Kirjoittaja Aihe: Mikä vikana?  (Luettu 945 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ely

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mikä vikana?
« : 22.01.04 - klo: 08.42 »
Mikä on vikana kun sähkö autoni ei saa virtaa kuin aina sen verran vain että noparissa valot välähtää? voisko vika olla akussa? uskoisin kuitenkin että se ei ole mikään kosketus vika.
lähtee niinkö mummo metrin hangesta!

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Mikä vikana?
« Vastaus #1 : 22.01.04 - klo: 09.08 »
Varmista ensin, että akku on todellakin ladattu täyteen. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun akun luullaan olevan täynnä, mutta Delta-Peak laturi on katkaissut latauksen valepiikkiin jo heti alussa.

Summittaisen kuntoarvion akusta saa esim. seuraavasti:

- Kytke akkuun tavallinen auton hehkulamppu, jolloin lampun tulisi palaa kirkkaasti
- Jos akku on koottu rinnakkain, niin mittaa yleismittarilla kunkin kennon jännite mieluiten kuormitettaessa esim. lampulla. Kunkin kennon jännite tulee olla 1,2 V tuntumassa. Jos ei ole, niin kyseinen kenno on rikki.
- Jos akku on pötköakku, niin mittaa koko paketin jännite kuormitettuna. Jännitteen tulisi olla 7,2 V tuntumassa. Jos jännite on merkittävästi alhaisempi, on joku kenno rikki.
- Kokeile autoa toisella akulla tai ongelma-akkua toisessa autossa

Jos akku tuntuu olevan kunnossa, niin tarkasta seuraavaa:

- Onko johdot todellakin kytketty oikein. Myös noparilta vastarille menevä johto voi olla väärin päin.
- Jos kytket akun suoraan moottoriin, niin pyöriikö moottori iloisesti. Jos ei pyöri, niin vika on luultavasti moottorissa. Tökkää aluksi vaikka hammastikulla hiiliä syvemmälle. Voi olla, että toinen hiili on irti kollektorista. Jos moottori lähti nyt pyörimään, niin älä ole vielä tyytyväinen. Vikaa ei ole vielä korjattu. Ota hiilet pois, putsaa hiilikanavat, tarkasta hiilien riittävä pituus, tarkasta jousien jäykkyys ja tarkasta, ettei kollektori ole aivan musta (kollektori on se moottorin osa, jota hiilet hankaa).
- Jos moottorikin tuntui pyörivän nätisti, niin vika on luultavasti noparissa. Koita aluksi ohjelmoida/säätää nopari uudestaan ohjeiden mukaan. Voit tietenkin koittaa käyttää jotain muuta noparia.
- Vika voi myös olla vastarissa tai lähettimessä. Näiden viat selviää yleensä vai kokeilemalla toisella laitteella. Jos kuitenkin ohjausservo toimii nätisti, niin vika on todennäköisesti moottorissa tai noparissa.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä vikana?
« Vastaus #2 : 27.01.04 - klo: 22.27 »
Tämänkaltaisten ongelmien selvittyä, olisi kiva jos kerrottaisiin miten ongelma ratkesi.

Siitä olisi hyötyä itsekullekin, vastaisuudessa!

Vaikka syy olisi mahdollisesti kuinka "nolottava"!

On mullakin autosta loppunut bensa, sen "kuulemma" näkee ennakolta jostain mittarista!?  :shock:
Kaks niistä on ehjiä, koska viisarit liikkuu kaasua painaessa, tai hellätessä!
Toiset kaksi liikkuu "salaa" sillävälillä, kun tulee katsottua tietä!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.