Kirjoittaja Aihe: TJ/TS-10 akku- ja koriluokitukset 2004  (Luettu 18382 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS-10 akku- ja koriluokitukset 2004
« Vastaus #60 : 18.11.03 - klo: 10.20 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "JesseT"
Onneksi en vielä ehtinyt ostaa uusia koreja!...

Tekisi mieli mainita jotakin tiedottamisesta, mutta ymmärrettävästi jätän mainitsematta.
Koskahan muuten virallinen tieto tulee, koska täältähän ei kenenkään voi odottaa poimivan tietoja. Toivottavasti kuitenkin ennen kuin säännöt astuvat voimaan  :wink:



Homma pelaa niin, että LR tekee esitykset ja AKK:n hallitus päättää. Kun päätökset on olemassa niistä tiedotetaan, ensin jopa "viidakkorummuin" ja sitten  odotellaan virallista tiedotetta, joka siis tulee 31.10.2003. En ole saanut tietoa, onko hallitus ko. asioita päättänyt hyväksyä vai ei ? Oletan että se on ne hyväksytysti päättänyt, koska sen virallisilla webbisivuilla asia on näin kerrottu.


Olisiko mahdollista LR:n "tiedottaa" ennakkoon, vaikka tällä epävirallisella kanavalla, siitä mitä LR. aikoo esittää AKK:n hallitukselle?

Silloin jäisi nämä jälkispekuloinnit pois, ja ne voitaisiin käydä ennakkoon!

Silloin virallinen esitys kilpailijoiden taholta, ehdittäisiin tehdä ennen LR:n ja AKK:n kokouksia.
 
Eli, ei tulisi viimehetken sääntömuutos-esityksiä! (vrt. CAi/rengassääntö/muutosesitys)

Itsellä tämä tuli lähinnä mieleen akkujen ja korien osalta!
Niitähän itsekullakin on "pilvin pimein" jo valmiina! ( kaupoissakin myymättä ??? )

Kidemuutoshan on "vain" pieni lisä, koskien vain niitä, joilla ei vielä ole jo neljää!  Tiimillämme on ollut neljä, tai useampi kide, harjoitusten takia jo aiemminkin!

Siitä tulikin mieleen: Mr Ollinmäkihän sitä meillekin painotti, menneenä kesänä. "Kiteitä ei koskaan ole liikaa!"

Lainaus edelliseltä:

Kori ja akkuasia taasen... hyvia juttuja, mutta liian nopealla varoitusajalla. Mielestani voitaisiin unohtaa saannon voimaantuleminen 1.1.2004 ja aloittaa uusien rajoitusten kayttaminen vasta 1.5.2004 eli niin etta kaverit kerkiaisivat kuluttamaan vanhan laittomaksi muuttuvan kaluston pois kevatkaudella ja hankkia sitten kesaksi laillista tavaraa tilalle.

Jatkan itse:

Ennakkoon tiedottamattomuutta ei voi perustella sillä, että ei tiedettäisi mikä on kansan tahto sittenkään!

En tarkoita että LR kysyisi joka "pilkun paikkaa", vaan niinkuin Mr Ollinmäki sen hyvin pelkisti!

Ne, ketkä käyvät ulkomailla kilpailemassa, joutuvat joka tapauksessa "varautumaan" kaikkeen mahdolliseen!

Hyvin näyttävät silti pärjäävän!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Toke

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
TJ/TS-10 akku- ja koriluokitukset 2004
« Vastaus #61 : 19.11.03 - klo: 16.06 »
Voisi olla hyvä keskustella siitä, kannattaako tätä sääntöä ylipäätään ottaa käyttöön missään vaiheessa.
En oikein ymmärrä mihin säännöllä pyritään.

