Kirjoittaja Aihe: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?  (Luettu 22417 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« : 21.10.10 - klo: 14.20 »
Haku ei tuottanut toivottua tulosta, joten kysyn uudessa topicissa.


Kasasin Tamiya TRF 415 kuuladiffin (8 kuulainen) uusista osista keraamisten kuulien kera, ohjeiden mukaisesti. Diffirasvana käytin Asson Stealth Diff Lubea. Painelaakeriin käytin Asson mustaa painelaakerirasvaa.

Kuulatasauspyörästön toiminta ei kuitenkaan vakuuttanut minua, vaan tasauspyörästö tuntuu hieman rouhealta.


Kysymykset kuuluukin:

-Teinkö jotain väärin, jätinkö jotakin mahdollisesti tekemättä?

-Pitäisikö uudet paketista vedetyt diffilevyt hioa, vaikka silmään ne näyttivät varsin tasaisilta?

-Pitääkö diffi ajaa sisään, ja sitten putsata ja kasata uudestaan?



Voisiko joku valveutunut pitkän linjan harrastaja opastaa ja kertoa, miten kuuladiffi pitää tehdä, jotta siitä tulee toiminnaltaan mahdollisimman hyvä.

Kiitos jo etukäteen!
« Viimeksi muokattu: 26.10.10 - klo: 13.00 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #1 : 21.10.10 - klo: 15.19 »
Minulla on ollut tapana hioa myös uudet levyt.

Toisaalta aivan uusi diffi vaatii myös "sisäänajon" ennenkuin toimii 100%.

Nämä nyt omia kokemuksia...
Old fart

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #2 : 21.10.10 - klo: 15.25 »
Voisitko vielä kertoa miten hiot levyt? Käytät varmaankin vesihiontapaperia, mutta hiotko veden kanssa vai öljyn, ja mitä karkeutta käytät?

Jos diffi toimii vasta sisäänajon jälkeen, niin suoritatko diffin putsaamisen ja uudelleenkasaamisen sisäänajon jälkeen?

Poissa rrike

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #3 : 21.10.10 - klo: 15.30 »
Ite teen kuuladiffin aika vähällä rasvalla (ei luista niin helposti) ja on tarkka.

Näin ite kasaan diffin:
-Puran diffin osiksi. Kuulat rätin tai paperin päälle (painelaakerinkin)
-Putsaan jarrukliinerillä kaikki osat
-Hion levyt (uutenakin) 800 tai 1000 vesihiomapaperilla. Kuivana, jos käytät vettä, levyt saattavat ruostua.
-laitan diffilevyjen takaosaan vähän Asson sthealttia
-levy ulostuloon
-mustaa rasvaa painelaakeriin (aika reilusti)
-diffilevyjen päälle Asson sthealttia (ei paljoa)
-kuulien reikiin laitan täpät diffirasvaa
-kuulat reikiin
-diffi kasaan (aluksi kevyesti kiinni ja rupean kiristämään siihen asti, että diffi ei luista mutta on herkkä)
-ajon jälkeen kiristän vähän lisää (jos on löystynyt) En putsaa ellei rohise tai tunnu nihkeältä.

« Viimeksi muokattu: 21.10.10 - klo: 15.33 kirjoittanut rrike »
| Team Associated | LRP | Sanwa |

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #4 : 21.10.10 - klo: 15.43 »
Itse toimin aikalailla kuten yllä. Käytän tosin vettä paperin kanssa, ruostuminen ei ole ikinä ollut ongelma, koska luonnollisesti putsaan levyt hiomisen jälkeen ja tietenkin laitan hieman rasvaa pintaan - siis kuulia varten. Diffilevyjä ei tarvitse vaihtaa juuri koskaa, hiominen pitäsi riittää. Jossain kohtaa levyt toki "kuluvat" (hiomisesta) loppuun ja vaativat näin uusimista. Keraamiset kuulat ovat käytänössä ikuiset. Mikäli painelaakerissa on vielä keraamiset kuulat ja suorat levyt niin niitäkään ei tarvitse usein uusia. Jostain olen lukenut, että 9/10 kerrasta kun diffi tuntuu rapealta niin se johtuu painelaakerista - ei itse diffin kuulista/ levyistä, tiedä häntä...

Rasvana käytän Schumacherin rasvaa kuten kaikki prot :wink: Schumin rasva on kiinteämpää ja pysyy paremmin levyissä, ei myöskään juoksetu yhtä herkästi lämmöstä. Kolikon kääntöpuolena on kuitenkin hieman jähmeämpi diffi, rasvan jäykkyydestä johtuen. Tämän takia Schumia pitää laittaa melko vähän.

