Kirjoittaja Aihe: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?  (Luettu 19922 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rcjussi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #90 : 17.04.04 - klo: 22.21 »
Pitäis sisään ajaa toi O.s motti onkohan vaikeeta pitääks siin olla tosi tarkka ohjeiden mukaan vai voiko tehdä sen jotenkin sinne päin :mrgreen:  Sitte ku on sisään ajettu nii veikkaan että madi lähtee kuin raketti O.s:n motilla :lol:
(sain alotettua sisään ajon vasta ny koska en saanut oikeen mistään silikoni kumia millä liittää pakokäyrä pakoputkeen)

Poissa Jeedeuz

  • Jäsen
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #91 : 17.04.04 - klo: 22.39 »
Lainaus käyttäjältä: "Danger"
Nyt on HPI:n T-15 moottoria yritetty ajaa sisään, mutta vähintäänkin huonolla tuloksella. Eli moottori ei ole edes luvannut käynnistyä.quote]

Tuohon ongelmana saattaa olla liiallinen puristus. Onko naru kauhean tiukka jos koitat vetää sitä? Jos on niin avaa seuraavalla kerralla tulppaa ihan vähän ja kokeile nykiä uudestaan käyntiin. Heti kun lähtee käyntiin niin kiristä tulppa taas tiukalle ja sen pitäisi käydä hyvin.... Onnea yritykseen!  :)
Life is so hollow.... without RC.....!
 http://koti.mbnet.fi/justus15/

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #92 : 18.04.04 - klo: 01.37 »
Lainaus käyttäjältä: "Rcjussi"
Pitäis sisään ajaa toi O.s motti onkohan vaikeeta pitääks siin olla tosi tarkka ohjeiden mukaan vai voiko tehdä sen jotenkin sinne päin :mrgreen:  Sitte ku on sisään ajettu nii veikkaan että madi lähtee kuin raketti O.s:n motilla :lol:
(sain alotettua sisään ajon vasta ny koska en saanut oikeen mistään silikoni kumia millä liittää pakokäyrä pakoputkeen)


Kyllä se olisi hyvä tehdä ohjeiden mukaa.. noh, kyllähän siun Ossissa on enempi tehoa kuin vanhas GS21R konees  8)
Taas kehissä.. ;)

Poissa Erkhart

  • Veteraani
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #93 : 18.04.04 - klo: 01.53 »
Itellä on pieniä onkelmia hpi:n 12 r xs koneen kanssa. olen sen kerran pari saanut hörähtämään, muttas ei enenpää. Eli on niin pirun tiukka! Starttiboksi ei oikein jaksa pyörittää tai sitten vetää tyhjää.
Hpi nitro rs4 3, Micro

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #94 : 18.04.04 - klo: 01.56 »
Se on pidettävä tulppa löysällä ja lämmitettävä konetta..
Taas kehissä.. ;)

Poissa Erkhart

  • Veteraani
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #95 : 18.04.04 - klo: 01.57 »
koitettu on.
Hpi nitro rs4 3, Micro

Poissa Erkhart

  • Veteraani
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #96 : 18.04.04 - klo: 01.58 »
sais nyt ajettu edes yhen tankillisen niin varmaan vähän löystyisi.
Hpi nitro rs4 3, Micro

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #97 : 18.04.04 - klo: 08.32 »
Jos ei vaikka hehkutus kunnolla toimi, ni kerää aivan liikaa polttoainetta ja tulee "nestelukko" :P

Ja sit kyl niitten puristuksien pitäs "keventyä" ku tulppaa löysäät vähäsen.

Poissa Danger

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #98 : 18.04.04 - klo: 09.48 »
Lainaus käyttäjältä: "Jeedeuz"
Lainaus käyttäjältä: "Danger"
Nyt on HPI:n T-15 moottoria yritetty ajaa sisään, mutta vähintäänkin huonolla tuloksella. Eli moottori ei ole edes luvannut käynnistyä.quote]

Tuohon ongelmana saattaa olla liiallinen puristus. Onko naru kauhean tiukka jos koitat vetää sitä? Jos on niin avaa seuraavalla kerralla tulppaa ihan vähän ja kokeile nykiä uudestaan käyntiin. Heti kun lähtee käyntiin niin kiristä tulppa taas tiukalle ja sen pitäisi käydä hyvin.... Onnea yritykseen!  :)


Tulppa on sökö! Testasin hehkumista ulkopuolisella virtalähteellä, joka meni samantien polvilleen, eli tulppa on oikosulussa. Höh, en kyllä meinaa oikein uskoa miten olen sen saanut aikaiseksi, mutta osuuta voi olla myös sillä, että tiputin sen kerran pation latojen välistä maahan ja jokin kiusallinen hiukkanen on joutunut hehkulankojen väliin. Noh, maanantaina haen uuden tulpan ja uusi yritys sitten.
- Savage brushless. RC18T brushless.