Sääntö tekisi osan jo hankitusta kalustosta laittomaksi. Akut ja korit eivät ole samanlaista kulutustavaraa kuin renkaat tai hiilet, eli niitä ei parissa kuukaudessa ajeta treeneissä loppuun.
Todennäköisesti sallittujen kamojen listaa tullaan päivittämään jatkuvasti, eli kaikki uudet kennot ja korit ovat ennenpitkää sallittuja. Jos näin käy, sääntö ainoastaan hidastaa varsinkin akkujen kehitystä.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS-10 akku- ja koriluokitukset 2004
« Vastaus #62 : 19.11.03 - klo: 17.17 »
Akkusääntöhän on pelkästään hyvästä. Jos muistellaan muutaman vuoden takaista tilannettä, niin yhden kauden aikana markkinoille tuli useita uusia kennotyyppejä. Nyt tilanne on jäädytetty aina vuodeksi kerrallaan, joten kilpailu on tasaisempaa ja kisaajan kukkarolle halvempaa.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS-10 akku- ja koriluokitukset 2004
« Vastaus #63 : 19.11.03 - klo: 17.20 »
Lainaus käyttäjältä: "Toke"
Voisi olla hyvä keskustella siitä, kannattaako tätä sääntöä ylipäätään ottaa käyttöön missään vaiheessa.
En oikein ymmärrä mihin säännöllä pyritään.

Sääntö tekisi osan jo hankitusta kalustosta laittomaksi. Akut ja korit eivät ole samanlaista kulutustavaraa kuin renkaat tai hiilet, eli niitä ei parissa kuukaudessa ajeta treeneissä loppuun.
Todennäköisesti sallittujen kamojen listaa tullaan päivittämään jatkuvasti, eli kaikki uudet kennot ja korit ovat ennenpitkää sallittuja. Jos näin käy, sääntö ainoastaan hidastaa varsinkin akkujen kehitystä.

Olet oikeassa, mielipiteitä ja keskustelua sääntöjen tarkoituksenmukaisuudesta pitäisi aina olla. Vaikka keskustelu ei välittömästi johtaisikaan mihinkään, yleinen mielipide tulee kyllä huomioiduksi ennemmin tai myöhemmin. Ja kun sääntöjen osalta mennään oikein pahasti metsään, päättäjien on hyvä saada siitä konkreettinen tieto, vaikka arvovaltansa siitä vähän kärsisikin.

Tässä tapauksessa olemme tulossa eurooppalaisen säännöstön piiriin, ja se on hyvä asia. Kilpailutoiminta on yhä enemmän kansainvälistä, ja isot kilpailut keräävät yhä useamman suomalaisenkin osallistujan. Silloin on tärkeätä, että me kilpailemme omissa kisoissamme samojen sääntöjen mukaan.

Korien ja akkujen osalta taitaa olla kuten Toke kirjoitti: hyväksyttyjen mallien listaaminen ja listojen ylläpito on mielekkyydessään vähän siinä ja siinä. Mutta sen linjan ovat EFRA:ssa ottaneet, eikä meidän tarvitse kuin seurata.

Mutta töppäys oli se, että siirtyminen EFRA-sääntöihin tapahtuu olemattomalla siirtymäajalla. Se oli varsin amatöörimäinen suoritus, joka aiheuttaa aivan tarpeettomasti harmia harrastajakisaajille.

Olen samaa mieltä kuin Mr Ollinmäki: fiksuinta olisi siirtää säännön voimaanastuminen 1.5.2004, jolloin voidaan puhua järkevästä tiedottamisesta ja siirtymäajasta.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS-10 akku- ja koriluokitukset 2004
« Vastaus #64 : 19.11.03 - klo: 18.06 »
http://www.akk-motorsport.fi

Allekirjoittanut laittoi eilen, "tukun" kysymyksiä, ylläolevaan osoitteeseen! Siellä kohta:    KYSY

Suurin osa koski niinpaljon henk. koht. asioita, joten ei niistä enempää.

Mutta yksi osa koski, nyt meneillään olevaa keskustelua!
Joten allekirjoittaneen osalta totean, huomattavasti rauhallisempi on mieli, kuin mitä alkuperäinen teksti antaisi ymmärtää!

En nyt neuvo, että kaikki ryntäävät erikseen kysymään näitä!

Totean vain:
 
-palvelu oli todella ripeää
-siihen osallistui monta eri henkilöä
-vastaukset niin ymmärrettäviä, että jopa allekirjoittanutkin ymmärsi ne

En nyt ruve "suomentamaan", saamiani vastauksia, koska on erittäin suuri vaara, että allekirjoittaneen kautta se vain "mutkistuu!"
En panisi pahakseni, vaikka ao. taho sen tekisi!

Ellei sitten Tumpin kirjoituksen loppuosa sitä tarkoita!
-------------------------------------------------------------------------------------
Oli myös juttua, että jos niitä vanhoja vanhoja akkuja löytynee, niin tulemme kyllä nekin sallimaan....

