Päävalikko

Kuinka kasaan kuuladiffistä herkän?

Aloittaja Isosuo, 21.10.10 - klo: 14.20

tturku

Näyttäis kuvassa olevan myös nylock mutteri, eli jos ei pysy kiinni niin kokeile vaihtaa myös mutteri (osa 31)
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Isosuo

Voi hyvää päivää...

Painelaakeri sijaitsee normaalisti kuuladiffin lävitse kulkevan pultin toisessa päässä.

Oheisessa räjäytyskuvassa pultti on jo laitettu painelaakerin lävitse, pultin kanta on painelaakeria vasten. Punainen nuoli näyttää missä painelaakeri kuvassa on...

JA älä nyt ihmettele kuvassa olevan diffin ulkonäköä - se ei ole kyoshon lazeriasta, vaan on esimerkki tyypillisen kuuladiffin rakenteesta...

EDIT:

Joku näemmä linkitti jo oikeanlaisen kuvan autoosi...

*RC-hemmo*

Lainaus käyttäjältä: tturku - 25.10.10 - klo: 13.16
Näyttäis kuvassa olevan myös nylock mutteri, eli jos ei pysy kiinni niin kokeile vaihtaa myös mutteri (osa 31)

On siinä ollu sitäkin vikaa, mut kun kiristi kunnolla nii eip oo enää. Ja vähän mä arvelin et se
painelaakeri on tuo pikku ruikku, mut luulin sitä vaan isommaks.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: *RC-hemmo* - 25.10.10 - klo: 16.15
Lainaus käyttäjältä: tturku - 25.10.10 - klo: 13.16
Näyttäis kuvassa olevan myös nylock mutteri, eli jos ei pysy kiinni niin kokeile vaihtaa myös mutteri (osa 31)

On siinä ollu sitäkin vikaa, mut kun kiristi kunnolla nii eip oo enää.

Toivottavasti tuo sanamuoto "kiristin kunnolla" ei tarkoita sitä, että olet kiristänyt sen liian tiukalle.

Sillä ruuvilla nimittäin säädetään diffin kireyttä.

http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html#diffit  >>>> Kuulatasauspyörästö
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

*RC-hemmo*

Siis se meinaa sitä, että kiristin sen sellaseks et ei luista. EI LIIAN KIREEKS!
en oo enää mikään amatööri vaikka tiedoissa onki puutetta  :p
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Koheltaja

Jos ruuvia kiristää liikaa niin painelaakeri vaurioituu ja diffi löystyy ajossa todella nopeasti.
Kylätason RC-kuski.

*RC-hemmo*

Joo siis ei se oo enää löystyny, eikä oo liika kireellä.
Mut äsken kävi sellanen ilmi, että joskus vuos sitten kun piti vaihtaa ulostulot enkä itte osannu xD nii vietiin diffi paikalliseen kyöstin liikkeeseen. no ne vaihto sen siellä ja kaikki toimi ihan hyvin. äsken kun rasvasin painelaakerii niin sieltä puuttuu puolet kuulista! ei sen puoleen et ihan hyvin toimii, mut ihmetyttää vaan. :shocked:
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

tturku

jos puolet kuulista puuttuu niin ei ihme jos löystyy käytössä....
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

*RC-hemmo*

Oisit lukenu mun viestin kunnolla: ei oo enää löystyny.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

tturku

Kyllä luin kunnolla ja huomasin kommettisi. Luultavimmin syy on kuitenkin siinä että kuulia puuttuu, jolloin jos kuulat jakautuvat epätasaisesti kehälle syntyy puoltamista joka löystää diffin. Kannattaa ostaa uudet kuulat tai vaihtaa koko painelaakerisetti. Koska luultavasti lähtee taas jossain vaiheessa löystymään/ ei välttämättä pysy herkkänä.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

*RC-hemmo*

No sen on sellanen bashaus auto ja jos diffi ei löysty nii näillä mennään. Tietenki jos huomaa, et joku on
vialla nii menee painelaakeri vaihtoon, ei ne kuulat nyt nii paljoo voi maksaa.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: *RC-hemmo* - 25.10.10 - klo: 19.01
en oo enää mikään amatööri vaikka tiedoissa onki puutetta  :p

Ihan mielenkiinnosta...
Jos et ole amatööri niin mikäs sitten???
Ammattilainenko?
:wink:

*RC-hemmo*

| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Hyrsleri

Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

KHS77

Tervehdys!

Ongelmana on Kyosho Triumph 2WD auton kuulatasauspyörästön luistaminen. Tasauspyörästön painelevyissä on kuulista aiheutuneet urat ja tasaspyörästön saa säädettyä hetkellisesti hyväksi, kunnes alkaa luistaa. Vesihiomapaperilla ajattelin hioa urat pois vai kannattaako ostaa suoraan uudet painelevyt?

Voisiko joku neuvoa, mitä tehdä tuolle tasauspyörästölle? Kannattaako hiominen?
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

*RC-hemmo*

Lainaus käyttäjältä: Hyrsleri - 26.10.10 - klo: 12.03
Täysin OT mutta kenen mestarin alaisuudessa toimit  :grin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kis%C3%A4lli

Te kaikki keneltä mä kysyn neuvoo tai jotka vastaa mun kysymyksiin  :laugh:
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

*RC-hemmo*

Lainaus käyttäjältä: KHS77 - 26.10.10 - klo: 12.52
Tervehdys!

Voisiko joku neuvoa, mitä tehdä tuolle tasauspyörästölle?

Hommaa suoraan uudet painelevyt, jos ne urat on syvät. Ei ne nyt maksa kun muutaman euron.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

KHS77

Lainaus käyttäjältä: *RC-hemmo* - 26.10.10 - klo: 13.07
Lainaus käyttäjältä: KHS77 - 26.10.10 - klo: 12.52
Tervehdys!

Voisiko joku neuvoa, mitä tehdä tuolle tasauspyörästölle?

Hommaa suoraan uudet painelevyt, jos ne urat on syvät. Ei ne nyt maksa kun muutaman euron.

Kannattaako uudetkin painelevyt hioa, vaikka 1000 vesihiomapaperilla?
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

KHS77

#48
Lainaus käyttäjältä: KHS77 - 26.10.10 - klo: 13.09
Lainaus käyttäjältä: *RC-hemmo* - 26.10.10 - klo: 13.07
Lainaus käyttäjältä: KHS77 - 26.10.10 - klo: 12.52
Tervehdys!

Voisiko joku neuvoa, mitä tehdä tuolle tasauspyörästölle?

Hommaa suoraan uudet painelevyt, jos ne urat on syvät. Ei ne nyt maksa kun muutaman euron.

Kannattaako uudetkin painelevyt hioa, vaikka 1000 vesihiomapaperilla?

Asiat tuleekin tässä topicissa aika selvästi ilmi KIITOS!
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

*RC-hemmo*

sellanen 1000-1500 paperi sopii hyvin.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: *RC-hemmo* - 26.10.10 - klo: 13.03
Lainaus käyttäjältä: Hyrsleri - 26.10.10 - klo: 12.03
Täysin OT mutta kenen mestarin alaisuudessa toimit  :grin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kis%C3%A4lli

Te kaikki keneltä mä kysyn neuvoo tai jotka vastaa mun kysymyksiin  :laugh:

Jos tässä maassa ammattilaiset on lähinnä huhu ja vain muualla maailmassa esiintyvä ilmiö niin kaikki me täällä amatöörejä ollaan enemmän tai vähemmän.

Ehkä hait sanaa noviisi/aloittelija.

Mutta joo... ihan huvikseni tuon kysyin kun hieman huvitti.
Eli jatketaan itse aiheesta.

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: *RC-hemmo* - 26.10.10 - klo: 13.07
Lainaus käyttäjältä: KHS77 - 26.10.10 - klo: 12.52
Tervehdys!

Voisiko joku neuvoa, mitä tehdä tuolle tasauspyörästölle?

Hommaa suoraan uudet painelevyt, jos ne urat on syvät. Ei ne nyt maksa kun muutaman euron.

Onko sinulla tietoa minkälainen on auto kyseessä johon kaveri tarvitsee uudet levyt  :lol:
Kokeile EBAY jos löytyy, välillä voi löytyäkin.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

*RC-hemmo*

Lainaus käyttäjältä: KHS77 - 26.10.10 - klo: 12.52
Tervehdys!

Ongelmana on Kyosho Triumph 2WD auton kuulatasauspyörästön luistaminen. Tasauspyörästön painelevyissä on kuulista aiheutuneet urat ja tasaspyörästön saa säädettyä hetkellisesti hyväksi, kunnes alkaa luistaa. Vesihiomapaperilla ajattelin hioa urat pois vai kannattaako ostaa suoraan uudet painelevyt?

Voisiko joku neuvoa, mitä tehdä tuolle tasauspyörästölle? Kannattaako hiominen?

Tuossahan se auto lukee selvällä suomen kielellä. :wink:
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

*HOKE*

No lukeehan se siinä joo...
Jerry kysyikin että onko sulla käsitystä minkälainen auto on kyseessä.

Ikivanha auto johon osien saaminen on jo hyvin työlästä.

Ei siis ole ihan noinvaan tehtävissä miten opastit toimimaan.

*RC-hemmo*

#54
Ai se tarkotti miten vanha se auto on! heh. No erehyksyä sattuu.  :lipsrsealed:

E. ihmettelinki miten toi nimi kuulostaa niin oudolta vaikka tunnen kyöstin autot aika hyvin, tolla seen vanhaan autoon on aika vaikee löytää varaosaa, joten mäkin yhdyn tohon Jerzin EBAY vinkkiin.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

KoppimopoRacing

Laitetaan nyt tänne kun en uutta aihetta tämäntakia viitsi tehdä, eikä haullakaan oikeen löytynyt..

