Kirjoittaja Aihe: Ensikertalainen kilpailuissa.  (Luettu 50980 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #120 : 23.01.15 - klo: 06.48 »
Kyllä se menee niin, että hitaamman on parempi keskittyä vaan ajamaan omaa ajoansa, eikä kyttäillä koko ajan takaa tulevia, viimeistään silloin menee viimeinenkin keskittyminen ihan sekaisin. Ohittaja osaa ohittaa jos on nopeampi, osaa katsoa paikan ja mennä ohi niin ettei tarvii kolata hitaamman konttiin. Toki järkevät ja systemaattiset ajolinjat helpottaa nopeamman ohitusta, mutta edelleen se vastuu ohituspaikan löytämisestä ja ohi menemisestä on sillä ohittajalla. Mitä kokeneempi kuski siellä takana on, sitä huomaamattomammin se ohitus tapahtuu.

- Kun saavuttaa näissä alkuerissä kierroksella ohitettavan, niin ei voi
jäädä puskuriin roikkuun. Ajo rytmi ja nopeus on niin paljon erilainen, että
siitä seuraisi välitön päälle ajo...
Eli teidät kiinni saanut auto saattaa tuntua hitaammalta kun se joutuu rytmittämään
ajonsa teidän taakse.. Sen takia kun huomaatte auton tulleen tuntumalle, päästäkää
se hetimiten mutkassa ohitse..
Kiertää mutkan hiukan kauempaa ja päästää sisäkautta ohitse..
Ja varokaa jos saatte seuraavaan mutkaan ohitus tilanteen takia paremman
linjan niin että ei tuu perään ajoa turhaan..


Se takana oleva nopeampi osaa kyllä rytmittää ajonsa. Tilaa voi ja pitää antaa jos siihen on mahdollisuus. Olennaisinta on kuitenkin että ajaa omaa ajoansa ilman tarpeettomia sirkustemppuja.

Kyllä se on niin, että hitaampi väistää edestä. Taitaa lukea ihan säännöissä tai ainakin näin minulle on opetettu
kisoissa ajamaan. Kaikilla kisaan osallistuvilla kuskeilla pitäisi olla tämä asia tiedossa.
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Monster Beetle - Arrowmax - Hobbywing

Poissa kksaffy

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #121 : 23.01.15 - klo: 07.14 »
En tiä mitä luokkaa Peitsamo ajaa, mut mä puhuin crossista...
Pointti tossa oli se et ei voi jäädä ihan iholle odottaan ohitus paikkaa.. Milläs rytmität kun tie on liukas ja toisen ajo on arvaamatonta.. Kun taakse ilmestyy auto
niin ei tarvi sen kanssa kilpaa ruveta ajaan.. Se on nopeampi ja sille pitää antaa tietä..

Tää oli neuvoksi kirjotettu aloitteleville kuskeille.. Mä olen aloittanut itsekin noin 2 vuotta sitten..
Ja on tuoreessa muistissa ekojen kisojen haasteet.. Jos radalla on kymmenen autoa ja yks tai kaks ajaa
omaa ajoo ja omaa linjaa välittämästä muista, niin en tiä...?
Kyllä tilan anto kuuluu hyviin ja tärkeisiin kilpailu taitoihin siinä missä ohitus maltti...

Toi että mä ohikin "väkisin" meinaa sitä et mutkassa ihan sisältä ohi kun edellemenijällä vähän
linja karkaa.. Mutta melkein aina tuli kylki kosketus ja ohitettava jäi nutulleen... Ja tämä
asia vaivas mua ja päätin kirjoittaa neuvoen, en moittien...! Eli mä tein ilkeästi, mutta käsitykseni mukaan
kylki kosketus sallitaan..
Tottakai jos kilpailijat onnistuttais saamaan sopiviin eriin, niin ongelmaa ei olis... Mutta se ei ole
varmasti helppoa, en tiä en ole koskaan listoja tehnyt..

Tsemppiä aloitteleville kuskeille..! Lukekaa näitä vähän sillain huumorilla mut näissä on pointtinsa.. :wink:
Kun autoja on paljon on vaikeeta antaa tilaa kun ei oikein tiedä et kenelle ja koska..
Ja kuten P.R. Kirjotti niin pitää sen ohittajankin malttaa sinne ohitus paikkaan..

HOBBYFACTORY ASSOCIATED

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #122 : 23.01.15 - klo: 08.19 »
AKK:n sääntökirjasta:

Lainaus
3.6.4. AJAMINEN KILPAILUSSA
Kilpailun aikana kun auto on yksin radalla, se saa
käyttää hyväkseen radan koko leveyttä. Kuitenkin alkuerissä
kun hetkellisesti tai pysyvästi nopeampi auto on
saavuttanut suoralla, on edellä ajavan annettava tietä
takana tulevalle siirtymällä sivuun ja sallittava ohittaminen
toiselta puolelta. Jos edellä ajava ei näytä seuraavan
tilannetta, häntä voidaan huomauttaa kuulutuksella/ sinisellä
lipulla. Kilpailijalle joka ei noudata huomautusta
voidaan antaa varoitus.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #123 : 23.01.15 - klo: 08.33 »
AKK:n sääntökirjasta:

