Kirjoittaja Aihe: SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin  (Luettu 8020 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kalle-lauren

  • Jäsen
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #30 : 25.12.03 - klo: 11.51 »
Niinkuin täällä hensau sanoi, että ei tätä asiaa minunkaan mielestä täällä ratkaista...

Mutta heitänpä silti oman lusikkani soppaan.

Minä ainakin uskoisin että jokainen ekakerteleinen on kysynyt ainakin tärkeimmät säännöt, eikä halua niitä tahalteen rikkoa.

Kun auto tuodaan ensimmäistä kertaa jollekkin radalle, niin en usko, että auto toimii samantien kuin unelma.
Menee hetki ennen kuin saadaan auto säätöihin.

Omasta puolestani voin sanoa, että silloin kun ensimmäisiä kertoja kisailin, niin kyllä niitä virhetä tuli vahingossa aika helposti tehtyä.

Että pitäisikö teidän mielestä kaikkien harjoitella paikanpäällä
ensimmäiset 5 vuotta,ennen kun uskaltaa lähteä kilpailemaan??

En nyt tarkoita tätä sillä, että säännöt pitäisi poistaa, mutta eikö
tj-10 joistain säännöistä vois ees joustaa.
Koska omasta mielestäni kisa, on kaikista paras opettamaan.:?
Aamupahoinvoinnit alkoivat äidilläni vasta syntymäni jälkeen.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #31 : 09.01.04 - klo: 23.15 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

Mistähän lie tekstiini tullut moinen "ZR-YSB" -info, olen sen korilistan copy-pastella ottanut... jossain on mennyt pieleen... olkoon sitten jonkinlainen "irjoitusvirhe"... joka tapauksessa linkin takaa tuleva EFRA -lista on se oikea !

Olisikohan syynä se, että linkkisi johtaa vanhentuneeseen EFRA-listaan?
Kuten itsekin joudut huomaamaan, nämä asiat eivät ole ihan niin helppoja, kuin päältäpäin katsoen näyttää. Junioreilta kuitenkin odotetaan ehdotonta erehtymättömyyttä, muuten rangaistaan.

Korilistojen ristiriita on selvitetty jo ajat sitten, ja tulkinta ristiriitatilanteessa on selvillä. En voi ymmärtää, miksi sitä ei voi kertoa kilpailijoille? Ero listojen välillä ei ole suuri, mutta se ei olekaan oleellista, vaan se, mikä lista pätee.

Minulta on kysytty asiaa TJ-kuljettajien taholta. Tiedän vastauksen, mutta ei ole minun asiani toimia tiedottajana.
Olen jo useita päiviä sitten sähköpostitse pyytänyt lajiryhmää tiedottamaan asiasta.

Miksi tämän pitää aina olla niin vaikeata?

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #32 : 09.01.04 - klo: 23.42 »
Asian tiedotus on hoidettu perinteisiä reittejä pitkin, eli kerhojen vetäjien kautta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #33 : 09.01.04 - klo: 23.44 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Asian tiedotus on hoidettu perinteisiä reittejä pitkin, eli kerhojen vetäjien kautta.

Oliko se vastaus kysymykseeni?

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #34 : 09.01.04 - klo: 23.52 »
Ei.

Mainitsit vaan, että asiaa ei ole kerrottu kilpailijoille. Tämä siis ei pitänyt paikkaansa. Jussi lähetti massapostituksena säännöt ja tarkennuksen tuohon korilistaan sähköpostitse kerhojen vetäjille, mitä kautta tieto asiasta on mennyt kilpailijoille.

Varmasti ei olisi haitannut mitään jos siitä oltaisiin tiedotettu täälläkin.

Alla vielä koreja koskenut pätkä
Lainaus
TS-10 ja Tj-10 luokissa otettiin 1.1.2004 käyttöön EFRA koriluokitukset ja EFRA:lla on ollut viime vuonna käytössä kaksi listaa. Sääntökirjaan on merkattu vanhempi lista, mutta myös uudemman lista mukaiset korit ovat sallittuja. Uudempi lista löytyy osoitteesta

http://www.efra.se/news/download/2003_EFRA_1-10_el_track_bodyshell-list.pdf
 
Ainoat erot listoissa on Yokomon kohdalla."

