Pakko taas kirjoittaa pari sanaa, kun Ville Vainio alkoi pelkäämään kiertokankensa puolesta. Tieto lisää tuskaa sanotaan, mutta huolesi on melkein kokonaan turha. Yritin vain kirjoituksellani viestiä sen asian, että on kivaa/hienoa/järkevää ymmärtää laitteiden toimintaperiaatteita, jotta voi hyödyntää laitteita parhaalla mahdollisella tavalla tai estää turha rikkoutuminen.
Tulppaa vaihtamalla ei säädetä sytytysajankohtaa kuin välillisesti, koska kaasuttimen asetukset käytännössä määrittävät sen. Toki tulpan pitää olla "hehtaarilla", jotta säätäminen onnistuu. Useinhan se ei onnistu niin kuin tällä keskustelufoorumilla voi lukea.
Moottorikeskusteluun osallistun lisää oman kokemuksen verran. Olin ostotilanteessa täysin moottorimyyjän armoilla. Halusin vain toimintavarman moottorin aluksi, koska emme sitä osaa lähtökohtaisesti käyttää ja on mukavampaa ajaa "varmasta aika lujaa kuin epävarmasti hirveän lujaa". Ostoksemme onnistui, kiitos valistuneen myyjän.
Suosittelen meidän noviisien hankkivan aluksi ihan tavallisen moottorin. Sen voi ajamaan oppiessa kuluttaa loppuun. Moottorin porttien lukumäärä, luvatut hp:t ja ihmejäähdytysritilät kannattaa unohtaa. Katsokaa vaikka tämän kesän kisatuloksia, jossa on peruskoneet ainakin 10 parhaan joukossa ellei peräti top 5 sisällä. Omituisen hyviä ovat nämä "halvat ja vähäheppaiset" koneet. Enkä malta olla vielä sanomatta sitä mielihyvän tunnetta, jota koin viime kesänä, kun katselin ns. hyvien koneiden säätämistä omamme kiertäessä radalla. Toki voihan sitä kiksejä saada säätämisestäkin...
joo jatkat ihan asialinjalla,
mulla on ollu 2kpl kyoshon koneita ja ne _varmoja_, bajabeetlessä oli GS15-R ja sen ku räjäytti käymään se kävi kanssa, ja tankki meni ihan tyhjäksi. Sama juttu on tossa Gs12:ssa.
tää HPI 21:nen ei oikeen käynny tankkia tyhjäksi kuten sanoin, toki kone oli vielä niin vähän ajettu kun hajos, että sen "luonne" ei tullut vielä esiin. 2L söi ainetta, ja siinä on mukana myös sisään ajot.
Tosta tulppa hommasta, mietin samaa ite ja päädyin siihen että kyllä se huoli on melko pieni, noi hommat tulee varmaankin vasta kun kisataan suomenmestaruus tasolla, mähän ajan ihan aikani kuluks, kavereiden mitä erilaisimpia vermeitä vastaan.
en tiedä sitten onko tuo savageen tuleva 25:nen 4cc tavallinen kone, on se jo hiukan isompi kun normi 21:nen.
Se tossa on hyvää ettei ole keskialueen seoksen säätöä, yks ruuvi vähemmän auttaa heti :D
tosin toi keskiruuvi on yleensä tehtaan jäljiltä siinä asetuksessa kun sen kuuluukin olla.
Noh, ens viikolla sisään ajo 25:lle sitten puoli kierrosta ruuveja kii, ja siitä vielä hiven. Ruvetaan oleen aika lähellä, tosin vieläkin jäädään luultavasti hiukan liian rikkaan puolelle, näky tossa 21:ssä juuri siinä että tyhjäkäynti oli vaivalloista, ja putkesta tuli jopa raakana öljyä, ja savua oli komeesti. Samoin toi jatko putki tarvii unohtaa, pistää muutaman sentin pätkän tohon ja sillä hyvä.
http://helium.wakkanet.fi/~vilkku/RC_autoja/Hpi_Savage_21/Savage_hyvat_savut.jpg