Lainaus
3.6.4. AJAMINEN KILPAILUSSA
Kilpailun aikana kun auto on yksin radalla, se saa
käyttää hyväkseen radan koko leveyttä. Kuitenkin alkuerissä
kun hetkellisesti tai pysyvästi nopeampi auto on
saavuttanut suoralla, on edellä ajavan annettava tietä
takana tulevalle siirtymällä sivuun ja sallittava ohittaminen
toiselta puolelta. Jos edellä ajava ei näytä seuraavan
tilannetta, häntä voidaan huomauttaa kuulutuksella/ sinisellä
lipulla. Kilpailijalle joka ei noudata huomautusta
voidaan antaa varoitus.

Niin. Kuten sanoin tilaa pitää antaa kun sellainen paikka on. Säännöt puhuvat suoralla tietä antamisesta, ei niin että hitaampi siirtyy kaistan sivuun milloin tahansa, kun oletettavasti nopeampi on takana. Muussa tapauksessahan tämä tarkoittaisi sitä, että hiitin hitain saa olla radan sivussa koko sen 5 minuuttia.

Olen kyllä edelleenkin sitä mieltä, että sen ohittajan tulee katsoa se ohituspaikka ja mennä ohi kun tilanne sen sallii. Hitaampi ei tietenkään saa jäädä eteen peippailemaan, sitä tarkoitin edellisen viestin termillä "sirkustemppuja". Tämä on myös ihan käytännön asia: Yleensä se nopeampi on myös kokeneempi ja päinvastoin. Tarkoittaa siis sitä, että sen hitaamman kuskin kyvyt havainnoida tilannetta, saatikka suorittaa onnistuneesti tarvittavat väistömanuuverit on selvästi pienempi ja kolarin vaara kasvaa. Lisäksi tilanne taitaa aika usein olla se, että se takana tuleva "Pitäjänmäen Battle" ei malta odottaa kahta sekuntia, että turvallinen ohituspaikka avautuisi, vaan sitä kyynärpäätaktiikkaa käytetään surutta ja pilataan hitaamman kuskin hiitti tai koko kisa.

En tiä mitä luokkaa Peitsamo ajaa, mut mä puhuin crossista...

Olen muistaakseni ajanut kilpaa ainakin seuraavissa RC-autoluokissa: M8, M4-10, LS5, TSS-10, TSP-10, GT-8, FG Mini, MCD-Sarja ja RC-Drifting.
Flying Calacucco

Poissa Joppe75

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #124 : 23.01.15 - klo: 09.11 »
AKK:n sääntökirjasta:

Lainaus
3.6.4. AJAMINEN KILPAILUSSA
Kilpailun aikana kun auto on yksin radalla, se saa
käyttää hyväkseen radan koko leveyttä. Kuitenkin alkuerissä
kun hetkellisesti tai pysyvästi nopeampi auto on
saavuttanut suoralla, on edellä ajavan annettava tietä
takana tulevalle siirtymällä sivuun ja sallittava ohittaminen
toiselta puolelta. Jos edellä ajava ei näytä seuraavan
tilannetta, häntä voidaan huomauttaa kuulutuksella/ sinisellä
lipulla. Kilpailijalle joka ei noudata huomautusta
voidaan antaa varoitus.

Niin. Kuten sanoin tilaa pitää antaa kun sellainen paikka on. Säännöt puhuvat suoralla tietä antamisesta, ei niin että hitaampi siirtyy kaistan sivuun milloin tahansa, kun oletettavasti nopeampi on takana. Muussa tapauksessahan tämä tarkoittaisi sitä, että hiitin hitain saa olla radan sivussa koko sen 5 minuuttia.

Olen kyllä edelleenkin sitä mieltä, että sen ohittajan tulee katsoa se ohituspaikka ja mennä ohi kun tilanne sen sallii. Hitaampi ei tietenkään saa jäädä eteen peippailemaan, sitä tarkoitin edellisen viestin termillä "sirkustemppuja". Tämä on myös ihan käytännön asia: Yleensä se nopeampi on myös kokeneempi ja päinvastoin. Tarkoittaa siis sitä, että sen hitaamman kuskin kyvyt havainnoida tilannetta, saatikka suorittaa onnistuneesti tarvittavat väistömanuuverit on selvästi pienempi ja kolarin vaara kasvaa. Lisäksi tilanne taitaa aika usein olla se, että se takana tuleva "Pitäjänmäen Battle" ei malta odottaa kahta sekuntia, että turvallinen ohituspaikka avautuisi, vaan sitä kyynärpäätaktiikkaa käytetään surutta ja pilataan hitaamman kuskin hiitti tai koko kisa.

En tiä mitä luokkaa Peitsamo ajaa, mut mä puhuin crossista...

Olen muistaakseni ajanut kilpaa ainakin seuraavissa RC-autoluokissa: M8, M4-10, LS5, TSS-10, TSP-10, GT-8, FG Mini, MCD-Sarja ja RC-Drifting.