Elikkä miten tunnistan karbidi diffinkuulat? Kun eikös näitä ole teräksisinä ja keraamisina myös..?

Ja entäs mistä tiedän koska kuulat on vaihto kunnossa? Kuuluuko ne kulmikkaiksi vai miten..?
Mittailin mikrometrillä ja suurinosa oli 2,37mm. Kyseessä siis asson diffinkuulat 3/32 = 2,4mm?

Heuli

Keraamiset kuulat ovat yleensä tummia ja teräskuulat vaaleita. Keraamiset kuulat ovat erittäin kovia mutta hauraampia kuin teräskuulat. Jos keraaminen kuula näyttää vain ehjältä niin ei muuta kuin kovaa ajoa. Teräskuulan saa kyllä paljon tai liian kireällä diffillä ajamalla vaihtokuntoon jolloin kuula ei pyöri pöydän päällä tasaisesti.

rizardi

Turha mielestäni kuulia on "tönärillä" mittailla vaan tärkeämpää on pyöreys.
Teräskuulat kuluvat ja lopettavat pyörimisen.
Kuulat irti, putsaus ja testaat kuulat lasinpalan päällä (käsipeili äidiltä lainaan) helposti pyöriviä voi vielä käyttää ja loput roskiin.

Tomy

Neuvokaapa aloittelijaa. Jerry mainitsi, että keraamisilla kuulilla oleva painelaakeri olisi paras. Ovatko painelaakerit yleensä automerkkikohtaisia, vai voiko hankkia minkä tahansa 3mm reiällä ja 1/10 auton tasauspyörästöön tarkoitetun painelaakerin?

Minulla on hankaluuksia saada CatSX:n takadiffi herkäksi. Diffissä on yhden kesän ajetut kuulat ja levyt, myös Pulley (en tiedä suomenkielistä nimeä, mutta kyseessä siis ratas, johon kuulat tulevat) on kesän aikana vaihdettu. Pulleyssa olin kyllä huomaavinani pientä kulumaa ja kuulien rei'istä löytyi likaa aina tietyltä reunalta. Tämä olisi varmasti syytä vaihtaa? Painelaakerin kunnosta en osaa sanoa mitään. Tilanne on kuitenkin se, että diffiä joutuu kiristämään aika lailla, jotta se ei luistaisi, mutta samalla katoaa myös herkkyys. Jos pyöritän vain yhtä takarengasta auto ilmassa, kaikki renkaat pyörivät. Näin ei kai tulisi olla?

Tomi

jval

Lainaus käyttäjältä: Tomy - 06.11.10 - klo: 10.28
Ovatko painelaakerit yleensä automerkkikohtaisia, vai voiko hankkia minkä tahansa 3mm reiällä ja 1/10 auton tasauspyörästöön tarkoitetun painelaakerin?

Minulla on hankaluuksia saada CatSX:n takadiffi herkäksi. Diffissä on yhden kesän ajetut kuulat ja levyt, myös Pulley (en tiedä suomenkielistä nimeä, mutta kyseessä siis ratas, johon kuulat tulevat) on kesän aikana vaihdettu. Pulleyssa olin kyllä huomaavinani pientä kulumaa ja kuulien rei'istä löytyi likaa aina tietyltä reunalta. Tämä olisi varmasti syytä vaihtaa? Painelaakerin kunnosta en osaa sanoa mitään. Tilanne on kuitenkin se, että diffiä joutuu kiristämään aika lailla, jotta se ei luistaisi, mutta samalla katoaa myös herkkyys. Jos pyöritän vain yhtä takarengasta auto ilmassa, kaikki renkaat pyörivät. Näin ei kai tulisi olla?

Tomi

Lainaus käyttäjältä: APK - 09.10.10 - klo: 19.11
Catista yksi diffiyksilö alkoi aina luistamaan. En keksinyt syytä.
Kannattaa kokeilla ottaa pois toinen prikka laakereiden välistä, tai vaihtaa ne ohuempiin 0.5mm > 0.2mm.

Täten saa diffin herkemmäksi, sellainen tullut mieleen että prikat/prikka pakottavat diffilevyt liian kauas kuulista, jolloin se ruuvi pitää vetää älyttömän tiukalle.

Ja kun joutuu heti kiristämään liian tiukalle niin se tuhoaa painelaakerin.

Catissä, ainakin hiilikuituversiossa, tulee keraamiset kuulat ja painelaakeri. Mittojen puolesta ainakin Xrayn ja Schumin painelaakerit on samankokoiset.

Pulley = hihnapyörä, jota ei välttämättä tarvitse vaihtaa mutta vaihda ainakin uudet levyt ja hio ne. Hihnapyörän puhdistamiseen piippurassit on oivallinen työkalu.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B7 |  Tamiya M-07 + M-05 Ver.II Pro + M-03  | Hobbyfactory