Kirjoittaja Aihe: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt  (Luettu 106399 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #420 : 02.09.11 - klo: 09.21 »
Tuun tässä ihan sivullisena huutelemaan noista numeroista.
Jos kiinteät numerot otettaisiin käyttöön niin samalla tavalla sitä kiinteää numeroa voi vaihtaa jos menee huonoon kuntoon. Näkyvyydestä sen verran että Jarin laittamat fontit näkyy ja kun on kiinteät numerot käytössä niin sieltähän voisi jättää pois kaikki helposti sekaantuvat kombot, eli vaikka sit numeroita 33 ja 38 ei esim jaettaisi kenellekään kilpailijalle?

Tommi... heräsitkö äsken  :cheesy:

Kiineissä numeroissa on aina ollut se periaate että kuskit saavat rajallisen määrän tarroja.
Ja tämä rajallinen määrä tarkoittaa esim FFT luokissa 2 paria.
Olen edellä jo todennut pariin kertaan että polttiskrossissa tämä toisi sen ongelman että numerot loppuisivat kesken.
Numerot kuluvat ja repeytyvät... Kori hajoo ja tarvitaan uusi...
Eli totesin heti että kuskeille tarjotaan uudet numerotarrat jokaisen kilpailun alkaessa.
Noh tähänkin on tullut sitten heittoja että eihän muissakaan luokissa...
Jopa ehdotetaan numeroiden itse askartelemista.

Siis koko numerojupakka lähtee joka vuosi siitä että numerotarrojen uusiminen on joidenkin mielestä niin vaivalloista.
No tähän keksitään ratkaisuksi kiinteät numerot.
Kiinteiden numeroiden havaitseminen polttiskrossareista on monien aikaisemmin kerrottujen asioiden takia hankalampaa kuin muissa luokissa. (ja edelleen... numerot ovat tuomareita varten... ei kuskeja)
Eli ensimmäinen huonontava tekijä.
Numerotarrojen rajallinen määrä... Ei ongelma monissa luokissa, koska jokainen jolla on edes jonkinlainen tulostin tai kaverilla on tulostin, pystyy tekemään tarrat vaikka paperille.
No ei toimi polttiksessa, koska polttoaineroiskeet ym shitti mitä autojen päälle lentää, poistaa kotitekoisista tarroista numerot...
Kontaktimuovi...   No palataanpa taas siihen miksi koko numero jupakkaa edes ehdotettiin... Jotta joillekin olisi helpompaa... Hetkinen... 80 kuskia askartelemaan vs. ota numero lokerosta ja liimaa koriin.
Mikä ihmeen kehitys????
Viritys on onnistunut, mikäli tehot ovat laskeneet alle 10%
Kehitys on epäonnistunut mikäli vanhaa tasoa on laskettu prosentin kymmenys.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #421 : 02.09.11 - klo: 09.32 »
Toivoisin myös ääntä vaimentavaa ominaisuutta muiden seikkojen kärsimättä.
Tuohan nyt on sellanen asia että sille tuskin saadaan Suomesta päin mitään muutosta jos käytetään efra luokiteltuja pillejä. Asioita johon tuskin kyetään vaikuttamaan mutta voihan sitä joku viisas Efra palavereissa ehdotella.

Ei.

Efra on järjestö joka hyväksyy heille lähetettyjä pillejä.
Niissä on muutama vaadittava asia ja yksi näistä on ääni.
Eli jos jokin näistä vaadituista asioista ei täyty, ei pilli saa hyväksyntää...
Ja taas mikäli pilli soveltuu sääntöjen sisään, on pillille mahdollisuus saada EFRA leima.

Ihan vaikka siellä Jyväskylänkin perukoilla voi suunnitella ja tehdä pillin... Pilli efralle tutkittavaksi jne.
Vaatimustasot kohdalleen ja menee läpi niin että napsahtaa.
Pilleistä kyllä pystyy tekemään hiljaisempia aika yksinkertaisestikin.
Ainut vaan että on vaikuttanut niin negatiivisesti moottoreiden tehoihin ja varsinkin toimivuuteen, että efra joutui jopa hieman toppuuttelemaan vaatimuksiaan.
Efrassa on desibeli raja... kunhan muut tekijät ovat kohdallaan niin kaikki alle rajan, on heilläkin vain toivottua.

Eli ei kenenkään tarvitse olla missään Efra palaverissa mitään ehdottamassa...
Hiljaisempia pillejä tulee välittömästi kun joku neropatti saa tehtyä pillin joka ei kurista tehoja nykyistä enempää, eikä vaikuta mihinkään muuhunkaan kuin ainoastaan äänet laskevat.
Heti kun se joku nero onnistuu tämän tekemään, EFRA kiristää nyörejään ja äänekkäät putoavat pois.
Näinhän tässä on vuosien aikana jo tapahtunut, että äänet ovat laskeneet... EFRA teki jopa hätäisen päätöksen pillejen suhteen, mutta hyvin pikaisesti heidänkin oli todettava että nyt kehitys meni väärään suuntaan ja kyseisistä vaatimuksista luovuttiin todella nopeasti... Tähän on myös jämähdetty nyt pariksi vuodeksi... Ja ihan syystä... Kun ei pysty kehittämään ilman että kehityksestä syntyy paljon haittaa.
« Viimeksi muokattu: 02.09.11 - klo: 09.38 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #422 : 02.09.11 - klo: 09.49 »
Pitkästä aikaa pari päivää mekaanikonrenttuna Vantaalla heiluneena täytyy vain ihmetellä miten harvalla on suojaimia käytössä. Melu rasittaa päivän aikana ihan fyysisestikin jos siitä koko ajan joutuu kärsimään. Kuten yllä mainittiinkin, kannattaa kokeilla mitkä tulpat hyvät itselle sillä niitä saa myös teetettynä jos paljon kilpailee kypärä päässä tai ajaa pyörällä.. tai kotona tulee kovaa tekstiä  :grin: Silloin saa valita vaimennustason -5...-30dB. Erityisesti isojen autojen kisoissa hyötyä kun leikkaa vain vaikka 10dB pois, kuulee silti hyvin muuta autot ym ym. Itsellä mekkaushommissa aktiivisuojaimet, hinta ei nykyään enää kovin paha. Siitä voidaan taas olla sitten eri mieltä miten aktiivisuojain radiolla on mukava pitkää finaalia nostettaessa... Jos musan kuuntelu ei nostoa haittaa niin mikä ettei?

