Kirjoittaja Aihe: neliveto auton kardaanin teko.  (Luettu 3872 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
neliveto auton kardaanin teko.
« : 28.01.11 - klo: 22.35 »
tarkotus olis ehkä joskus ruveta tekemään neliveto rc-autoa jonka voimansiirtoon tekisin tasauspyörästöjä vaille osat ite.
ristinivelet on kanssa yks ongelma niin voiko hylsyjen niveliä käyttää siinä ?
http://www.prisma.fi/tuotekuvat//large/60/xdjvtkia77vccpq3.jpg
Vai haittaako toi kun keskiosan tapit eivät ole samalla kohdalla?

jos jollakin kokemusta nuiden käytöstä niin kertokaa.
Kierroksia kardaanilla kumminkin jotain 1500 että kovin suuria värinöitä et sais ristinivelet aiheuttaa.
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: neliveto auton kardaanin teko.
« Vastaus #1 : 28.01.11 - klo: 22.46 »
ei taida noissa tapit kestää.. ei oo kuitenkaan tehty tommoseen kuluttavaan jatkuvaan käyttöön.

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: neliveto auton kardaanin teko.
« Vastaus #2 : 28.01.11 - klo: 23.00 »
Saattaa se pyörimis nopeus olla ongelma tosiaan. Vääntöähän ne kestää paljo enemmän kun eihän mikään pieni sähkö tai bensamoottori jaksa vääntää niin paljon kuin hylsyjä parhaillaan väännetään.
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa Veskuvaan

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: neliveto auton kardaanin teko.
« Vastaus #3 : 29.01.11 - klo: 10.18 »
Snap-on:lla olis tällaista viritystä tarjolla

Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: neliveto auton kardaanin teko.
« Vastaus #4 : 29.01.11 - klo: 13.15 »
mikä toi on?
tai siis hylsy nivel näköjään mutta millä periaatteella toi toimii?


Mietin vaan sitä perinteistä hylsyniveltä. jos iitä hyödyntää niin ne tulisi 1/4" kokoisina koska eihän esim moottorisaha jaksa mitenkään vääntää sellaista voimaa kuin pultteja väännetään parhaillaan.


Jos leikitään että ne kestäisi sen rasituksen niin toimiiko tollaiset siinä yleensä ollenkaa?
Oikeassa ristinivelessähän sen puoliskoja yhdistävän osan tapit on samalla linjalla, hylsynivelessä erikohdissa.
Eli taipuuko se samalla tavalla kuin ristinivel vai tuleeko siinä pientä liikettä muihinkin suuntiin.


Vai olisiko pienemmistä rc-autoista tuttu T-nivel parempi vaihtoehto? eli akselin päähän pallo josta tappi läpi.  Luultavasti toimisi sekin kun kulutusteräksestä tekee. Ja sen pystyisi tekemään kokonaan itse.


Laittakaas linkkiä 1/5 autojen tasauspyörästöihin. Kokonaisiin siis.
« Viimeksi muokattu: 29.01.11 - klo: 13.41 kirjoittanut |juhkii| »
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: neliveto auton kardaanin teko.
« Vastaus #5 : 29.01.11 - klo: 15.53 »
Tommonen kuvassa oleva nivel toimisi kyllä,sehän muistuttaa cvd niveltä.
Normaalilla hylsynivelellä ei onnistu just noiden eri linjalla olevien tappien takia..
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: neliveto auton kardaanin teko.
« Vastaus #6 : 29.01.11 - klo: 18.12 »
Mulla on twinforcen rungosta pidennettyjä autoja ollut parikin, ja juuri tuolla ratkaisulla kardaani.
Ristit niin, että ne ristierot "syö toisensa". Jäljelle jää toki pitkipäistä värinää kallistuskulman suhteessa, mutta paljon vähemmän. Siis ihan suorana ei ollenkaan.
koska ristinivelratkaisussa ei ole enää vetokupin suomaa pituusvaihtelua, pistin kuusioavaimen olemaan se liukuri. Otin adapterista jousen pois. Kaikki 3, eli nivelet ja jatko, mustaan vetonivelrasvaan ja vain päistään kutistettu kutistesukka yli.
Koneena crawerissa eli ollut kuin lathe45, mutta leikkitesteissä XL06 harjaton "koeponnisti" onnistuneesti paikat. Niin vähän aikaa tuli kuitenkin isoilla tehoilla ajeltua, etten osaa elinkaarta arvioida.

