Lähinnä ajattelen asiaa sitä kautta, että jos minä olisin kisaamassa ja edessä olisi aloitteleva kuski joka ei osaa tietä antaa. Kuten Jon mainitsi, niin se ohituspaikka, etenkin krossissa, aukenee kyllä hyvinkin nopeasti. Ei ole minkäänlaista tarvetta käyttää voimakeinoja ohi päästäkseen.
Jos nyt ihan aidosti miettii sitä, mitä sen ensikertalaisen päässä liikkuu, kun se ajelee ensimmäisiä kisahiittejänsä, niin kyllä se fokus on koko lailla siinä, että saa pidettyä autonsa radalla. Se tilan antaminen onnistuu sitten, kun on kokemusta ja näkemystä. Uskon vahvasti, että ensikertalaisen kyseessä ollessa on kaikille parempi lopputulos, että antaa sen keskittyä omaan ajoonsa, jolloin niitä yllättäviä liikkeitä tapahtuu vähemmän ja ohituksetkin onnistuu riskittömämmin.
Tuossa kirjoittamassani lauseessa on se harhaanjohtava sana, kun puhuin "hitaammasta". Jos on kaksi nopeaa kuskia, niin aina toinen on se hitaampi. En tarkoittanut tätä, vaan sellaisia "hitaampia" kuskeja, jotka ovat niitä ensikertalaisia kisoissa, kuten keskustelunkin aihe kuuluu.
Enkä nyt edelleenkään sano, ettei tilaa tarvitse antaa. Kyllä sitä pitää antaa, mutta mahdollisuuksien ja järkevyyden rajoissa. Ensikertalaiselle ne mahdollisuudet ovat kovin rajalliset. Ja kyllä, on hyvä jos tilan antamista on osannut ja ymmärtänyt harjoitella ennen kisaan lähtemistä. Vielä parempi jos on sen oppinut sinne tullessaan.
Minun koko pointti tässä asiassa on se, että ensikertalaiselle tai aloittelijalle yleensä pitää antaa myös mahdollisuus ajaa sitä "omaa ajoa" ilman että se lännen nopein kaveri vetää kaveria konttiin ekassa mutkassa, kun ei tajunnut väistää. Minun silmään vaan pisti tuo toteamus, että jos ei ohi pääse, niin sitten mennään vaikka väkisin, eikä haittaa jos tulee muutama auto kolattua siinä sivussa. Voi olla, että ymmärsin koko asian väärin mutta olenpahan esittänyt mielipiteeni ja sen perustellut ja sen takana edelleen seison. Ehkäpä se on vaan minun tapa ottaa myös kanssakilpailijat huomioon, tiedä häntä.