Ja en myöskään pura diffiä uudelleen "sisäänajon" jälkeen. Vaan lähinnä ajan vähän, minuutin pari, ja tarkistan diffin kireyden. Tämän jälkeen diffiin ei pitäisi olla tarvetta kajota ennen seuraavaa remonttia.
Old fart

Poissa rrike

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #5 : 21.10.10 - klo: 15.52 »
Pitää kokeillä ite tota Schumaheriä kesällä.
Asson rasva ainakin suli kesällä 30 asteen helteessä ihan velliksi.  :grin:
| Team Associated | LRP | Sanwa |

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #6 : 21.10.10 - klo: 15.54 »
Kiitos vinkeistä! Tarvitsee katsoa diffin toiminta heti ensiajokerran jälkeen, josko olisi siitä herkistynyt sisäänajon myötä.

Niin tosiaan tuosta vesihionnasta - luonnollisesti vesi parantaa hiomisjälkeä ja tottakai levyt tulee kuivata vedestä hionnan jälkeen - ruostumista ei tapahdu!  :wink:

Ostin etukäteen 1200 ja 1500 -vesihiontapaperia, mikäli levyjä tarvitsisi hioa. Näyttivät uutenaan kyllä jo äärimmäisen tasaisilta...

Kuulin myöskin että joku on käyttänyt juoksevaa öljyä hionnassa, toiminee vielä mukavammin kuin vesi.

Oletin kuitenkin, ettei uusia käyttämättömiä levyjä tarvitsisi hioa...

Kuinkas tuo painelaakeri, se ei ole keraamisilla kuulilla, vaan tavallisilla. Onko käytännön eroa toiminnassa, jos pitkäikäisyyttä ei oteta huomioon?

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #7 : 21.10.10 - klo: 16.01 »
-diffi kasaan (aluksi kevyesti kiinni ja rupean kiristämään siihen asti, että diffi ei luista mutta on herkkä)

Kiristän itse diffin samalla tavalla, mutta jatkan kiristämistä hieman liian tiukaksi ja löysennän sen jälkeen takaisinpäin. Tällä pyritään varmistamaan, ettei diffi jää liian löysälle heti alkujaan. Joissain diffeissä myös 'diff action' saattaa tuntua samalta kädessä, vaikka ruuvi on 0,5-1 kierrosta kireämmällä. Luonnollisestikin tällöin löysemmällä oleva diffi luistaa ennemmin ja saattaa jopa tärvellä juuri tehdyn diffin.
---

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #8 : 21.10.10 - klo: 16.09 »
Matalatehoisilla TSS/TSP koneilla diffin ei todellaaan tarvitse olla paljon kiristetty, ihan hellästi sormilla niin sen saa jo semmoiseksi ettei luista. Oikein säädetty diffi kestää pitkään eikä tarvii heti uusia, jos sitä kiristää liikaa tai pitää liian löysänä niin se "kuluu" nopeesti
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #9 : 22.10.10 - klo: 00.32 »
Keraaminen painelaakeri niin avot, ja todella herkkä on diffi.
Voin luvata sen.
Itse laitoin ensiksi keraamiset kuulat ja eroa en huomannut alkuperäisiin kuuliin ja sitten hankin tuon keraamisen painelaakerin niin ero oli kuin yöllä ja päivällä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #10 : 22.10.10 - klo: 11.12 »
Keraamiset kuulat ovat käytänössä ikuiset.

Keraamiset kuulat eivät todellakaan ole edes käytännössä ikuiset. Kuulat vanhenee ja niiden pinnasta lähtee ainetta pois, ei tasaisesti vaan paloina. Kuulaan tulee kraateri tai useampi. Tämän huomaa siitä, kun diffiä ei saa millään hyväksi tai se saattaa toimia hetken, kunnes viallisen kuulan kraateri osuu diffilevyyn ja kuula lopettaa pyöriminen. Levyt vaihtoon tai kääntö ja hionta ja uudet kuulat on ainoa lääke tässä tapauksesa. Kuulat voi tarkastaa suuren suurennuksen omaavalla luupilla.
Jos haluaa pelata varman päälle, niin kuulat kannattaisi tarkistaa jokaisessa huollossa.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #11 : 22.10.10 - klo: 11.28 »
On se myös paljon autosta kiinni. Viime vuonna jengi naureskeli mun diffin pykäläisyydelle, nyt pistin ihan samalla periaatteella diffin kasaan, eli ohjeiden mukaan, ei mitään hiontaa ja diffi on todella herkkä ja pykälätön. Mä olen ihan yhtä käsi kuin ennenkin joten diffeissä on eroja.
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa *RC-hemmo*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #12 : 23.10.10 - klo: 17.47 »
Mihin pitää oikeen työntää tota diffi öljyä jos rasva tulee levyihin ja kuulien reikiin?
Ja tuleeko niihin diffin ratasten väliin mitä tavaraa?
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #13 : 23.10.10 - klo: 18.21 »
Kuuladiffissä ei ole rattaita, ainoastaan hihnapyörä (tai lautaspyörä).

Kuuladiffissä diffirasva (esim. keltaista, tai kirkasta) laitetaan diffikuulien ympärille, ja esim. grafiittirasva (mustaa) painelaakeriin.