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #35 : 10.01.04 - klo: 00.08 »
Ilman sarvia ja hampaita: oletko sitä mieltä, että massapostitus kerhojen vetäjille 5 päivää ennen SM/NM-sarjan ensimäisen osakilpailun ilmoittautumisajan loppumista on riittävä toimenpide sääntöasiassa, jossa on selvä ristiriita? Kun tiedossa on, että väärän korin käyttö katsotaan tahalliseksi vilpin yritykseksi, ja johtaa kilpailukielto-rangaistukseen.

Jep, tiedän, että erot listojen välillä rajoittuvat yhteen ainoaan merkkiin ja sen kahteen korimalliin. Ja tiedän myös, että molemmat listat ovat päteviä. Mutta kyllä sääntöjen laatijat ja ristiriidan tekijät voisivat ihan reilusti kertoa asian kilpailijoillekin.

Edit: Kiitos tiedotuksesta. Se tuli edittinä sillä aikaa kun kirjoitin ylläolevaa. Ten points.

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #36 : 10.01.04 - klo: 00.16 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

Korilistojen ristiriita on selvitetty jo ajat sitten, ja tulkinta ristiriitatilanteessa on selvillä. En voi ymmärtää, miksi sitä ei voi kertoa kilpailijoille? Ero listojen välillä ei ole suuri, mutta se ei olekaan oleellista, vaan se, mikä lista pätee.

Minulta on kysytty asiaa TJ-kuljettajien taholta. Tiedän vastauksen, mutta ei ole minun asiani toimia tiedottajana.
Olen jo useita päiviä sitten sähköpostitse pyytänyt lajiryhmää tiedottamaan asiasta.

Miksi tämän pitää aina olla niin vaikeata?


Tiedän kyllä, että VesaK tarkoitat postia jonka lähetit minulle. Hoidin asian siten, että AKK sivuille tulee tiedote asiasta, johon kaikki muutkin pienoisautoilu tiedotteet laitetaan. Kun tieto on AKK:n sivuilla, niin ajatus oli laittaa maininta myös tänne. Jos olen maininnut foorumissa, että sarjaa koskevat tiedotteet tulevat osoitteeseen http://www.akk-motorsport.fi/lajit/pienoisautoilu, niin eikös sitä ole hyvä sitten käyttää. Täälläkin tiedotteista tullaan varmasti mainitsemaan.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #37 : 10.01.04 - klo: 00.16 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Ilman sarvia ja hampaita: oletko sitä mieltä, että massapostitus kerhojen vetäjille 5 päivää ennen SM/NM-sarjan ensimäisen osakilpailun ilmoittautumisajan loppumista on riittävä toimenpide sääntöasiassa, jossa on selvä ristiriita? Kun tiedossa on, että väärän korin käyttö katsotaan tahalliseksi vilpin yritykseksi, ja johtaa kilpailukielto-rangaistukseen.


En missään nimessä pidä tämän asian tiedottamista onnistuneena. Mielestäni sarjan säännöt kokonaisuudessaan ilmestyivät kuukausia liian myöhään. Tänä vuonna pyrin omalta osaltani vaikuttamaan siihen, että seuraavan kauden säännöt saadaan julki mahdollismman aikaisin - siitä voit olla varma.

Enkä myöskään pidä todennäköisenä, että vahingossa väärällä korilla ajanutta kuljettajaa rangaistaan kilpailukiellolla. Kyllä näissäkin asioissa käytetään ihan tervettä järkeä. Tahallinen vilppi on tietysti asia erikseen.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #38 : 10.01.04 - klo: 00.24 »
Tätä on miellyttävä lukea, vaikka näin yömyöhäänkin!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #39 : 10.01.04 - klo: 00.34 »
Lainaus käyttäjältä: "TeeTeeKoo"
Tätä on miellyttävä lukea, vaikka näin yömyöhäänkin!

Kuin minun suustani/keyboardistani!

Kiitos MrCale ja Spif!

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #40 : 10.01.04 - klo: 01.29 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Asian tiedotus on hoidettu perinteisiä reittejä pitkin, eli kerhojen vetäjien kautta.


Mitäs jos kuuluu kerhoon joissa PA toiminnan tiedotus ei välttämättä ole ihan ykkösprioriteetti?

Ei sillä ettenkö sääntöjä tuntisi, mutta ihan vaan ilmaanheitettynä kysymyksenä.. Itselläni kun kerho tulee muinaisjäänteenä aikaisemmasta lajista jota harrastin.

edit: Vai olisiko tämä tulkittava niin, että minun joka osallistuu Lohjalla ensimmäiseen sähkötouring kilpailuunsa pitäisi lähteä tämän kerhon osalta lajin vetäjäksi että tiedotus toimisi tämän asian saralla?
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #41 : 10.01.04 - klo: 09.28 »
Lainaus käyttäjältä: "uni"
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Asian tiedotus on hoidettu perinteisiä reittejä pitkin, eli kerhojen vetäjien kautta.


Mitäs jos kuuluu kerhoon joissa PA toiminnan tiedotus ei välttämättä ole ihan ykkösprioriteetti?

Hyvä pointti. Tiedotuksen kerhonvetäjien kautta voisi kuvitella toimivan parhaiten pienissä kerhoissa, joissa treenisessio alkaa aina radan tekemisellä yhdessä, ja päättyy radan purkuun.

Käytyämme oman kerhomme treeneissä  melko säännöllisesti kolmisen vuotta, usein kaksikin kertaa viikossa, en muista yhtä ainoata pienintäkään infoa, jonka siellä olisin lajin asioista kuullut. Poislukien muistutukset maksujen maksamisesta :mrgreen:  
Rehellisesti sanoen, en edes tiedä, kuka kerhoni pa-vetäjä on. Koska siitäkään ei ole tiedotettu. Erästä, sinänsä mukavaa heppua epäilen :wink:

Sellainen tiedotuskanava kuin "kerhojen vetäjät" ei yleisestikään voi olla virallinen tiedotustapa, jonka varaan esim. säännöistä tiedottaminen rakennetaan. Toki se on nostalginen muinaisjäänne ajalta, jolloin nettiä ei ollut, ja presidentitkin taisivat olivat Kekkosia. Siihen Mr Cale taisi viitatakin.

Edit: Tuli langetettua liian hätäinen tuomio oman kerhoni tiedotuksesta. Kolme vuotta sitten osallistuimme aloittelijakurssille, joka kokoontui neljä kertaa, ja oli kaikin puolin erittäin hyvä! Tosin sekään ei ollut varsinaista tiedottamista ajankohtaisista asioista, vaan koulutusta.
Sitä kurssia muistelen vieläkin hyvällä, ja toivon käytettäväksi jatkossakin! Olen itse vuorostani valmis ryhtymään yhdeksi työmyyristä, jos sellainen taas joskus järjestetään.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #42 : 10.01.04 - klo: 10.55 »
Kerhon vetäjät eivät välttämättä ole aktiivisia RC-harrastajia (esim seurakunnissa) tai kerhotoiminnasta vastaava on sijainen, joten tiedotus vetäjien kautta ei tule aina perille. Ja jos tuleekin,  niin pitkällä viiveellä. Näin on tilanne ainakin omassa kerhossa.

Paras tapa ilmoittaa säännöistä ja muutoksista on AKK:n viralliset sivut ja tehostuksena vielä RC-maailman sivuille maininta asiasta.

Jos viralliset ilmoitukset julkaistaan ainoastaan RC-maailman sivuilla, ne hukkuvat täällä "höpinäsaastaan".

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #43 : 10.01.04 - klo: 11.39 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
Jos viralliset ilmoitukset julkaistaan ainoastaan RC-maailman sivuilla, ne hukkuvat täällä "höpinäsaastaan".

Eivät silloin, jos kyseisestä aiheesta on erityisesti keskusteltu tai kyselty. On luonnollista, että kysytty aihe saa vastauksen myös ao. topicissa, vaikka se ei tietenkään mikään "virallinen" tiedote olekaan. Se vain on fiksu ja harrastajaystävällinen tapa kertoa asiasta, sen lisäksi, että sama tieto on nähtävillä myös "viralliseksi" sovitussa osoitteessa.
Tässä kohtaa tiedotus korisäännöistä löytyneen ristiriidan ratkaisusta meni surkeasti poskelleen, tuoreena esimerkkinä.

Tämä on jetsulleen tiedotuskysymyksen ydin. Jättämällä keskustelufoorumi tarkoituksellisesti paitsioon todellisissa infoissa, viedään samalla pohja pois suuresta osasta koko foorumin olemassaolon perustetta. Jos näin kävisi, lajia kilpailumielessä harrastavat eivät kauaa jaksa roikkua lukemassa karkkigallupeita ja joululahjalistoja.
Oman "roikkumiseni" ja osallistumiseni jatkuminen on täysin kiinni tästä.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #44 : 10.01.04 - klo: 11.40 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
....