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #99 : 18.04.04 - klo: 09.50 »
Juu, ilmotahan sit miten saat toimii :D

Poissa Erkhart

  • Veteraani
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #100 : 18.04.04 - klo: 09.57 »
Mut Siinä on semmonen tiukka kohta vaiks olis tulppa pois kokonaan! Mikalla oli mun mielestä ollut Novassa samanlainen. ELi sylinteri / mäntä pääsevät vasta lämmettyään siihen oikeaan kokoon.
Hpi nitro rs4 3, Micro

Poissa Erkhart

  • Veteraani
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #101 : 18.04.04 - klo: 09.58 »
Auttaiskohan se, jos kokeilis semmosta boksia missä on vaan yksi 750 tai 775 kone? Meinaan mulla on sellanen missä on 2x 550.
Hpi nitro rs4 3, Micro

Poissa miro

  • Jäsen
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #102 : 18.04.04 - klo: 12.44 »
Kyllähän se on vahvempi, mutta kyllä kaksimoottorisen startterin pitäisi riittää ainakin jos siinä on akku täynnä. Voithan tietysti kokeilla jos saat jostain sellaisen lainattua, enemmän vääntöä siitä löytyy. Jos ei sillä ei lähe sitten käyntiin niin vika on jossain muualla... Se tiukka kohta on varmaan tuo yläkuolokohta eli se missä mäntä on kaikkein korkeimmalla. Ota tulppa pois ja lämmitä konetta vaikka hiustenkuivaajalla ja kokeile jaksaako startteri tällöin pyörittää moottoria. Jos jaksaa pyörittää, niin tulppa niin vähän kiinni kuin mahdollista ja sitten yrittämään käynnistystä, jos moottori lupaa niin kierrä hehkulla tulppaa niin paljon kiinni kuin mahdollista ja loput avaimella.

Poissa Erkhart

  • Veteraani
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #103 : 18.04.04 - klo: 13.07 »
juu täytyy kokeilla vielä. Mikäs olis hyvä tapa saada käännetyä vauhtipyörää, kun se lukittuu yläkuolokohtaan?? Se lukittuu siihen aina välillä startatessa ja kun sitä vääntää pois siitä, niin on sormet kivasti vesikelloilla.
Hpi nitro rs4 3, Micro

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #104 : 18.04.04 - klo: 18.31 »
Talttapää ruuvari on kätevä työkalu tiukan moottorin vauhtipyörän vääntöön. Itse kyllästyin jatkuviin rakkoihin käsissä ja siirryin Jerryn suosituksesta talttapäähän ;)!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa Erkhart

  • Veteraani
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #105 : 18.04.04 - klo: 21.13 »
Miten sillä sitä sitten kannattaa vääntää? :oops:
Hpi nitro rs4 3, Micro

Mika R

  • Vieras
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #106 : 18.04.04 - klo: 21.59 »
Lyödään vasaralla sen ruuvarin päähän kun pidetään ruuvaria vauhtipyörää vasten.

Erkhart, koita vaan lämmittää kuumaksi eka hiustenkuivaajalla, sitten nitroa myllyyn (vähän ryyppyä), tulppa vähän auki (pari kierrosta), hehkua ja käynnistystä. Kun kone käy voit pitää tulppaa auki jonkin aikaa ja sitten varovasti kiristää kiinni.

Poissa Korski

  • Tulokas
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #107 : 19.04.04 - klo: 20.59 »
Itse ajoin sisäänajon ihan vaan pientä vauhtia suunnilleen kaksi päivää. Olen nyt ajanut autollani vuoden, eikä minulla ole mitään hajua kauanko sisäänajo kestää. Voisiko joku valaista asiaa?

Poissa jeejee

  • Veteraani
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #108 : 20.04.04 - klo: 07.10 »
Kootkaa tän perään kaikki tärkeät tiedot että miten se ajetaan jos itekkin saan polttiksen. Eli kaasu pohjassa niin rikkaalla että käy kummiskin?????? :mrgreen:   Sanokaa miten se ajetaa kun toi on niin pitkä että kauhee homma lukee läpi koko homma.
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #109 : 20.04.04 - klo: 07.30 »
No yleensä puhutaan tankeista, eli se tietenkin riippuu tankin koosta.

Mutta yleisesti voisi olla vaikka sillee, että eka 2 tankkii renkaat ilmassa.
Sitten joku 5 tankkii hissutellen maassa. Viimeisillä tankeilla sitten kiristelee neulaa ja rupee pikkuhiljaa ajaa vähä kovempaaki.
Ja sit ku on se vaikka toi 7 tankkii takana, ni sit voi ruveta jo aika lailla ajaa täysiiki..

Auttoko yhtää? :P

Poissa jonttu12

  • Jäsen
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #110 : 20.04.04 - klo: 08.14 »
entäs jos ei aja sisään ajoa ollenkaan vaan alkaa vetää täysillä heti

 mitä voi tulla seuraamuksina :?:
Muumilimsaa sen ollapitää
Qrc snake bite/Asso tc3 Team

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #111 : 20.04.04 - klo: 08.17 »
Lainaus käyttäjältä: "jonttu12"
entäs jos ei aja sisään ajoa ollenkaan vaan alkaa vetää täysillä heti

 mitä voi tulla seuraamuksina :?:


Koneesta tulee todella vajaatehoinen, se on kovin lyhytikäinen tai se voi jopa hajota hyvin nopeasti.

