, en minäkään "periaatteessa" halua ostaa uutta moottoria - ja luulen että säädin tekee sen isomman eron.

voiko tämän kyseisen säätimen laittaa sellaisiin asetuksiin että se on "perusasetuksissa" ? siis ettei kaikkea oteta irti, eikä KERSiä sun muuta hipoa.

heitän ihan hypoteettisen ajatuksen ilmaan -

voidaanko rajata homma jotenkin niin että Stock luokan auton pitää pystyä kulkemaan yhtäjaksoisesti esim. 10 min ympäri rataa "kisavauhtia" 4000mAh lipoakulla. Jos ei pysty, moottori imee liikaa tehoa/on liian tehokas säätimen asetuksista johtuen ja säätöjä pitää muuttaa "lievemmiksi".

Onko esim. tällainen mahdollista edes teoriassa? Käytäntö onkin sitten toinen juttu....


Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #8 : 10.03.10 - klo: 11.08 »
kuulostaa siltä ettei mitään ole tehtävissä jos jengi ei voi ostaa uusia säätimiä, en minäkään "periaatteessa" halua ostaa uutta moottoria - ja luulen että säädin tekee sen isomman eron.

voiko tämän kyseisen säätimen laittaa sellaisiin asetuksiin että se on "perusasetuksissa" ? siis ettei kaikkea oteta irti.

heitän ihan hypoteettisen ajatuksen ilmaan -

voidaanko rajata homma jotenkin niin että Stock luokan auton pitää pystyä kulkemaan yhtäjaksoisesti esim. 10 min ympäri rataa "kisavauhtia" 4000mAh lipoakulla. Jos ei pysty, moottori imee liikaa tehoa/on liian tehokas säätimen asetuksista johtuen ja säätöjä pitää muuttaa "lievemmiksi".

Onko esim. tällainen mahdollista edes teoriassa? Käytäntö onkin sitten toinen juttu....



Ei tuota voi mitenkään valvoa ja riippuu kuskista todella paljon ja siitä monta kierrosta ajat sen 10mins aikana.

PS. tällä hetkellä 17.5t ja 10.5t vie saman verran mAh:ja 5minuutin erässä.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Mika R

  • Vieras
Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #9 : 10.03.10 - klo: 11.12 »
Aivan, sanoinkin että valvominen on toinen juttu, mutta edes teoriassa ?

Jospa on onkin niin että syy miksi prostock ja stock vievät yhtäpaljon ampeereja onkin tuo säädin ?? Mitä jos stock säädin olisi miedompi ? Veisikö se silti yhtä paljon?

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #10 : 10.03.10 - klo: 11.21 »
Ratakohtaiset maksimivälitykset?
Kylätason RC-kuski.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #11 : 10.03.10 - klo: 11.24 »
Mielestäni kehityksen pitää kehittyä, eli on ihan hyvä, että säätimet, softat, koneet yms. kehittyy paremmiksi ja nopeammiksi, ei siinä mitään.

Jos kuitenkin halutaan säilyttää helposti omaksuttavan ja hallittavan luokan periaate, pitää asialle tehdä jotain. Hintakatto ei mielestäni toimi, koska hinta ei ole mitenkään absoluuttinen määre. Sen sijaan lista hyväksytyistä säätimistä ja koneista voisi olla mahdollinen. Oli niin tai näin, molempia ei saa yhtäaikaa; vapautta ajaa haluamillaan laitteilla ja tasaväkistä ja helppoa kilvanajoa. Tämä puolestaan johtaa siihen, että vakioluokassa pitää olla vakiolaitteet, jotka jokainen kilpailija joutuu tavalla tai toisella hankkimaan, näinhän se homma menee kaikissa muissakin "säädellyissä" luokissa.
Flying Calacucco

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #12 : 10.03.10 - klo: 11.26 »



Joku mode voisi splitata keskustelun ens vuoden stanu topiciin niin pysyisi tieto oikeessa topicissa.

http://rc10.fi/index.php?topic=43665.60

Mika R

  • Vieras
Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #13 : 10.03.10 - klo: 11.42 »
No entä sallitut toisinpäin eli kielletään liian nopeat ?

