Kirjoittaja Aihe: Vaihteisto?  (Luettu 986 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jonne

  • Tulokas
    • Profiili
Vaihteisto?
« : 06.11.03 - klo: 23.07 »
Millainen "vaihteisto" polttiksissa yleensä on? Siis sellaisissa ns. 1-vaihteisissa (kuten oma NitroTrackerini)? Onko niissä samanlainen vaihteisto kun esim. skoottereissa vai onko niissä ainoastaan kytkinlevy, joka ottaa välillä enemmän ja välillä vähemmän kiinni, vai miten se on toteutettu? Kertokaa viisaammat, kun jäi asia hämäämään. Ja miten kytkin pitäisi säätää?

Poissa Ville Vainio

  • Veteraani
    • Profiili
    • Vilkutin.1g.fi
Re: Vaihteisto?
« Vastaus #1 : 07.11.03 - klo: 01.17 »
Lainaus käyttäjältä: "Jonne"
Millainen "vaihteisto" polttiksissa yleensä on? Siis sellaisissa ns. 1-vaihteisissa (kuten oma NitroTrackerini)? Onko niissä samanlainen vaihteisto kun esim. skoottereissa vai onko niissä ainoastaan kytkinlevy, joka ottaa välillä enemmän ja välillä vähemmän kiinni, vai miten se on toteutettu? Kertokaa viisaammat, kun jäi asia hämäämään. Ja miten kytkin pitäisi säätää?


Yleensä kytkin ei tarvi säätää, se on keskipako kytkin (mm. skootterit, mönkijät, moottorikelkat)

Nuissa tosin jatkona on myös variaattori, nooh... joka hoitaa omalta osaltaan asiaa. Kuitenkin voimma lähteä siitä että kytkin kellon sisällä on kytkinpalat(paloja) jotka laajevat keskipako voiman ansiosta niin että ottavat kytkinkellon seinämiin kiinni, ja tässä kellossa on ratas joka lähtee viemää kahden päärattaan välityksessä voimaa pyörille, näissä kyoshon QRC autoissa on vaihteisto missä hoituu eteen/taakse vaihto, muissa ei juuri ole vaihteistoa, mahdollinen keskidiffi on sijoitettu toiseen (yleensä isompaan) päärattaaseen... tämän jälkeen voima sitten ohjataan etee ja taakse. ja etuperässä on sitten oma tasauspyörästönsä (yleensä) sama pätee takapäässä.

Noniin nyt toi tarvis lukea kertaalleen läpi, mutta kello lähenee puolta kahta yöllä, joten ymmärrettävistä syistä en lukemista suorita.

Kiiittoos
Kyosho Inferno MP9e