Virallinen tiedote asiasta on jo lähtenyt....
-> http://www.akk-motorsport.fi
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Mr Ollinmaki

  • Jäsen
    • Profiili
Korit..
« Vastaus #65 : 20.11.03 - klo: 14.58 »
***************
Luokissa TS-10 ja Tj-10 käytetään EFRA:n mukaisia kori- ja akkuluokituksia. EFRA siirtyy vuoden 2004 luokituksiin 1.4.2004. Suomessa nämä luokitukset otetaan TS-10 luokan osalta käyttöön 1.5.2004. Tj-10 ajaa koko vuoden vanhalla luokituksella.
***************

...Eli suomennettuna tuleeko korisaanto voimaan 1.1.2004 ja muuttuu 1.5.2004 vai tuleeko se kokonaisuudessaan voimaan vasta 1.5.2004???

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Korit..
« Vastaus #66 : 20.11.03 - klo: 16.14 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Ollinmaki"
***************
Luokissa TS-10 ja Tj-10 käytetään EFRA:n mukaisia kori- ja akkuluokituksia. EFRA siirtyy vuoden 2004 luokituksiin 1.4.2004. Suomessa nämä luokitukset otetaan TS-10 luokan osalta käyttöön 1.5.2004. Tj-10 ajaa koko vuoden vanhalla luokituksella.
***************

...Eli suomennettuna tuleeko korisaanto voimaan 1.1.2004 ja muuttuu 1.5.2004 vai tuleeko se kokonaisuudessaan voimaan vasta 1.5.2004???



Vuoden vaihteessa tulee voimaan EFRAn voimassa olevat luokitukset, kutsutaan sitten vaikka EFRA 2003 luokituksiksi. Ja ne ovat voimassa siis 1.1.2004 lähtien sekä TJ-10 että TS-10 luokissa.


Sekä akku että korivalmistajilla on aikaa hakea uutta luokitusta omille tuotteillensa EFRAn "luokkayhteyshenkilöltä" tämän vuoden loppuun asti. Ja kun ja jos tulee uusia luokituksia, niin EFRA ottaa ne käyttöön 1.4.2004 lähtien, meillä ne otetaan käyttöön 1.5.2004 ja koskien ainoastaan TS-10 luokkaa.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS-10 akku- ja koriluokitukset 2004
« Vastaus #67 : 24.11.03 - klo: 10.14 »
Mielenkiintoista asiaa GP:n akuista. Erityisesti keskustelu "SP" kennoista ja mlyhentyneestä kennon pituudesta.
http://www.rctech.net/forum/showthread.php?s=&threadid=28036

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS-10 akku- ja koriluokitukset 2004
« Vastaus #68 : 25.11.03 - klo: 17.21 »
Toisen käden tietona kuulin, että kilpailijaa, joka erehtyy käyttämään akkutyyppiä tai koria, jota ei ole mainittu EFRA:n listalla, tullaan rankaisemaan varsin raskaasti, kilpailukielloilla.

Samoin liikkuu käsitys, että kilpailun toimitsijaa, joka ei jätä rankaisematta tällaista kilpailijaa, tullaan itseään rankaisemaan.

Tosielämä voi joskus olla tarua ihmeellisempää, mutta miten lienee tässä tapauksessa? Voisitko Tumppi kertoa, miten asia on?

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS-10 akku- ja koriluokitukset 2004
« Vastaus #69 : 25.11.03 - klo: 17.33 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Toisen käden tietona kuulin, että kilpailijaa, joka erehtyy käyttämään akkutyyppiä tai koria, jota ei ole mainittu EFRA:n listalla, tullaan rankaisemaan varsin raskaasti, kilpailukielloilla.

Samoin liikkuu käsitys, että kilpailun toimitsijaa, joka ei jätä rankaisematta tällaista kilpailijaa, tullaan itseään rankaisemaan.

Tosielämä voi joskus olla tarua ihmeellisempää, mutta miten lienee tässä tapauksessa? Voisitko Tumppi kertoa, miten asia on?


Jotain outoa ? Tuskinpa vain. Säännöt ovat sääntöjä ja niitä noudatetaan ja silloin kun ja jos tekniikkasääntöjä rikotaan tavalla tai toisella niin seurauksena on yleensä aina x*kk kilpailukielto. Tämä tulee myös kilpailujen toimitsijoiden ottaa huomioon, sillä henk.koht. olen kyllästynyt siihen, että kisojen jälkeen saan puhelinsoittoja tai sähköpostia ja siellä kerrotaan yhtä ja toista kun kilpailuissa tuomaristo ei ole tiettyjä asioita huomioinut.

