Kirjoittaja Aihe: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **  (Luettu 35921 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taski

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #60 : 09.03.07 - klo: 02.28 »
letkut vaihdettu, suodatin lisätty, tankki ei näytä vuotavan. Jostakin kaasarin läheltä tuntuisi tulevan ainetta pihalle, sillä lika tarttuu niillemain kuin tauti. Täytynee vähän sitten purkaa koko vehjettä :E vai olisiko jollain hyvää kikkaa, millä tuon vuodon saisi koneen päästä tutkittua?
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Poissa Juhiz

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #61 : 09.03.07 - klo: 10.41 »
Vilkaiseppas seuraava linkki, jos olis vähän apua..

http://www.rchobbies.org/engine-tuning.htm

 :)
Schumacher Cougar Laydown - Cougar KD

Poissa Vulvisti

  • Tulokas
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #62 : 11.03.07 - klo: 10.13 »
Olen ajamassa Mega zx21 konetta sisään, mutta en saa sitä käymään kunnolla. Kone lähtee kyllä kohtuu hyvin käyntiin, mutta kun otan hehkun irti niin kone sammuu melkein samantien. Kaasuläpän avaaminen ei auta sammumiseen. Hehkuttimen avulla koneen saa pysymään käynnissä tovin...
Kaasarin pääneulaa on avattu 1/2 kierrosta (vastapäivää) tehdasasetuksista, koneen manuaalin mukaisesti. Tulppana Mega Hot 5 ja hehkuu hehkutettaessa.

Onko kellään ollut vastaavia ongelmia, eli osaako kukaan sanoa onko syy sökö tulppa, kaasarin säädöt pielessä, ilma liian kylmä vaiko jotakin muuta?

Mika R

  • Vieras
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #63 : 11.03.07 - klo: 11.13 »
Yleensä "alaneulaa" eli oikeesti tyhjäkäynnin säätöneulaa (huom. ei siis se jolla säädetään luistin minimiä) joutuu säätää sisäänajovaiheessa niin ettei sammu. Eli kiristä sitä joku 1/4 kierros myötäpäivään ja katso pysyykö sitten käynnissä. Näin mä olen ainakin tehnyt.

Poissa Vulvisti

  • Tulokas
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #64 : 11.03.07 - klo: 15.49 »
Eipä lähde käyntiin enää koko roska  :?  Täytynee jatkaa homenissa harrastuksia. Jos kokeilis esim. toisen lämpöarvon tulppaa. Onko vihjeitä mihin suuntaan kannattaisi mennä?

Mika R

  • Vieras
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #65 : 11.03.07 - klo: 17.42 »
Ei se tulpasta ole kiinni - saako se varmasti fulia ja hehku ladattu yön yli?

Poissa Vulvisti

  • Tulokas
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #66 : 11.03.07 - klo: 17.57 »
Polttoainetta pitäisi saada, mutta hehku ei ollut yön yli latauksessa. Itse asiassa mulla ei ole tällä hetkellä laturia tuohon hehkuun. Täytyy käydä huomenna siis hakemassa, kun sellaista myöhemmin kuitenkin tarvitsee.

Poissa mitmit

  • Veteraani
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #67 : 11.03.07 - klo: 22.39 »
Jos ajat sisään alhaisilla ulkolämpötiloilla niin motti pitää luonnollisesti olla vieläkin rikkaammalla kuin kesällä.
Mutta röpöttääkö se tyhjäkäynnillä?
yksinkertaista; jos röpöttää -> hiukkasen laihemmalle
jos ei -> rutkasti rikkaammalle.
Lopetan koko rc-harrastukseni väliaikaisesti rahanpuutteessa joten kaikkea on myynnissä.

