Kirjoittaja Aihe: HPI baja projektit  (Luettu 526666 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa tuplaesa1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #960 : 19.03.13 - klo: 09.13 »
Oikein makeasti naukuu bzm moottori, nyt kaikki 26-30 kuutioiset padat kuulostaa ja näyttää lähinnä aliviritteisiltä peräprutkuilta. :)
-= ( Pro-Line | Castle Creations | Spektrum | RPM | Savöx | V-Dezign | Alza-Racing | Savage Flux HP | Durango DNX408T ) =-

juhamatti

  • Vieras
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #961 : 29.03.13 - klo: 18.27 »
Kyllä niissä gpr:n cubic renkaissa jonkin verran oli kai pitoa ja koneessa ytyä pytyssä kun näin kävi :embarrassed:
Vertigon hex-kantainen kytkinellon hexi meni pyöreäksi..

No, ei auta ku tilata uusi...
Toisaalta miettiny jos säästäis jonkin aikaa ja ostaisi sen turtlen paketin, mut prkl se maksaa 200€... :shocked:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #962 : 29.03.13 - klo: 18.48 »
Onks tollanen Vertigo saman halkaisijaisella kytkinkellon akselilla kuin vakio vai isompi?

Turtsi on isommilla lakruilla ja kello paksummalla akselilla mutta josko tohon sais laitettuu vaan Turtsin kellon ja pinjoneita?
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #963 : 29.03.13 - klo: 20.19 »
Tossa vertigossa on sama halkaisija kuin vakiossa :sad:
Pitäs uusiksi laittaa kokonaan toi voimansiirto jos turtlen ostaisi, siis kytkinello,kannatin ja toi levy joka pitää akselin kohdillaan.
Mut sen jälkeen ois pomminvarma tuo puoli.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #964 : 29.03.13 - klo: 20.32 »
No laita vakiokello tilalle. Kyllä se malli paremmin kestää kun toi hexi. Turtle on vakiotyylisellä lukituksella tehty, mutta kellon akseli ja laakerointi on 2mm isompi. Ei oo ollu koskaan ongelmia noitten kanssa. Turtsi tekee yleensä hyvää kamaa mutta on nekin tehny sutta ja sekundaa, mm. se niitten HD pullstartti. Menee hiekkapölystä ne dog earsit tukkoon melko heti. Jos menee muualle kuin lumelle ajamaan niin ei kannata sammuttaa autoo  :angry:

Vois sinne laakeroinnin muutta kuten kansainvälisillä on ohjeistettu, mutta mun mielestä Turtlen pitäs tarjota muutososat ilmaseksi niile jotka ton on ostanu. Mut eeei... uus versio mukamas pitäs ostaa. My ass. Mieluummin ostan CY:n vakiostartteja laatikollisen.
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #965 : 29.03.13 - klo: 20.40 »
Joo, vähän funtsinu sitä että ostais se tavallisen kellon takaisin, toi hexi homma oli alkuun ok, mut aika nopeesti toi varsi pyöristyy, vaikka ite pinioni on täysin kunnossa.

Mulla on kans se tr:n v2 pull startteri.
Viime syksynä kerkesin sillä jonkin aikaa ajella ja ei tietenkään vielä silloin tullu ongelmia kun ei pölyä enää ollut.
Mut nyt kesällähän se on ihan saletistit leuat auki siitä palikasta joka vayhtipyörään tarraa, ja pakko siis ostaa se kuulalaakeroitu paketti siihe tilalle, onneksi se nyt ei kauhean kallis ole mutta kyllähän se jo valmiiksi kalliin käynnistinpaketin hintaa lisää nostaa :sad:

Mut toistaiseksi olen kyllä ollu siihen tyytyväinen.

Toinen hyvä on tää rcmk.n käynnistin, siinä on vakiona se alupalikka ja muutenkin käynnistin on cy tyylinen joka on paljon parempi kuin zenoahin malli.

juhamatti

  • Vieras
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #966 : 02.04.13 - klo: 21.41 »
Reilu hemmo toi vertigo rc:n Clayton.
Saan puoleen hintaan uuden kytkinkellon :wink:

Tuli muutenkin puheeksi tuo bajan anaalista oleva kytkimenvaihto rulianssi, niin vertigolta on tulossa tällänen setti tässä kevään mittaan, kytkimen saa irti hetkessä.

