Päävalikko

WJ VI Model-Expo M4-10 tulokset ja jälkilöylyt

Aloittaja Mikko L, 16.04.11 - klo: 19.23

mikari

Lainaus käyttäjältä: tturku - 19.04.11 - klo: 01.59
Itseäkin ihmetytti oikein miten siististi corrit ajo, samoin tuupeissa ajettiin nätisti.

Itse ainakin pyrin ajamaan siististi, olihan kyseessä myös näytös yleisölle. Osittain näkyi hitaana ajona, mutta ihan ok niin, ei toki selitä hitautta kokonaan eikä tarviikaan. Kiitos omasta puolestani. Sen vielä sanon että en tykännyt ajaa nelkku corrien kanssa mutta se on vain mun oma mielipide, ilmeisesti enemmistö on toista mieltä. Jos näin jatketaan ja ajaisin ko. luokkaa niin nelkku olisi lähes pakollinen hankinta itselle. Siitäkin huolimatta että corri tuupilla ajaa ihan älyttömän kauan akullisella, jotain 20 minaa... (5400 mAh, 17.5T kone)

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 19.04.11 - klo: 02.40
Totta... Omasta ajamisesta sen pitäisi lähteä.

Tuomaroinnista muutama sana. Olin siis siellä "seisoskelemassa" lauantaipäivänä, tavoitteena oli tuomaroida, ilmeisesti kaikki ei kuitenkaan mennyt niinkuin piti.

Tuomarin tulee tietysti puuttua tilanteeseen, jos ajo ei suju sääntöjen mukaisesti. Niin kuin kaikki tuomarina joskus olleet tietää, se ei ole ihan helppo tehtävä. Etenkin krossissa tilanteita tulee niin paljon ja niin äkkiä, että yhden silmäparin valvonnalla on mahdotonta nähdä kaikkea. Toisekseen mikä on rankaisemisen pointti jos rikkeen tehnyt kärsii selvästi eniten? Toisaalta palaisin tuohon lainattuun kommenttiin ja totean, että ajatusmaalima ei pitäisi olla niin, että kaikkea mitä tuomari ei huomaa tai mihin se ei puutu, saa tehdä. Tämä johtaa helposti siihen, että rajaa kokeillaan pidemmälle ja pidemmälle, syntyy "koston kierre". Ajatuksena pitäisi olla se, että kuljettajat itse ymmärtävät ja tietävät miten tulee ajaa ja kunnioittavat toisten suoritusta yhtä paljon kuin omaansa, oli se kaveri sitten hitaampi tai nopeampi. Esim. ETS -touring kisoissa ei ole tuomareita ollenkaan ja homma toimii ihan hyvin, kun kaikki ymmärtävät, että sääntöjä rikkomalla ei synny parempaa tulosta, vaan riski oman ajon pilaamisesta kasvaa. Pitäisikö tämä olla lähtökohta myös näissä kerhokisoissa?

Tuomaroinnin onnistumisen varmistamiseksi pitäisi huolehtia mös siitä, että tuomarilla on mahdollisuus nähdä tapahtumat radalla, nyt ei kaikilta osin niin ollut. On totta, että jokaisella on kehitettävää omassa toiminnassaan, sekä tuomareilla, että kuljettajilla. Hyvä suoritus ja mieli tulee kuitenkin siitä, että jokainen huolehtii itse siitä, että suoritus on moitteeton, sitä vastuuta ei voi delegoida kenellekkään muulle, ei edes tuomarille.

Hienot kisat kuitenkin.
Flying Calacucco

tturku

Täysin samaa mieltä, ja en tietenkään todellakaan osoita sormella tuomareita, vaan nimenomaan niitä kuskeja, jos kaikki sisästäisivät sen herrasmiesmäisen käytöksen, niin ehkä...
Ja se on totta että yksi silmäpari ei todellakaan pysty seuraamaan kuin muutamaa autoa kerrallaan, jolloin sieltä jää noin 5-6 autoa seuraamatta. Niitä pitäisi olla 2 tai 3 niitä dumareita, että kaikki nähtäisiin. Ja yleisesti ottaenhan kisat oli erittäin siistit. Eli tämä ei ollut mikään avautuminen tosissaankaan  :wink:

PS. Olis kiva saada myös ne tuuppi ja corri tulokset. Correissa kiinnostaa, miten niillä nelkuilla pärjäsi/jäi jalkoihin tuuppien seassa?
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

jon.lindgren

Kiitos kanssakilpailijoille ja järjestäjille. Loisto kisa :smiley:

Oma ajo meni miten meni, onneksi loppua kohti paremmin.
Viimeisen SC-10 b-finaalin vääntö oli kilvanajoa parhaimmillaan. Hienoa että sai olla mukana.

