Kirjoittaja Aihe: Millä 1:1 autolla ajelette ?  (Luettu 695875 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Lehtila

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1710 : 03.01.10 - klo: 21.51 »
^ Mikä kone oli kyseessä? 1.8T vai 20-venttiilinen vapari?
A3:ssa ei ole 1.8 16V konetta ikinä ollut.

Mitä kaikkea koneelle oli tehty?
-- Axial SCX10 Jeep Cherokee -- Slash 4x4 Ultimate -- Marui BigBear -- Lukuisia lentäviä härveleitä --

Poissa J0rmalaari

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1711 : 03.01.10 - klo: 22.32 »
Jesi: Kappas, olenkin ollut tuon ykkösgolfin kyydissä, kaveri näet omistaa sen nykyään. Videon kuvaushetkellä voimaa taisi olla likemmäs 600hv :)
Aika hyvin 1.8 16V moottorista :)

mullakin oli aikoinaan tommonen mk1 golffi saman laisella koneella tosin otettu audi a3.sta
kone kiersi noin 12000rpm 210hv ja välitetty laatikko + lukkoperä sekin kulki ihan kivasti
285kmh ennenkuin venat sekosi ja meno loppu!


Mites oot saanut kiertämään 12000rpm? Eikös ne vakiona o siinä 7000rpm pintaan? Ja mitäs hyöytyä on lukkoperästä etuvetoautossa?  :huh:

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1712 : 03.01.10 - klo: 22.37 »
kai auton kiertämään saa esimerkiksi keventämällä vauhtipyörää tarpeeksi, ja periaatteessa sama hyöty tosta lukkoperästä on etuveto autossa kun taka vetosessakin, tosin ihan 100 prosenttista lukkoa etuvetoiseen ei voi laittaa tai se ei käänny :smiley:

edit: piti muokata vastausta hiukan kun luin tarkemmin mitä kysyttiin
« Viimeksi muokattu: 03.01.10 - klo: 23.12 kirjoittanut Pete_69 »
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1713 : 04.01.10 - klo: 11.27 »
Ovat varmaan paremmat valaisuteholtaan....ja vastaantulija näkee hetkenaikaa valkoista kun ne ite asennetut tuikut on suunnattu yleensä päin p:tä :wink:

Eikös se autokoulussakin opeteta että katse pitää suunnata tien oikeaan laitaan eikä vastaantulijan valoihin :roll: No oli miten oli itse aijon jatkossakin käytää xenoneita häikäsee ne tai ei

Eikös autokoulussakin opeteta, että tieliikenteessä käytettävän ajoneuvon tulee täyttää tieliikennelain ja -asetuksen mukaiset katsastusmääräykset. Taas malliesimerkki siitä, kuinka ainoa napa jota ajatellaan on oma napa. Vaikea on lapsille ja nuorille perustella lakien noudattamisen periaatteen tärkeyttä, kun kaiken maailman amisanterot missaa pointin. Kysymys ei varmaankaan ole siitä, ovatko tallituunatut valot käyttäjälleen hyvät vai eivät, vaan siitä, ovatko ne muille tielläliikkujille turvallisuusriski ja vieläpä laittomat. Veikkanpa, että xenon-Matti kuuluu siihen ryhmään, jonka mielestä turvavyön käyttökin on turhaa vouhotusta.

Ja jottei topic vesittyisi täysin; ajan Pösöllä.
Tiim Lahti

Poissa Janne T

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1714 : 04.01.10 - klo: 21.31 »
Lusikka soppaan,

Alkuperäiset ksenonvalot ovat ymmärtääkseni aina  projektoriumpioita, eivätkä häikäise koska valon suuntaus on tarkempi. Fakta on, että jälkiasennusksenonit häikäisevät ja tuollaiset kulkineet tunnistaa jo kilometrin päästä, tulivat ne sitten edestä tai takaa. Lappu kouraan, kilvet pois ja uusintakatsastus olisi paikallaan. Jälkiasennusksenonit on helppo tunnistaa myös tarkastamalla umpion E-merkintä.