Nyt kun ensi vuonna ajetaan SM -sarjaa, niin panokset ovat vielä kovemmat, kuin kansallisessa sarjassa ja olenkin ko. asioista muistuttanut valvojia yms...

Ennen kuin voidaan esim. kilpailukieltoja antaa, niin kilpailupaikalla täytyy olla ko. asioista tarkat selonteot ja ko. kilpailijaa pitää kuulla syistä ja seurauksista kilpailupaikalla, ennen kuin yhtään mitään tapahtuu....

Eräästä tapauksesta mun olisi pitänyt lajiryhmässä ottaa eräs asia esille ja antaa kilpailukieltoa kilpailijalle, vaikka ko. asioista ei ollut minkäänlaista merkintää tuomariston eikä valvojien raportissa, eikä kukaan ollut tehnyt protesteja.... joten jostain syystä en sitten asiaa ottanut käsittelyyn....

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS-10 akku- ja koriluokitukset 2004
« Vastaus #70 : 25.11.03 - klo: 20.40 »
Onko siis tarkoitus alkaa rangaista kilpailun toimitsijoita, jotka ovat jättäneet rankaisematta sääntörikkomukseen syyllistynyttä kilpailijaa?

Entäpä uusi kidetaajuussääntö: jos erälistoista tai kilpailusta vastuussa oleva henkilö hyväksyy mukaan kilpailijan, jolla ei ole käytössään vaadittua neljää kidetaajuutta, kumpaa rangaistaan, vai rangaistaanko kumpaakaan?

Nämä kysymykset ihan vain siksi, että asiat ja pelin henki olisivat mahdollisimman selvät jo etukäteen.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS-10 akku- ja koriluokitukset 2004
« Vastaus #71 : 25.11.03 - klo: 20.56 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"


1. Onko siis tarkoitus alkaa rangaista kilpailun toimitsijoita, jotka ovat jättäneet rankaisematta sääntörikkomukseen syyllistynyttä kilpailijaa?

2. Entäpä uusi kidetaajuussääntö: jos erälistoista tai kilpailusta vastuussa oleva henkilö hyväksyy mukaan kilpailijan, jolla ei ole käytössään vaadittua neljää kidetaajuutta, kumpaa rangaistaan, vai rangaistaanko kumpaakaan?

Nämä kysymykset ihan vain siksi, että asiat ja pelin henki olisivat mahdollisimman selvät jo etukäteen.


1. Jos näin on, niin siinä tapauksessa kyllä. Tosin toteen tulee näyttää että näin on käynyt, pelkkä puhelinsoitto tms. ei riitä...
Vaan jos se menee kilpailupaikalla ns. "läpi sormien", niin kyllä jonkun tulee (= kilpailijan, tai hänen "huoltajansa") tehdä asiasta protesti ja jos senkään jälkeen tuomaristo ei asiassa taivu, niin eiköhän vetoomus AKK:lle ole sitten se viimeinen keino joka turvaa kilpailijan oikeusturvan, mikäli sitä on kilpailupaikalla loukattu. Vaikka vetoomus "hieman" maksaakin, niin selvästä tapauksestahan se on helppo tehdä "?" koska tietää saavansa rahat takaisin.

2. Kyllä tuo menee ilman muuta järjestäjän piikkiin, jos sellaisen ilmoittautumisen hyväksyy. Valvoja varmaankin paikan päällä tilanteen korjaa, kun on tuomariston ensimmäinen kokous ja tarvittavat asiapaperit tarkistetaan. Tilanteen niin vaatiessa voidaan ko. kilpailijaa vaatia paikan päällä ilmoittamaan puuttuvat taajuudet jos niitä ei löydy, "voidaan" (2.1) kilpailijan osanotto estää ko. kilpailuun. Nuhteet ja puumerkintä tulee joka tapauksessa valvojan raporttiin puutteellisten ilmoittautumisten hyväksymisestä, järjestäjän piikkiin.

(2.1) tuo vain äärimmäisessä tapauksessa.

Mutta joka tapauksessa jokainen kipailija tietää ja tuntee säännöt ja niiden mukaan pitää toimia, myös järjestäjien.

