Huomenta!
Jos minäkin nyt toisin oman kantani näin kertaluontoisesti tässä asiassa esille...
Eli mielestäni Myyrissä ei ole varaa olla käyttämättä mitään turvavarusteita mitä on. Olen joskus bongannut pöydältä sammuttimen, mutta en tiedä että onko se ollut jonkun oma vai talon. Ja onko se tarkoitettu sähköpaloihin. En kyllä tiedä millä lipon saa sammumaan jos se syttyy. Joku ehdotti peltisankoa ja hiekkaa. Kuulostaa tehokkaalta kun systeemissä on vielä kansi joka pitäisi hetken mahdolliset savut sisällään jotta sen ehtii juosta pihalle savuamaan. Huono puoli siinä on se, että sinne pitäisi mahtua koko auto siltä varalta että akku possahtaa lennosta. Tai kait enemmänkin lennon jälkeisestä äkkipysäyksestä. Yksi auto on sytyttänyt aikanani akkunsa ja varsin mojovat savut siitä ainakin tähän tilaan levisi. Onneksi noin isossa tilassa ilmastointi yleensä on tilakohtainen joten sitä kautta en usko hajun leviävän koko kauppakeskukseen. Ilman takaisin kierrätys siellä melko varmasti on koska haju niin tehokkaasti levisi koko tähän tilaan.
Mutta siihen liposäkkiin. Savua sieltäkin tietysti tulee ja se pitää heti toimittaa näin ollen pois tiloista. Mutta siinä se akku on helppoa ja ennen kaikkea turvallista viedä pois vahingon käytyä. Mutta kuka vie, ja miten, kuuman ja savua ja polttavia pisaroita sylkevän palavan muovipommin pois niistä tiloista. Joka vielä melko varmasti sytyttää tuleen sen puisen pöydän minkä päällä se syttyessään on.
Ja tästä seuraa mahdollinen isompi ongelma. En sano että koko kauppakeskus syttyy ja palaa mutta kysyn että kuka maksaa sen jos tuo palava akku laukaisee palohälytyksen? Ja koko kauppakeskus joudutaan evakoimaan? Tietty toisihan se harrastukselle näkyvyyttä...

En myöskään sano että lipoakku olisi mitenkään erikoisen turvaton sähkövarasto. Päinvastoin oikein käytettynä. Mutta väitän että, jos jotain sattuu ja akku syttyy niin, siinä on aina potenttiaalinen onnettomuuden aiheuttaja. Ja huonolla säkällä isonkin sellaisen. Sitten kannattaa vielä muistella mitä herra Murphy on asiasta mieltä...
Mitkä sitten yleisimmät syyt akun syttymiselle ovat olleet?
En tiedä, mutta luulen yleisimmän syyn olleen käyttäjävirhe. Helpointa on kait tökätä banaanit väärin päin akkuun. Onneksi sen huomaa nopeasti....
Mutta vaikeampia heti huomata ovat laturien käyttövirheet tai mahdolliset laturien vikaantumiset. Ensimmäiseen vaihtoehtoon yleensä hyvä laturi antaa varoituksen ja kieltäytyy toimimasta ja en tiedä miten yleisiä latureiden viat ovat. Mutta kait nekin mahdollisia ovat koska vikaantuvat ne muutkin laitteet silloin tällöin.
Mahdollisuus lipoakun syttymiseen on äärimmäisen pieni. Ja se, että siitä syttymisestä aiheutuu isompi onnettomuus on vielä vähän pienempi. Mutta onnettomuuden sattuessa on pientä suurempi mahdollisuus siihen että onnettomuus on suurempi.
Liposäkin käytöllä on mahdollista pienentää todennäköisyyksiä kohtuullisen paljon. Se nimenomaan antaa aikaa toimia vahingon satuttua.
Mietitään vielä hetki sellaista olemattoman pientä mahdollisuutta että onnettomuus on sattunut ja palokunta käväissyt paikalla ja kauppakeskuksen asiakkaat pihalla. Ja iltasanomat huutavat lööpeissään että leluautoilijat tyhjensivät Isomyyrin...
Kuinkakohan nykyinen vuokraisäntä ja häntä seuraavat vuokraisännät mahtavat suhtautua meidän ajatuksiimme ajella heidän tiloissaan?
Jos mahdollisuuden (tosin erittäin pienen) onnettomuuteen voi kutistaa murto-osaan kahden renkaan hinnalla (ainakin turistin renkaan), niin mielestäni on varsin vastuutonta olla hankkimatta ja käyttämättä sitä liposäkkiä.
Ja sinä, joka olet jaksanut lukea tämän näin pitkälle ja ajattelet ettei se lipon syttyminen ainakaan sinun kohdallesi satu koska olet niin huolellinen ja tarkka asian suhteen, niin mieti hetki sitä, että kuinka moni suomalainen, joka vammautuu tai menehtyy jossain onnettomuudessa, on aamulla herätessään ajatellut tänään vammautuvansa tai menehtyvänsä.
Seppo