Päävalikko

Uutiset:

RC10.fi kunnioittaa sivuston perustajan, Heulin (Pauli Helin), muistoa 17.6.2025.

Vauhtipyörän irroittaminen

Aloittaja Danger, 25.03.04 - klo: 07.53

Danger

Kaikki varmaan tietää sanonnan, että puuttuvaa tekniikkaa voi hyvin korvata lisäämällä voimaa.. noh tämä tuli mieleen kun yritin irroittaa Kyoshon GT-15S-CR motin vauhtipyörää. On se vaan niin tiukalla, että pakko kysyä apua ennen kuin rikon koko motin.

Eli kytkin lähtee irti helposti kun pitää vauhtipyörästä kiinni ja avaa akselin päässä olevan ruuvin.  Kytkinsälöjen poistamisen jälkeen on jäljellä vauhtipyörä sekä ruuvi/akseli yhdistelmä johon kytkin kiinnitetään. Yritin pitää kiinni vauhtipyörästä ja irroittaa tuon ruuvi/akseli yhdistelmän jakoavaimella, mutta vaikka hiki päässä punnersin en saanut sitä hievahtamaankaan. Vauhtipyörä vaan pyrkii pyörimään kädessä, eli ei puristusvoima riitä. Toisaalta ihan viimeistä rutistusta en uskaltanut vääntää, koska pelkäsin, että jos ruuvi yht'äkkiä aukeaa ja jakoavain pyörähtää äkillisesti ne vauhtipyörässä olevat kaksi tappia vääntyvät samalla.

Eli, pitäisikö tuon vauhtipyörän irroittaminen olla näin tuskallista? Vai onko siinä esim. "vääränkätinen" jenka? Vai pitääkö vain ruuvata kone vauhtipyörästä ruuvipenkkiin kiinni (sitä kuitenkaan vaurioittamatta) ja vääntää voimalla? Apua siis kaivataan.
- Savage brushless. RC18T brushless.

Mika R

Kyllä se voi olla tuskallista jos akseli on laitettu ruuvilukitteella oikein kunnolla kiinno moottoriin.

Itse llä on ollut vastaavia ongelmia joskus. Yksi hyvä kotikonsti on avata moottorin kansi ja laittaa paksua kumia männän päähän sellanen 1x1 cm niin että mahtuu sylinteriin ja koko paketti ruuvipenkkiin kiinni poikittain, niin että mäntä ei pääse liikkumaan koska se kumi ottaa vastaan. Toki suojaa moottorin muutenkin esim kankaalla jottei siihen jää mitään jälkiä etenkin sylinterin ja kannen liitoskohtaan. Paksu kumi on tässäkin kohtaa hyvä.

No kun moottori on penkissä kiinni ja kumi sylinterissä estää männän pyörähtämisen ääriasennon yli, niin nyt voit jakoavaimella varovasti irroittaa vauhtipyörän akselin.

Miltä kuulostaa?

-Mika

Danger

Mika, kuulostaa tosi hyvältä idealta. Itse tässä jo suunnittelin, että laitan kuminpalan vauhtipyörän ympärille ja otan putkipihdeillä vauhtipyörästä kiinni. Sitten jakoavaimella ruuvi irti. Ongelma kuitenkin on aina tuossa pihdeillä puristamisessa, että ei tarvita kuin yksi lipsahdus ja jäljet voivat olla tuhoisat. Eli taidan kokeilla tuota antamaasi neuvoa. KIITTI  :lol:
- Savage brushless. RC18T brushless.

fiesta6

Joo, tästä tiedosta oli mullekin hyötyä, ku tänään tai huomen joudun purkaa motin.
Taas kehissä.. ;)

henkka88

Itse kyllästyin temppuilemaan ton vauhtipyörän avaamisen kanssa.
Näin Kyoshon esitteessä semmosen erikoistyökalun tuon irroittamiseen ja päätin sitten tehdä
semmoisen itse.
Se oli erittäin yksinkertainen valmistaa.
Otin vaan 2milliä paksun ja pari senttiä leveän teräksen palan ja porasin siihen kolme reikää.
Tuolla työkalulla saa pidettyä vauhtipyörän paikallaa tukevasti sit vaan toiseen käteen 8millin kiintoavain ja mutteri auki!
Voisin koittaa jos saisin laitettua kuvan siittä!
Xray XB8TQed, M18 / Futaba 3PK / ProLine / Ripmax

fiesta6

Siis eix vauhtipyörä itse ole vain painettu kiinni et sen saa ulosvetäjällä pois ? Sen mutterin avaamiseen toi konsti on hvyä.
Taas kehissä.. ;)

henkka88

Tarkoitin siis nimenomaan sen mutterin avaamista.
 Tuolla on kuva(ei mikään kaunis vehe, mut toimii): http://photo.jippii.fi/fi/image//data/photo/jippii.fi/t/r/tr-racing/1080243153886.jpeg... :wink:
Xray XB8TQed, M18 / Futaba 3PK / ProLine / Ripmax

Sami L

Näyttää ihan kyoshon valmistamalta, logot ja kaikki.
Olennaisintahan on, että se toimii.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Mika R

Toi toimii jos vauhtipyörä pysyy kiinni? Aina näin ei ole vaan vauhtipyörä irtoaa sen verran colletista että mäntä pyörii vapaasti. No en tiedä kun en ole kokeillut.

suonke-1

Minusta toi männän junttaaminen on takuuvarma konsti pilata kietokangen liukulaakeripinnat tai mahdollisesti kiertokanki kokonaan tappeja myöten.

Itse olen aina purkanut vauhtipyörän puristamalla sen lukkopihteihin tai ruuvipenkkiin ja räikällä vääntänyt auki mutterin ja aina on auennut.

Ja mahdollisesti kiilautuneen vauhtipyörän pois saaminen akselista onnisttuu hitusen lämmittämällä ja laittamalla se "roikkumaan" vauhtipyörästä ja naputtelemalla kampiakselin päätä missä on mielellään mutteri vähän matkaa kierteellä ettei pilaa sitä kierrettä naputtelemalla.
Vauhti ei tapa, mutta se nopea pysähdys...

Mika R

Saattaa kyllä olla. Mutta kuten sanoin jos vauhtipyörä liukuu niin ei taida olla muita konsteja kuin tuo junttaaminen, käyttäisin sitä kyllä ns. ultimate keinona. Useimmitenhan kiertokangen tyvestä saa pihdeillä niin hyvin kiinni ettei tähän tarvitse mennä. Riippuu tilanteesta.

tux10

Raasti vaan vauhtipörä kiinni viilapenkkiin ja jollain hyvällä avaimella vääntämään. Ei sitä vauhtipyörää kyllä ia pas***si kannata rutistaa!
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

jerzirccar

Paras keino on että antaa meidän kaikkien kaveri JOUNI laittaa sen kiinni niin se irtoa ittekkseen :lol:  :lol:  :lol: Ne tuppas aikoinen häneltä irtoa enemmän kuin 1 kerran.
Jerzi