Ja ne kulkineet: Yhä vieläkin Opel Astra wagon 2.0 sport ja Audi A6 V6 2.4 Quattro alkuperäisillä ksenoneilla.
MP777, RC18T, XUT, DURGA

Poissa J0rmalaari

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1715 : 04.01.10 - klo: 21.37 »
kai auton kiertämään saa esimerkiksi keventämällä vauhtipyörää tarpeeksi, ja periaatteessa sama hyöty tosta lukkoperästä on etuveto autossa kun taka vetosessakin, tosin ihan 100 prosenttista lukkoa etuvetoiseen ei voi laittaa tai se ei käänny :smiley:

edit: piti muokata vastausta hiukan kun luin tarkemmin mitä kysyttiin
Eikös liiallisella vauhtipyörän keventämisellä saa kadotettua väännön tehokkaasti? Ja tosta lukkoperästä, ihmetytti vaan kun harvemmin kuulee että etuvetosessa autossa lukkoperä..(ehkä se on sitten asia mitä ei hehkuteta niin paljoa kuin jos takavetosessa olisi lukko)

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1716 : 04.01.10 - klo: 22.03 »
Täytyy myöntää et viimeisenä vuonna eniten on tullut ajeltua Kovasen takseilla. Yleensä mustalla A6:lla. =D

Siviiliautona toimii tällä hetkellä 200sx -98 S14a 2.0T joka onkin mulla lymyillyt lähes uudesta asti, nyt tuli tarvis käyttöautolle niin katsellaan jotain Bemaria, Evo-Mitsua, Impreza WRX STi:tä tai jotain muuta uudempaa peliä.

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1717 : 04.01.10 - klo: 22.55 »
Eikös liiallisella vauhtipyörän keventämisellä saa kadotettua väännön tehokkaasti? Ja tosta lukkoperästä, ihmetytti vaan kun harvemmin kuulee että etuvetosessa autossa lukkoperä..(ehkä se on sitten asia mitä ei hehkuteta niin paljoa kuin jos takavetosessa olisi lukko)
joo katoohan se vääntö siinä kun sitä keventää, mutta se haetaan sitten yleensä jostain muualta takaisin esim: avartamalla kantta, jyrkemmillä nokilla, mottorin ohjauksen rukaamisella yms yms.. ja en nyt kyllä itekkään oo ihan varma tosta perä jutusta mutta käsittääkseni perällä tarkoitetaan yleensä sitä tasaus pyörästön lukkoa  :smiley:
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1718 : 04.01.10 - klo: 23.27 »
Kyllähän etuvetoisessakin on ns. "(etu)perä", eikös etuvetoisissa käytetä monesti torsen tyyppistä "lukkoa"..? (siis kilpureissa tms., muitakin "lukkoja" varmaan on käytössä..)
Mutta itsellä kokemukset vain takapotkuista...joten aika pihalla noista etuvedoista kun ei ole tullut niitä juuri roplattua.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa J0rmalaari

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1719 : 04.01.10 - klo: 23.33 »
joo katoohan se vääntö siinä kun sitä keventää, mutta se haetaan sitten yleensä jostain muualta takaisin esim: avartamalla kantta, jyrkemmillä nokilla, mottorin ohjauksen rukaamisella yms yms.. ja en nyt kyllä itekkään oo ihan varma tosta perä jutusta mutta käsittääkseni perällä tarkoitetaan yleensä sitä tasaus pyörästön lukkoa  :smiley:
Siis yleisin syy taitaa lukkoperiin olla se että voi suditella niin että molemmat takapyörät suttaa samaanaikaan eikä vaan toinen. Mutta juu, ihmetytti vaan noin suuret kierrokset kun ei ole tullut ennen vastaan tommosia lukemia.

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1720 : 04.01.10 - klo: 23.41 »
Yleisin syy "lukkoperään" on se että voima ei katoa vain toisen pyörän sutiessa kiihdytyksessä.

Amis terot laittaa deeäxään lukkoperän että se jaksais ees märällä mennä lintassa.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa Lehtila

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1721 : 04.01.10 - klo: 23.42 »
Jotenkin vähän epäilen tuota 12000rpm kiertävää Audi A3:sen moottoria.