Tässä on losi tyylinen pinioni ja akseli on 12mm, eli AIKA stygee tavaraa..



61680 Install Video
« Viimeksi muokattu: 02.04.13 - klo: 21.52 kirjoittanut juhamatti »

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #967 : 03.04.13 - klo: 18.24 »
JES! Vihdoin servo saveri antautui ja "sain" mahdollisuuden hankkia uuden. Tietysti otin sen parin euron palikan sijasta turtlen täydellisen billetti paketin  :grin:

Saattoihan sieltä jotain muutakin tarttua mukaan, heheh  :roll:
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

juhamatti

  • Vieras
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #968 : 03.04.13 - klo: 21.25 »
Ilmotteles hessu sit miten turtlen palikka toimii ohjauksessa, ton pitäisi keskittää ohjaus tarkasti kun on tollanen voimakas jousi siinä palautuksessa.
Itekki joskus tota kattelin, mut kerkesin kiinalaista alumiinia laittamaan omaan ohjaukseen.
Jahka se hajoaa ni vois funtsia tota turtlen pakettia.

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #969 : 03.04.13 - klo: 21.31 »
Juu pitää laitella sitten ajatuksia kunhan sen saan. Paketti näyttäis olevan nyt ranskiksilla, tulee fedexin kyydillä. Ensi tiistaina näyttäisi olevan ennustettu toimitus pv.

En muuten itsekkään varmaan olisi tuota ottanut mutta kun oli kaikkea muuta tilauksessa niin nappasin koriin. Hinta oli silloin päivän tarjouksessa 69$

Sain kuitenkin hiiri käden kuriin. Oli krakenin koppa ja Jet-Pron Gargantuankin hetken ostos korissa  :grin:
Poistin korista kun mietin ettei toi putki edes sopis tuon krakenin alle. Todennäköisesti runko palkki joka yhdistää perän ja keskiosan olis ollu edessä. Tiedä sitten olisiko ongelman voinut ratkaista pidemmällä X-portilla.
« Viimeksi muokattu: 03.04.13 - klo: 21.36 kirjoittanut Lerppu86 »
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa Fleku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #970 : 03.04.13 - klo: 21.45 »
Oli otettava kanssa itse turtlen saveri davelta,kun oli päivän tarjouksena  :cheesy:,vaikka just halppis alu version laitoin kiinni. . .
Baja 5sc

Poissa DIY-man

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #971 : 04.04.13 - klo: 21.53 »
Reilu hemmo toi vertigo rc:n Clayton.
Saan puoleen hintaan uuden kytkinkellon :wink:

Sepä hyvä. Mulle tuli mieleen siitä hexin pyöristymisestä, että ei ole osunut lämpökäsittely lankulle. Jos se on hyvin ja oikein karkaistu, niin pitäishän sen kestää melkein vääntää akseli nurin ennemmin kuin hexi antaa jälkeen.

...Ja ei näistä harrastevehkeistä taida ikinä tulla kunnollisia...booriakseli sen pitäis olla eikä mikään muu. Sama homma takapyörän akseleissa, diffin ulostuloissa jne. Reikä kylkeen ja siitä tappi läpi -tyyli on täysin lelumeininkiä. Mutta booriakselin ja sen vastakappaleen valmistaminen maksaa aika paljon enemmän...Onko keltään korkannu moposta tai moottoripyörästä pinjoniratas booreistansa? En ole kuullut. Tai autosta vetoakseli? Kyllä se aina jostain muualta pettää.
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Poissa sulo2604

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #972 : 04.04.13 - klo: 23.28 »
Reilu hemmo toi vertigo rc:n Clayton.
Saan puoleen hintaan uuden kytkinkellon :wink:

Sepä hyvä. Mulle tuli mieleen siitä hexin pyöristymisestä, että ei ole osunut lämpökäsittely lankulle. Jos se on hyvin ja oikein karkaistu, niin pitäishän sen kestää melkein vääntää akseli nurin ennemmin kuin hexi antaa jälkeen.

...Ja ei näistä harrastevehkeistä taida ikinä tulla kunnollisia...booriakseli sen pitäis olla eikä mikään muu. Sama homma takapyörän akseleissa, diffin ulostuloissa jne. Reikä kylkeen ja siitä tappi läpi -tyyli on täysin lelumeininkiä. Mutta booriakselin ja sen vastakappaleen valmistaminen maksaa aika paljon enemmän...Onko keltään korkannu moposta tai moottoripyörästä pinjoniratas booreistansa? En ole kuullut. Tai autosta vetoakseli? Kyllä se aina jostain muualta pettää.
Itseasiassa VW transportterin tyyppivika oli vetoakselin boorien pyöristyminen. 2010- mallisesta meni niitä noin 60tkm välein. Offtopic, mutta kerroimpa kuitenkin.
HPI Baja 5B SS, HPI E-Firestorm Flux

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #973 : 05.04.13 - klo: 07.02 »
Carsonin joissain malleissa diffien ulostulot on olleet spooreilla. Mutta vain tasauspyörästön ja vetokupin välillä. Tosin ymmärtäähän sen jos tässä koossa pitäs alkaa valmistamaan ristiniveliä niin saattas tulla nopeesti melko kallis lelu. Ja lelujahan nää on ja ristitappiratkasut ihan kestäviä ja toimivia ratkaisuja joten mulle kelpaa tollasenaan ainakin.
Just joo.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #974 : 05.04.13 - klo: 10.39 »
Onhan ristiniveliä käytössä pienemmässäkin mittakaavassa, esim. lähes kaikissa 1:8 mittakaavan kilpamalleissa on ns. CVD vetarit, tuossa linkin kuvassa ylimmäinen pari.

http://www.ebay.com/itm/New-Ofna-Ultra-LX2-DOGBONES-Axles-Drive-Shafts-Long-Center-Universals-CVD-CVA-/330863839937?pt=US_Radio_Control_Control_Line&hash=item4d09058ac1

On selvästi parempi ratkaisu, kuin pelkkä tappiakseli ja kuppi. Kestävyydessä ei mitään moitittavaa ja hintakaan nyt ei ihan karmea ole. En tiedä, miksi isommissa autoissa ei tuota ratkaisua sitten käytetä? LS5 kilpureissa on diffin päässä yleensä spooriakseliratkaisu.
Flying Calacucco

juhamatti

  • Vieras
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #975 : 05.04.13 - klo: 12.29 »
Tiedä sit miten bajassa kestäisi tollaset ristinivel vetarit, kun ei meinaa kestää 4mm tappiliitoksetkaan..
Nelivedossa voima jakautuu tasaisemmin 4-pyörään, kun taas bajassa kaikki menee takapyörille.
Noita karkaistuja tappeja on itellä katkeillut sillointällöin, joten en usko että tuo 1/8 tyylinen ristinivel ratkaisu ainakaan bajassa toimisi, ei muuten ole kuin yksi valmistaja ollut joka noitakin bajoihin teki ja sekin on vetänyt kamansa markkinoilta.
Joku aika sitten oli ddm:llä alelaarissa vielä mut ei ole sielläkään enää.
Tekno-rc on valmistaja.

Ja god bless the america on hinnatkin.. :shocked:
http://www.teknorc.com/shop/tkr2200-m12-universals-for-baja-5btsc-complete-2pcs/
Rovan baja valmistaa myös cvd vetareita, mut firman tuotteet tietäen, ovat ne varmasti sieltä minne aurinko ei paista...
http://www.ebay.com.au/itm/CVD-drive-shaft-parts-for-HPI-KM-ROVAN-1-5-baja-5B-5T-5SC-rc-car-/190814374055?pt=US_Radio_Control_Control_Line&hash=item2c6d6c48a7

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #976 : 05.04.13 - klo: 15.04 »
Tuli tehtyä pientä suorituskykytestiä tänään ton gps:n kanssa. Olihan makeeta. Tein 13 kpl kiihdytyksiä ja kiihtyvyyskäyrät oli kyllä kaunista kateltavaa, vetää todella puhtaasti alhaalta ylös saakka ilman kuoppia. Äänestäkin kuuli että ei pätkinyt tai prötännyt. Huomasin, että tulpan "avaamisella" (kuten krossiprätkät lähtökiihdytystä varten) on suuri merkitys. Perä ylös ja pari täyskaasu-kiljautusta ja sen jälkeen heti kiihdytys. 60 jalan ajoissa oli 0.3-0.4 sekunnin ero jos tota ei tehnyt.

Itelleni pirun mielenkiintoista hommaa.
Just joo.

