Kirjoittaja Aihe: Servot  (Luettu 6529 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Emil

  • Tulokas
    • Profiili
Servot
« : 12.03.04 - klo: 17.48 »
Pitääkö laittaa jotain vaikkapa ilmapallon servon ympäri että ei tule vettä servon päälle??
Minulla on tr-15 rally auto ja FUTABA ms/mj (2ph/2phka) radiolaite...

Kestääkö servot paljon vettä?? :?
Pr0!!

Poissa zhoop

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://simo.arkku.net
Servot
« Vastaus #1 : 12.03.04 - klo: 17.58 »
Itse olen ajellut muutamia kertoja tänä talvena Ultimallani enkä suojannut servoja, mutta ei kyllä ilmennyt mitään ongelimakaan jeten minulla ei ole hajonnut ainuttakaan servoa sen takia.
RC-autoilua jo kesäkuusta 2003 lähtien!
Websivuni - KLIKKAA Team Associated RC10 B3

Poissa mike_87

  • Veteraani
    • Profiili
Servot
« Vastaus #2 : 12.03.04 - klo: 18.06 »
itse ajoin autoni jokeen ja kun ongin auton ylös sieltä, ja kuiovattelin paikat, seuraavana päivänä kokeilin ja ei ollut mitään häikkää servoissa ei koko autossa. servot oli ihan paljaana.

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Servot
« Vastaus #3 : 12.03.04 - klo: 22.53 »
Join kans ojaan, mut mul oli monta päivää kunnon häikkää sähköissä.
Avasin vastarin ja servot ihan kokonaan ja kuivattelin kuumailmapuhaltimella ja jätin kuivamaan varmaan viikoks, ja sit kokeilin, ni vieläkin pätki ja sätki, no kuivattelin vaa, ni sit lopulta sain sen toimimaan ihan täysin :twisted:

Iso homma siin oli loppujen lopuksi, mut en joutunu mitään uusimaan 8)  :mrgreen:

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Servot
« Vastaus #4 : 12.03.04 - klo: 23.01 »
Mulla on hajonnut 2 servoa veden takia, ku loskassa/lumessa ajanut. tosin ne ei oo ollut mitään laatuservoja. esim. futaban vakioservoja en oo saanut viel hajalle..
Taas kehissä.. ;)

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Servot
« Vastaus #5 : 13.03.04 - klo: 17.01 »
Kun kerran on aiheena servot, niin kysyisin jonkun asiantuntemusta aiheeseen: voimaservo mp-6 sporttiin. Millainen tulisi sunnuntaikuskin ostaa? Millainen sopisi? Hintaluokka mieluiten 40-70€

Ostettaessa liike suositteli servoa, mutta ajateltiin että kulutetaan vakio ensin hajalle. No nyt se on todennäköisesti hajalla. ( nykii käännettäessä ja palauttaa nykien ja sihisten suoraksi )
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Joona H

  • Veteraani
    • Profiili
Servot
« Vastaus #6 : 13.03.04 - klo: 17.21 »
Lainaus käyttäjältä: "HilariouS"
Kun kerran on aiheena servot, niin kysyisin jonkun asiantuntemusta aiheeseen: voimaservo mp-6 sporttiin. Millainen tulisi sunnuntaikuskin ostaa? Millainen sopisi? Hintaluokka mieluiten 40-70€

Ostettaessa liike suositteli servoa, mutta ajateltiin että kulutetaan vakio ensin hajalle. No nyt se on todennäköisesti hajalla. ( nykii käännettäessä ja palauttaa nykien ja sihisten suoraksi )

Hitec HS-625MG,metallirattaat,Dual-kuulalaakeroitu,vääntöä 4,8v-akulla 5.5kg ja 6v-akulla 6.8kg ja nopeutta 4,8v-akulla 0.18/60-astetta ja 6v-akulla 0.13/60-astetta.
Suoritusarvot 4.8v-akulla ovat juuri ne,mitä tälläinen M8-crossari ohjaukseen vaatii.
Itselläni on vastaava servo,joka kävi joessa,ja päivän kuivumisen jälkeen toimii taas täysin.
Hintaa Atala-RC:ssä n.62.80€.

Kaasuservoksi sitten vähän nopeampi,mulla on tälläinen ja hyvin toimii,jopa jokireissun jälkeenkin:
http://www.hobbypeople.com/hobbypeople/tuotteet/gws/gws_tuotesivut/servo_S19.htm
Tässä ei ole metallirattaita,joten sen takia se ei sovellu kovin hyvin ohjaukseen....muuten suoritusarvot ovat täysin riittävät ohjaukseenkin.
Hintaa 39,30€ HobbyPeoplessa.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Servot
« Vastaus #7 : 13.03.04 - klo: 17.27 »
Juu tuota hitechiä itsekkin ajattelin. Lukenu siitä monta positiivista juttua. Myyköhän Tietonikkari tai Prohobby sitä. Vilkasin sivut mutta en nähny.

Kaasulla taidan pitää ton vakion, kun on tää ajelu vielä aika aluillaan.

Sopiiko toi hitechi mp-6:seen vai onko 7.5 saman kokonen kolo servolle kuin kutosessa?
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Servot
« Vastaus #8 : 13.03.04 - klo: 17.56 »
Lainaus
Sopiiko toi hitechi mp-6:seen vai onko 7.5 saman kokonen kolo servolle kuin kutosessa?

Servot ovat yleensä standardikokoisia, eli siis sopii kyllä. Poikkeuksena voidaan pitää jotain normaalia "lyhyempiä" servoja, mutta pienempi koko on tietysti vain pelkästään etu ja niitä käytetään mm. sähkökrossareissa koska niissä yleensä on aika ahdas paikka sille servolle. Tosin itselläni on ihan norm. kokoinen servo sähkökrossarissani, jota kyllä kieltämättä sai hieman sovitella siihen.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Servot
« Vastaus #9 : 13.03.04 - klo: 18.07 »
No sehän on perin helmeilevää. Pitää siis alkaa tuota hitechii kysellä samalla kun kytkimeen uusia osia. ( ja ilmanputsareita ja bensaa... Se vie koko käden! )
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Servot
« Vastaus #10 : 14.03.04 - klo: 00.24 »
Atalan hinnastoa tutkiessani löysin kyllä hitechin servot mutta niissä oli perässä BBM eikä MG, onko kyseessä sama tuote vaiko,joku mahdollisesti muovisilla rattailla varustettu? ( MG = Metal Gearing? )
Kuka Helsingissä myisi Hitechin servoja? Välttyisin tilauksilta, ellen ohikulkumatkalla Tampereelta osta. ( Näitä "ohikulkumatkoja" vaan ei tule kovin usein tehtyä. )    :o
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Joona H

  • Veteraani
    • Profiili
Servot
« Vastaus #11 : 14.03.04 - klo: 09.24 »
Lainaus käyttäjältä: "HilariouS"
Atalan hinnastoa tutkiessani löysin kyllä hitechin servot mutta niissä oli perässä BBM eikä MG, onko kyseessä sama tuote vaiko,joku mahdollisesti muovisilla rattailla varustettu? ( MG = Metal Gearing? )
Kuka Helsingissä myisi Hitechin servoja? Välttyisin tilauksilta, ellen ohikulkumatkalla Tampereelta osta. ( Näitä "ohikulkumatkoja" vaan ei tule kovin usein tehtyä. )    :o

Sama servo,itsekin tilasin Atalasta HS-625BBM:n ja metallirattaat löytyy.
Itse servossa lukee HS-625MG.
Ilmeisesti tuo BBM tarkoittaa "Ball Bearing Metal (Gearing)"

Ja muutama paikka Helsingissä,joista voi servoja kysellä:
http://www.prohobby.fi/ ,Helsingin liikkeessä on nyt loppuunmyynnit,eli halvalla saattais lähteä.
http://www.dlc.fi/~hobbypnt/
http://www.tietonikkari.fi/

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Servot
« Vastaus #12 : 14.03.04 - klo: 10.47 »
Tuollaista kirjaincomboa en tullutkaan ajatelleeksi. DBB olis vielä menny Dual / Double Ball Bearing tai se MG, mutta voihan ne yhdistääkkin!  :D
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Ville Vainio

  • Veteraani
    • Profiili
    • Vilkutin.1g.fi
Re: Servot
« Vastaus #13 : 14.03.04 - klo: 18.11 »
Lainaus käyttäjältä: "Emil"
Pitääkö laittaa jotain vaikkapa ilmapallon servon ympäri että ei tule vettä servon päälle??
Minulla on tr-15 rally auto ja FUTABA ms/mj (2ph/2phka) radiolaite...

Kestääkö servot paljon vettä?? :?