Aijjoo mutku teillä on jo ne nopeet, niin eihän sekään sovi...? Taitaa olla aika turha keskustelu tämäkin..  :laugh:

Sitäpaitsi mikä on "sopivan nopea" - aika vaikea asia määritellä??
Kyllä se on niin että jokainen asettaa oman tavoitteensa, ollako A vai B -finaalissa ja kuinka korkealla. Turha yrittää tähdätä liian ylös. Minusta finaalin voitto on aina mukava juttu, ihan sama mikä niistä. Tämän sanon niin junnuille kuin myöhäisnuorillekin.

Onko teillä tietäjät kommenttia tähän?

Aivan, sanoinkin että valvominen on toinen juttu, mutta edes teoriassa ?

Jospa on onkin niin että syy miksi prostock ja stock vievät yhtäpaljon ampeereja onkin tuo säädin ?? Mitä jos stock säädin olisi miedompi ? Veisikö se silti yhtä paljon?
« Viimeksi muokattu: 10.03.10 - klo: 11.45 kirjoittanut Mika R »

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #14 : 10.03.10 - klo: 12.09 »
Kyllä se taitaa olla nyt vaan niin, että välineurheilussa välineet kehittyy. Mielestäni paras tapa rajata tehoja on juuri tämä nykyinen lankarajoitus ja tiettyjen merkkien käyttö. Kokonaisvälitystä ei voi rajata, koska noparit toimivat tällä hetkellä niin erilaisilla välityksillä. Ensi kaudelle saatavuudesta riippuen vaan hitaampi kone, samanlaisella menettelyllä ja se on siinä.

Valitus kalliista sähköistä, on mielestäni epärelevantti. Jos nopari maksaa esim. 200e, niin se on kauden kokonaisbudjetissa todella pieni summa, kun ottaa huomioon, että siitä saa kauden jälkeen myytäessä vielä 100e. Kisoja käydessä on mulle tullut sellainen kuva, että yhden yöpymisen sisältävä kisaviikonloppu maksaa majoituksen ja matkojen kanssa suurusluokkaa 150e/pää.

Tässäkin lajissa tarvitaan sitoutumista, jos haluaa olla kilpailullinen. Sama se on oikeassakin urheilussa: pitää panostaa rahallisesti ja ajallisesti, että pärjää. Jos taas ei halua panostaa, niin tulokset ovat sit sen mukaisia.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #15 : 10.03.10 - klo: 12.12 »
Kaksi kolmesta nopeimmista säätimistä ovat melkeen 2 vuotta vanhoja. Eli Tekin RS ja Speed Passion.

Stockiin eli stanuun vauhtia alkoi tulla lisää kun näihin jo hyvän aikaa mukavan tasapäisesti palvelleisiin nopareihin ryhdyttiin päivittämään uusia ohjelmistoversioita. Tai LRP:n SPX taisi olla se joka kierteen aloitti ja sitten tuli Advanced Electronics jne jne ...

Kehitys kehittyy ja ihan hyvä niin.

Kun 17.5T moottoreilla ajettavasta 1/10 touring luokasta on nyt käytännössä tullut Modified 17.5T luokka, voisi jatkossa olla paikallaan määritellä VAKIOluokka käyttäen muitakin vakioituja elementtejä moottorin lisäksi.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Mika R

  • Vieras
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #16 : 10.03.10 - klo: 12.13 »
Tota.. oikaisen sen verran että ainakaan itse valita mistään kalliista sähköistä.

Merkkikohtaisuus on hanurista. Mutta se on oma valinta vai miten se meni. Mielummin sitten vaikka ne isommat tasoerot. Kuten toisaalla kirjoitin (hitto näitä topikkeja on liikaa), niin jokainen valitkoon sen tason mille haluaa yltää, se on oma valinta haluaako olla paras A vai B finaalissa; voittaja on kuitenkin.

Toisaalta tuo Jarkon viimeinen lause on +1

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #17 : 10.03.10 - klo: 12.18 »
No entä sallitut toisinpäin eli kielletään liian nopeat ?

Aijjoo mutku teillä on jo ne nopeet, niin eihän sekään sovi...? Taitaa olla aika turha keskustelu tämäkin..  :laugh:


Mielestäni lopputulos on sama, tosin sallitujen laitteiden listaa on helpompi valvoa ja sen soveltuvuus voidaan etukäteen varmistaa, minulle kävisi kyllä kumpikin vaihtoehto. Tosin tätä asiaa ei kannata pohtia kenekään yksittäisen henkilön/henkilöiden näkökulmasta vaan siitä, mitä stanuluokalta halutaan ja odotetaan.