Mielestäni jossain on menty pahasti pieleen jos on ollut varaa rakentaa 12000rpm kiertävä moottori, mutta tehoa on irronnut vain reilu pari sataa hepoa.
Tuommoisia kierroksia ei meinaan alkuperäisellä alakerralla oteta vaan tavaran on oltava kestävää ja tasapainotettua osaa, joka on kallista. Samalla hinnalla saisi rakennettua kestävän ahdetun koneen 300++hv lukemiin

Tuollaisen auton ajettavuus on oltava todella kammottava jo pelkästään olemattoman väännön takia.

Tuossa teille kiertävä ykkösgolffi, Ei kylläkään ihan omalla (eikä edes Audin) moottorilla. :)

JanneT:lle, ei ne jälkiasennus-xenonit aina häikäise, se on fakta. Useimmiten kylläkin ja nimenomaan asennettuna tavallisiin eikä linssioptiikkaumpioihin. :)
Itsellä Passatissa todella valkoiset jälkiasennus-xenonit linssioptiikkaumpioissa ja itse omaa autoani vastaan ajaneena voin sanoa että ei häikäise yhtään sen enempää kuin mitkään tahansa alkuperäisasennetut valot.
Kyllähän virheellisellä suuntauksella saadaan perus halogeenitkin häikäisemään.

P.S. Joissain Mersuissa taitaa olla xenonit "perinteisessä" umpiossa eli ilman linssioptiikkaa..?

-- Axial SCX10 Jeep Cherokee -- Slash 4x4 Ultimate -- Marui BigBear -- Lukuisia lentäviä härveleitä --

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1722 : 04.01.10 - klo: 23.45 »
clubbah ehti ensin, juurikin noin ja etuvetoisissa se auto ei välttämättä vetele niin paljoa kiihdyttäessä kuin muuten tekisi.
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa J0rmalaari

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1723 : 05.01.10 - klo: 17.27 »
Yleisin syy "lukkoperään" on se että voima ei katoa vain toisen pyörän sutiessa kiihdytyksessä.

Amis terot laittaa deeäxään lukkoperän että se jaksais ees märällä mennä lintassa.
Tämä oli tiedossa, tuota siis meinasin että porukka markkinoi kun on siinä 316bemarissa lukko että voi lumella mennä perä luisussa.. :grin:

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1724 : 05.01.10 - klo: 22.40 »
Yleisin syy "lukkoperään" on se että voima ei katoa vain toisen pyörän sutiessa kiihdytyksessä.

Amis terot laittaa deeäxään lukkoperän että se jaksais ees märällä mennä lintassa.
Tämä oli tiedossa, tuota siis meinasin että porukka markkinoi kun on siinä 316bemarissa lukko että voi lumella mennä perä luisussa.. :grin:

Takaveto auto ilman lukko on taunus.. jää joka paikkaan kiinni, kun toinen rengas vaan sudaa tyhjää

itellä on opel omega 2.2 koneella ja siinä on ihan vakiona lukko, jonkin sorttinen kitkalukko ei siis 100%
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa mc_nopsajalka

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1725 : 06.01.10 - klo: 21.44 »
Jesi: Kappas, olenkin ollut tuon ykkösgolfin kyydissä, kaveri näet omistaa sen nykyään. Videon kuvaushetkellä voimaa taisi olla likemmäs 600hv :)
Aika hyvin 1.8 16V moottorista :)

btw, hyvin näyttä golffi kolmesataa menevän :D
Hong Nor X2-CRT
KYOSHO TF-5

Poissa Tomsantommy

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1726 : 06.01.10 - klo: 21.50 »
Siviili autojen "lukot" toimivat yleensä vain erittäin alhaisilla pyörintä nopeuksilla,eli lukkous häviää,kun tasauspyörästö saavuttaa tietyn nopeuden,näin yleisesti 80% autoista,joissa on tasauspyörästön "lukko".