Aikatauluista sen verran että onko enemmän sääntö kuin poikkeus että finaali tulee aina liian äkkiä? Varsinkin näyttää että ne on ne kokeneet kuskit jotka haluavat että auto just eikä melkein paras mahdollinen finaaliihin joten heiltä se Tekninen 10 yleensä tulee?  Lisää aikaa ennen finaalia että ehtii laittamaan autonsa siihen kuntoon kuin haluaa?

Saako sellaisia kuulokkeita että kotiväen äänet katoavat, mutta kaikki muu tulee läpi???  :cheesy:

Aikataulussa on nykyään aika kiire tuossa juuri ennen A finaalia.
Tätä väliä on hieman kavennettu sinä aikana kun itse olen luokkaa ajanut.
Porukkaa on tullut enemmän ja aikataulua on pitänyt kiristää.
Mielestäni tuo kiristäminen on väärässä paikassa.
Mielummin pidentää kyseistä väliä 10 minuutilla ja lyhentää ruokapaussia tuon 10.
Tuokapaussi on kuitenkin senverran pitkä että siinä ehtii hyvin syömään ja vaikka duunaamaan autoa.

Joo... toki takaraivossa piilee ajatus että jos A finaalin edeltävää huoltotaukoa pidentää 10 minuutilla niin otetaanko tekninen 10 kuitenkin...
Itse en tähän ihan heti usko, koska nykyään kymppi on otettu nimenomaan siksi ettei edes kaksi auton ympärillä hääräävää jätkää ehdi saamaan autoa voittokuntoon... Ja siis kun tämä ongelma on ihan siellä mestari tasollakin.
Ja vaikka näin nyt sitten tapahtuisikin niin aikataulullisesti päivä ei olisi pidentynyt minuuttiakaan siitä mitä se nykyisellään on.

Noniin ja sitten otetaan jälleen yksi näkemys joka ei siis ole vain kuskin silmälasein...
Tuomaristonkin pitää syödä.
No jos saadaan se käytäntö että tuomareita on aina kaksi kisapäivänä niin silloin ei ole ongelmaa, koska toinen voi syödä toisen tehdessä hommia.
Kierroslaskija pystyy syömään kopissaan vaikka samalla kun joku erä pyörii... (tätä tekee varmasti moni myös töissä ja kotonaan... syö monitorin äärellä)
Kuuluttaja...
Mattihan nyt selostaa kiivaimmankin hiitin samalla kun makkara menee toisesta suupielestä sisään... (uskomaton jätkä... Mun näppisralli ei pääse edes samoihin sfääreihin vaikka kuinka yrittäisin)
« Viimeksi muokattu: 02.09.11 - klo: 09.57 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #423 : 02.09.11 - klo: 10.07 »
Jos nyt ylipäätään puhutaan kehityksestä ja lajin kehittymisestä, niin ilmeisimmin sillekin asialle on monta tulkintaa mielipidettä. Jonkun mielestä kehitys kehittyy silloin, kun autot kulkee kovempaa ja niillä on kivempi ajaa, toisen mielestä kehitystä on se, että kisat on mahdollisimman halpoja ja vaivattomia. Varmasti näinkin. Minun mielestäni todellinen kehitys on kuitenkin sitä, että lajille olisi enemmän resursseja (rahaa ja tekijöitä), jotta näitä yksittäisiä asioita ylipäätään olisi mahdollisuus saada eteenpäin.

Jotta rahaa ja tekijöitä löytyy tarvitaan ensisijaisesti keskittyä parantamaan lajin näkyvyyttä ja houkuttelevuutta. Toinen puoli asiasta on yleinen PR, lehtijutut, TV-spotit, yleinen tietoisuus lajista. Toinen puoli tuossa asiassa on se, että kilpailujen näkyvyyttä pitää saada huikeasti korkeammalle. Niin kauan, kun sama porukka ajaa vuodesta toiseen kilpaa metsän keskellä olevan savikasan päällä, edes kertomatta siitä kenellekkään etukäteen, voidaan olla varmoja että yleisö ei paikalle halua eikä edes vahingossa eksy. Asian parantamiseksi on tietysti kaksi erilaista näkökulmaa, joko vuori tulee Jaakobin luo tai päinvastoin, eli joko kilpailutahatumasta kaikkinensa tehdään niin hyvä, kiinnostava ja houkutteleva, että yleisö haluaa tulla paikalle tai vaihtoehtoisesti viedään kisat sinne missä yleisö on jo valmiina (esim. Neste Ralli). On tietysti selvää, että kisojen järkkääminen jossain muualla, kuin kotiradalla on paljon työläämpää ja kalliimpaa. Mielestäni asia on kuitenkin niin, että ilman panostusta ei synny myöskään tuloksia.