Poissa Vulvisti

  • Tulokas
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #68 : 13.03.07 - klo: 19.25 »
Noniin nyt on hehkut latailtu ja totta tosiaan kone pörähti käymään, mutta... Ei vain pysy käynnissä ilman hehkua. Eli ilmeisestikkin kaasarin säädöt ovat toodella pahasti pielessä. Yritin säätää konetta tuloksetta. Noin puolen kierroksen verran uskalsin säätää konetta laihemmalle ja vastaavasti rikkaammalle säädin jotakuinkin 1/4 kierrosta. En huomannut juurikaan eroa koneen käynnissä. Alaneulaa säätämällä noin 1/4 kierrosta laihemmalle kone pysyi hetken pidempään hengissä ilman hehkua, mutta lisää laihemmalle säätäminen ei tuntunut auttavan asiaan. Rikkaammalle säätäminen ei vaikuttanut käyntiin lainkaan. Muutenkin säädöillä tuntui olevan melko vähän vaikutusta koneen käyntiin. Olisiko sitten kuitenkin pitänyt säätää hieman ronskimmalla kädellä... Jotenkin tuntuisi, että kone käy kuitenkin hieman liian rikkaalla. Näin päättelin, koska polttoaine ei ilmeisesti jaksa syttyä ilman hehkua... -> liikaa löpöä koneeseen?

Osaatteko antaa ylä -ja ala-neulalle perussäätöä tälläiselle lämpötilalle. Vai onko tuo niin konekohtainen, ettei nyrkkisääntöä ole. Tällä hetkellä yläneula on noin 3 1/2 kierrosta auki ja alaneula 5 1/2 kierrosta auki.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #69 : 13.03.07 - klo: 20.13 »
Kovasti kuulostaa että koneesi on hyvin rikkaalla, itselläni on noita zx21 koneita ollut kaksi kappaletta ja alussa oli kyllä hieman vaikeuksia saada neulat edes kohtuullisille säädöille. (Kun ne tehdassäädöt eivät ole oikein mitkään säädöt)

Rohkeasti mutta järjellä vain neuloja säätämään että saat koneen käyntiin ja kukkumaan...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Vulvisti

  • Tulokas
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #70 : 13.03.07 - klo: 20.32 »
Ok, täytynee siis kokeilla huomenissa säätää seosta vielä enemmän laihemmalle. Et muista yhtään mitkä sulla olivat toimivat säädöt neuloille. Niistä voisi olla hyvä lähteä liikkeelle.

Miten muuten olet mieltä tuosta zx21 koneesta?

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #71 : 13.03.07 - klo: 21.11 »
Lainaus käyttäjältä: "Vulvisti"
Ok, täytynee siis kokeilla huomenissa säätää seosta vielä enemmän laihemmalle. Et muista yhtään mitkä sulla olivat toimivat säädöt neuloille. Niistä voisi olla hyvä lähteä liikkeelle.

Miten muuten olet mieltä tuosta zx21 koneesta?


Ei ole kyllä mitään muistukuvaa neulojen säädöistä. Itse asiassa senkin takia että tuli vaihdettua pääneula runkoineen OS:n valmisteeseen. Koska mielestäni tämän oma ei ole aivan parhain toiminnaltaan. Tosin omalle kohdalle osui myös tehtaalla vioitettu pääneulan o-rengas...

Muutoin kyllä ihan laatukoneita, Picco ne valmistaa. Parjanen ajoin hienosti viidenneksi DS2 mallilla (oli vielä siinä vaiheessa allekirjoittaneen moottori) ;) tuolla Koski Challenge kisoissa. Pitkäikäisi koneita on. Muistaa vain vaihtaa laakerit heti kun on aihetta...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Vulvisti

  • Tulokas
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #72 : 13.03.07 - klo: 21.45 »
Lainaus
Ei ole kyllä mitään muistukuvaa neulojen säädöistä. Itse asiassa senkin takia että tuli vaihdettua pääneula runkoineen OS:n valmisteeseen. Koska mielestäni tämän oma ei ole aivan parhain toiminnaltaan. Tosin omalle kohdalle osui myös tehtaalla vioitettu pääneulan o-rengas...