Kun tiedossa on, että väärän korin käyttö katsotaan tahalliseksi vilpin yritykseksi, ja johtaa kilpailukielto-rangaistukseen.

....


Niin kerrottakoon nyt selvyyden vuoksi kaikille uusille kilpailijoille, että asia ei ole noin kuin VesaK sen kertoo !

*
*

Vaan kilpailujen alussa on esikatsastus/alkukatsastus ja siinä tsekataan myös korin sääntöjenmukaisuus. Jos se on luokituksen vastainen, sillä ei saa ajaa, eikä siitä mitään rangaistuksiakaan tule.

Jos kori todetaan sääntöjenmukaiseksi, sillä saa tietenkin ajaa.

*
*

Kori on kuitenkin mahdollista kesken kilpailujen yks kaks vaihtaa toiseksi ! Jos kesken kilpailun huomataan, että joku ajaa sääntöjenvastaisella korilla, niin asia tietenkin tutkitaan ja siitä tehdään tarvittavat selonteot ja asian mahdollinen jatkokäsittely tullaan todennäköisesti käymään AKK:n UVK:ssa (urheiluvaliokunnassa), sen vuoksi, että lajiryhmä on kutakuinkin jäävi ko. asioita käsittelemään, koska ko. kilpailussa on kolme lajiryhmän jäsentä kilpailijan roolissa.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #45 : 10.01.04 - klo: 11.46 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
....

 Näin on tilanne ainakin omassa kerhossa.

.....


Esim. teidän tapauksessa, olen APK:lle sanonut, että sen yhteyshenkilön kannattaisi vaihtaa AKK:n suuntaan. Miksi pitää semmoista henkilöä yhteyshenkilönä joka ei niin sanotusti toimi kilpailijoiden suuntaan ?

Tuo on asia joka tulee tietenkin jokaisen seuran itse ratkaista.

Itselläni ei ole koskaan ollut ongelmaa ko. asian suhteen, kun aikoinaan vuonna X ilmoitin, että ko. asioita meidän srk:ssa hoitaa allekirjoittanut, eikä nuorisotyönjohtaja.

Samaten monissa UA:n seuroissa, joihin srk:n PA puoli on liittynyt, on ko. tiedotukset yms. menneet poskelleen, johtuu nimen omaan siitä että niitä PA asioita ei tiedoteta ko. porukalle. Tämänkin asian voi itse korjata, sillä AKK:lle voi ilmoittaa erikseen PA puolen yhteyshenkilön.

Jos seurojen oma tiedotus omille jäsenilleen ei toimi, niin se on silloin seurojen oma sisäinen ongelma, johon voi varmastikin itse vaikuttaa...

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #46 : 10.01.04 - klo: 11.49 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Niin kerrottakoon nyt selvyyden vuoksi kaikille uusille kilpailijoille, että asia ei ole noin kuin VesaK sen kertoo !

Kiitos selvennyksestä Tumppi. Juuri tätä olen yrittänyt moneen kertaan saada puserrettua esiin: miten sääntöjen tulkinta tapahtuu?
Minun olisi pitänyt pystyä tuo itsekin ymmärtää, mutta voidaanko aloittelevilta TJ-junnuilta edellyttää sitä?

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #47 : 10.01.04 - klo: 11.56 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Kiitos selvennyksestä Tumppi. Juuri tätä olen yrittänyt moneen kertaan saada puserrettua esiin: miten sääntöjen tulkinta tapahtuu?
Minun olisi pitänyt pystyä tuo itsekin ymmärtämään, mutta voidanko aloittelevilta TJ-junnuilta edellyttää sitä?


Aloittelivilta TJ-junnuilta voidaan edellyttää, että he tuntevat säännöt. Sillä olettaisin, että lisenssin saatuaan he pistävät siihen nimensä ja täten ovat myös tietoisia siitä mitä lukee lisenssin takana... ;-)

pääasia, että asiat selviää ja aina epäselvissä tilanteissa voi kysyä... tätäkin asiaa on perusteettomasti kritisoitu, kuitenkaan ensin kysymättä kuinka ko. sääntöä tulkitaan....