Tuomarin oli vaikea seurata kisaa korokkeen sivusta. Pitäisi olla kaksi tuomaria, korokkeen molemmissa päissä. Itse jäin johtoautona samassa finaalissa kolme kertaa kierrosta hitaamman jalkoihin. Peräänajo, kylkeen... Ei kiva. Kävin sitten ajon jälkeen avautumassa ko. kuljettajalle, anteeksi. Olisin voinut odottaa hetken että pahin suuttumus olisi ohi.

Korokkeelta ei juuri huutoa kuulunut. Hyvä niin.

Lainaus käyttäjältä: tturku - 19.04.11 - klo: 08.42
PS. Olis kiva saada myös ne tuuppi ja corri tulokset. Correissa kiinnostaa, miten niillä nelkuilla pärjäsi/jäi jalkoihin tuuppien seassa?

Kuskista se on kiinni... Ero autoissa on vetotavan mukaan yhtä suuri kuin buggyissä.
Rata ei antanut nelkuille suurta etua, tiukoista mutkista ei nelkulla päässyt ulos kaasulla.


mikari

No joo, sulla on Jon slässissä sellanen 6mm paksu alumiinipohjalevy joka painon puolesta tasoittaa menoa nelkkuihin nähden varmaankin aika tehokkaalla 5.5 lankasella koneella jolla ajoaikaa saat varmaankin tarvittavat 5minaa. Tosin menee saivarteluksi, itse en jaksa alkaa ruuvaamaan corr tuuppiin mitään virityksiä, mutta tuossa tietysti yksi ratkaisu jolla ero nelkkuun tuollaisella radalla jossa on kohtuullisesti pitoa (aineiden kanssa) on pienempi.

PaavoNokkava

Johan on taas selittelyä... Kannattais varmaan käydä kisoissa ajamassa, eikä vaan ilmoittautua niihin ja perua tulonsa? Ja silloinkin kun paikan päälle tulee, niin kannattaa ajaa ihan koko kisa loppuun asti...
[PRCA] [TamUa]

jarkko

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 19.04.11 - klo: 02.40

Moni tuomari on toki saanut paikanpäällä suunsoittoa harteilleen.
Itse lähden sillä asenteella että jos jollain on rakentavaa sanottavaa ja tulee asian esittämään asiallisesti niin otan jokaisen palautteen hyvin mielelläni vastaan.
Jos mokaan, sitten mokaan ja otan opikseni...
Poskensoittoa ja henkilökohtaisuuksia en vastaanota vaan passitan rauhoittumaan ja tulemaan takaisin mikäli vielä rauhoittumisen jälkeen on asiaa...

Kilpailijoiden kanssa neuvotteleminen ajetun erän tapahtumista ei kisan aikana kuulu tuomarin hommiin.  Suunsoittoa ja muuta vastaavaa kommentointia ei tuomarin tarvitse ottaa kilpailun aikana vastaan ollenkaan.

Tuomari tuomitsee kilpailueriä tuomariston yhdessä sopiman linjan mukaisesti. Jos kilpailijalla on erän jälkeen huomautettavaa tuomaroinnista pitää keskustelu käydä kilpailun johtajan (tai SM-kisoissa tuomariston puheenjohtajan) kanssa, joka tarvittaessa kutsuu ko. tuomarin mukaan keskusteluun. Jos tuomaroinnin linjassa, tarkkailukohteissa tms. on korjattavaa, niin se tapahtuu tuomariston yhteisenä linjanmuutoksena tai tarkennuksena.

Tuomarointihommiin kannattaa lähteä rohkeasti mukaan. Siinä saa hieman erilaista näkökulmaa radan tapahtumiin.

Kilpailijoiden tulisi muistaa, että kukaan tuomareista ei henkilönä ole "roskis johon omaa pettymystä tai harmia voi vapaasti lähteä kaatamaan". Tuomari on osa kisaorganisaatiota.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Nicke

Suurin ongelma tuomaroinnin suhteen ei suinkaan ollut tuomarit, vaan korokkeen puute, kuten jo aiemmin todettu. Tuomarit työskentelivat mielestäni kumpanakin päivänä niin hyvin kuin noissa olosuhteissa oli mahdollista, seisoin itsekkin paljon katselemassa ajoa tuomareiden kanssa, ja sai huomata että aika suurelta osin rataa oli täysin mahdotonta tulkita tilantenta tarpeeksi hyvin että olisi voinut jakaa rangaistuksia.

Tuomari korokkeen toisessakin päässä on sinänsä ok idea, ja oli lauantaina käytössäkin, mutta ongelmaksi tulee viive tapahtuman ja rangaistuksen välillä, kun ei ole tarpeeksi miccejä. Toki sekin ongelma ratkeisi tilaamalla yhden micin lisää.