Olen sitä mieltä, että etenkin aloittelijoiden osalta määritellyt koneet/säätimet toisivat säästöjä, koska silloin ei tarvitsisi ostaa/kokeilla monenelaisia, vaan tietää etukäteen millä laitteilla ajetaan ja pärjätään. Tietysti niille, kenellä laitteita jo on, se toisi marginaalisen lisän kilpailubudjettiin:

Valitus kalliista sähköistä, on mielestäni epärelevantti. Jos nopari maksaa esim. 200e, niin se on kauden kokonaisbudjetissa todella pieni summa, kun ottaa huomioon, että siitä saa kauden jälkeen myytäessä vielä 100e. Kisoja käydessä on mulle tullut sellainen kuva, että yhden yöpymisen sisältävä kisaviikonloppu maksaa majoituksen ja matkojen kanssa suurusluokkaa 150e/pää.

Tässäkin lajissa tarvitaan sitoutumista, jos haluaa olla kilpailullinen. Sama se on oikeassakin urheilussa: pitää panostaa rahallisesti ja ajallisesti, että pärjää. Jos taas ei halua panostaa, niin tulokset ovat sit sen mukaisia.

Esim. itse mietin Oulun FTT-kisaan lähtemistä, kustannusarvio koko matkalle noin 500€.
Flying Calacucco

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #18 : 10.03.10 - klo: 12.38 »
Kaksi kolmesta nopeimmista säätimistä ovat melkeen 2 vuotta vanhoja. Eli Tekin RS ja Speed Passion.
Stockiin eli stanuun vauhtia alkoi tulla lisää kun näihin jo hyvän aikaa mukavan tasapäisesti palvelleisiin nopareihin ryhdyttiin päivittämään uusia ohjelmistoversioita. Tai LRP:n SPX taisi olla se joka kierteen aloitti ja sitten tuli Advanced Electronics jne jne ...
Kehitys kehittyy ja ihan hyvä niin.
Kun 17.5T moottoreilla ajettavasta 1/10 touring luokasta on nyt käytännössä tullut Modified 17.5T luokka, voisi jatkossa olla paikallaan määritellä VAKIOluokka käyttäen muitakin vakioituja elementtejä moottorin lisäksi.
Eikös se nyt oo ihan hyvä että osa osista on vapaita, ei se kehitys mene millään eteenpäin jos määritetään joku tietty tyyppi jolla vain saa kisata. Uudet noparit ovat tuoneet lisää kilpailua ja laatua tuotteisiin josta on kaikille harrastajille hyötyä. Eikös tän hätäilyn nyt vois unohtaa ja vaikka seurata mitä konetta maailmalla ruvetaan käyttämään ja otetaan se tännekin sääntöihin onko se sitten 21,5T tai jotain muuta.
Onko niitä vauhteja jatkuvasti yritettävä polkea kun lajin tarkoitus on kuitenkin kiertää rataa mahdollisimman nopeasti. Löytyy muitakin rc-lajeja joissa on tarkoitus jokin muu kuin nopea eteneminen.
Oli sen luokan vauhdit mitä tahansa niin aina joku on toisia parempi/nopeampi koska jaksaa reenata tai viilata autoaan enempi kuin joku toinen ja jos rajatuksi tulevat motin lisäksi noparit niin vauhtia ruvetaan etsimään jostain muualta, akuista, auton rullaavuudesta ja monista muista asioista. Ohan näitä yks tyyppi luokkia nähty ja nähty miten niissä on lopulta käynyt esim. mini ei siellä alottelijat a-finaalissa juhli vaikka paperilla laitteiden pitäisi olla täysin samat.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #19 : 10.03.10 - klo: 12.57 »
Oli niin tai näin, molempia ei saa yhtäaikaa; vapautta ajaa haluamillaan laitteilla ja tasaväkistä ja helppoa kilvanajoa.

Tästä voikin lukea hyvää esimerkkiä SC10-luokkien kehityksestä. Mihin näillä tavoiteilla päästiin...

Touring luokkien tai oikeastaan kaikkien SM-luokkien piirteisiin kuuluu että säännöt ovat tarkkoja ja toisinaan myös yksipuoleisia. M8-luokka taitaa olla tällä hetkellä SM-luokista se "sääntövapain" mutta M8:ssa onkin keskitytty enemmän ajamiseen kuin läppärillä säätämiseen.