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #48 : 10.01.04 - klo: 11.58 »
Lainaus käyttäjältä: "Spif"
Hoidin asian siten, että AKK sivuille tulee tiedote asiasta, johon kaikki muutkin pienoisautoilu tiedotteet laitetaan. Kun tieto on AKK:n sivuilla, niin ajatus oli laittaa maininta myös tänne. Jos olen maininnut foorumissa, että sarjaa koskevat tiedotteet tulevat osoitteeseen http://www.akk-motorsport.fi/lajit/pienoisautoilu, niin eikös sitä ole hyvä sitten käyttää. Täälläkin tiedotteista tullaan varmasti mainitsemaan.

Koska en ole vielä oppinut käyttämään mainitsemaasi osoitetta hakuun lajin tiedotteille, kokeilin sitä nyt.

Ensinnäkin, linkki ei ainakaan minulla toiminut.

Toiseksi, mennessäni AKK:n sivujen kautta katsomaan "Pienoisautoilun tiedotteita", siellä on tällä hetkellä 7 aiheen linkit, jotka kaikki kertovat ura- tai rc-autokilpailuiden menestyksistä. Varsinaisia sääntöjä koskevia tiedotteita ei ole yhtään.

Kolmanneksi, viimeisin "tiedote" on päivätty 16.10.2003. Ei vaikuta kovin reaaliaikaiselta tiedotuskanavalta.

Olinkohan oikeassa paikassakaan? http://www.akk-motorsport.fi/lajit/pienoisautoilu/tiedotteet/

Olen pahoillani, jos tämä taas vaikuttaa narisemiselta. Minun maailmani vain on erilainen, mutta yritän kovasti sopeutua täkäläiseen maailmankuvaan  :wink:

Poissa matti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
toimiva url
« Vastaus #49 : 10.01.04 - klo: 12.07 »
Spif:illä on lipsahtanut pilkku varmaankin vahingossa osoitteen perään, tässä toimiva  
http://www.akk-motorsport.fi/lajit/pienoisautoilu

t.Matti
Masami is back

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #50 : 10.01.04 - klo: 12.21 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"


On ok, että TS-luokassa, jossa kyseessä on SM-arvo, ja joka on yhteismitallinen kansainvälisten Modified-luokkien kanssa, kilpailijoiden voidaan edellyttää tuntevan säännöt ja kalustonsa. Mutta että Juniori-luokassa, joka on aloittelijaluokka ja harrastajaluokka sanan varsinaisessa merkityksessä, on voimassa sama ankaruus, se on suuri virhe.

Tumppi tekisit viisaasti, jos rauhoittaisit TJ-kuskeja näkyvästi. Tai valtuuttaisit esim. kisajärjestäjän tekemään sen.


Tumppi kirjoitti...
pääasia, että asiat selviää ja aina epäselvissä tilanteissa voi kysyä... tätäkin asiaa on perusteettomasti kritisoitu, kuitenkaan ensin kysymättä kuinka ko. sääntöä tulkitaan....

-------------------------------------------------------------------------------------

TeeTeeKoo:n omaa tekstiä reaaliajassa...

Kyllähän tuo kohtuullisen aikaisessa vaiheessa tuli, nimittäin pyyntö ja kysymys!

Pääasia, että nyt asia on kunnossa, sen osoittaa jo Kuusankoskelle ilmoittautuneiden määrä!

Suuri ansio tästä kuuluu Heulille ja MrCalelle !
Viimekädessä Teille kaikille:

Heuli, MrCale, Tumppi ja VesaK      (=aakkosjärjestys)

Asia näyttää olevan kunnossa, ja me kaikki viisaampia tylevaisuutta varten, joten jatketaan eteenpäin levollisin mielin.....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #51 : 10.01.04 - klo: 16.48 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"


Jos kori todetaan sääntöjenmukaiseksi, sillä saa tietenkin ajaa.

*
*


Ihastuttava kirjoitusasu  :mrgreen: "Jos"  :mrgreen:  :mrgreen:
---

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
SM/NM-sarja uusien kilpailijoiden silmin
« Vastaus #52 : 10.01.04 - klo: 19.36 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"


Jos kori todetaan sääntöjenmukaiseksi, sillä saa tietenkin ajaa.

*
*


Ihastuttava kirjoitusasu  :mrgreen: "Jos"  :mrgreen:  :mrgreen:

Tarkoittaa myönteistä ilmaisua, käänteisessä muodossa!   8)
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.