Mitä noihin perinteisiin kisoihin tulee, yleisömäärää voitaisiin lisätä esim. tehokkaalla ja kohdistetulla ennakkomarkkinoinnilla, kisaformaatin muokkaamisella ja kilpailuympäristön fasiliteetteja parantamalla. Ennakkomarkkinointi voisi tarkoittaa vaikka flyerin tekoa ja sen jakamista vaikka oppilaitoksille. Flyerissa voisi olla pääsymaksun alennuslippu tyyliin, "liput normaalisti 10€, tällä kupongilla ilmaiseksi", eihän ne sitä tiedä, että aina sinne on ennenkin ilmaiseksi päässyt.. Kisaformaatti on katsojan näkökulmasta liian pitkäveteinen ja sekava. Olen muutaman kerran saanut houkuteltua asiaa tuntemattomia kavereitani katsomaan kisaa, mutta he ovat jälkeenpäin todenneet "hienoja laitteita, mutta ei tuosta kisasta saa mitään tolkkua". Kilpailupaikalla pitäisi olla selkeä katsomo, ketään ei huvita istua sorakasan päällä 8 tuntia, vaikka kuinka asia periaatteellisesti kiinnostaisikin. Lisäksi pitäisi olla kilpailuohjelma, josta voisi löytyä esim. kilpailukaavio ja kuljettajaesittely, sekä yleistietoa lajista HUOM! Kiinteät kilpailunumerot auttaisivat myös tässä asiassa :cool:. Lisäksi voisi pohtia olisiko kilpailutapahtuman aikana muutakin toimintaa, esim. taukojen aikana. Yksi palaute kisatapahtumasta oli se, että katsoja luuli kilpailun jo loppuneen, kun kaikki lopettivat ajamisen ja alkoivat syömään.

On selvää, että tuollaista tapahtumaa ei rakenneta hetkessä, ei tarvitsekaan. Kuitenkin jos halutaan puhua lajin kehittymisestä ja asioiden paremmin tekemisestä, olisi hyvä hetken aikaa pohtia myös sitä päämäärää. Anteeksi ilmaisuni, mutta pienoisautoilussa asioista tehdään melko konservatiivisesti ja sisäänpäin kääntyen. Tässä voisi olla palloa myös AKK:n suuntaan, mitkä ovat keinot ja porkkanat saada seuroja kehittämään toimintaansa enemmän siishen suuntaan, että myönteinen julkisuus kasvaisi ja harrastaja- ja kilpailijamäärät lisääntyisivät?

Panostuksia tarvitaan, no pain, no gain. Niin kauan kuin me oikeasti kinastellaan noiden numerolappujen muotoseikoista, menee oikeat asiat ohi oikealta ja vasemmalta. Meluasiat ja kuljettajien ja mekkareiden käyttäytyminen ovat taasen asioista, joilla on suora vaikutus myös siihen, kuinka ulkopuolinen (katsoja) kokee tilanteen, joko miellyttävänä tai ei. Avoin suhtautuminen auttaa, pitää olla valmiutta keskustella ja miettiä asioita myös pidemmän päälle. Monesti ne parhaat ajatukset tulevat juuri sieltä, missä ei ole niitä vuosikausia vallinneita pinttymiä ja luuloja siitä miten asiat pitää olla.
Flying Calacucco

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #424 : 02.09.11 - klo: 10.19 »
Täyttä asiaa Peitsamolta. Ja kaikki tuo koskee kaikkia luokkia, ei vain M8:a. Itse jo tuosta ajoformaatin huonoudesta katsojan (=potentiaalinen uusi harrastaja) kannalta oikein uuden topicin avasin mutta se ei tuntunut herättävän mitään keskustelua.

Olisiko esim. Winter Jumps ei SM-arvoa omaavana mutta suosittuna sarjana oiva paikka uuden, jo olemassa olevan ajoformaatin sisäänajolle? 

Anteeksi off topic, nyt minä hiljenen ja toivon että joku muukin heräisi tämän asian suhteen.  :wink:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #425 : 02.09.11 - klo: 10.21 »
JJES!!!!

Täysin samaa mieltä sen asian suhteen että kun keskitytään numerolappuihin niin jotain tärkeämpää jää huomioimatta.
Eli juuri tuo näkyvyys yms.

Ajokaavio on lajia tuntemattomalle sekavaa.
No toisaalta... niin se on Formuloissakin kun mukaan lasketaan harjoitukset ja aika-ajot.

Itse siis kerron kavereilleni joita kiinnostaa tulla kisoja katsomaan että tulee vasta finaaleiden alettua.

Eli pitäisikö tätä puolta parantaa kun kilpailuita markkinoidaan??
Pyrkiä siis saamaan porukkaa paikalle kohdistetummin nimenomaan finaaleihin.
Jollain tapaa siis ilmoituksissa tuoda asia esille, milloin kannattaa tulla, tai sitten ilmoittaa mainoksessa vain milloin finaalit alkavat, eikä ilmoiteta kisojen alkavan 8.00 jne.

Juuri näiden vastaavien asioiden takia ihmettelenkin että miksi ihmeessä jotain tällaista pitää yrittää vaikka väkisin muuttaa, kun kuitenkin on olemassa paljon asioita jotka olisivat koko lajillemme paljon tärkeämpiä ja nimenomaan vain kehittäisivät.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #426 : 02.09.11 - klo: 10.23 »

Joo... toki takaraivossa piilee ajatus että jos A finaalin edeltävää huoltotaukoa pidentää 10 minuutilla niin otetaanko tekninen 10 kuitenkin...
Itse en tähän ihan heti usko, koska nykyään kymppi on otettu nimenomaan siksi ettei edes kaksi auton ympärillä hääräävää jätkää ehdi saamaan autoa voittokuntoon... Ja siis kun tämä ongelma on ihan siellä mestari tasollakin.
Ja vaikka näin nyt sitten tapahtuisikin niin aikataulullisesti päivä ei olisi pidentynyt minuuttiakaan siitä mitä se nykyisellään on.


Vantaan sunnuntain aikatauluun laitoin aikatauluun sen +10 minuuttia lisää aikaa semin ja finaalin väliin ajatellen että testataan auttaisiko se välttämään "kymppihuudon".
Ei auttanut. Mitenköhän sunnuntain kympin ottaneella olisi käynyt finaaliin lähtö jos eräväli olisi ollut se normaali.

Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa JTH_X

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #427 : 02.09.11 - klo: 10.28 »

Itellä on herännyt sellainen ajatus, että kisat olisivat aina kaksi päiväiset. Lauantaina ajettaisiin normaalin kaavan mukaan ja sunnuntaina voitaisiin jättää nuo eräkierrokset pois.

Sunnuntaina ajettaisiin suoraan edellisen päivän sijoitusten mukaan jakamalla porukka suoraan nousufinaaleihin. Aamusta ensin kaksi harjoitusta ja sitten vähän pidempi huoltotauko ennen nousuja.

Ja jos lauantaina olisi sadepäivä, niin sunnuntaina mentäisiin normaalin kaavan mukaan.


Jouko Hyvärinen
Kuopion UA
Pienoisautoilijat


Miksi toimivaa formaattia lähteä muuttamaan? Ei ainakaan nykyistä yksi päiväistä jakamaan kahdelle päivälle. Numerot on ihan sama miten ne on, kaikki kyllä tottuu jos niitä muutetaan tai ollaan muuttamatta.

Itse toivoisin lisää kilpailuja ja helpoitenhan se saadaan tekemällä kilpailuista kaksipäiviäiset.

Junnut + aloittelijat saavat lisää lähtöjä ja tämähän kehittää heitä eniten.

Sarjapisteitähän voisi jakaa lauantailta täydet ja sunnuntailta puolikkaat kun sunnuntain kisa olisi jatkoa lauantaille. Tässäkin systeemissä voitaisiin ajaa 4 kilpailua josta molemmista jätettäisiin huonoin pois.

Jouko

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #428 : 02.09.11 - klo: 10.32 »
Vantaan sunnuntain aikatauluun laitoin aikatauluun sen +10 minuuttia lisää aikaa semin ja finaalin väliin ajatellen että testataan auttaisiko se välttämään "kymppihuudon".
Ei auttanut. Mitenköhän sunnuntain kympin ottaneella olisi käynyt finaaliin lähtö jos eräväli olisi ollut se normaali.


Tätä en tiennytkään... Sattuneesta syystä  :undecided:

Olisi käynyt huonosti... Tosin huonosti olisi käynyt muillakin kuin kympin ottaneella.

Erittäin useinhan näkee että kympin ottaa joku joka ei menetä kovin montaa lähtöruutua, jo ihan senkin takia että "tiimissä" on kaveri taistelemassa jopa SM voitosta jolle tarvitsee lisää aikaa.
Ottaja on vaihdellut vähän tilanteiden mukaan.
Semeissä otetut tekniset kympit näyttäisivät olevan ihan selvistä aiheista otettuja, eli ottajalla on ollut jotain teknisiä murheita.
Finaalin alussa useimmiten kyseessä ei ole tekninen murhe joka ilmaantuu lämmittelyssä, vaan lisäaika auton valmiiksi saattamiselle.

Luovutettiinko molempina päivinä autot katsastuksesta aikataulullisesti, eli niin että sunnuntaina tosiaan oli se puhdas mekkausaika 10 minuuttia pidempi kuin lauantaina???

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #429 : 02.09.11 - klo: 10.42 »
Mielummin pysyy samassa ja ottaa yhden askeleen eteenpäin kun on varmaa että askel on nimenomaan eteenpäin.
Kysyin mielipedettättäsi lajin kehittämisestä mitkä olisivat toimivia muutoksia eteenpäin.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #430 : 02.09.11 - klo: 11.09 »
Jos nyt ylipäätään puhutaan kehityksestä ja lajin kehittymisestä, niin ilmeisimmin sillekin asialle on monta tulkintaa mielipidettä. Jonkun mielestä kehitys kehittyy silloin, kun autot kulkee kovempaa ja niillä on kivempi ajaa, toisen mielestä kehitystä on se, että kisat on mahdollisimman halpoja ja vaivattomia. Varmasti näinkin. Minun mielestäni todellinen kehitys on kuitenkin sitä, että lajille olisi enemmän resursseja (rahaa ja tekijöitä), jotta näitä yksittäisiä asioita ylipäätään olisi mahdollisuus saada eteenpäin.

Jotta rahaa ja tekijöitä löytyy tarvitaan ensisijaisesti keskittyä parantamaan lajin näkyvyyttä ja houkuttelevuutta. Toinen puoli asiasta on yleinen PR, lehtijutut, TV-spotit, yleinen tietoisuus lajista. Toinen puoli tuossa asiassa on se, että kilpailujen näkyvyyttä pitää saada huikeasti korkeammalle. Niin kauan, kun sama porukka ajaa vuodesta toiseen kilpaa metsän keskellä olevan savikasan päällä, edes kertomatta siitä kenellekkään etukäteen, voidaan olla varmoja että yleisö ei paikalle halua eikä edes vahingossa eksy. Asian parantamiseksi on tietysti kaksi erilaista näkökulmaa, joko vuori tulee Jaakobin luo tai päinvastoin, eli joko kilpailutahatumasta kaikkinensa tehdään niin hyvä, kiinnostava ja houkutteleva, että yleisö haluaa tulla paikalle tai vaihtoehtoisesti viedään kisat sinne missä yleisö on jo valmiina (esim. Neste Ralli). On tietysti selvää, että kisojen järkkääminen jossain muualla, kuin kotiradalla on paljon työläämpää ja kalliimpaa. Mielestäni asia on kuitenkin niin, että ilman panostusta ei synny myöskään tuloksia.