Kyllähän taas tehdään kärpäsestä härkänen :shocked:   Yhdyn täysin saffyn kommenttiin, kylllä se hitaampi antaa tilaa jos konttiin ilmestyy auto. Ja mitä tuohon suoralla ohittamiseen tulee niin, sehän se nyt on vihon viimeinen paikka laskea toinen ohi. Höllää kaasun suoralla niin voi olla varma että tapahtuu.
Kyllä sen tilan voi antaa menettämättä aikaa juuri yhtään,laskemalla kurvin 2auton verran pitkäksi jotta toinen auto mahtuu siintä nätisti ohi.  Ei oo vaikeeta :cool:  Reenailee vaikka sitä kotiradalla kaverin kanssa,ettei kisoissa tule yllätyksenä :wink:

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #125 : 23.01.15 - klo: 09.54 »
Käytännöt lienee aika vaihtelevia riippuen kisasta ja kisaajista. Myös tuomareille tämä on haasteellinen homma tulkita, kenen piti antaa tietä vai kolattiinko surutta.

Tässä on vaan aika huono viesti niille, jotka empii kisoihin tulemista tai sinne uudelleen lähtemistä. Tässähän noin kärjistäen sanotaan, että kun tulet kisaamaan, niin muista pysyä pois tieltä tai sinut kolataan, johon muilla on täysi oikeus.

Kyllä sillä nopeammalla ja kokeneemmalla kuskilla pitää olla pikkusen pelisilmää noiden ohitusten suhteen, ei pelkkä kyynärpäätaktiikka.
Flying Calacucco

Poissa kksaffy

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #126 : 23.01.15 - klo: 10.28 »
Mä en ole puhunut suoralla tilaa antamisesta... Huh huh..
Mä kirjoitin hyvässä hengessä ja muistutuksena ja neuvona aloittaville..
Mulla on tuoreessa muistissa ekat kisat.. Ja sillä en kiukuttele vaan muistuttelen.. Älkää missään
nimessä ottako tätä ilkeilynä..! Tästä vaan kehkeyty tämmönen vääntö taas, jostain kumman syystä..😉

Mulla on ollut todella hauskaa ekoissa kisoissa kun annoin tietä ja sain ajaa omaa ajoo..
Kun tien antaminen toimii niin kaikille on parempi.. Eikä tartte radan varressa aikaansa viettää..
Kyllä sinne kaikki mahtuu.. Ollaan reiluja kaikille.. Kyllä mä tietysti odotan tilan anto paikkaan..
Mut kun oot kierroksen ajanu perässä, niin siinä vaiheessa kyllä on pitänyt paikka löytyä..

Ja se et on kokenut kuljettaja, niin silti ulkoo ei kannata ohittaa.. Ja suoralla ei..
Hitaamman pitää antaa pieni väli mistä mahtuu ohi..
Ja edelleen tää EI OLLU AVAUTUMINEN, VAAN MUISTUTUS JA NEUVO..!

Tuntuu et Peitsamon krossi kilpailusta on aikaa.. Krossissa on erinopeuksisten kuskien vaikeeta ajaa peräkkäin..
Rata liukas, hyppyihin huono mennä perä jälkeen ja suorilla jos toisen auto vikuroi...
Tilan anto helpottaa kaikkia piste...!!!!

Se että olet ajanut kilpaa kaikissa luokissa ei muuta tosi asioita..

Säännöt on sääntöjä ja niiden puitteissa kilpaillaan.. Joskus tuntuu et joittenkin on pakko puutua joka asiaan..
Mä kirjoitin mielestäni rakentavasti ja kannustavasti ALOITTELIJOIDEN topicciin.. Silti pitää alkaa vääntään..!
On hienoa et uusia kuskeja tulee kilpailuihin..! Sitten kun nätisti yrittää neuvoo, niin joku rupee heti vinkuun..!

En todellakaan ymmärrä miten mun ekan kirjoituksen voi ottaa sillain, et pois mun tieltä mä tuun..!!
Toin vaan esille et vaikka se takana tulija ei roiku puskurissa, edellä mainituista syistä, on se nopeampi jos se on
ajanut sut kiinni..
Ja finaaleissa asiahan on toinen.. Silloin ohitetaan kun paikka tulee, nätisti tottakai..! Mutta aika-ajoissa ja kierroksella ohittaessa pitää tilaa antaa...
Kuinka nätisti siitä pitää kirjoittaa et kukkahattu tädit ei hermostuisi..?



Terv. Vesa Uotila
HOBBYFACTORY ASSOCIATED

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #127 : 23.01.15 - klo: 10.42 »
En todellakaan ymmärrä miten mun ekan kirjoituksen voi ottaa sillain, et pois mun tieltä mä tuun..!!
Terv. Vesa Uotila

Vastasit aiemassa viestissäsi esittämääsi kysymykseen:

Viime WJ:stä Turusta tuli muutama tärkeä asia mieleen..