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #977 : 05.04.13 - klo: 16.10 »
Onkos kukaan kokeillut tai lukenut niistä UberRC:n vetareista miten ne on kestänyt? Niissähän päät on toteutettu niillä "palloilla"

Ei ihan ilmaisia ole nekään (~140£)
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa ari-mikael

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
« Viimeksi muokattu: 05.04.13 - klo: 16.28 kirjoittanut ari-mikael »
Savage 4.6 ss ja tyytyväinen :)

Poissa Kratos

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #979 : 05.04.13 - klo: 16.30 »
  Moottoreista pari kysymystä, jos jollain on kyseisiä käytössä tai muuten vaan tietoa/ ehdotuksia?

  Elikkä tällänen http://oneillbrothers.co.uk/product.php?id_product=48 . Siitä on 2 versiota, kierros kone ja sitten vääntö kone. Kellään tietoa kumpi sopisi bajaan paremmin?
 
  Toinen kone mitä katellu on BZM http://bzm-micro.com/engines/bzm-micro-28-5cc/ . Onko tälläistä kellään käytössä?

 Niin ja autohan on käytössä perus rälläyksessä...




 

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #980 : 06.04.13 - klo: 00.21 »
Piharälläyksiäkin on erilaisii, ehkäpä sun pitäs kertoo omista ajotottumuksista ja varsinkin mieltymyksistäs.
Just joo.

Poissa Kratos

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #981 : 06.04.13 - klo: 00.31 »


  siis lähinnä että ei niinkään radalle vaan kentille ja tossa talvisin esim. meren jäällä elikkä että kulkee lujaa, kiihtyvyyttä ja vääntöä mahdollisimman laajalle kierros alueelle. Se mikä noista koneista ois tykein!  :evil: Onkohan siinä tarpeeks selkee vastaus...

juhamatti

  • Vieras
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #982 : 06.04.13 - klo: 09.46 »
Reed koneita kumpanenkin ja varmaan aikalähellä tehont toisiaan.
Ehkä toi bzm on hiukan "sivistyneempi" kuin obr:n kone, mutta obr antaa oikean muulinpotkun, tehoa on riittävästi.

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #983 : 06.04.13 - klo: 10.04 »
Mistä noihin bzm:koneisiin saa osia? Koneita näkyy olevan myynnissä monessakin paikassa mutta osia en muista nähneeni. Tai sitten pitäisi ottaa silmä vasempaan käteen ja katsoa tarkemmin.

Entä käykö niihin samat kaasarit ja putket kuin esim zenoahin koneisiin? Eli lähinnä onko putkilaipat käypäset
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa Kratos

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #984 : 06.04.13 - klo: 11.59 »


  Joo ton bzm voi poistaa vaihtoehdoista, kävin tossa lukemassa muilta sivuilta et niissä on ollu ongelmia. Esim. lämpöjen kanssa. Spadaritkin pitää olla jotain niiden omia, ja ilmeisesti se turtlen suljettu kytkin ei käy suoraan.

 

juhamatti

  • Vieras
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #985 : 06.04.13 - klo: 12.26 »
Varaosia saa täältä..
http://www.mmrlargescale.co.uk/acatalog/BZM_Micro_spare_parts.html
Mmr on muuten noiden bzm automoottoreiden takana, suunnittelussa ja toteutuksessa.
Valmistus on Italiassa.
Pakoputkia noihin bzm koneisiin löytyy myös useita.
Tässä pari.
http://www.mmrlargescale.co.uk/acatalog/info_RCB8801.html
http://www.fluid-rc.com/baja%20side%20pipe.html

Käynee tohon myös vrc:n putket ja ainakin uberin putki toimii tälleen.
https://www.youtube.com/watch?v=FuAXSOaHeH8
Bensaan voisi lisätä prosentin tai kaksi lisää öljyä niin kone kävisi varmasti viileempänä.
Mitään 3% seosta ei tollaseen koneeseen kannata laittaa, vaan kokeilla 5% suoraan.
Ei ainakaan ole riskiä että leikkaisi kiinni voitelunpuutteesta..