Poissa Mr Ollinmaki

  • Jäsen
    • Profiili
Vaikeaa..
« Vastaus #72 : 26.11.03 - klo: 16.23 »
Luulen itse pysyvani mukana kun saantoja tulee lisaa ja joka paikasta tiukennetaan koko ajan...

... tulin vaan ajatelleeksi sita kun ja jos joku uusi kaveri tanapaivana haluaisi lahtea ajamaan oikeisiin kilpailuihin kilpaa ensimmaista kertaa, on kynnys aika korkealla..

Vuonna 88, kun lahdimme Ollin kanssa Kyoshon ultimoilla ajamaan Vuosaaren SR2-10 kisoihin, oli vain ne renkaat, jotka auton mukana oli tullut, yksi moottori, se joka tuli auton mukana ja kaksi akkua, joista toinen oli oma ja toinen oli lainattu kerhon autosta. Kori ja siipi olivat tietenkin ne mitka autossa oli kiinni valmiiksi.

Kiteita oli vain yksi kummallakin, kerhon autosta lainasimme kaksi lisaa, joten yhteensa meilla oli nelja eri taajuutta, joista ilmoitimme molemmille tarvittavat kolme.

Lisenssin saattoi ostaa kisakohtaisesti paikan paalla ja lisenssi+osallistumismaksu yhteensa oli noin 60mk.

Silloin oli helpompaa..

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: Vaikeaa..
« Vastaus #73 : 27.11.03 - klo: 08.05 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Ollinmaki"
Luulen itse pysyvani mukana kun saantoja tulee lisaa ja joka paikasta tiukennetaan koko ajan...

... tulin vaan ajatelleeksi sita kun ja jos joku uusi kaveri tanapaivana haluaisi lahtea ajamaan oikeisiin kilpailuihin kilpaa ensimmaista kertaa, on kynnys aika korkealla...


Olen huolestunut samasta asiasta. Alotuspakettiin taitaa yleensä tulla yksi kidepari radion mukana. Lisäkiteet tietää lisäkustannuksia. Järjestäjätkään eivät enää uskalla katsoa läpi sormien alottelijan vajaata kalustoa (ei ole 4 kidettä), sillä ainahahan joku voi protestoida....
Nouseekohan kisajärjestäjienkin kynnys..
Mielestäni kisajärjestäjälläkin pitäisi olla mahdollisuus joustoihin ellei se häiritse tai loukkaa muita kilpailijoita.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS-10 akku- ja koriluokitukset 2004
« Vastaus #74 : 27.11.03 - klo: 11.12 »
Onneksi on kerhokisoja, joissa ei ole niin tarkkaa, jos kone, kori tai renkaat eivät ole juuri oikeat ekassa kisassa.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS-10 akku- ja koriluokitukset 2004
« Vastaus #75 : 27.11.03 - klo: 16.19 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Entäpä uusi kidetaajuussääntö: jos erälistoista tai kilpailusta vastuussa oleva henkilö hyväksyy mukaan kilpailijan, jolla ei ole käytössään vaadittua neljää kidetaajuutta, kumpaa rangaistaan, vai rangaistaanko kumpaakaan?.

Tilanne on nyt se, että SM-sarjaan ei tulla hyväksymään puutteellisia ilmoittautumisia. Eli jos neljää kidettä ei löydy, niin ilmoittautumista ei hyväksytä. Toivottavasti tästä ei synny mitään ongelmaa ja kaikki ilmoittauttavat suosiolla sääntöjen määräävän määrän kiteitä.

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS-10 akku- ja koriluokitukset 2004
« Vastaus #76 : 12.12.03 - klo: 15.22 »
Eli siis: Kertokaa mulle selvästi ja yksinkertaiseti: koskevatko nämä säännöt myös TJ-10 luokkaa kuusankosken avauskisasta lähtien, vai mistä, hä? Ja alussa sanottin että TJ luokaa koskee koko vuoden vaha sääntö, mutta otsikossa on TJ/TS-10 akku/kori luokitukset jne?
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS-10 akku- ja koriluokitukset 2004
« Vastaus #77 : 12.12.03 - klo: 15.27 »
Vuoden vaihteen jälkeen tulee uusi sääntö voimaan molemmissa luokissa.

Kesäkaudeksi TS-10 siirtyy uudempaan luokitukseen, mutta TJ-10 jatkaa samalla luokituksella koko kauden.