Itsellä aito korealainen elimen kuljetin. :laugh:

-Tamiya mini m01,2*tamiya mini m03,tamiya trf415 mre,traxxas slash2wd,axial scx10,Kyosho ultima 2wd vintage-

Poissa triheadwolf

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1727 : 07.01.10 - klo: 23.14 »
Mullon semmonen neliveto, etuveto ja takaveto.

eli:
VW passat 2003 3bg 1.9tdi 4motion
Fiat 127 1981 903cc
Opel Manta 1973 1600s

Joista jälkimmäiset luonnollisesti ihan harrastekulkineita, tosin harrastaminen on jäänyt tässä parin vuoden sisään täysin. Manta on myynnissä jos jotakuta kiinnostaa  :cheesy:
HPI Savage & Vorza Flux HP, B4.1, vielä kun opettelis ajamaan.

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1728 : 08.01.10 - klo: 19.17 »
Jotenkin vähän epäilen tuota 12000rpm kiertävää Audi A3:sen moottoria.

Mielestäni jossain on menty pahasti pieleen jos on ollut varaa rakentaa 12000rpm kiertävä moottori, mutta tehoa on irronnut vain reilu pari sataa hepoa.
Tuommoisia kierroksia ei meinaan alkuperäisellä alakerralla oteta vaan tavaran on oltava kestävää ja tasapainotettua osaa, joka on kallista. Samalla hinnalla saisi rakennettua kestävän ahdetun koneen 300++hv lukemiin

Tuollaisen auton ajettavuus on oltava todella kammottava jo pelkästään olemattoman väännön takia.

Tuo oma käyttis Bemu ei kierrä kuin 4000rpm ja löytyy 230hv/600Nm+, eli ei tartte huudattaa. :cool:
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa TfeK

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1729 : 10.01.10 - klo: 22.25 »
Audi S6. Tehoa sen verran että malmikasa ottaa omat huippunsa ihan tarpeeksi ripeään.

Ja teille Xenon vihaajille, ajattelen teitä kun laitan pitkätkin xenonit pimeällä tiellä päälle :kiss: 
Kyosho InfernoGT_LRP ZX.30X | Kyosho tf-5_Nosram brushless 4200kv | Xray T2'008_Team losi xcelorin 7500kv | FG CompetitionMonsterTruck_Formulaoffroad | Traxxas Slash_Flux 5700kv

Poissa cvd

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1730 : 10.01.10 - klo: 23.01 »
Audi S6. Tehoa sen verran että malmikasa ottaa omat huippunsa ihan tarpeeksi ripeään.

Ja teille Xenon vihaajille, ajattelen teitä kun laitan pitkätkin xenonit pimeällä tiellä päälle :kiss: 
eEikai täällä foorumilla kukaan xenoneita ole vihannut? Varmaan ollu puhetta normaali umpioihin asennetuista umpioista, jotka on ihan terveestä, kaikki ei vaan jotenki sisäistä että se ei pelkkä polttimo tuo sitä valaisukykyä. Itselläkin on oikeat xenonit myös pitkillä.  :wink:
tlr 22 - db10rr - cr

Poissa TfeK

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1731 : 10.01.10 - klo: 23.47 »
kovin negatiivisia kirjoituksia ollut. Audissa toki on orginelli xenonit. Mutta toisessa autossa on jälkiasenteiset Bi-xenonit, ja kyllä moninkerroin paremmat kuin vakio tuikut. Ja jos jonkun mielestä ne peilaavat vastaantulijalle haitallisesti niin ihmettelempä vain, peilaa ne vakio tuikutkin jos ei osaa säätää niitä umpioita kohdalleen :roll:
Kyosho InfernoGT_LRP ZX.30X | Kyosho tf-5_Nosram brushless 4200kv | Xray T2'008_Team losi xcelorin 7500kv | FG CompetitionMonsterTruck_Formulaoffroad | Traxxas Slash_Flux 5700kv

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1732 : 11.01.10 - klo: 17.42 »
Häikäseehän ne halogeenitkin, mutta ei läheskään yhtä paljon kuin nuo mämmikourien asentamat/säätämät Xenonit... Itse ajan paljon maantiellä ja ihan tarpeeksi paljon näen niitä häikäiseviä jälkiasennuksia.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1733 : 11.01.10 - klo: 22.03 »
Mullo nuo mämmikouraisesti masennetut tseenonit normiajossa niin alas säädettynä kuin ruuvi antaa periksi, onkohan 0-3 asteikolla.

Näyttää kolmosella kyl mauttoman lähelle, mutta eipä ressaa ketään muuta.
Sitte tuola mailla pimeeseen aikaan nostan lyhtyjä ylemmäksi niin näkeekin.
Samaten jos vahingossa junnaan jonkun perässä pisempään, niin rullaan tuikkuja alemmalle.

Juu, voihan tuo kuullostaa hankalalta, mutta automaattinen rutiini hoitaa koko prosessin, ei sormi ole ainakaan vielä kipeytynyt, eikä tosin kyllä ole palautettakaan tullut.
/ Jere Siirilä

Poissa -MiKe-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1734 : 11.01.10 - klo: 22.17 »
V70 kääntyvillä Bi-Xenoneilla, ja täytyy kyllä sanoa että ovat loistavat.
Kyosho Ultima SC | TeamC TS02 | Team Academy GV2 Pro | Hpi Sprint 2 Sport | 2xTamiya Mini Cooper | Shark Monster

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1735 : 12.01.10 - klo: 06.57 »
Bi-Xenoneilla

Nekö sit tykkää olla myös halogeenien kanssa ?  :cheesy:. End OT. Mut kummiski itse olen meidän autoon ajatellut asentaa nuo xenonit, ja vakioumpioihin, onneksi autossa on sähköisesti säädettävät valaisukulmat  :angel:. -Sami
Jeps

Poissa TTH-80

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1736 : 12.01.10 - klo: 13.18 »
Manta on myynnissä jos jotakuta kiinnostaa  :cheesy:

Kovasti kiinnostais, rahat vaan puuttuu  :sad:
Kyosho Mini-Inferno - Tamiya tt-01d - Tamiya Blitzer Beetle

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1737 : 12.01.10 - klo: 16.21 »
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1738 : 15.01.10 - klo: 20.18 »
Eikös liiallisella vauhtipyörän keventämisellä saa kadotettua väännön tehokkaasti? Ja tosta lukkoperästä, ihmetytti vaan kun harvemmin kuulee että etuvetosessa autossa lukkoperä..(ehkä se on sitten asia mitä ei hehkuteta niin paljoa kuin jos takavetosessa olisi lukko)
joo katoohan se vääntö siinä kun sitä keventää, mutta se haetaan sitten yleensä jostain muualta takaisin esim: avartamalla kantta, jyrkemmillä nokilla, mottorin ohjauksen rukaamisella yms yms.. ja en nyt kyllä itekkään oo ihan varma tosta perä jutusta mutta käsittääkseni perällä tarkoitetaan yleensä sitä tasaus pyörästön lukkoa  :smiley:

No mikäs on se "kultainen sääntö" että kuinka paljon sitä saa keventää?Vai onko nämä nyt sitten ESSO juttuja?
Puolet?60%?
Mahtaisko olla että liiallinen keventäminen kostautuu kestävyyden nimissä?Ei pyörimis kestävyyden vaan muiden voimien alla.

Se että pyöriviä massoja voimansiirrosta kevennetään tarkoittaa sitä että vähemmän voimaa menee niiden pyörittämiseen.
Ja koska se voima ei enää hukkaannu v-siirtoon niiin silloinhan se menee??????Aivan,,renkaille.

Ja se että keveämpi vauhtipyörä kestää kierroksia paremmin koska sisäiset voimat eivät käy esim pulttien päälle.Niinkuin hyrrävoima juu sii.

Jos keventäminen hukkaa vääntöä,miksi kilpailuvehkeissä ne on alumiinia?Eikä sorvattuja rautaisia??

Se että liiallinen sorvaaminen kostautuu voi olla myös siitä kiinni että sen tasapainotus katoaa.Vapiseva alakerta ei kierrä,se hajoaa.