Ei kait sitten auta muu kuin vain säätää.

Lainaus
Muutoin kyllä ihan laatukoneita, Picco ne valmistaa. Parjanen ajoin hienosti viidenneksi DS2 mallilla (oli vielä siinä vaiheessa allekirjoittaneen moottori) Wink tuolla Koski Challenge kisoissa. Pitkäikäisi koneita on. Muistaa vain vaihtaa laakerit heti kun on aihetta...


No ei se nyt sitten täysin surkea rakkine taida olla, jos sillä on viidenneksi ajetto.  :)  Ei pysty ainakaan konetta syyttämään  :wink:  Mistäs muuten erottaa, että onko DSII vaiko vanhempaa mallia? Olen ymmärtänyt, että ekassa versiossa oli joitakin ongelmia aikoinaan.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #73 : 14.03.07 - klo: 08.33 »
Lainaus käyttäjältä: "Vulvisti"
Mistäs muuten erottaa, että onko DSII vaiko vanhempaa mallia? Olen ymmärtänyt, että ekassa versiossa oli joitakin ongelmia aikoinaan.


Jäähdytyskansi on isompi; korkeampi, taitaa siinä kannessa vielä se lukeakkin. Ei niissä varsinaisesti mitään näkyvää eroa ole kuin tuo kansi, käsittääkseni kiertokanki on hieman väkevämpi ja vääntökäyrä tasaisempi. Nyt tarkoitan sitten Race malleja...    Niin ja DSII mallin mukana tuli eri pilli koska se vanha 087 on nykyään "kisalaiton".
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Vulvisti

  • Tulokas
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #74 : 14.03.07 - klo: 18.40 »
Mulla ei lue kannessa tuota DSII, joten taitaa olla tuo vanhempi malli. Mulla tuli tosin 069 pillin kanssa. No menee vähän off-topiciin.

Kokeilin R&B:n 6 tulpalla. Ei auttanut tulpan vaihtokaan. Olen ilmeisesti saanut kaasarin säädöt niin pahasti pieleen, etten saa konetta enää käyntiiin uudella enkä vanhalla tulpalla. Äääh, alkaa pikkuhiljaa sapettamaan. Kokeilin säätää pääneulaa 3-4 kierroksen välillä. Voiko toi kone olla noin tarkka kaasarin säädöistä käynnistäessä? Entä kuinka tarkka kone on tuon low-speed neulan säädöstä käynnistettäessä? Kokeilin sitäkin säädellä 5 - 6 kierroksen välillä.

Poissa Goomikko

  • Tulokas
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #75 : 16.03.07 - klo: 18.58 »
Onko sulla varmasti hehkussa virtaa? Itellä käyny pari kertaa sillee, et kuvitellu et kai toi nyt tolla lähtee, mut toisin kävi... Ja sit helpottaa huomattavasti, ku lämmittää sitä myllyä ensin vaikka hiustenkuivaimella.

Poissa Vulvisti

  • Tulokas
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #76 : 18.03.07 - klo: 22.18 »
Otin koneen myyjään yhteyttä ja alkuperäinen vika oli sitten kuitenkin ollut tulpassa. Olin tosin saanut ruuvvailtua kaasarin tehdas säädöt sen verta sekaisin, että kokeneemmallakin kesti jonkin aikaa saada kone säätöihin. No nyt rokkaa :) Kiitoksia kaikille avusta!

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Kysytäänpäs täällä!

Kertokaa syitä moottorin "takakaasu" ilmiöön?

Suljetaan tankin/letkujen/suodattimen ilmavuoto pois.Ei siis sieltä vuoda.Koneen vuoto on hiukan niin ja näin,en usko siihen.vaikka alaneulaa avaat viikon niin silti jättää takakaasua.Tyhjäkäyntikään ei ole niin suurellaan että siitä olisi.

Kone kiekuu suoran päässä jo mielestäni tarpeeksi vaikka lämmöt ovat 80c.Voiko takakaasu olla kuitenkin siitä että kone olisi yläpäästä liian rikkaalla?Korvakuulolla tosin kiekasee jo tarpeeks.Kertokaa?
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa auvo

  • Veteraani
    • Profiili
Kysytäänpäs täällä!

Kertokaa syitä moottorin "takakaasu" ilmiöön?

Suljetaan tankin/letkujen/suodattimen ilmavuoto pois.Ei siis sieltä vuoda.Koneen vuoto on hiukan niin ja näin,en usko siihen.vaikka alaneulaa avaat viikon niin silti jättää takakaasua.Tyhjäkäyntikään ei ole niin suurellaan että siitä olisi.

Kone kiekuu suoran päässä jo mielestäni tarpeeksi vaikka lämmöt ovat 80c.Voiko takakaasu olla kuitenkin siitä että kone olisi yläpäästä liian rikkaalla?Korvakuulolla tosin kiekasee jo tarpeeks.Kertokaa?



Itsellä samanlaista...jos tarkoitat että kaasu jää huutamaan hetkeksi ennenkuin palaa tyhjäkäynnille.
Nyt lauantaina koskissa säätelin piikimälle niin että lämmöt nousi 115 asteeseen ja alaneula sitten tämän 30sek ohjeen mukaan, takakaasu ilmiö hävisi....ilmeisesti oli vaan rikkaalla. Harmi vaan kun ajoaika loppui kesken että olisi oikeen kunnolla päässyt testaan, mutta kulkua ainakin tuli kunnolla lisää.
*HongNor X2CR-E*Losi SCTE*

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Testataan.
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Autto ihan niin paljon että voi sanoa että halvalla ei saa hyvää :mrgreen:
-Team lapsena liian vähän leluja-

Mika R

  • Vieras
Laatu pata siis? Siksi mulla on RB, veetun kallis mutta ongelmaton

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
No nyt on pari ossia pakissa ja ekana v-specci paikalleen :afro:
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa DamFast

  • Jäsen
    • Profiili
"Although not an option on nitro cars, the principle of warming an engine before starting it is good for RC cars, too"

Hei. Kerrotko mita eroa on nitro cars ja RC cars ?

Ylipaataan, onko polttis-autoissa paljonkin erilaisia polttoaineita?

Tarkoitan lahinna suurempia eroja kuten voiko esim 3 kuutioista ajaa tavalisella 2-t bensalla tai sen jollakin seoksella? jos ei niin miksei? Olen aivan uusi tassa asiassa ja tuollainen perustieto kiinnostaa.

Mika R

  • Vieras
Jos lukee tuon tekstin kontekstissa jossa viitataan oikeisiin autoihin ja niiden lohkolämmittimiin, niin käännettynä tässä tarkoitetaan "vaikka lohkoa ei saa lisävarusteena nitro autoihin, niin lämmitys on eduksi myös RC autoille (siis niiden moottoreille)". Selkis? Siis periaatteessa tässä puhutaan vain ja ainostaan RC autojen nitro moottoreista. Tarkemmin: Sana "option" ei ole tässä "vaihtoehto" kuten voisi luulla vaan "lisävaruste".

edit: Mitä p-aineisiin tulee niin et voi ajaa mitään nitro moottoria koosta riippumatta (2-t tai 4-t) bensiinillä. Pitää olla metanolia. Nitroa on p-aineissa siksi että auttaa metanolin sytytyksessä ja palamisessa. Järkevintä on käyttää RC auto nitromoottoreille tarkoitettuja polttoaineita koska niissä on metanolin ja nitron lisäksi myös voitelu ja korroosionestoaineet mukana.
« Viimeksi muokattu: 23.04.07 - klo: 10.52 kirjoittanut Mika R »