Vakioinnilla putoaa nopeudet...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa #61#

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #20 : 10.03.10 - klo: 13.03 »
Antasin olla näissä millä nyt mennään. Säätöjä löytyy kuskin kykyjen mukaan. Uusille kavereille olis tarjolla hyviä käytettyjä jos ei joka vuosi rukattais sääntöjä.
Stanusta ei saa ikinä halpaa mutta kivan siitä saa. Taitaa olla nyt muuten suurin luokka jos en väärin ymmärtäny? Kannattasko antaa olla ihan näin ?

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #21 : 10.03.10 - klo: 13.08 »
Jotten antaisi itseäni ymmärrettävän väärin:

Mielestäni myös nykyinen stanuluokka on hyvä, sen todella osoittaa suuret osallistujamäärät.

Kyse on enemmän siitä, palveleeko nykyinen stanuluokka niitä ihan-ihan-aloittelijoita ja kaikenmaailman hiilikone-ukkeja, jotka myös haluavat ajaa kilpaa tasaväkisessä ja helpossa ympäristössä?

Mikäs se TSB (Beginner) juttu on?
Flying Calacucco

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #22 : 10.03.10 - klo: 13.13 »
Stanu on nyt napannyt käytännössä ProStockin paikan harrastajaluokkana. Vauhdit on liian kovat sisääntuloluokaksi.

Ensi kaudeksi tulee uudet moottorit stanuun ja on hyvin mahdollista, nykyiset stanumoottorit siirtyy ProStock -luokkaan. Ainakin vauhti olisi juuri sopiva siihen luokkaan. Koneasioista on kuitenkaan turha odottaa mitään varmaan ennen loppukesää.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #23 : 10.03.10 - klo: 13.22 »
Meillä on ajettu Oulussa eli Kiimingissä TSB-luokkaa joka mun ideoima. Siinä saa ajaa suht vapailla touringkamoilla. Mutta kyse on kerhokisaluokasta, jotta aloituskynnys on pieni. Tämä ei tarkoita sitä, että kyseistä luokkaa tarvis ajattaa FTT-sarjassa.

Suomessa on muutenkin liikaa luokkia touringissa kun huomioidaan harrastajamäärät. Ja mitä kauemmas entry level -luokat viedään varsinaisista kisaluokista, sitä vähemmän sieltä tulee kisakuskeja kisaluokkiin tulevaisuudessa, koska kalusto ei ole yhteensopiva.

Kyllähän se siten menee, että ei säätimien kehitystä voi eikä tule rajoittaa. 200e säädin/kausi ei ole todellakaan iso kulu R/C kisaamisessa. Se kannattaa jo muistaa kun lähtee leikkiin mukaan. Se, että stokissa on nykyisin vauhtia liikaa, on huono asia, mutta kannattaa myös muistaa, että säätimet kehittyvät samalla kestävimmiksi, joten varmuudella ne 100e säätimet paukkuu useaan otteeseen, jos sellaisia haluttaisiin kisoihin. Eikä niitä säätimiä kukaan pysty valvomaan tarpeeksi, jos ne esim. tyyppiluokiteltais.

AIheesta oli kyselyä viikonloppuna Englannissa EM-kisoissa, ja itse olen sitä mieltä, jota olin jo kesälläkin, että täällä ei vain olla otettu stokkiluokkaa tarpeeksi tosissaan, ja ollaan siksi niin pihalla säätimistä jne, koska ei seurata millä muualla ajetaan. GM:llä voitettiin stokki EM viikonloppuna, kuten viime vuonnakin. Aivan ylivoimaisesti nopein säädin, piste. Samat dynaamiset ennakot jne löytyivät jo 2008 vuonna, joten kun nyt Suomessa joudutaan 2kk aikana ostamaan pari uutta noparia ja testaamaan kaikki itse uusiksi, homma varmasti maistuu puulta.

Lisäksi kannattaa muistaa säädinasioissa että uudet säätimet ei juurikaan toimi kideradioilla.

Mutta tekniikka kehittyy ja laatu paranee. On turha jäädä patsastelemaan vanhoilla kamoilla lähtöviivalle, mikäli haluaa ajaa kisaa. Tämä on kuitenkin moottoriurheilua. Jos haluaa menestyä, kannattaa asennoitua siihen, että sitä rahaa menee. Jos esim 200e tuntuu jättisummalta, niin tuskin se kisaaminen on kovin pitkäaikaista, koska tuolla rahalla ei itsessään pitkälle pötkitä.