Eli olin ykkös erässä ja selvästi nopeampi kuin useimmat muut..
Oli todellinen ongelma päästä ohi..
Lopuksi rupesin ohittamaan väkisin, eli tungin ihan sisältä kyynerpää taktiikalla ohi..
Monta kertaa kierroksella ohitettava jäi katolleen tai köysiin yms..

Tuomarit eivät puuttuneet asiaan, joko ymmärsivät mistä kyse tai eivät nähneet..

Ja mitä nyt tuohon vääntämiseen tulee, niin kyllä kai täällä saa omia ja perusteltuja näkemyksiä esittää ja olla eri mieltä asioista? Kyllä minä nämä säännöt ja käytännöt tunnen, vaikken pariin vuoteen ole krossia ajanutkaan. Ei se tilanne kovin paljon siitä muutu, oli kyseessä mikä luokka tahansa. Olen täysin samaa mieltä siitä, että sen hitaammankin pitää ajella siellä ne kuuluisat valot päällä. Mutta ei asia voi olla niin, että väkisin työnnetään ohittamaan sellaisiin rakoihin, mistä ei ilman kolaria selviä. Ihan jo omankin tuloksen tekemisen kannalta tuo lienee selviö?
Flying Calacucco

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #128 : 23.01.15 - klo: 10.58 »
Oon kyllä saffyn kanssa samaa mieltä...Jos hitaampien hiittiin osuu selkeästi nopeampia kuskeja,niin parempi on kun vähän yrittää seurata tilannetta.
Jotkut salamannopeat kuskit eivät malta odottaa tilanantoa edes seuraavaan mutkaan.
Tuomarointiin tarkkuutta vaan tämänkin asian suhteen!
Ohittaminen on aina ohittajan vastuulla että se tapahtuu ilman kolhuja, ei sieltä saa tulla läpi siks että "oon nyt tässä hitaamassa erässä".

Jos on jostain syystä erittäin hitaassa erässä, kannattaa asiasta keskustella kisajärjestäjien kanssa. Siirto 1-2 ylempään hiittiin voi olla ihan hyvä idea. Tai että kuulutetaan missä nopea auto menee radalla.

Monesti "hitain" hiitti voi myös olla hyvä erä ajaa, monesti sinne sijoitetaan kaikki ne kuskit jotka tulevat muista luokista mutta heillä ei ole vielä kyseisessä luokassa ranking pisteitä. Touring puolella tämä on hyvin yleistä ekassa kisassa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa vilijo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #129 : 23.01.15 - klo: 11.04 »
Itse ajoin turussa sellaisessa nelkun alkuerässä jossa kaikki oli vähintäänkin vajaan sekunnin nopeampia kierroksella. Loppujen  lopuksi ainakin omasta mielestäni sain silti ajaa oman tasoiseni tuloksen vaikka takana oli jatkuvasti joku tulossa ohi.
Tilaa odotettiin se mutka tai kaksi ja pyrin sitä myös antamaan heti tilaisuuden tullen. Ainakin omalla kohdalla tilan antaminen heti on paljon helpompaa kuin ajaa niin että joku seuraa metrin päässä ja jännittää milloin ja miten sieltä päätetään tulla väkisin ohi.
Ensimmäisiä kilpailujaan ajavalle tilan antaminen voi tietysti olla vaikeaa ja sen oppii vain ajamalla ja kilpailemalla, mutta aina siihen pitäisi pyrkiä että kaikki pystyisi tekemään oman tuloksen eikä tulosta sen mukaan millaisia kuljettajia on sattunut samaan erään.

Vesan alkuperäisessä viestissä oli paljon ja asiaa. :roll:

Poissa kksaffy

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #130 : 23.01.15 - klo: 11.13 »
En nyt ymmärrä... :shocked:
Mutta asiani olen sanonut.. Kysymys säännöistä ei mielipiteistä..
Se tunkeminen väkisin oli väärin, mutta kun ei muuten päässy.. Ja kyllä.. Odotin et saisin tilaa...

en oikein jaksa tästä enempää, kun tuntuu et on joku kieli muuri tai ymmärtäminen molemmin puolin heikkoa..
Mietitään asioita peiliin katsomalla ja sääntöjä noudattamalla..!
Minun kilpailu oli Turussa todella hauskaa ja pidän huolen et pipo tiukalla en aja enää jatkossakaan..!
Kukaan ei "pilannut" mun ajoo, koska finaali johon pääsin oli mulle oikea...

Mun erässä ajaneet olivat todella mukavia, meillä meni ihan hienosti.. Mutta pieni epäkohta josta puhuin
oli tilan antaminen.. Kirjoitin siksi että jos lukevat, niin keskustelevat kokeneempien kuskien kanssa ja harjoittelevat myös kuinka tilaa annetaan..
Eli kiitokset mukavista kisoista heille, nähdään Nokialla ja ajetaan taas kilpaa..
Hampaan kolossa ei mulla pullan lisäksi ole muuta..! :grin:
HOBBYFACTORY ASSOCIATED

meritane

  • Vieras
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #131 : 23.01.15 - klo: 11.41 »
Eikö tämän väännön voisi jo lopettaa... Sillä, jos tätä viestiketjua lukee todellakin joku aiemmin kisoissa käymätön, niin hän saattaa hyvinkin jättää kisat väliin, jos tämä on tällaista vääntämistä ja säätämistä...