Mitä noihin perinteisiin kisoihin tulee, yleisömäärää voitaisiin lisätä esim. tehokkaalla ja kohdistetulla ennakkomarkkinoinnilla, kisaformaatin muokkaamisella ja kilpailuympäristön fasiliteetteja parantamalla. Ennakkomarkkinointi voisi tarkoittaa vaikka flyerin tekoa ja sen jakamista vaikka oppilaitoksille. Flyerissa voisi olla pääsymaksun alennuslippu tyyliin, "liput normaalisti 10€, tällä kupongilla ilmaiseksi", eihän ne sitä tiedä, että aina sinne on ennenkin ilmaiseksi päässyt.. Kisaformaatti on katsojan näkökulmasta liian pitkäveteinen ja sekava. Olen muutaman kerran saanut houkuteltua asiaa tuntemattomia kavereitani katsomaan kisaa, mutta he ovat jälkeenpäin todenneet "hienoja laitteita, mutta ei tuosta kisasta saa mitään tolkkua". Kilpailupaikalla pitäisi olla selkeä katsomo, ketään ei huvita istua sorakasan päällä 8 tuntia, vaikka kuinka asia periaatteellisesti kiinnostaisikin. Lisäksi pitäisi olla kilpailuohjelma, josta voisi löytyä esim. kilpailukaavio ja kuljettajaesittely, sekä yleistietoa lajista HUOM! Kiinteät kilpailunumerot auttaisivat myös tässä asiassa :cool:. Lisäksi voisi pohtia olisiko kilpailutapahtuman aikana muutakin toimintaa, esim. taukojen aikana. Yksi palaute kisatapahtumasta oli se, että katsoja luuli kilpailun jo loppuneen, kun kaikki lopettivat ajamisen ja alkoivat syömään.

On selvää, että tuollaista tapahtumaa ei rakenneta hetkessä, ei tarvitsekaan. Kuitenkin jos halutaan puhua lajin kehittymisestä ja asioiden paremmin tekemisestä, olisi hyvä hetken aikaa pohtia myös sitä päämäärää. Anteeksi ilmaisuni, mutta pienoisautoilussa asioista tehdään melko konservatiivisesti ja sisäänpäin kääntyen. Tässä voisi olla palloa myös AKK:n suuntaan, mitkä ovat keinot ja porkkanat saada seuroja kehittämään toimintaansa enemmän siishen suuntaan, että myönteinen julkisuus kasvaisi ja harrastaja- ja kilpailijamäärät lisääntyisivät?

Panostuksia tarvitaan, no pain, no gain. Niin kauan kuin me oikeasti kinastellaan noiden numerolappujen muotoseikoista, menee oikeat asiat ohi oikealta ja vasemmalta. Meluasiat ja kuljettajien ja mekkareiden käyttäytyminen ovat taasen asioista, joilla on suora vaikutus myös siihen, kuinka ulkopuolinen (katsoja) kokee tilanteen, joko miellyttävänä tai ei. Avoin suhtautuminen auttaa, pitää olla valmiutta keskustella ja miettiä asioita myös pidemmän päälle. Monesti ne parhaat ajatukset tulevat juuri sieltä, missä ei ole niitä vuosikausia vallinneita pinttymiä ja luuloja siitä miten asiat pitää olla.
Näinhän tän asian pitäis mennä ja olen täysin samaa mieltä kanssasi! Ongelmana on lajiin liittyvien tahojen kiinnostuksen puute asiaan liittyen. Valitettavasti en enää itse usko lajin saavan suurempaa suosiota, koska lajin sidosryhmillä (IFMAR:sta harrastajiin sisältäen EFRA:n, AKK:n, valmistajat ja järjestäjät) ei ole kiinnostusta puheita enempää viedä asiaa eteenpäin. Tässäkin topicissa puhutaan taas paljon, mutta tuleeko tapahtumaan mitään asioiden eteen? Epäilen. VUA:n porukka on yrittänyt viedä lajia eteenpäin ja saada näkyvyyttä, mutta se on vähän haasteellista kun edes lajin sisällä ei puhalleta samaan hiileen.

Esim. Neste Oil Ralli kisaa on kyselty monelta ja korkealtakin taholta, mutta ei hommassa ole mitään järkeä ennen kuin liitot, valmistajat ja harrastajat sitoutuvat tosissaan lajin eteenpäin viemiseen. Ko. kilpailun ehdoton minimibudjetti on 20000 euroa edes säädylliseen läpivientiin, joten kohtuullisen hyvä tuki pitää olla taustalla ennen kuin kannattaa edes keskutella kisan järjestämisestä. Itsellä ei enää ole motivaatiota ottaa kuraläjää niskaan ja sitouttaa itseään vuodeksi tyhjän takia.

Valitettavasti meidän lajissa liikkuvat rahat ovat niin pieniä, että  se pitää korvata äärimmäisen hyvällä yhteistyöllä. Kun näin tapahtuu, niin uskon lajin kasvavan uudelle tasolle. Tällä hetkellä olen aika skeptinen asian suhteen. Toivon kuitenkin olevani väärässä, koska haluan nähdä lajin kehittyvän ja saavan laajemman harrastajapohjan.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #431 : 02.09.11 - klo: 11.20 »
Mielummin pysyy samassa ja ottaa yhden askeleen eteenpäin kun on varmaa että askel on nimenomaan eteenpäin.
Kysyin mielipedettättäsi lajin kehittämisestä mitkä olisivat toimivia muutoksia eteenpäin.