Mutta ensi vuonna pitää tilata kolmen sijasta neljä korokkeen palasta, jolloin saadaan tuomaritkin korokkeelle ja ongelma ratkaistua.

Mukava kuulla että sekä rata ja kisa miellytti sentään suurinta osaa porukasta, tästä on hyvä kehitellä tapahtumaa eteenpäin. Videolta kun kuunteli Matin selostuksia, niin täytyy kyllä vielä kerran todeta että ei edes tiedä millä sanoilla niitä kehuisi, nostattaa kyllä kisojen fiilistä erittäin paljon.

Loppuun vielä kerran suuret kiitokset Mikolle, Matille, toimitsijoille ja talkoolaisille! Voisi melkeinpä sanoa että jokainen oli hyvin tärkeä tapahtuman onnistumisen kannalta, eikä porukkaa ollut yhtään liikaa mukana. Olkaa ylpeitä tapahtumasta mitä olitte mukana tekemässä!

mikari

#38
Lainaus käyttäjältä: PaavoNokkava - 19.04.11 - klo: 10.03
Johan on taas selittelyä... Kannattais varmaan käydä kisoissa ajamassa, eikä vaan ilmoittautua niihin ja perua tulonsa? Ja silloinkin kun paikan päälle tulee, niin kannattaa ajaa ihan koko kisa loppuun asti...

Olin ajamassa, mutta lähdin alkuerien jälkeen, en pelkästään heikon tulokseni takia mutta enimmäkseen. Ja tämä kyllä tapahtui hyvässä yhteisymmärryksessä kilpailun johdon kanssa, maksoin sen täydet 25€ enkä vienyt keneltäkään paikkaa ylemmissä finaaleissa kun jäin alimpaan, joten...
Ota selittelynä jos haluat, voi ottaa myös palautteena jos osaa. Hyvin äijät siellä veti ja ansiosta, koska vain harjoittelemalla pärjää. Lopullisia tuloksia en ole nähnyt mutta näkemäni ja kokemani perusteella uskalla antaa tuon palautteen siitäkin huolimatta että itse ajoin hiljempaa kuin olisin autollani halunnut. Sillä ei vaan voinut. Kuten sanoin, jos ajaisin enemmän corria, niin nelkku menis tilaukseen nykytilanteen valossa ja vallitessa. Mutta kun en aja, ja olihan se kiva käydä toteamassa tämän vuoden meininki ja ukkojen vauhti, johon ei pystynyt tarjoamaan vastusta. Ajo oli kohtuu siistiä mutta ei ehkä sitä mitä linjaa itse pyrin ajamaan eli  täysin ilman kontaktia (harjoittelua en laske mukaan).

-Juho-

Jos en ihan väärin muista, niin kärkiviisikko oli tuuppeja, ainakin neljä ekaa ja nopeimmat kierrosajatkin taisi olla muutamalla tuuppikuskilla. Ei tuollaisilla radoilla sitä eroa tule juurikaan.
Turussa taas paikalliset nelkkukuskit veti ihan älytöntä kyytiä mattoradalla.
Liikaa Kyoshoja

mikari


nikoprkl

EuroRC / TEK

kisaaja

Kiitos järjestäjille! Kauden paras WJ-kisa! Rata oli tosi jeees!
-Goldi

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: kisaaja - 20.04.11 - klo: 17.03
Kiitos järjestäjille! Kauden paras WJ-kisa! Rata oli tosi jeees!
On todella mukava kuulla, että järjestelyt olivat toimivat, kisasta ja radasta on pidetty - ja oikein mesterin toimesta.

Kiitos kaikille palautteesta. Tästä on hyvä jatkaa ja kehittää toimintaa. Ensi vuonna Model-Expo on uusissa tiloissa ja ajankohta on hieman myöhemmin 27.-29.4.2012.
Old fart

rizardi


Stinde

Korrifinaalien tuloksia odotellaan... jotta saadaa länsirannikon kuskit järjestykseen.
Tähän mennessä pelkkää spekulointia ilmassa  :smiley:
FG ChallengeLine #26
RS5 T15 #26

copter

Noniin. Tässä nyt vihdoin tuloksia. Pahoittelen että hieman kesti, mutta kisojen jälkeen oli hirveä hässäkkä päällä töissä ja kun vihdoin sitten Nikke minulle laitto viestiä ja muistutti asiasta, niin löysinkin itseni seuraavaksi synnytyssairaalasta. :laugh:

Mutta nyt siis tulokset tässä kaikki alla.

copter

Tässä vielä nelkku.

copter

Vielä muutama juttu luettuani tämän (sekä pari muuta ketjua).

Ensimmäisenä tuosta summerilähdöstä. Lauantaina alkuerien kanssa oli hieman ongelmia kun myös alkueriin lähdettiin yhdellä äänimerkillä (vaikka aika alkoikin juoksemaan normaalisti vasta kun linja ylitettiin). Tälläin oli vähän sekaannusta äänimerkkien kanssa ja käytettiin myös lippua. Tilapäinen, mutta valitettavasti tuolla hetkellä ainoa vaihtoehto. Ajanotto-ohjelmisto ei taipunut tähän ja en sitä ollut etukäteen kokeillut. Sunnuntaiksi sitten korjasin tämän siirtämällä lähtöäänen antamisen oman koodin haltuun ja homma oli OK.

Finaalien suhteen summerilähtö toimi samalla tapaa molempina päivinä ja siinä "validi" lähtötapa on että tulee 10 sek kuulutus ja piippaukset 10-4 sekunnin kohdalla (6 kpl siis). Sen jälkeen hiljaisuus 4-0 sekunnin kohdalla ja sitten vielä 0 sekunnin kohdalla arvotaan 0-3 sekuntia satunnaista viivettä, jonka jälkeen tulee lähtösummeri. Eli parhaimmillaan hiljaisuutta voi olla jopa 7 sek, mutta tosiaan tarkoitus on luoda rehti lähtö jossa ei voi varastaa.

Toiseksi sitten kisoista omista kuulutuksista, niin kiitos vaan kaikille jotka niistä ovat pitäneet. Krossi ja varsinkin sisäkrossi on hieno laji jossa tapahtuu paljon ja sen myötä sitä on myös mukava selostaa. Paras selostus tulee silloin kun on kova taisto radalla tietysti myös, eli kilpailijoilla on suuri vaikutus tähän. Kuuluttajana pyrin myös toki mikäli mahdollista seuraamaan jos joku ajaa konttiin jne ja tästä jotain huomauttelinkin, mutta käytännössä radan, tulosmonitorin ja tilanteen seuranta on sen verran hektistä että käytännössä mahdotonta tehdä pätevää tuomarointia samalla.

Joku mainitsi että parhaat spiikit oli vikassa nelkkufinaalissa. Noh olihan se aika show, mutta kyllä vastaavaa kovaa vääntöä näiden kahden kuskin (Ari & Jose) välillä on myös aikaisemmin nähty. Esim. viime kesän Jyväskylän Neste Rallin M-8e kisa oli kyllä sellaista menoa ja yleisön huudatusta kaksi päivää putkeen, että oksat pois.

Ja viimeiseksi haluaisin hieman ottaa kantaa kisojen järjestelyyn sekä PKSRCA porukkaan. Lyhyesti ja ytimekkäästi KIITOS! Kaikki mukana olleet ovat tehneet erittäin suuren työn ja on todella hienoa että pystymme järjestämään tämän kaltaisia tapahtumia, joilla pystymme keräämään satoja samanaikaisia katsojia radan äärelle. Kaikki PKSRCA jäsenet ovat tehneet erittäin hienoa työtä niin kisoissa kuin myös vastaikkaisella ständillä.

Mitä tulee itse kisoihin, niin kuitenkin haluan antaa erityisen kiitoksen Nikelle, joka on mielestäni erittäin hienolla asenteella mukana kisojen järjestämisessä niin tämän kuin myös aikaisempien kisojen suhteen.

Koheltaja

Kylätason RC-kuski.

Janne A

#50
Kiitos tuloksista ja onnea Matille.

Tässä sarjan loppupisteet:

Sarjan pistetilanne 6/6 kilpailun jälkeen
(Google Docs-dokumentti)

Jos näette virheitä, niin heittäkää privaa.


EDIT: Kenen kameralla otettiin lauantaina palkintojenjakokuvat? Ne vois kanssa laittaa jakoon? Nicke, Mikko? Onko tietoa?

Nicke

#51
Lainaus käyttäjältä: copter - 25.04.11 - klo: 00.03
niin löysinkin itseni seuraavaksi synnytyssairaalasta. :laugh:

Onnittelut!  :smiley:

Lainaus käyttäjältä: Janne A - 25.04.11 - klo: 10.15
EDIT: Kenen kameralla otettiin lauantaina palkintojenjakokuvat? Ne vois kanssa laittaa jakoon? Nicke, Mikko? Onko tietoa?

Mun kameralla, voisin tossa vähän myöhemin uppailla. Ovat vaan valaistuksen takia melko huonoja, kun ei edes tullut otettua mukaan parempaa salamaa. 

Lainaus käyttäjältä: copter - 25.04.11 - klo: 00.27
Mitä tulee itse kisoihin, niin kuitenkin haluan antaa erityisen kiitoksen Nikelle, joka on mielestäni erittäin hienolla asenteella mukana kisojen järjestämisessä niin tämän kuin myös aikaisempien kisojen suhteen.

Iso kiitos kuuluu myös Mikolle, joka teki vähintään saman verran työtä viikonlopun eteen  :wink:

Nicke