Ratasdiffi on sitten luku erikseen, sen jäykkyyttää säädetään eri viskositeetin silikoniöljyillä. Myös kuuladiffin yhteydessä olevan lautaspyörän ja pinjonin välyksen voi rasvata kevyesti vaikka vaseliinilla.
Flying Calacucco

Poissa *RC-hemmo*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #14 : 23.10.10 - klo: 18.33 »
No mikä se diffi sitten tossa kyöstin lazeris sitten on? Siinä kun on ne kuulat ja sen
koko mörskän keskellä sellanen ratas, jossa on hampaita ja se ottaa sitten pienempään rattaaseen, josta menee akseli spurriin.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #15 : 23.10.10 - klo: 18.34 »
Ihan normaali kuuladiffi.

Poissa *RC-hemmo*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #16 : 23.10.10 - klo: 18.37 »
Sitä mäkin, eli mitä mömmöjä sullon sinne sen rasvan lisäks? Ja eikös sinne rattaisiin
kannata jotain laittaa ettei ne kulu puruna ilmaan?
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #17 : 23.10.10 - klo: 18.44 »
Jos maltat lukea peitsamon viestin kokonaan niin siinä on vastaus ensimmäiseen kysymykseesi. Jos rattaat on shimmattu oikein niin rasvaa ei välttämättä tarvitse diffirattaan ja kartiorattaan välillä, mutta voi rattaiden väliin laittaa ihan normaalia diffirasvaakin.

Poissa *RC-hemmo*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #18 : 23.10.10 - klo: 20.56 »
Ai katos joo. Mikä muuten toi painelaakeri on?
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #19 : 23.10.10 - klo: 21.00 »
Tällainen (kuulat voivat olla myös irtonaisina).

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #20 : 23.10.10 - klo: 21.17 »
Tässä kattava selostus tasauspyörästöistä:

http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html#diffit

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #21 : 24.10.10 - klo: 21.03 »
Toi noin. Kasasin df03ra nelivetoauton pari viikkoa sitten ja en oikeasti tiennyt, miten tiukoiksi diffit olisi pitänyt koota. Nyt autossa on sellainen ominaisuus, että

- jos pyöritän takarengasta, niin toinen pyörii päinvastoin
- jos pyöritän eturengasta, niin toinen pyörii päinvastoin
- jos pyöritän molempia takarenkaita, niin akseli ja eturenkaat pyörivät myös
- MUTTA jos pyöritän molempia eturenkaita, niin akseli ei pyöri, eivätkä takarenkaatkaan.

Nyt sitten mietin, että pitääkö se etupää purkaa ja kiristää sitä diffiä (tai tehdä jotain muuta?) vai onko tuo tarkoituksella noin?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #22 : 24.10.10 - klo: 21.25 »
kuulostaa siltä, että edessä on diffi todella löysällä. Kokeiles vielä silleen että pyörität toista eturengasta ja pidät toisesta kiinni. Nyt pitäis ilman luistoa pyöriä kyllä akselin. Luultavasti joudut kiristämään etudiffiä. Diffit ei sais luistaa ollenkaan, koska luistaessaan ne kuluu nopeasti.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa infernooo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #23 : 24.10.10 - klo: 22.44 »
Mikä mahtaa olla diffissä vikana kun sitä pyörittelee minuutin kädessä niin ruuvi löystyy.
Auto on kyosho lazer.
inferno 7,5 us sports 2 Lazer zx5 ja mini z awd.

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #24 : 24.10.10 - klo: 22.56 »
Todennäköisesti diffisi löystyy viallisen/kuivan painelaakerin vuoksi. Ensiapuna voisit rasvata sen...

Poissa infernooo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #25 : 24.10.10 - klo: 22.59 »
Ei oo nyt diffi rasvaa saatavilla. Käykö siihen normaali vaseliini?
inferno 7,5 us sports 2 Lazer zx5 ja mini z awd.

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #26 : 24.10.10 - klo: 23.02 »
Ei painelaakeriin diffirasva kuulukaan, vaan painelaakerirasva (mustaa väriltään tavallisesti). Mutta laita ihmeessä vaikka tavallistakin rasvaa, jos painelaakerisi on aivan kuiva.....

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #27 : 25.10.10 - klo: 10.17 »
taitaa olla myös joskus se mutteri nylock mallia, jos se nylock osa mutterista (se pieni muovirengas) on päässyt huonoon kuntoon eikä pidä enään. Myös ruuvilukitetta voi kokeilla laittaa kierteisiin jotta ei löysty. (säätäminen saattaa hankaloitua).
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa *RC-hemmo*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #28 : 25.10.10 - klo: 12.42 »
Missä siinä laazerin diffissä oikeen on se paineaakeri?
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?
« Vastaus #29 : 25.10.10 - klo: 13.14 »
Missä siinä laazerin diffissä oikeen on se paineaakeri?

http://www.oople.com/rc/manuals/zx5/bigimages/zx50006.gif

Osat 16 ja 18

Kuvan saa suurennettua !!!!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.