Kerron välittömästi kun keksin idean tai ideoita mikä olisi ratkaisu missä saavutettavat hyödyt olisivat selkeästi suuremmat kuin mahdolliset haitat.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #432 : 02.09.11 - klo: 11.26 »
VUA:n porukka on yrittänyt viedä lajia eteenpäin ja saada näkyvyyttä, mutta se on vähän haasteellista kun edes lajin sisällä ei puhalleta samaan hiileen.

Itsellä ei enää ole motivaatiota ottaa kuraläjää niskaan ja sitouttaa itseään vuodeksi tyhjän takia.

Valitettavasti meidän lajissa liikkuvat rahat ovat niin pieniä, että  se pitää korvata äärimmäisen hyvällä yhteistyöllä.

Näinhän se on. Jos nyt kuitenkin haluaa säilyttää positiivisen katsontakannan, niin ehkäpä ongelma on se, että seurat ja henkilöt "piipertää" kukin tahollaan, ilman että olisi suurempaa päämäärää saatikkaa suunnitelmaa (ja rahoitusta) siihen miten päämäärä saavutetaan. Tästä syystä kirjoitinkin tuonne aiempaan viestiin, että pallon voisi heittää myös kattojärjestön suuntaan, joka voisi resurssoinnillaan ja ohjauksellaan olla kokoamassa näitä pieniä puhalluksia siihen kuuluisaan yhteen hiileen.

Asioista varmasti tehdään paljon ja hyvässä uskossa ja toivossa, mutta sellainen yhteismitallinen, suunnitelmallinen ja päämäärätietoinen tekeminen tuntuis puuttuvan. Yksittäisen henkilön on turha tappaa omaa mielenkiintoansa tekemällä määräänsä enempää, samoin on yksittäisen seuran kanssa. Joukossa on voima, ja viisaus on siellä joko osaa koota tämän voiman yhteen.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #433 : 02.09.11 - klo: 11.30 »
Spif.

Mitä tarkoitat kuraläjällä?
Vaikka asia ei tänne suoranaiseti kuulukaan niin olisi mielenkiintoista ja varmasti opettavaista myös kuulla mitä kaikkea kuraa tapahtumasta jäi käteen.

WRC kisojen yhteydessä järjestetyt kisat olivat todella mahtavat kisat ja väitän että tähän yhtyy jokainen joka kisoissa oli.
Järkyttävän duunin teit/teitte... paljon oli porukkaa jotka eivät koskaan saapuneet... Heille foorumin kokoinen miinus.

Pekka... Näkisin että yksi ongelma on myös siinä että edes seuratasolla ei kokoonnuta suuren harrastajakunnan kanssa keskustelemaan asioista ja keräämään mietteitä.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #434 : 02.09.11 - klo: 11.40 »
Vantaan sunnuntain aikatauluun laitoin aikatauluun sen +10 minuuttia lisää aikaa semin ja finaalin väliin ajatellen että testataan auttaisiko se välttämään "kymppihuudon".
Ei auttanut. Mitenköhän sunnuntain kympin ottaneella olisi käynyt finaaliin lähtö jos eräväli olisi ollut se normaali.



Luovutettiinko molempina päivinä autot katsastuksesta aikataulullisesti, eli niin että sunnuntaina tosiaan oli se puhdas mekkausaika 10 minuuttia pidempi kuin lauantaina???

Parc ferme avattiin molempina päivinä heti, kun semi B:n autot oli katsastettu.

Tuossa linkit aikatauihin. Jos vertaan semi B:n ja finaalin alkamisaikoja huomaat, että sunnuntailla on 1h10 väliä, kun pääsääntöisesti muissa kisoissa (ja meillä lauantaina) sama väli on 1h.

Lauantai
http://rc10.fi/index.php?topic=59886.msg547405#msg547405

Sunnuntai
http://rc10.fi/index.php?topic=59887.msg547406#msg547406

Napen kanssa todettiin ennen kisaa että on varaa venyttää, kun oli sunnuntaina yksi eräryhmä vähemmän kuin lauantaina.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #435 : 02.09.11 - klo: 12.44 »
Näinhän se on. Jos nyt kuitenkin haluaa säilyttää positiivisen katsontakannan, niin ehkäpä ongelma on se, että seurat ja henkilöt "piipertää" kukin tahollaan, ilman että olisi suurempaa päämäärää saatikkaa suunnitelmaa (ja rahoitusta) siihen miten päämäärä saavutetaan. Tästä syystä kirjoitinkin tuonne aiempaan viestiin, että pallon voisi heittää myös kattojärjestön suuntaan, joka voisi resurssoinnillaan ja ohjauksellaan olla kokoamassa näitä pieniä puhalluksia siihen kuuluisaan yhteen hiileen.

Asioista varmasti tehdään paljon ja hyvässä uskossa ja toivossa, mutta sellainen yhteismitallinen, suunnitelmallinen ja päämäärätietoinen tekeminen tuntuis puuttuvan. Yksittäisen henkilön on turha tappaa omaa mielenkiintoansa tekemällä määräänsä enempää, samoin on yksittäisen seuran kanssa. Joukossa on voima, ja viisaus on siellä joko osaa koota tämän voiman yhteen.
Tämä on ollut myös oma-ajatus, että toiminta pitäisi koordinoida paremmpin esim kansallinen liiton tasolta, mutta sinnekin tarvitaan tekijöitä. Oma oletus on, että AKK:n henkilökunnasta ei löydy apuja eli homma jää lajiryhmän vastuulle. Tämä tarkoittaa, että sinne tarvittaisiin ainakin pari kaveri koordinoimaan tätä näkyvyys puolta . Homma ei pelkästään rajoitu kansalliseen liittoon. Myös kansainvälisillä liitoilla pitäisi olla suunnitelma näkyyvyyden suhteen. Tuntuu, että he ovat jopa meitä jäljessä tietyissä asiossa.

