Varmista ensin, että akku on todellakin ladattu täyteen. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun akun luullaan olevan täynnä, mutta Delta-Peak laturi on katkaissut latauksen valepiikkiin jo heti alussa.
Summittaisen kuntoarvion akusta saa esim. seuraavasti:
- Kytke akkuun tavallinen auton hehkulamppu, jolloin lampun tulisi palaa kirkkaasti
- Jos akku on koottu rinnakkain, niin mittaa yleismittarilla kunkin kennon jännite mieluiten kuormitettaessa esim. lampulla. Kunkin kennon jännite tulee olla 1,2 V tuntumassa. Jos ei ole, niin kyseinen kenno on rikki.
- Jos akku on pötköakku, niin mittaa koko paketin jännite kuormitettuna. Jännitteen tulisi olla 7,2 V tuntumassa. Jos jännite on merkittävästi alhaisempi, on joku kenno rikki.
- Kokeile autoa toisella akulla tai ongelma-akkua toisessa autossa
Jos akku tuntuu olevan kunnossa, niin tarkasta seuraavaa:
- Onko johdot todellakin kytketty oikein. Myös noparilta vastarille menevä johto voi olla väärin päin.
- Jos kytket akun suoraan moottoriin, niin pyöriikö moottori iloisesti. Jos ei pyöri, niin vika on luultavasti moottorissa. Tökkää aluksi vaikka hammastikulla hiiliä syvemmälle. Voi olla, että toinen hiili on irti kollektorista. Jos moottori lähti nyt pyörimään, niin älä ole vielä tyytyväinen. Vikaa ei ole vielä korjattu. Ota hiilet pois, putsaa hiilikanavat, tarkasta hiilien riittävä pituus, tarkasta jousien jäykkyys ja tarkasta, ettei kollektori ole aivan musta (kollektori on se moottorin osa, jota hiilet hankaa).
- Jos moottorikin tuntui pyörivän nätisti, niin vika on luultavasti noparissa. Koita aluksi ohjelmoida/säätää nopari uudestaan ohjeiden mukaan. Voit tietenkin koittaa käyttää jotain muuta noparia.
- Vika voi myös olla vastarissa tai lähettimessä. Näiden viat selviää yleensä vai kokeilemalla toisella laitteella. Jos kuitenkin ohjausservo toimii nätisti, niin vika on todennäköisesti moottorissa tai noparissa.