Tais olla osa OT:tä mutta kuitenki.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #24 : 10.03.10 - klo: 14.02 »
Tuo säätimien laatu on hyvä pointti. En nyt halua suitsuttaa liikaa Tekinin vehkeitä, mutta näin esimerkkinä mä en ole nähnyt yhdenkään säätimen palavan ilman käyttäjän erhettä. Pari säädintä on kärähtänyt kytkemällä johdot vääriin napoihin. Samaa laatua en ole nähnyt noissa ~100€ säätimissä, joita minullakin ollut lyhyellä urallani jo monia kappaleita. Välillä on takuuhuolto onnistunut, välillä ei.

Calen kommenttiin:
Pro Stockiin 17.5t kone olisi mielestäni aivan liian lussu. Siitä hyppäys modiin olisi todella iso.

13.5t olisi hyvä kone Poroon, jos ajattelee kansainvälisiäkin kisoja. Ainakin DHI-cupissa ajettiin sillä viimeksi. Ehkä meidänkin kannattaisi vähän peesata muita maita näissä päätöksissä, niin saataisiin pienennettyä kynnystä myös kansainväliseen kilpailemiseen.

Yksi vaihtoehto olisi tietysti pudottaa koko pro stock pois ja ajaa 17.5t koneella ns. kakkostason luokassa ja sitten kun ne tuntuisi hitailta, niin "pakotettaisiin" ajamaan modia jo aikaisemmassa vaiheessa.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #25 : 10.03.10 - klo: 14.05 »
Nousupistejärjestelmä takaisin stanuun ja sieltä tulisi nousta viriin.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #26 : 10.03.10 - klo: 14.08 »
Nousupistejärjestelmä takaisin stanuun ja sieltä tulisi nousta viriin.
Joo ehdottomasti. Nyt kun ei ole mitenkään kuluilla perusteltua etteikö modia vois ajaa.
Jäis alottelijoille kyseinen luokka sen jälkeen kun on opittu pysymään mollien välissä.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #27 : 10.03.10 - klo: 14.23 »
Mielipide:

TSS 21.5T
TSP 13.5T

Vapaat säätimet, stanuun nousupisteet yli 18v-porukalle.

Prostocki sillä varauksella, että sääntöjen olisi varmaan hyvä olla mahdollisimman samankaltaiset mitä maailmalla yleisesti on käytössä.
Löysin rantein...

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #28 : 10.03.10 - klo: 14.30 »
Mielipide:

TSS 21.5T
TSP 13.5T

Vapaat säätimet, stanuun nousupisteet yli 18v-porukalle.

Hyvä ehdotus. Asiaa pohtiessa olisi hyvä ottaa huomioon ainakin koneiden yleinen saatavuus ja myös se, kuinka kauaskantoinen päätös on. Tuntuisi mielekkäältä jos sääntöjä ei tarvitsisi rukata joka vuosi, mutta onko siihen tällä kehitysvauhdilla ylipäätään mahdollisuutta päästä?

Tällä hetkellä stanun ja virin ero, etenkin pienemmillä radoilla ei ole kovin suuri, ehkä joitain kymmenyksiä, eli onko ero sittenkään liian suuri, ts:

Stanu on nyt napannyt käytännössä ProStockin paikan harrastajaluokkana. Vauhdit on liian kovat sisääntuloluokaksi.

Ensi kaudeksi tulee uudet moottorit stanuun ja on hyvin mahdollista, nykyiset stanumoottorit siirtyy ProStock -luokkaan. Ainakin vauhti olisi juuri sopiva siihen luokkaan.
« Viimeksi muokattu: 10.03.10 - klo: 14.34 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #29 : 10.03.10 - klo: 14.31 »
Tätä ei saanut kysyä edellisessä topikissa, josta lähdettiin , haluaako joku vastata tähän:

Ajat prostokilla ja stokilla, stokissa "miedompi" säädin. Molemmissa sama akku. Kummalla pidempi ajoaika ? onko ero merkittävä vai olematon?

Sitten uusi testi: prostok ja stok, sama säädin, sama akku. Miten käy nyt ajoajan kanssa?