Mainitsemasi asiat jaksamisen suhteen ovat kaikki hienoja asioita ja näinhän asioiden pitäisi mennä. Valitettavasti totuus on välillä aavistuksen karumpi. Esimerkiksi MM-kisat meille myönnettäessä samalla tein itse valinnan seuravan kolmen vuoden vapaa-ajan käytöstä. Vaikka kuinka ahdisti puoli vuotta ennen kisoja, niin siinä vaiheessa ei todellakaan todeta, että sori mua ei enää huvita. En todellakaan ollut yksin projektin kanssa, että yhden miehen "piipertämisestä" ei ollut kyse. En todellakaan kadu, että näitä isoja kisoja on tullut tehtyä. Päinvastoin, nämä ovat olleet todella arvokkaita kokemuksia. Lähinnä harmittaa, että työn tulokset valuvat hiekkaan esim. valtakunnallisesti. Seuran sisällä olemme tyytyväisiä MM-kisoihin. Uusia harrastajia on tullut ja seura sai tunnettavuutta oikeaan aikaan ja oikeissa paikoissa.

Vuosi takaperin ehdotettiin lajille kehitystyöryhmää ja silloin lupauduin olemaan mukana ryhmässä. http://rc10.fi/index.php?topic=53057.msg492516#msg492516. En tiedä kuinka moni loppupeleissä ilmoittautui, mutta tuntui tämäkin juttu kuivuvan kokoon vastuunkantajan puuttuessa. Suurempi porukka pystyy varmasti tekemään enemmän lajin eteen ja sieltä se viisaus löytyy. Varsinkin, jos se tosiaan tehdään pitkän aikavälin strategiaa tukien. Löytyykö jotain henkilöä kasaamaan porukan ja lähteä viemään asiaa eteenpäin? Olen heti mukana, jos jonkin tyyppinen kehitys-/markkinointiryhmä perustetaan. Lähdetkö Pekka mukaan?

HOKE: Palaute itsessään oli hyvää ja kisa saatiin kohtuudella vietyä läpi. Valitettavasti MM-kisat häiritsi jo WRC-kisaakin ja esim lajimarkkinointi jäi vähemmälle mitä oli ajateltu. Lähinnä kuraläjällä tarkoitin sitä projektin aikana tulleita ongelmia ja haasteita. Kaikki tieto on kyllä saatavilla, mutta parempi jättää ne foorumilta pois. Suuri pettymys oli suuri peruuttaneiden määrä. Rahoituksen kasaaminen epäonnistui enemmän tai vähemmän täydellisesti ja todella iso kiitos AKK:lle tappioiden kuittaamisesta. Kiitin jo kisojen jälkeen paikalla olleita kilpailijoita ja haluan sen tehdä myös uudestaan. Fiilis oli loistava ja jengi todella otti sen lajin eteepäin viemisen kannalta.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #436 : 02.09.11 - klo: 13.10 »
Vuosi takaperin ehdotettiin lajille kehitystyöryhmää ja silloin lupauduin olemaan mukana ryhmässä. http://rc10.fi/index.php?topic=53057.msg492516#msg492516. En tiedä kuinka moni loppupeleissä ilmoittautui, mutta tuntui tämäkin juttu kuivuvan kokoon vastuunkantajan puuttuessa. Suurempi porukka pystyy varmasti tekemään enemmän lajin eteen ja sieltä se viisaus löytyy. Varsinkin, jos se tosiaan tehdään pitkän aikavälin strategiaa tukien. Löytyykö jotain henkilöä kasaamaan porukan ja lähteä viemään asiaa eteenpäin? Olen heti mukana, jos jonkin tyyppinen kehitys-/markkinointiryhmä perustetaan. Lähdetkö Pekka mukaan?

Muistan kyllä tuon keskustelun varsin hyvin, eikä tilanne sen suhteen ole muuttunut:

Varmaan syitä tilanteeseen löytyy monelta taholta, ei vähiten peilistä. Tarkoitus ei ole asettaa vastakkain nykyistä ja jotain muuta vaihtoehtoa/järjestelmää.

Jos halutaan aktiivista porukkaa kasata yhteen, kuten Spif ehdotti, olen valmis laittamaan itseni likoon, ettei asia ole pelkkää näppäilyä.

Olennaista on kuitenkin tietää mikä se suunta on ja sen takia halusin kuulla asianomaisten mielipiteitä. Kuten tuolla aiemmin todettiin, jos ei ole suuntaa, ei ole matkaakaan.
Flying Calacucco

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #437 : 02.09.11 - klo: 13.14 »
Muistan kyllä tuon keskustelun varsin hyvin, eikä tilanne sen suhteen ole muuttunut:
Aivan loistava juttu! Katsotaan onnistuisiko tällä kertaa paremmin.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #438 : 02.09.11 - klo: 13.49 »
Vantaan sunnuntain aikatauluun laitoin aikatauluun sen +10 minuuttia lisää aikaa semin ja finaalin väliin ajatellen että testataan auttaisiko se välttämään "kymppihuudon".
Ei auttanut. Mitenköhän sunnuntain kympin ottaneella olisi käynyt finaaliin lähtö jos eräväli olisi ollut se normaali.



Luovutettiinko molempina päivinä autot katsastuksesta aikataulullisesti, eli niin että sunnuntaina tosiaan oli se puhdas mekkausaika 10 minuuttia pidempi kuin lauantaina???

Parc ferme avattiin molempina päivinä heti, kun semi B:n autot oli katsastettu.

Tuossa linkit aikatauihin. Jos vertaan semi B:n ja finaalin alkamisaikoja huomaat, että sunnuntailla on 1h10 väliä, kun pääsääntöisesti muissa kisoissa (ja meillä lauantaina) sama väli on 1h.

Lauantai
http://rc10.fi/index.php?topic=59886.msg547405#msg547405

Sunnuntai
http://rc10.fi/index.php?topic=59887.msg547406#msg547406

Napen kanssa todettiin ennen kisaa että on varaa venyttää, kun oli sunnuntaina yksi eräryhmä vähemmän kuin lauantaina.

Joo... Nyt en vaan kuollaksenikaan muista että oliko molempina päivinä semeissä kymppejä...
Tämähän lyhentää mekkausväliä samantien 10 minuutilla, koska finaali kuitenkin alkaa kellon mukaan.
Eli jos sunnuntaina on ollut semi Beessä kymppi niin tuo ennen finaalia oleva aika on samantien lyhentynyt kympillä.
Ja jos katsastuksessa tehdäänkin tarkempia katsastuksia, tai tulee viivästyksiä niin aika lyhenee entisestään.
Toisinsanoen monella asialla voi olla merkitys tuohon finaalia ennen olevaan mekkausaikaan...
Eli pitäiskö tähän yrittää keksiä jotain ratkaisua siten että mekkausaika saataisiin aina pysymään ajallisesti samana...
Tosin... saattaa taas venyttää päivän pituutta jollain ajalla...
Mutta se ainakin toisi jonkin ajan päästä tähän hommaan rutiinin... Nyt tuntuu joka kisassa olevan se oikea mekkausaika eri kuin edellisessä kisassa.

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #439 : 02.09.11 - klo: 14.09 »
Ja jos katsastuksessa tehdäänkin tarkempia katsastuksia, tai tulee viivästyksiä niin aika lyhenee entisestään.
Toisinsanoen monella asialla voi olla merkitys tuohon finaalia ennen olevaan mekkausaikaan...
Eli pitäiskö tähän yrittää keksiä jotain ratkaisua siten että mekkausaika saataisiin aina pysymään ajallisesti samana...
Tosin... saattaa taas venyttää päivän pituutta jollain ajalla...
Mutta se ainakin toisi jonkin ajan päästä tähän hommaan rutiinin... Nyt tuntuu joka kisassa olevan se oikea mekkausaika eri kuin edellisessä kisassa.
Kannatan ehottomasti vakio mekkaus aikaa, homma ois huomattavasti selkeempää on sitte kyse semistä tai nousuista, finaaliin vaikka hiukan pidempi.
Itselle meinas ainakin yhessä nousussa tulla oikeesti kiire Vantaalla kun nousussa hajosi kytkin, tankki ja keskidiffin laakeri tähän yhdistettynä vielä se että katsastaja ei alkanut katsastamaan autoja heti nousun jälkeen. Katsastajan kommentti oli että ei voi alottaa kun joku ei ollut tuonut autoaan katsatukseen. Katsastaja halusi odottaa että kaikki autot ovat katsastuksessa ennen kuin alottaa tarkastamaan autoja.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #440 : 02.09.11 - klo: 14.13 »
Mun käsityksen mukaan myös finaalin lähtöaika siirtyy kymppien myötä.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #441 : 02.09.11 - klo: 14.16 »
Sakke_ miten voi nousussa tulla kiire - siis ennen sitä - jos sulla nousussa hajoaa auto palasiin. Eikö se sitten ole siinä sitten, peli pelattu?
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #442 : 02.09.11 - klo: 14.21 »
Sakke_ miten voi nousussa tulla kiire - siis ennen sitä - jos sulla nousussa hajoaa auto palasiin. Eikö se sitten ole siinä sitten, peli pelattu?
Tankki vuosi, kytkin rikki ja diffi jumitti mutta silti ajoin nousun maaliin toisena ja pääsin jatkoon.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #443 : 02.09.11 - klo: 16.13 »
Mun käsityksen mukaan myös finaalin lähtöaika siirtyy kymppien myötä.

Kyllä, finaalin lähtöaika siirtyy sitä mukaan jos/kun semeissä otetaan kymppejä.

Semi A kymppilykkäys lykkää Semi B:tä ja koska mekkausväli pysyy aikataulussa ilmoitetun mukaisena, niin vaikutus siirtyy suoraan finaalin lähtöaikaan.

Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #444 : 02.09.11 - klo: 16.26 »
Sakke_ miten voi nousussa tulla kiire - siis ennen sitä - jos sulla nousussa hajoaa auto palasiin. Eikö se sitten ole siinä sitten, peli pelattu?
Tankki vuosi, kytkin rikki ja diffi jumitti mutta silti ajoin nousun maaliin toisena ja pääsin jatkoon.

Niinpä tietty. Tuli mieleen vasta jälkikäteen että niinhän se varmasti on mennyt.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #445 : 02.09.11 - klo: 17.39 »
Mun käsityksen mukaan myös finaalin lähtöaika siirtyy kymppien myötä.

Kyllä, finaalin lähtöaika siirtyy sitä mukaan jos/kun semeissä otetaan kymppejä.

Semi A kymppilykkäys lykkää Semi B:tä ja koska mekkausväli pysyy aikataulussa ilmoitetun mukaisena, niin vaikutus siirtyy suoraan finaalin lähtöaikaan.

Mutta nämähän eivät pidä silti mekkausväliä jokakerta samana, koska sehän on riippuvainen silloin katsastukseen.
Eli pitäiskö ruveta tekemään niin että kun viimeinen auto on katsastettu ja autot saa hakea pois niin siitä lähtee aika juoksemaan?