Multa meni savagesta pakkiservo, hitekin vakio...
Kyosho Inferno MP9e

Poissa Emil

  • Tulokas
    • Profiili
Servot
« Vastaus #14 : 14.03.04 - klo: 19.34 »
Minun kaasuservo liikkuu joka kerta kun käännän oikealle tai vasemmalle, elikkä kun käännän vaikkapa vasemmalle nin tulee lisää kaasuu ja sama oikealle.Mitä pitää tehdä?? :cry:
Pr0!!

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Servot
« Vastaus #15 : 14.03.04 - klo: 21.27 »
Vaihda vastaanottimessa servon johtojen paikkaa.
Taas kehissä.. ;)

Poissa linkka

  • Jäsen
    • Profiili
!
« Vastaus #16 : 15.03.04 - klo: 16.37 »
paljonko uudet servot pure ten alpha 3 seen maksaaa. mun servot ei toimi kaasu servo vaaaa pitää ääntä ja ohjuus servo ei toimi pllenkaan

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Servot
« Vastaus #17 : 23.04.04 - klo: 21.29 »
Eli tämmönen kysymys:

Millainen servo Mp-6 Sporttiin, jossa on yhdet levyt edessä ja takana.
Eli siis kaasulle ja jarrulle sopiva servo. Vastarina Hitec, joten siihen sen pitää sopia. Servokin siis saisi olla Hitec, koska toimivat sitten ainakin täydellisesti yhdessä. Toivoisin nopeita vastauksia, koska aion ostaa sen huomenissa messuilta, mikäli sieltä löytyy.

HS-625:sta joku jossain on puhunut, mutta kaipaan näitä mielipiteitä ja vinkkejä kumminkin. Kiitokset etukäteen.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Mika R

  • Vieras
Servot
« Vastaus #18 : 24.04.04 - klo: 07.23 »
625 ja 645 ovat hyviä ja sopivat varmasti, toki voithan kysyä vielä paikan päällä ehdotuksia/tarjouksia. mulla on itsellä kaasussa joku Hitecin deLuxe malli vakioservosta ja riittää ihan hyvin ainakin Superiin, ohjauksessa MG645

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Servot
« Vastaus #19 : 24.04.04 - klo: 10.47 »
625 Taitaa voittaa nopeudessa, mikä on tietääkseni kaasussa ja jarrussa eduksi.
645 Voittaa väännössä, mikä on ohjauksessa eduksi.

Pitänee katsoa tuota 625:sta vaikka, sekä kysellä niiden mietteitä aiheesta.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Servot
« Vastaus #20 : 25.04.04 - klo: 08.44 »
Kaasuservo ei ole oikeastaan kovinkaan kriittinen ominaisuuksille. Oikeastaan ainoa vaatimus on se, että se jaksaa vääntää jarrua riittävästi. Tuohon riittää hyvin esim. juuri 625 tai 645. Jopa vaatimattomammalla tulee toimeen.

Huomattavasti kriittisempi on ohjausservo. Sen tulee olla sekä voimakas että nopea. Voimaa pitää olla sen verran, että se jaksaa kääntää renkaita kaikissa normaaleissa tilanteissa. Nopeus on myöskin ehdottomasti hyväksi. Ainakin omalla kohdalla olen huomannut tekeväni hitaalla servolla korjausliikkeitä jo ennen kun servo on ehtinyt kääntyä edelliseen haluttuun asentoon.

Poissa Antti S

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/antti_88/
Servot
« Vastaus #21 : 25.04.04 - klo: 15.27 »
Itse en ole koskaan käyttänyt kaasussa voimaservo, kun vakioservo riittää ihan hyvin. Olen käyttänyt kaasussa Hitec HS-303, Acoms AS-12 ja nykyään kaasussa on Thunder Tiger S1903MG. (Tai mikä nyt onkaan)
Ohjauksessakin siirryin voimaservoon äskettäin, koko viime kesän  käytin vakioservoa ja riitti ihan hyvin.
Xray XB808 | Alpha Plus | Savöx

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Servot
« Vastaus #22 : 25.04.04 - klo: 15.42 »
Mulla on nyt sitte 645MG ohjauksessa ja 625MG kaasussa.
Infernossa on yhdet levyt per suunta, niin tehoa saa jarrutuksissa olla.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa pOINTER

  • SaloUA
    • Profiili
Servot
« Vastaus #23 : 28.04.04 - klo: 12.07 »
Onkos futabassa ja hitecissa samanlainen hammastus siinä servon tapissa ELI sopiiko hitecin "hornit" futaban servoihin? Acomssin servoissa ainakin erilainen hammastus kuin hitecissa...
Kun ei pyydä mitään, ei välttämättä saakaan haluamaansa, mutta kun pyytää paljon, saattaa saada paljon - tai sitten ei.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Servot
« Vastaus #24 : 28.04.04 - klo: 12.19 »
Lainaus käyttäjältä: "pOINTER"
Onkos futabassa ja hitecissa samanlainen hammastus siinä servon tapissa ELI sopiiko hitecin "hornit" futaban servoihin? Acomssin servoissa ainakin erilainen hammastus kuin hitecissa...