Huomioithan eri valmistajien erot! Toisilla nivel on jousella toispuoleiseksi pinkeessä, eikä käy tähän.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: neliveto auton kardaanin teko.
« Vastaus #7 : 30.01.11 - klo: 19.53 »
:P joo jäi huomaamatta toi vapaankeskustelun rajotus ettei saa autoista puhua :D
jatketaan sitten täällä:D
Ylläpito saa siirtää tämän vielä joskus kuhan päätän onko sähkö vai bensatoiminen :D
Vai onko se ees...

Siis kun mulla on kesken se edellinen auto jota vois pitää harjotteluna, niin tämän rakennus on luultavasti tarkoitus aloittaa ensi syksynä kun menen viimeiselle luokalle amikseen. Jos en sitten keksi jotain vielä jännempää :D

Joka tapauksessa oon piirrelly keulan tästä kyseisestä laitteesta nytten.
 
Speksejä ois:
- erillisjousitus joka renkaalle
-vaakasuuntaiset iskunvaimentimet.
- ylä- ja alatukivarrellisena eteen ja taakse..
-pohjalevyn pituus 700mm ja levein kohta 120mm
-Etupään leveys n.450mm
-150mm renkaat, 70mm leveät.

Mallia olen tästä ottanut
http://www.serpent.com/product/300001/

pieniä bugeja on, kuten että noi ohjauksen yhdistyksestä menevät työntötangot eivät mene itse euniveliin, mutta oikeasti ne vain taivutetaan mutkalle... en ole ehtinyt viimeistä.

jousitus on vielä piirtämättä ja kaikki muu autosta.
Ja kaikki pultit puuttuu kanssa niinkuin näkyy:D
« Viimeksi muokattu: 30.01.11 - klo: 20.29 kirjoittanut |juhkii| »
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa Veskuvaan

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: neliveto auton kardaanin teko.
« Vastaus #8 : 31.01.11 - klo: 10.37 »
Tutkinpa tuossa firman työkalukaappia ja huomasin että Stahlwille tekee tuollaista "CVD" tyylistä murrosta 1/2" kokoluokassa. 510IMP - Nivelosa


Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: neliveto auton kardaanin teko.
« Vastaus #9 : 31.01.11 - klo: 17.29 »
Missähän hinta haarukassa noi osat liikkuvat?

Taitaa se T-nivel olla kumminkin paras valinta tohon.
 Mitat ottaa vaikka kyoshon autosta ja kaksinkertaistaa niin pitäisi tulla toimiva laitos.

No entäs se tasauspyörästö? tietääkö kukaan mitään nettikauppaa jossa olisi 1/5 auton tasauspyörästö kokonaisena pakettina myynnissä?
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: neliveto auton kardaanin teko.
« Vastaus #10 : 31.01.11 - klo: 17.43 »
Mahtaisko hobbylinnasta löytyä Bajan diffi

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: neliveto auton kardaanin teko.
« Vastaus #11 : 31.01.11 - klo: 18.56 »
http://www.hobbylinna.com/alloy-differential-complete-p-21414.html
joo-o löytyy tommonen, ei oo tietoo kokoluokasta eikä kuvaakaa


Ja tossa ois 1/5 osa mutta ei tietoo onko nelivedolle eteen ja taakse.
http://www.hobbylinna.com/alloy-differential-compl-p-1407.html
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: neliveto auton kardaanin teko.
« Vastaus #12 : 05.02.11 - klo: 23.33 »
kahtelin vähän niin kentsolta löyty tämmönen
http://www.kentso.fi/prebeo/showproduct.php?show_product=_1RP0UOZ9W

Olis ainakin oikee oppinen ristinivel ja kokokin on oikea. Harmi vaan kun on kuminkin 15€ hinta. niitä kahdeksan niin tulee 120€. Ei hyvä.
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.