Pidetään asiat simppeleinä, niin on mukavampi kaikkien käydä kisoissa, myös niiden jotka tulevat ensimmäistä kertaa.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #132 : 23.01.15 - klo: 12.08 »
Eikö tämän väännön voisi jo lopettaa... Sillä, jos tätä viestiketjua lukee todellakin joku aiemmin kisoissa käymätön, niin hän saattaa hyvinkin jättää kisat väliin, jos tämä on tällaista vääntämistä ja säätämistä...

Pidetään asiat simppeleinä, niin on mukavampi kaikkien käydä kisoissa, myös niiden jotka tulevat ensimmäistä kertaa.

Asia on simppeli, hitaampi antaa nopeammalle tietä. Oli sitten kyseessä kokenut tai kokematon kuski.
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Monster Beetle - Arrowmax - Hobbywing

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #133 : 23.01.15 - klo: 12.27 »
Käytännöt lienee aika vaihtelevia riippuen kisasta ja kisaajista. Myös tuomareille tämä on haasteellinen homma tulkita, kenen piti antaa tietä vai kolattiinko surutta.

Tässä on vaan aika huono viesti niille, jotka empii kisoihin tulemista tai sinne uudelleen lähtemistä. Tässähän noin kärjistäen sanotaan, että kun tulet kisaamaan, niin muista pysyä pois tieltä tai sinut kolataan, johon muilla on täysi oikeus.

Kyllä sillä nopeammalla ja kokeneemmalla kuskilla pitää olla pikkusen pelisilmää noiden ohitusten suhteen, ei pelkkä kyynärpäätaktiikka.

Käytännöt on vaihtelevat ja riippuu pitkälti tuomareista ja kuuluttajasta miten nopeammat käytännössä saa tilaa. Jos jo erän puolivälissä saa toisen kiinni niin nopeusero on selkeä ja näkyy kyllä muutaman mutkan jälkeen eikä hitaampi pysty pitämään linjaa jolloin ohituspaikka aukeaa ihan itsestään.

Ei tässä Pekka mitään huonoa viestiä ole. Muutenkin eka homma, joka rata-ajossa on opeteltava on tilan antaminen nopeammille. Kaikkien treenit menee päin pers**** jos hitaammat ei osaa antaa tilaa ja silloin joudutaan käyttämään ajovuoroja. Itse suhteellisen hitaana kuskina voin ajaa nopeampienkin kanssa kun pidän huolen etten ole tiellä.

Samaa mieltä ollaan siitä, että nopammalla kuskilla pitää olla pelisilmää. Ohituksen pitää onnistua kun tilaa tulee.

Vaikeaksi tilanne muodostuu kun radalla on paljon autoja joiden kuskit eivät tunnista toisiaan ja toistensa autoja. Silloin kuulutuksistakaan ei ole paljoa hyötyä... Ja kun kierroksen jäänyt kuski peittelee menee muiden sijoitukset ihan arpapelillä.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #134 : 23.01.15 - klo: 12.46 »
Oiskohan se väärinymmärrys nyt tässä johtunut siitä, että kaksi eri asiaa tahtoo sekoittua keskenään:

1. Tilan antaminen. Hitaampi antaa tilaa - fact. Hitaampi kuljettaja - huonommat taidot --> ei voi olettaa, että osataan/kyetään/tajutaan antaa se kahden auton mitan verran tilaa heti kun ollaan "iskuetäisyydellä". Malttia siis vaaditaan myös siltä nopeammalta.

2. Ohittaminen. Vastuu ohittamisen tekemisestä ja sen onnistumisesta on ohittajalla. Ei voi tunkea olemattomaan rakoon sillä perusteella että on tai luulee olevansa nopeampi. Päälle ei saa ajaa, vaikka sitä latua ei ihan heti tulisikaan. Ohituspaikka pitää löytää sen mukaan, kuinka edellä ajava toimii, oli se sitten sääntöjen mukaista ajoa tai ei.

Tilan antamista, samoin kuin ohittamista pitää reenata ja niiden merkitys pitää ymmärtää sekä itselle, että kanssakilpailijalle. Tässä haluan vaan korostaa sitä, että ne jotka on niitä kierroksella tai kahdella ohitettavia ei hahmota tilannetta yhtä hyvin ja nopeasti kuin joku kokeneempi. Tästä syystä tilan antaminen - ohittaminen on yhteistyötä, jossa kumpikaan osapuoli ei voi ottaa oikeuksia omiin käsiinsä.
Flying Calacucco

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #135 : 23.01.15 - klo: 13.20 »
Kyllä se menee niin, että hitaamman on parempi keskittyä vaan ajamaan omaa ajoansa, eikä kyttäillä koko ajan takaa tulevia, viimeistään silloin menee viimeinenkin keskittyminen ihan sekaisin.

"Väärinymmärrys" johtui tästä lauseesta! Tämmöistä kuvaa ei voi antaa aloittelijalle, koska tämä ei todellakaan
pidä paikkaansa.
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Monster Beetle - Arrowmax - Hobbywing

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #136 : 23.01.15 - klo: 13.36 »
Lähinnä ajattelen asiaa sitä kautta, että jos minä olisin kisaamassa ja edessä olisi aloitteleva kuski joka ei osaa tietä antaa. Kuten Jon mainitsi, niin se ohituspaikka, etenkin krossissa, aukenee kyllä hyvinkin nopeasti. Ei ole minkäänlaista tarvetta käyttää voimakeinoja ohi päästäkseen.

Jos nyt ihan aidosti miettii sitä, mitä sen ensikertalaisen päässä liikkuu, kun se ajelee ensimmäisiä kisahiittejänsä, niin kyllä se fokus on koko lailla siinä, että saa pidettyä autonsa radalla. Se tilan antaminen onnistuu sitten, kun on kokemusta ja näkemystä. Uskon vahvasti, että ensikertalaisen kyseessä ollessa on kaikille parempi lopputulos, että antaa sen keskittyä omaan ajoonsa, jolloin niitä yllättäviä liikkeitä tapahtuu vähemmän ja ohituksetkin onnistuu riskittömämmin.

Tuossa kirjoittamassani lauseessa on se harhaanjohtava sana, kun puhuin "hitaammasta". Jos on kaksi nopeaa kuskia, niin aina toinen on se hitaampi. En tarkoittanut tätä, vaan sellaisia "hitaampia" kuskeja, jotka ovat niitä ensikertalaisia kisoissa, kuten keskustelunkin aihe kuuluu.

Enkä nyt edelleenkään sano, ettei tilaa tarvitse antaa. Kyllä sitä pitää antaa, mutta mahdollisuuksien ja järkevyyden rajoissa. Ensikertalaiselle ne mahdollisuudet ovat kovin rajalliset. Ja kyllä, on hyvä jos tilan antamista on osannut ja ymmärtänyt harjoitella ennen kisaan lähtemistä. Vielä parempi jos on sen oppinut sinne tullessaan.

Minun koko pointti tässä asiassa on se, että ensikertalaiselle tai aloittelijalle yleensä pitää antaa myös mahdollisuus ajaa sitä "omaa ajoa" ilman että se lännen nopein kaveri vetää kaveria konttiin ekassa mutkassa, kun ei tajunnut väistää. Minun silmään vaan pisti tuo toteamus, että jos ei ohi pääse, niin sitten mennään vaikka väkisin, eikä haittaa jos tulee muutama auto kolattua siinä sivussa. Voi olla, että ymmärsin koko asian väärin mutta olenpahan esittänyt mielipiteeni ja sen perustellut ja sen takana edelleen seison. Ehkäpä se on vaan minun tapa ottaa myös kanssakilpailijat huomioon, tiedä häntä.
Flying Calacucco

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #137 : 23.01.15 - klo: 13.55 »
Kilpailuissahan tää tilan antaminen on yksinkertainen asia. Alkuerissä hitaampi antaa tilaa nopeemmalle. Finaaleissa samalla kierroksella oleville ei anneta tilaa mutta kierroksella ohittaville annetaan tilaa.

Se että miten itse kukin on tilanteen tasalla kesken erän kun koittaa saada oman ajon menemään putkeen on eri asia, mutta sekin oppii harjoittelemalla ja ajamalla kisoja. Ja virheistä oppii  :wink:
Harva tuomari taitaa rangaistuksen antaa jos korokkeella kohteliaasti mainitsee hitaammalle että saisiko tilaa.

Treeniajot tietty asia erikseen, silloin voi olla hyväkin että saa treenata sitä takana ajamista niin ettei kolaa toista.

Mutta se että hitaampi ei anna tilaa ei oikeuta tekemään sitä tilaa väkisin kolaroimalla, ei missään tilanteessa.

-Tero
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa kksaffy

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #138 : 23.01.15 - klo: 14.46 »
Nyt ihan oikeasti...!
Pointti oli se että kirjoitin siitä et edessä menijä ei tajua välttämättä et takana tulija on nopeampi jos
se ei roiku puskurissa.. Missä vaiheessa mä sanoin et kyynerpäällä ohi jos ei muuta..?
Mä ohitin väkisin ja tuli kylki kosketus.. Ja se harmitti mua jälkeen päin.. Se oli todella VÄÄRIN..! Tiedän sen..

Mutta kilpailun aikana kun yrittää ajaa sekunneista niin kierros PALJON hitaamman perässä on vähän vaikeaa..
Ja konttiin heti ekassa mutkassa..? En harrasta.. Multa loppuu järki näitten sanojen vääristämisestä ja provosoinnista.. Tässä kukaan kolaamista kannata..! Eikä toisten ajon häiritsemistä..!

Toivottavasti tää ei nyt pelästytä aloittelijoita.. Jos toi mun eka viesti olis edes viitsitty lukee ajatuksella ja
loppuun, niin ei siinä mitään Kolaamista kannateta tai kontittamista..!

En tiä.. Ei vaan jaksa tämmöistä turhaa vääntöä asiasta mistä kaikki on periaatteessa samaa mieltä..
Lähden Oranjyvään viikoksi...

HOBBYFACTORY ASSOCIATED

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #139 : 23.01.15 - klo: 15.02 »
Tossa omassa kommentissa ei viitannut mihinkään tapahtuneeseen tilanteeseen tai edes aiempiin kirjoituksiin tässä threadissa. Toin vaan oman näkemyksen siitä miten tän koko ohittelu homman pitäisi mennä.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #140 : 23.01.15 - klo: 15.13 »
Vesa hyvä.
Olet täysin 100% oikeassa.
Paljon on ongelmia sen alkuerän kanssa kuin kaikilla on yhtä kiire.
Sitten kuin nopeampi yrittää ohi niin sitä jostain syystä ei hyväksytä, kunnioiteta.
Se katsotaan luultavasti näyrytetyksi tulemiseksi kuin joutuu antamaan tietä.
Se että mennään kisoihin treenaamaan tuota asiaa niin sekin on väärin.
Nuo asiat pitää jo tietää kuin kisoihin mennään.
Eli sääntökirja käteen ja lukemaan miten alkuerissä mennään.
Vesa, älä ota herneitä nenään kuin yrität ohitusta.
Kerran pyydät kiltisti, seuraavaan mutkaan kovemmin huudat ja sitten seuraavassa mutkassa sitten et sano mitään vaan ohi väkisin.
jerzi
Ps PÄÄSUORALLA EI ANNETA TIETÄ, EI HIDASTETA VAUHTIA JOTTA NOPEAMPI PÄÄSEE OHI. EI IKINÄÄ SUORALLA EI.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Testikuski

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #141 : 28.01.15 - klo: 15.23 »
Mielipiteitä on monia ja tilanteita radalla vielä enemmän. Välillä joku ajautuu hieman ulos ajolinjalta - takaa tulija ohittaa - edellä ajanut kanttaa kylkeen takaisin ajolinjalle.
 Aina ei kaikkea voi ennustaa ja se on inhimillistä. Mutta tapana on antaa alkuerissä nopeammalle tietä sopivassa kohtaa, se on molemmille nopeampi keino, kun antaa nostajan hoitaa tilanne loppuun. Olenpa myös finaaleissa antanut nopeammalle tietä, jos ei oma ajo ole millään sujunut.
Ospa Rc

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #142 : 28.01.15 - klo: 22.17 »
Omalla kohdalla tilan saaminen ei ole ollut nyt ainakaan pariin vuoteen ongelma. Tiedä sitten johtuuko siitä että se korin väri on kyllä varmasti tullut tutuksi jokaiselle joka samassa hiitissä ajaa, siitä että olen sen moneen kertaan foorumilla kirjoittanut tai sitten henkilökohtaisesti käynyt ongelmatilanteissa kertomassa.

Vain joskus erittäin harvoin tulee finaalissa tilanne vastaan kun edessä menevä ei ymmärrä antaa tarpeeksi nopeasti.
Joillain kun on iskostunut tyyliksi se että mulla on tässä kolme mutkaa aikaa antaa tilaa jne.
Eih. Jos olet tulossa ohitetuksi kierroksella niin välittömästi pelit sivuun kun ohittava tulee iskuetäisyydelle.
Jos kilpailu on tiukkaa ja kärki ajaa sekunnin sisällä toisistaan niin se jääräpäinen ohitettavaksi tuleva on silloin ratkaisemassa kilpailua jos hän hidastaa ensimmäisenä tulevan menoa.
Yleensä kun siinä käy juuri niin että kärkiauto joutuu odottamaa. Pari mutkaa... Kakkonen ja ehkä jopa kolmonen tulee aivan puskuriin ja kun tilaa vihdoin tulee niin se koko kärki luiskahtaa ohi ja ainoastaan ensimmäisenä ollut kärsii ja menettää pahimmillaan johdon.

Eli ilmeisesti jokainen nykyään A finaalissa ajava nelkkukrossaaja tietää että jos se pinkki auto ilmestyy taakse niin se tulee ohi heti... Ei odottele... Ohi vaikka peilit irtoais. Ja yleensä kärsijä on ohitettava.
Tai sit porukka on muutenvaan oppinut että parasta on päästää ohi välittömästi ihan vaikka jopa sivuun ajamalla ja pysähtymällä kuin asiaa pitkittämällä, koska näin molemmat kärsivät vähiten.
Olenpa monta kertaa myös nähnyt että kun saavutan taistelevan kaksikon, takana ajanut päästää ohi heti ja jopa monen mielestä aivan liian aikaisin... Tulee kyseinen kaveri seuraavan kierroksellaohitustilanteen mukana samalla oven avauksella ja siis jopa hyötyy yhden sijan.
Muutaman kerran hiitin jälkeen saanut kaverin kanssa nauraa kuinka hän on ohittanut kilpakumppanin mun imussa...

Mutta eniveis... Tilaa kannattaa antaa heti... Mielummin jo hieman ajoissa kuin silloin kun ohittava jo puskee rinnalle. Ja kun kaveri on mennyt ohi anna hänen mennä. Älä hyökkää heti takasiiven alle imuun tai sen ohittavan rytmi menee sekaisin eikä hän pääsekään karkuun koska joutuu venyttämän jarrutukset pitkäksi ettei takanatuleva hitaampi sukella vaihdelaatikkoon.
Eli jätä heti pieni hajurako... Sellainen että voit olla varma ettet aja edellä olevan kontista sisään. Tällöin monesti se omakin ajo hyötyy siinä nopeamman vanavedessä ajamisesta.

Ihan oikea tilanne on kerran sattunut 2wd SC kisoissa jossa ainakin vielä kolme vuotta sitten A finaalissakin nopeuserot olivat aika selkeitä ensimmäisen ja kymmenennen välillä.
Kaveri antoi tilaa kierroksella... Ajoi perässä nätin välimatkan päässä. Ihmettelin että mitenkäs se nyt roikkuu mukana vaikka omasta mielestäni etenin kovaa. Hiitin jälkeen katsottiin tuloksia ja kaveri ajoi päivän toiseksi kovimman kierrosajan. Ensin kaikki kuvitteli että kyseessä oli oikaisu koska kierros poikkesi selvästi muista, mutta tuloksista näki selvästi että kyseessä oli kierros jonka kaveri ajoi mun perässä ja hänenkin vastauksensa oli vain että hän jarrutti aikaisemmin ettei vahingossakaan ajais mua konttiin. No vauhti nousi tosiaan koska hän jarrutti aikaisemmin eikä normaaliin tapaan myöhään ja mutkat pitkäks.

Eli tosiaan hyötyi merkittävästi kun päästi ohi välittömästi eikä vasta sitten kun olisin todennut että mulle riitti odottelu millonkohan mahdollisesti voisi olla suotuisaa antaa sitä tilaa... Olisin tullut parin mutkan jälkeen viimeistään ohi niin että olis kaveri saanut väistyä pitkälle ulos linjasta.

Voi kulostaa röyhkeydeltä tai miltä vaan, mutta ei siinä ruveta odottelemaan millon se edessä oleva mahdollisesti suostuu tilaa antamaan... Säännötkin sen sanoo että nopeammalle on annettava tietä niin hittojako siinä jäädä jurnuttamaan "minä annan tilaa just sillon kun MINÄ haluan" ei vaan heti niin vältytään kolarilta tai toisen ja jopa oman ajosuorituksen hidastamiselta.

Monesti nopeuserot myös saattavat olla radan joissain kohdissa niin selkeät että ohittaja ei aina voi tietää että ohitettava hidastaa jossain kohdassa missä itse ajaa kaasu pohjassa. Tilanne tulee niin nopeasti silmille että siinä ei ehdi mitään tekemään. Eli miksi et antanut tilaa jo mutka sitten niin ei ohittaja ehdi tulemaan takapuskuriin kiinni jolloin ne tilanteet alkaa tulemaan silmille.

Pitkästä virrestä koko pointti lyhyesti ja ytimekkäästi.
Kun nopeampi lähestyy takaa, siirry sivuun ajoissa. Aivan kuten antaisit tilaa ambulanssille oikeassa elämässä... Heti ja jo ennenkuin ambulanssi joutuu edes miettimään jarrun painamista.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #143 : 28.01.15 - klo: 22.36 »
Tilan antamisesta vielä...

Kun kärki saavuttaa viimeisistä sijoista kisaavan taisteluparin olisi kohteliasta antaa kärjelle tilaa ja unohtaa oma taistelu hetkeksi. Ei tarvitse yrittää runnoa ohi samalla kun toinen antaa tilaa nopeammalle. Jos tota joutuu pelkäämään ei kärki saa kunnolla tilaa ja taas on kaikkien kisa pilalla. Että semmosia mietteitä tällä kertaa :smiley:

Poissa otto04

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #144 : 24.02.15 - klo: 14.52 »
Pystyykö castlen sähköillä ajaa kilpaa?

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #145 : 24.02.15 - klo: 14.53 »
Pystyykö castlen sähköillä ajaa kilpaa?
Riippuu luokasta, jos on säännöissä vaatimus toisesta säätimestä (TSS) tai nollaennakko vaatimus (TSP) niin ei onnistu, muissa luokissa menee kyllä hyvin.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa otto04

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #146 : 24.02.15 - klo: 15.32 »
Kiitos  :roll:

Poissa otto04

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #147 : 24.02.15 - klo: 19.42 »
Niin ja vielä yksi kysymys onko 11vuotiaan mahdollista ajaa kilpailuissa?

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #148 : 24.02.15 - klo: 19.44 »
Niin ja vielä yksi kysymys onko 11vuotiaan mahdollista ajaa kilpailuissa?
Huoltaja mukaan niin homma onnistuu, kisoissa on paljon junioreita, joten varmasti löytyy oman ikäisiä kehen tutustua.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook