On ilmeisesti olleet kovat kisat, kun ei kukaan ole jaksanut kommentoida... ainakaan vielä.
Niin, tosi kisaajat palailevat kisareissulta vasta sunnuntai-illan ja yön aikana.
Kuusankosken kisat kuuluvat lajin vuosittaisiin huipputapahtumiin, ja niin oli nytkin. Hyvät kisat, ja pieni järjestäjäorganisaatio selväsi loistavasti haastavasta tehtävästään. Aikataulu oli jämäkkä, ja huolimatta joidenkin erien pienestä myöhästymisestä oli kisan loppu hämmästyttävällä tarkkuudella paikallaan.
Kiitos kaikille järjestelyissä mukana olleille!
Onnittelut voittajille Panulle ja Christerille! Christerin suoritus oli aivan ällistyttävä. On hienoa päästä seuraamaan näin läheltä nuorta kaveria, joka on herättänyt huomiota jo ympäri maailman.
Satunnaisia havaintoja:
- tuomarointi on valitettavasti edelleen heikolla tasolla. En ymmärrä, miksi 2-3 tuomarin silmien alla tapahtuviin rikkeisiin ei puututa edes varoituksin, vaika kyseessä on SM/NM-kisat. Erääseen nostajana katsomaani erään mahtui kaikki mahdollinen törkeistä peräänajoista vasten ajosuuntaan ajamiseen ja selvästi rikkinäisellä autolla ajamiseen. Ilman minkäänlaista reagointia tuomareilta. Kyseessä oli TJ-alkuerä, jossa en itse kannata ankaria rangaistuksia, mutta vähintään huomautuksia pitäisi jakaa, että asianomaiset saisivat jonkinlaista palautetta.
Tilan antaminen nopeammille alkuerissä on edelleen vaikea asia. Eikä se muuksi muutu, niin kauan kun siihen ei opastuksella ja seurannalla puututa.
Tuntuu jopa siltä, että tuomarointikysymys on hakoteillä muodollisten vaatimusten vuoksi. Millä tavalla lisenssituomarit ajoa vain hiljaa katsellessaan ovat parempia kuin lisensittömät tuomarit, jotka puuttuvat tapahtumiin? CAi oli ainoa tilanteisiin puuttunut tuomari, mutta hänkin on ilmoittanut olevansa ensisijassa juniorinsa mekaanikko.
- pienet viivästykset olivat aivan ymmärrettäviä, olihan henkilökohtaiset ponderit mahdollistava uusi laskentaohjelma ensi kertaa käytössä Suomessa. Mutta silloin kun viivästymistä tapahtuu ja autot seisovat lähtöruuduissa, pitäisi antaa edes jonkinlainen väliaikatieto asennossa seisoville kisaajille, missä mennään.
Henkilökohtaiset ponderit ovat muuten jees. ProStock-kisassa söhelsin radalle ja radalta pois aina oman autoni lainaponderilla ja juniorin auton henk.kohtaisella. Siinä sen eron huomasi. Hinta on kova, mutta nyt ymmärrän, mistä siinä maksetaan.
- Kuusankosken tavaramerkiksi on jo muodostunut "junioriluokka"-kuulutukset kömpelöiden papparaisten kiivetessä lauteille. Antaa olla vaan, ei se meitä häiritse. Mutta olisin silti odottanut, että edes yhden kerran mainittaisiin, että kyseessä on sekä juniori- että avoin luokka.
- perinteiset varikko+buffetti+rata -arviot ansaitsevat täydet arvosanat.
Vaikka osa edellä olevista havainnoista ovatkin vähän arvostelevan luonteisia, kokonaisuus oli kymppiplus! Kuusankosken perinteistä laatua.