Ja sillä jyrkällä nokalla tai kansien avartamisella ei sitä vääntöä tuoda pelkästään.Pitää tietää mitä siellä oikeasti tapahtuu.

Jos ei ole hajuakaan virtausnopeuksilla,kanavakoolla suhteessa poraukseen ja käytettävääv kierrosalueeseen niin neuvoisin antamaan sen kannen olevan kiinni.
Isompi kanava ei ole sama kuin isompi voima!!!!

Pieni suurentaminen ok jos siinä tapahtuu kanavan muotoilu,ei koon kasvattaminen.mutta tällöin pitää TIETÄÄ kuinka se ilma siellä kulkee.

Jos kanavaa suurennetaan liikaa,eikä muotoilla oikein (useimmiten näin on),niin virtausnopeus hidastuu ja tulos:
Ala-ja keskialueella on teho+vääntö kateissa.
Yläkierroksille sitä saattaa tulla lisää mutta sekin suuri kysymysmerkki.

Ajatelkaas:
-Sylinterin tilavuus on kussakin moottorissa vakio.Tarkoittaa että sinne ei saada vaparina mitenkään enempää ilmaa kuin sinne mahtuu.Ahtamisessa sama juttu.
Taika on saada se tila täytettyä mahdollisimman tehokkaasti.Ja poistettava pakokaasu alta pois.
Tässä kohdassa kuvioon tulee nokka-akseli ja kanavakoko.

Kun tämä tietty ilmamäärä(mäntä "vetää" sylinteriin) menee imukanavaa pitkin sillä on tietty nopeus.
Jos kanava suurenee niin silloin se sama ilmamäärä(huom tämä on vakio) menee hitaammin siellä kanavassa.Eli vähemmän ilmaa ja bensaa sylinteriin.
Liian pieni kanava taas hallitsee suuren nopeuden mutta häviää määrässä=sama lopputulos.

Tämän takia se on oikeasti tärkeä asia tuo kanavakoko ja virtausnopeus.Ahtokoneessa sen merkitys vähäisempi.



Ja mitä tulee nokkaan niin se että laitetaan "kireempi" nokka pelkästään,yleensä huonontaa tehoja.

Kuka tietää miksi?

On olemassa tietty "haarukka" johon tietyt arvot pitää osua jotta nokka-akseli on alueella.
Kaksi tärkeää arvoa määrittelee tämän nokan oikeellisuuden ko.moottoriin.
a ja b.
Ja ne ovat?


Tuo moottorin tekeminen on niinkuin elokuvan tekeminen:
-käyttötarkoitus=juoni
-Nokka-akseli=päänäyttelijä
-Kansi/kannet,imusarja ja pakosarja=Apunäyttelijät
-Tulpat,sytkävehkeet,vaimentajat yms=statistit,taustaporukka.

Jos jokin näistä kohdista ei ole oikea tähän leffaan niin kokonaisuus ei toimi.
kaikki nämä kohdat pitää olla oikean tyyppiset että juoni toimii.
« Viimeksi muokattu: 15.01.10 - klo: 20.25 kirjoittanut vato »
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« Vastaus #1739 : 16.01.10 - klo: 16.35 »
ihan asiaahan toi kaikki on.. itse en vaan noin perusteellisesti jaksanut runoilla tuota. Ja tuosta vauhtipyörästä sen verran että tottakai se pitää tasapainottaa kevennyksen jälkeen ellei halua että se auto on heti 2 viikon jälkeen taas remontissa. lisää vääntöä se kevennys ei missään nimessä tuo niinkuin ei oikeastaan juurikaan lisää tehoakaan, vain kierros herkkyys paranee keventyneen massan myötä ja näin ollen kone myös jaksaa kiertää enemmän ja eikös jokainen muutos auton moottoriin heikennä sen kestävyyttä? ja mitä kanteen tulee niin eipä sitä ilman virtauspenkkiä kannata mennä sorvailemaan, eikä kyllä siinä virtaus penkissäkään jos ei ole mitään hajua siitä mitä on tekemässä. Eikös se niin mene yleensä että viritys on onnistunut jos tehot ovat laskeneet alle 5 prosenttia vakiosta  :grin:
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.