Niissä on erilainen hammastus. Hitecissä on yksi hammas vähemmän kuin Futabassa.

Alla olisi lista yhteensopivuuksista. Tein sen muistin mukaan joten siinä voi olla virheitä. Ainakain siinä on puutteita. En siis muistanut Keilin (oli ehkä 23 hammasta), Kyoshon, GWS:n, Multiblexin jne. servojen hammastusta.

21 hammasta: Novak
23 hammasta: Futaba, Traxxas
24 hammasta: Hitec, Hobbico, Tower
25 hammasta: JR, Sanwa, Airtronics, Ko Propo

Laitetaan sitten vielä eri liitintyypit:

S: nykyinen yleisliitin, joka sopii käytännössä kaikkiin vastareihin. Johtojen väri keltainen/punainen/musta
J: Futaban liitin, jossa on liittimen signaalijohdon (valkoinen) puolella kisko. Johtojen väri valkoinen/punainen/musta
JR: sama kuin S, mutta johtojen väri on oranssi/punainen/ruskea
Z: sama kuin S, mutta johtojen väri sininen/punainen/musta
T: Sama kuin Z, mutta punainen ja musta johto on eripäin liittimessä

Todella vanhoissa servoissa voi olla myös muita liittimiä. Johdoissa miinusjohto on musta tai ruskea, plusjohto punainen ja signaalijohto valkoinen, oranssi, keltainen tai sininen

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Servot
« Vastaus #25 : 17.06.04 - klo: 21.58 »
Paljonko toi HS-645MG vääntää 4.8 voltilla? Oisko hyvä savitsin ohjaukseen?
Onko siinä kaikki rattaat metallista, vai onko siinä jokin ratas, joka hajoaa aina ennen kuin jotain suurempaa jysähtää?

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Servot
« Vastaus #26 : 17.06.04 - klo: 22.02 »
7.7kg, mutta mikä idea käyttää 4.8V? Uskoisin tuon väännön olevan monsteriin tarpeeksi. Kuudella se kehittäisi 9.6kg, joka olisi Savageen vielä maukkaampi.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Servot
« Vastaus #27 : 17.06.04 - klo: 22.05 »
Lainaus käyttäjältä: "Sami L"
7.7kg, mutta mikä idea käyttää 4.8V? Uskoisin tuon väännön olevan monsteriin tarpeeksi. Kuudella se kehittäisi 9.6kg, joka olisi Savageen vielä maukkaampi.
No kun en oikee tiiä miten saisin sen 6 volttia :oops:  Ei sinne savagen patterikotelon tilaan ainakaa mahu viidettä akkupatteria. Mun mielestä. Maksaako ne 6 voltin vastarin akut paljo. Ja laturiki vielä, vaikuttaako niin paljo, et kannattaa paljoo rahaa laittaa?

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Servot
« Vastaus #28 : 17.06.04 - klo: 22.11 »
Pienellä johtovirityksellä ja yhden patterin kotelolla voisit liittää sen viidennen patterin laatikon ulkopuolelle? (villi ajatus)
Tällöin ei kuluja tulisi ainakaan muutamaa euroa enempää + muutama työrupeama.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Servot
« Vastaus #29 : 17.06.04 - klo: 22.13 »
Lainaus käyttäjältä: "Sami L"
Pienellä johtovirityksellä ja yhden patterin kotelolla voisit liittää sen viidennen patterin laatikon ulkopuolelle? (villi ajatus)
Tällöin ei kuluja tulisi ainakaan muutamaa euroa enempää + muutama työrupeama.
Itseasiassa mulla on kaksi ylimääräistä akkupatteria tossa vieressä. Onnistuiskohan se? Oon melkosen pilipali kaikissa sähköihin liittyvissa jutuissa. :oops:
Mutku nehän on siis kytketty sarjaan? Ni mistä välistä ne piuhat sit pitäs vetää sille yhelle patterille?