Mika R

  • Vieras
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #112 : 20.04.04 - klo: 08.25 »
Lisäksi erittäin vaikea säätää ja käynnistää. Ei kannata! Rauhassa rikkaalla pari tankillista paikallaan ja sitten puolikaasulla ainakin pari kolme lisää, neulaa voi kiristää puoli kierrosta kierroksen siinä ajovaiheessa. Täysikaasulla voi kokeilla hetkellisesti kohti loppua. Homma kuitenkin riippuu aina koneesta, sanoisin että halvemmat koneet vaativat huolellisempaa sisäänajoa, kisakoneilla voi päästellä aika kovaa tuossa sisäänajovaiheessakin että lämmöt pysyvät suht korkealla, toki rikkailla säädöillä ne sisäänajotankilliset. Mutta tästä asiasta on yhtä monta mielipidettä kun on ajajiakin!

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #113 : 20.04.04 - klo: 11.49 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Lainaus käyttäjältä: "jonttu12"
entäs jos ei aja sisään ajoa ollenkaan vaan alkaa vetää täysillä heti

 mitä voi tulla seuraamuksina :?:


Koneesta tulee todella vajaatehoinen, se on kovin lyhytikäinen tai se voi jopa hajota hyvin nopeasti.


Yhellä kaverilla leikkas kiinni, ku ei jaksanu tai ei tienny et pitää sisäänajaa. :?

Poissa Erkhart

  • Veteraani
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #114 : 20.04.04 - klo: 18.27 »
Miten Mika sisäänajoit sen novan mikä sulla oli?
Hpi nitro rs4 3, Micro

Mika R

  • Vieras
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #115 : 20.04.04 - klo: 19.19 »
Lainaus käyttäjältä: "Erkhart"
Miten Mika sisäänajoit sen novan mikä sulla oli?


Moi, suurinpiirtein noin kuin tuossa kirjoitin ylempänä. Jos/kun saat sen käyntiin, muista tankillisten välillä antaa jäähtyä ja laittaa ennen jäähtymistä mäntä **ala-asentoon**, muuten voi jämähtää pahasti sylinteriin kiinni.

Jäähtymistä tankillisten välillä kutsutaan heat cycling :ksi joka on tärkeä osa sisäänajoa.

Poissa Erkhart

  • Veteraani
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #116 : 20.04.04 - klo: 21.08 »
Eli pari tankillista paikallaan, sitten muutama tankillinen rauhassa ajoa ja sitten pikku hiljaa laihemmalle seosta.
Hpi nitro rs4 3, Micro

Mika R

  • Vieras
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #117 : 20.04.04 - klo: 21.24 »
Just, ja muista jäähdytys! Ja männän asento.

Poissa Erkhart

  • Veteraani
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #118 : 21.04.04 - klo: 15.49 »
Käynnistys onkelmakin selviytyi! Starttiboksissa oli huonot säädöt, aina kun koitti käynnistää kumi otti juuri ja juuri vauhtipyörään kiinni niin että se pyörähti mutta sitten se kumi ottikin kiinni alustaan. Nyt pörrää jo hyvin boksilla. Muistakaa tarkastaa starttiboksi säädöt!
Hpi nitro rs4 3, Micro

Poissa Danger

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #119 : 22.04.04 - klo: 20.45 »
Nyt on uusi tulppa ja uudet ongelmat  :lol:

Eli kone on HPI:n T-15 ja nyt saan sen jo käyntiin, mutta vain hetkeksi aikaa. Parhaimmilaan kone taisi käydä n. 30 sekuntia, mutta sammuu aina pienen ajan kuluttua.

Ensinnäkin ihmettelen, miksi kone muutaman kerran "ryntäsi"? Eli vaikka kaasu oli tyhjäkäynti asennossa koko ajan, niin kone lähti ottamaan todella kovia kierroksia. Aivan kun se saisi ilmaa jostain mistä sen ei kuuluisi saada, eli pitäsikös tuota kaasutinta tiivistää? Ihmettelen silti, miten pakasta vedetty motti voisi vuotaa noin?

Mutta jos alan tiivistämään, niin ilmeisesti oleellinen paikka on kaasuttimen ja motin liitoskohta? Voiko tiivistämisen tehdä kontaktiliimalla (muista lukeneeni jostain) vai kestääkö se kuumuutta riittävästi? Olisiko parempi hakea K-raudasta lämmön kestävää silikonia?

Lisäksi ihmettelen, että miksi en meinaa saada konetta käymään niin rikkaalla, että pakoputkesta tulisi polttoainetta. Kone tuntui vaan sammuvan aina kun lisäsin seosta tai sitten se ryntäsi.

Onko muilla ollut T-15:n kanssa ongelmia?
- Savage brushless. RC18T brushless.