Mutta jos männänrengas pitää vaihtaa 10-tankillisen jälkeen, niin kannatan myös sitä että jätä tuon bzm:n sinne kaupan hyllylle..
Lue tämä stoori.
http://www.hpibajaforum.com/forum/showthread.php?t=123238

Osta se obr ja voit naatiskella tehoista..
Beast ja samimake voinee kertoa tosta obr:stä enempi kun tolla koneella ovat ajaneet.
« Viimeksi muokattu: 06.04.13 - klo: 12.30 kirjoittanut juhamatti »

juhamatti

  • Vieras
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #986 : 06.04.13 - klo: 19.21 »
Kuten tuossa edellisessä topicissa mainitsin, niin rcmk:n alakerta lähti mcd:hen ja tää gizmon porttaama pyttykitti saa sitten asettua zenoahin alakertaan.
Viimeksi kun koneen avasin, tein mäntärempan ja nostin bensan öljyseoksen määrää prosentilla ja kas kummaa, ei ole männässä mitään kulumisen jälkiä, eli kyllä ne kaksi männän rikkoontumista johtui liian vähäisellä öljyllä ajamisesta, eli EI 4% seosta rcmk:n koneisiin vaan 5%, oli sitten vakio tai viritetty, mutta viritettyyn eritoten.
Mäntä kiileltli kuin sulhaspojan munat :laugh:
Ihan normaalia kulumista vain pinnassa.




Hiukan karstoittunut tuo pytyn yläosa, mutta ei haittaa toimintaa.
Syy miksi tuon alakerran tästä otin ja laitoin mcd:hen oli se, että tässä oli jo tehty kardaanille tilaa, joten ei tarttee siihen zenoahin lohkoon työstää enää mitään, ei muuta ku kasata tää pytty ja kampura zenoahin lohkoon ja takas bajaan..

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #987 : 06.04.13 - klo: 22.49 »
Ku sulla on juhamatti näitä lempinimiä niin monille niin mites nälleen:

Jusamasa,  :grin:

huomaan pyttykuvissasi, että olet simmannut sytkäpuolaa muttereilla keskelle vauhtiksen magneetteja. Toi ei ole hyvä juttu ollenkaan. Tossa välissä pitää olla lämpöä johtamatonta matskua koska puola menettää energiantuottoaan todella nopeasti lämmetessään.Laita vaikka muoviholkit ja lukitusliimaa. Tulee lisää luotettavuutta.

Millä korkeudella ylösnousukanavien katto on verrattuna pakoaukon reiän korkeuteen pytyssä tuossa Gizmossa? Eli jos pakoaukko on vaikka 10mm korkea, niin onko puolessavälissä eli yhteisaukioloaikaa 5mm jne.
« Viimeksi muokattu: 06.04.13 - klo: 23.15 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #988 : 07.04.13 - klo: 08.34 »
Nyt kun tuo TR:n servosaver kokonaisuus on tulossa niin voisi etupäästä ottaa välykset pois.

Minkälaista palikkaa kannattais hankkia niin että kustannukset pysyy vielä järkevissä summissa.
Nykyiset on täysin vakiot, ja nyt kun kerran tuo etupää pitää purkaa niin samalla vaivalla laittaisi kaiken kuntoon.

Samaan tilaukseen voisi laittaa myös lohkon laakerit, mitkä olisi hyvät? Vaihtoon ajattelin laittaa myös tuon kytkimen kupin. RCMK:n kupissa ei ole uraa joten suljetun kannattimen asennus ei onnistu vaihtamatta.

Tuo vanha kuppi täytyisi vain jollakin ilveellä saada irti. Ovat perhana saaneet sen niin tiukkaan ettei puhallin + 30cm pitkällä avaimellakaan vielä antautunut. Vielä jos kääntää niin kuusiokolo on kyllä pyöreä kuin se naapurin ossin suu.

Onnistuisikohan sillä "meisselillä" johon lyödään päähän ja joka vääntää siinä samalla. Kaveri voisi sen ottaa töistä lainaan.... 100v vanhaa rust offia, liekinheitintä ja Soinin jytkyä perään. Ellei irtoa niin heinikkoon ->
« Viimeksi muokattu: 07.04.13 - klo: 08.38 kirjoittanut Lerppu86 »
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa Racinwhitbaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI baja projektit
« Vastaus #989 : 07.04.13 - klo: 09.05 »
Sellanen pieni toho mis on sininen liekki sillä lämpimäks ni pitäs aueta vaik olis punast lukitetta pistetty.
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc