Kirjoittaja Aihe: Kilpailuissa käyttäytyminen  (Luettu 7794 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kilpailuissa käyttäytyminen
« : 21.03.12 - klo: 22.07 »
Olen suht. tuore harrastaja ja vielä tuoreempi kilpailija. Ajan pääsääntöisesti SC-luokkaa ja minua ihmetyttää se, että kisoissa kielenkäyttö lauteilla/varikkoalueella on välillä kaukana "hyvästä hengestä".

Tutkaisin tuossa pienoisautoilun kilpailusääntöjä, jotka löysin tuolta:
http://www.autourheilu.fi/attachements/2011-04-29T09-32-42218.pdf

Ja siellä lukee
Lainaus
Kilpailussa huomautuksen tai varoituksen aiheita
ovat mm:
• varomaton ajo radalla tai varikolla
• vasten ajosuuntaa ajaminen
• tahallinen tai toistuva oikaisu
• ajo radan ollessa suljettuna erien välillä, ennen/ jälkeen
erän
• selvästi rikkinäisellä autolla ajaminen
• ratavarikon virheellinen käyttö
• auton korjaus radalla
• radalle nostovuoron laiminlyönti
• radiojakson vaihto ilman kilpailujohdon lupaa
• radiolähettimen vienti radalle tai palauttamatta jättö
säilöön
• syytä ilmoittamatta poisjäänti kilpailusta johon oli
ilmoittautunut
• syytä ilmoittamatta poisjäänti palkintojenjaosta
epäurheilijamainen käytös yleensä (mm. huutaminen
ja aiheeton suunsoitto)


Näiden laiminlyömisestä sanotaan seuraavaa:

Lainaus
Varoitusta voi seurata radioautoilussa ”stop and go”
(max 10 s pakollinen pysähdys ratavarikolla) tai ”drive
through” (ratavarikon läpiajo hitaasti), joka ilmoitetaan
kuten edellä.

Yleensähän tuon huutelemisen aiheuttaa juuri tuo toisen kilpailijan varomaton ajo radalla (joka siis myös kiellettyä), mutta se, että joku toinen laiminlyö sääntöjä ei oikeuta muita rikkomaan niitä. Viimeksi kisoissa näin tilanteen, jossa eräs kanssakilpailija otti oikeuden omiin käsiinsä ja kävi nostamassa radalla mielestään "varomattomasti ajaneen" auton hetkeksi ilmaan antaen näin henkilökohtaisen stop and go - rangaistuksen.

Ymmärrän kyllä, että kilpailunjärjestäjillä on kädet muutenkin täynnä hommia, ja kunnollinen tuomarointi tarvitsee resursseja. Siksi uskon, että tämän pitäisi lähteä kilpailijoista itsestään. Varmasti jokainen voi katsoa peiliin (itseni mukaanlukien) ja miettiä voisiko jotenkin henkilökohtaisesti edistää tuota "hyvää henkeä". Myöskään varikkoalueella selän takana toisen kiroaminen ei edistä asiaa yhtään. Sen sijaan asiallinen palautteen antaminen suoraan virheen tehneelle kaverille useimmiten vie asioita eteenpäin.
« Viimeksi muokattu: 21.03.12 - klo: 22.14 kirjoittanut ajv »
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #1 : 21.03.12 - klo: 22.25 »
Lauteilla pidetään suu kiinni, niin helppoa se on, jos äänestät saat stopparin :)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #2 : 21.03.12 - klo: 23.21 »
Yleensähän tuon huutelemisen aiheuttaa juuri tuo toisen kilpailijan varomaton ajo radalla (joka siis myös kiellettyä), mutta se, että joku toinen laiminlyö sääntöjä ei oikeuta muita rikkomaan niitä. Viimeksi kisoissa näin tilanteen, jossa eräs kanssakilpailija otti oikeuden omiin käsiinsä ja kävi nostamassa radalla mielestään "varomattomasti ajaneen" auton hetkeksi ilmaan antaen näin henkilökohtaisen stop and go - rangaistuksen.

Kyseinen tapaus on melko marginaalinen, koska kyseessä oli etelänaapurista kotoisin olevan kilpailijan isä, jonka maltti meni, koska hän koki poikansa tiimin kärsineen toistuvasti saman auton törmäilystä. Onneksi kaveri ei sentään polkaissut autoa p*skaksi, vaikka varmaan mieli teki. Kävin kuitenkin itse muistuttamassa tätä rankaisijaa siitä ettei hän kuulu kilpailun tuomaristoon.
Tämä sama auto teki ajoittain omankin ajamiseni hankalaksi, tien antaminen nopeammalle kun ei tuntunut olevan kovin helppoa.
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa tonij

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #3 : 21.03.12 - klo: 23.45 »
...ehkä auttais jos tuomari ois myös siellä lauteilla jommassa kummassa päässä seuraamassa kilpailuja.
tuomari ei välttämättä kuule tai ees huomaan moisia lauteilla huutajia jos siellä radan vieressä seisoskelee..
TRKMANS racing

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #4 : 22.03.12 - klo: 08.04 »
Yleensähän tuon huutelemisen aiheuttaa juuri tuo toisen kilpailijan varomaton ajo radalla (joka siis myös kiellettyä), mutta se, että joku toinen laiminlyö sääntöjä ei oikeuta muita rikkomaan niitä. Viimeksi kisoissa näin tilanteen, jossa eräs kanssakilpailija otti oikeuden omiin käsiinsä ja kävi nostamassa radalla mielestään "varomattomasti ajaneen" auton hetkeksi ilmaan antaen näin henkilökohtaisen stop and go - rangaistuksen.

Kyseinen tapaus on melko marginaalinen, koska kyseessä oli etelänaapurista kotoisin olevan kilpailijan isä, jonka maltti meni, koska hän koki poikansa tiimin kärsineen toistuvasti saman auton törmäilystä. Onneksi kaveri ei sentään polkaissut autoa p*skaksi, vaikka varmaan mieli teki. Kävin kuitenkin itse muistuttamassa tätä rankaisijaa siitä ettei hän kuulu kilpailun tuomaristoon.
Tämä sama auto teki ajoittain omankin ajamiseni hankalaksi, tien antaminen nopeammalle kun ei tuntunut olevan kovin helppoa.

Ja ne virolaisetko ei törmäilly!!??  :grin: :grin: :grin: :grin:
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #5 : 22.03.12 - klo: 14.33 »
Jos tuomareita ei ole, tai on mutta on muuta tekemistä jonka ymmärrän todella hyvin niin silloin pitää kuskit itse tuomaroida ja se ei ole sitten sitä rehdimpää ajoa enää.

Minä en tunne kovinkaan montaa TODELLISTA REHELLISTÄ kuskia. Nyt tarkoitan näitä luokkia mitäs minä ajelen.

Pakkohan se on antaa nimet esille jotta voitte ottaa näistä kavereista oppia miten tuolla rafalla käyttäydytään.

Tuomas Sojakka Touring, LS-5
Timo Hilpi VTR stanu touring
Viljami Kutvonen Touring

Jos ei ole tuomareita tarkkailemassa niin silloin on niin paljon helpompaa huudella lauteilla.

Yleensä ongelmat syntyy (helposti) kuin kierroksella ohittettava ei anna tietä.

Jerzi

SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #6 : 22.03.12 - klo: 16.00 »
tuohon Jerryn listaan voitaaneen helposti lisätä pari krossikuskia:
Joseph "Jose JQ" Quagraine
Ari Heinonen
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #7 : 22.03.12 - klo: 17.46 »
Näistä asioistahan voidaan sitten olla montaa mieltä.
Yhden nimen löysin heti listalta joka ajeli pari vuotta sitten meikäläistä semifinaalissa moneen kertaan, koska ei halunnut hävitä kierroksella.

Rehdeimmät ja samalla tiukimmat väännöt mitä itse olen kokenut... missä mentiin kylki kyljessä moneen kertaan sijoituksia vaihdellen, on ollut Arin kanssa.
Harvemmin edes kolahtaa vaikka kuinka tiukkaa vääntöä harrastetaankin.
Ja ne pari harvaa kertaa kun sitten on kopsahtanut niin puolin ja toisin ollaan sitten jääty odottelemaan.

Suurin ongelma tuntuu olevan ettei kaikki tiedä sääntöjä, ja jotku haluavat sitten soveltaa niitä ihan itse.

Esim tilan anto.
Alkuerissä on annettava tilaa hetkellisesti nopeammalle.
Ei ole merkitystä millä sijalla sillä hetkellä kuski on.
Finaaleissa tilaa ei tarvitse antaa, ellei takana tule kuski joka on ohittamassa kierroksella.
Toisinsanoen kärkiauton ei tarvitse antaa finaalissa kenellekään tilaa, vaikka perässä tultais 10 sekuntia kovempaa per kierros.

Lähes aina kaikki porukan hermojen lämpeäminen johtuu nimenomaan tilan annosta... Ja uskomattoman monta kertaa nimenomaan koska kokeneetkaan kuskit eivät ymmärrä yksinkertaista sääntöä, vaan tulkitsevat asiaa miten lystää.
Eivät anna alkuerässä tilaa, koska ovat sillä hetkellä esim 2 kymppää edellä, tai onpahan tullut tilanteita vastaan missä reilusti hitaampi ei suostunut tuomariston kehoituksestakaan antamaan tilaa, koska hän sattui olemaan pistetilanteen mukaan edellä.

Itsestä ainakin tuntuu että nykyään alkaa olemaan kisoissa enemmän ja enemmän kuskeja jotka eivät ole yhtään tietoisia säännöistä (vaikka jokaisen kuskin vastuulla onkin tietää pienoisautoilun säännöt edes pintapuolisesti).
Ei vaikka oltaisiin ajettu jo pari vuotta kisaa.
Sitten mennään ajelemaan millä asenteella ajetaankaan... hauskaa pitäen tai jotain.
Sellainen kuski on välillä mahdoton ohittaa kierroksella joka pitää vain hauskaa.
Tulet mutkaan perässä ja katsot että hän jättää sisälinjaa vappaaksi... sinne siis...
Mutta mitä tapahtuukaan... kun olet rinnalla niin suljetaankin linja täysin ja törmäystä ei pysty mitenkään välttämään.
No näitä tapahtuu aina itse kullekin, koska kukaan ei tietenkään osaa lukea toisen ajatuksia.
Mutta se mistä sitten ne hiiltymiset tapahtuu, on kun sama auto lähdöstä ja kisasta toiseen tekee aivan samaa jatkuvasti.
Vaikea on mennä ohi, koska suosiolla ei tietä avata, ja taas ohittaminenkin vaikeaa, koska peitellään linjaa riippuen millä fiiliksellä ollaan.

Siksi olen niin moneen kertaan maininnut kun on meidän torstaikisoista ollut kyse, että säännöt selviksi.
Ei voi tietää millä säännöillä kukin ajelee ja mikä on fiilis... pidetäänkö romurallikivaa vai pyritäänkö ajamaan mahdollisimman siististi.
Jokainen kun ajaa samoilla säännöillä niin kaikki nämä tunteita herättävät tilanteet vähenee radikaalisti ja kaikilla on nimenomaan RENTOA ja HAUSKAA.
Ja ne jotka ajaa tosissaan kilpaa, saavat ajaa rauhassa kun annetaan sitä latua ja pyritään ottamaan heidänkin tarpeet huomioon.
Kokeneet kuskit ajavat sen mukaan mitä säännöt ja vuosien kisaaminen on selkärankaan istuttanut.
Ei vaan pysty aina arvaamaan millä tuulella se edessä menevä auto tälläkertaa on... silloin ohitetaan kun kuuluisi tilaa saada, tai näyttää siltä kuin tilaa annettaisiin...
JUST... ei se sit antanutkaan tilaa, vaan päättikin koukata takaisin linjalle. KIITOOS.

Itse pyrin harrastusta aloitellessani antamaan nopemmille mahdollisimman hyvin tilaa...
Kun alotin kisaamisen, opettelin hommaa vielä enemmän.
Takaraivossa oli aina ajatuksena että ajan täällä seassa sen mihin pääsen ja annan muiden ajaa omaa kisaa.
Nykyään tuntuu että enemmänkin ajetaan radalla puhtaasti omaa ajoa, aivan kuin radalla ei muita olisikaan.
Ja tilanteita syntyy jatkuvasti, koska ei oteta huomioon sitä takapuskuriin liimautunutta huomattavasti nopeampaa...

"on mullakin kiire" on ehkä naurettavin mitä olen kuullut kun monella kierroksella jäänyttä käskettiin antamaan kärkiautolle tilaa.

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #8 : 22.03.12 - klo: 18.34 »
Mielestäni tuo tilan anto nopeammalle alkuerissä vain edistää omaa ajoa kun pääsee siihen peesiin ajamaan takaa, joten sitä kannattaa tosiaan noudattaa. Ja yleensä siinä niitä virheitä tulee puolin ja toisin jos turhaan ajetaan kisaa ja peitellään nopeampaa. Tuo kierroksella ohittamisesta huolehtiminen on sitten mielestäni myös tuomarien/kuuluttajien vastuulla. Esim itse en päästänyt viime kisassa johtajaa ohi finaalissa, kun luulin että takana on ihan joku muu. Jos samassa erässä on muutama aika samannäköinen auto,  niin on välillä vaikea tietää kuka siellä perässä on jos keskittyy ajoon. Joissain kisoissa kuulutukset toimii joissain ei.

Se on vaan kylmä tosiasia että jotkut on kuuluisia siitä että huutavat aina lauteilla kuin heikkopäiset jos hommat ei mene kuin elokuvissa. Se on todella rasittavaa.

Sitten M8 kisoissa kaiteen yli nojailu/huutelu ja käsillä radalle päin huitominen ovat aika yleistä ja peittävät näkökentän. Joskus pääsuoralta täydestä vauhdista mennyt pöpelikköön kun eteen tuli yht'äkkiä jonkun ruho. Onneksi ei tullut damagea. Joskus tolpan takia korokkeella tosin voi pikkaisen joutua kaulaa kurottamaan ulospäin että näkee minne ajaa.

Sitten tosiaan jokainen voisi harjoitella palautteen antoa. Ettei mennä sanomaan tyyliin "Miksi piip et antanut tietä piip i*iootti" "Mikset päästänyt ohi? ootko ihan sokea" yms yms. Olen itsekin kohdannut jo aivan aloittelijana kokeneempien kuskien avautumista joka ei todellakaan ole ollut rakentavaa, vaan on tehnyt mieli sanoa "haista piip" Ja ihmetys oli suuri. Näinkö alottelijoita kannustetaan tulemaan kisoihin uudestaan? Myös nostajille välillä avaudutaan todella i*ioottimaiseen tapaan, kun itse on ensin kaatanut...

Onneksi suurin osa osaa käyttäytyä ihan jees ja uudemmille kuskeille pienet mokat varmasti eivät ole mikään maailmanloppu. Itsellekin joskus sattuu kun jännittää ja puristaa.

Mutta suurimmat ongelmat kisoissa voidaan mielestäni poistaa tuomaroinnilla/kuulutuksilla. Esimerkkinä voisin antaa Ekkulin tuomarointi Nokialla SC kisoissa. Tiesi kyllä tasan tarkkaan koska päästää ohi porukkaa ja itsekin sai tilaa juuri silloin kun pitää. Ei auta vaikka tuomareita olisi 10 jos ovat tuppisuuna.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #9 : 22.03.12 - klo: 21.25 »
Mutta suurimmat ongelmat kisoissa voidaan mielestäni poistaa tuomaroinnilla/kuulutuksilla. Esimerkkinä voisin antaa Ekkulin tuomarointi Nokialla SC kisoissa. Tiesi kyllä tasan tarkkaan koska päästää ohi porukkaa ja itsekin sai tilaa juuri silloin kun pitää. Ei auta vaikka tuomareita olisi 10 jos ovat tuppisuuna.

Juuri näin. Jotenkin se Ekkulin tuomarointi vielä sujui niin asiallisesti että itse "syyllisellekkin" siitä jäi vaan fiilis että "hyvä kun huomautit" kun käski antaa tilaa tai rauhoittaa ajoa. Kun taas käänteisesti jotkut osaavat sanoa ihan asiastakin semmoisella tyylillä että meinaa vaan hihat palaa... Harvahan tuolla jos kukaan tahallaan virheitä tekee, tietämättömyyttä ja liikaa intoa useimmiten. Eli opastusta vaan meille alotteilijoille!

Nokiallahan kuuluttaja selosti tapahtumia lähes kokoajan ja samalla myös muistutteli kärkiauton/autojen lähestymisestä ja tilan antamisesta. Siis sen lisäks että ekkuli tuomaroi lauteilta.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #10 : 22.03.12 - klo: 23.06 »
Jos tuomareita ei ole, tai on mutta on muuta tekemistä jonka ymmärrän todella hyvin niin silloin pitää kuskit itse tuomaroida ja se ei ole sitten sitä rehdimpää ajoa enää.

Minä en tunne kovinkaan montaa TODELLISTA REHELLISTÄ kuskia. Nyt tarkoitan näitä luokkia mitäs minä ajelen.

Pakkohan se on antaa nimet esille jotta voitte ottaa näistä kavereista oppia miten tuolla rafalla käyttäydytään.

Tuomas Sojakka Touring, LS-5
Timo Hilpi VTR stanu touring
Viljami Kutvonen Touring

Jos ei ole tuomareita tarkkailemassa niin silloin on niin paljon helpompaa huudella lauteilla.

Yleensä ongelmat syntyy (helposti) kuin kierroksella ohittettava ei anna tietä.

Jerzi
l
Tämä yleistävästi esitetty nimeämislinja on varsin monille rehdisti ajaville kuskeille EPÄREILU. Kirjoittaja ei todellakaan ole ollut seuraamassa niin aktiivisesti touring kisoja, että hänellä olisi uskottavat eväät nostaa kolme nimeä muiden rehtien kuskien yläpuolelle.

Kotimaisten kuskien ajokulttuuri varsinkin viritouringissa on kautta linjan korkealla tasolla verrattuna Euroopassa ajettaviin isoihin kisoihin.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #11 : 22.03.12 - klo: 23.53 »
Harvahan tuolla jos kukaan tahallaan virheitä tekee, tietämättömyyttä ja liikaa intoa useimmiten. Eli opastusta vaan meille alotteilijoille!

Tämä on hyvin totta.

Olen miettinyt tämän talven aikana jo muutaman kerran että mistä johtuu näiden ongelmien jatkuva yleistyminen ja kasvu.

En keksi mitään muuta kuin eron entiseen.

Ennenhän näitä isompia kisoja oli pääsääntöisesti vain AKK alaiset kisat.
Ennen kun hommasit ekan lisenssin, sinulle tuli kotiin sääntökirja.
Ennen myöskin nämä suuremmat kisat mitkä eivät kuulu AKK alle, olivat myös selkeästi vähäisempiä.
Eli suurin osa kisaamaan lähtevistä kuskeista lähti varovaisemmin ja ehkä nöyremmällä asenteella kisoihin.
Tarkoitan nöyremmällä asenteella vain sitä että ehkä ajateltiin enemmän ajaessa "kehtaanko mää... hitsi jos mokaan... jne"
Eli yritettiin enemmän keskittyä siihen ettei vaankaan mokaa kenenkään toisen ajoa, ennemmin kuin omaan ajosuoritukseen.

Nykyään lähdetään kisoihin pitämään hauskaa jne... Eikä itseasiassa ole pienoisautoilun säännöt oikeastaan tippaakaan perillä.

Erittäin hyvä asia että nykyään lähdetään hanakammin kisoihin...
Ainoa varjopuoli on että se sääntöjen tietäminen on jäänyt vähäisemmälle...
Ja mielestäni tämä nimenomaan aiheuttaa ongelmatilanteen kun nopeampi / kokeneempi ilmestyy takaluukkuun.
Kaksi eri "kulttuuria" kohtaavat eikä kumpikaan tiedä mitä se toinen tekee tai miten pitäisi tehdä ja soppahan on selvä.
Siis kuten aikaisemminkin mainitsin... Nopeampi katsoo että tonne vaan kun tilaa on, mutta edellä oleva sulkeekin tien joko tajuamatta että sieltä tulee kärki, tai ei edes ymmärrä että tilaa annetaan heti, koska perässä ajetaan tiukkaa kisaa...
Ja nimenomaan se kärki taas luulee että kun mä tähän rinnalle lähden näyttäytymään niin saan tilaa kuten olen jo vuosia tottunut kokeneilta tilaa saamaan...
WHOOT???
Miks ihmeessä se leikkas eteen???
Mitä ihmettä se oikein ajatteli???
Comoon...

Nyt on siis myös olemassa luokkia missä A finaalissakin saattaa ajaa todella eri tasoisia kuskeja sekaisin.
Ero kierrosajoissa saati harrastusvuosissa on todella suuri.
Vanha koira unohtaa kun vetää kisakypärän päähän ja ottaa hartialukon että siellä on seassa kokemattomampiakin, ja kenties he eivät tosiaan teekään niinkuin on totuttu.

Ja koska pahimmillaan nopeusero hiitin sisällä on valehtelematta todella suuri niin tilanteet tulee vastaan niin nopeasti että se kovalevy ei ehdi hakemaan tiedostoa joka käskee ottamaan tilanteen aivan eri tavalla kuin kokeneen kanssa.


Opastuksesta tulikin mieleen että vaikka PKSRCA kerholla onkin pidetty jopa RC koulua missä tällaisetkin asiat voisi käsitellä niin osallistujamäärä on ollut turhan laskusuhdanteinen, eli kiinnostus saada sitä opastusta tuntuu olevan uskomattoman pientä.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #12 : 23.03.12 - klo: 06.57 »
Jerryhän laittoi vain esimerkkejä, joista ottaa mallia. Ei kukaan voi tehdä täydellistä listaa herrasmieskuskeista, eikä niilläkään aina mene homma putkeen. Esimerkkinä Jerryn listalta Hilpi, jonka toistuvien peräänajojen takia menetin kärkipaikan viime VTR-kisojen finaalissa. Jäi toki odottamaan, mutta sillävälin kolmonen - todellinen VTR-luokan gentleman Vatanen - kiitti ja kuittasi kolmospaikalta molemmista ohi ja finaalivoittoon..

Nykyään ajamissani luokissa ajo on kyllä todella siistiä, vai johtuneeko useammista a-fin ajoista...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #13 : 23.03.12 - klo: 09.20 »
Jarkko.
Tuo on se mitäs minä olen huomannut ja silmään pistänyt.
Itse asiassa unohdin täysin Vatanen VTR luokasta.
Jerzi

PS Sori että laitoin nimejä esille, minun mielestä nuo nimet kuuluisivat saada kunniaa (ja muut oppia heistä) heidän ajokulttuurista ei muuta
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #14 : 23.03.12 - klo: 12.20 »
Lisää Jarkko nimiä vaan kun tiedät niitä lisää, nämä on vaan esimerkkejä herrasmieskuskeista.
Listaan voi helposti lisätä monia nimiä lisää...
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #15 : 23.03.12 - klo: 13.06 »
Joo tehdään lista herramieskuskeista ja jos nimi ei ole siellä niin sitten on sillä toisella listalla LOL  :grin:
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #16 : 23.03.12 - klo: 13.48 »
Lisää Jarkko nimiä vaan kun tiedät niitä lisää, nämä on vaan esimerkkejä herrasmieskuskeista.
Listaan voi helposti lisätä monia nimiä lisää...

Se joka tekee nimilistan on velvollinen perustelemaan miksi joku nimi on listalla ja toinen ei. Siihen ei oikeudenmukaisesti pysty kukaan, eikä sen vuoksi ole syytä yrittääkään.

Parempi on puhua siitä kuinka tulee toimia, eikä laatia nimilistoja. Miten joku oppia haluava hyötyy nimilistasta - matkustaa Laukaaseen kuukauden kuluttua katsomaan kuinka nimetyt henkilöt ajavat, vai?

Valistaminen kerhotasolla, selkeä ja fiksu neuvonta täällä foorumilla oikeasta ajokulttuurista sekä aktiivinen tuomarointi kisoissa ovat minusta oikeammat keinot. Kerhotasolla tulisi toiminnassa olla kiinteänä elementtinä  omien nuorten kuskien ohjaaminen oikeanlaiseen ajokulttuuriin.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #17 : 23.03.12 - klo: 14.13 »
Valistaminen kerhotasolla, selkeä ja fiksu neuvonta täällä foorumilla oikeasta ajokulttuurista sekä aktiivinen tuomarointi kisoissa ovat minusta oikeammat keinot. Kerhotasolla tulisi toiminnassa olla kiinteänä elementtinä  omien nuorten kuskien ohjaaminen oikeanlaiseen ajokulttuuriin.

+1

Erityisesti korostaisin tuota aktiivinen tuomarointi. Kisat on kisat, siellä on omat sääntönsä ja jokaisen tulee niitä noudattaa. Treenit on hieman eri, ja niissä yleensä voi ottaa vähän rennommin, toki sielläkin pätee tietyt pelisäännöt.
Looking for faster transponder...

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #18 : 23.03.12 - klo: 14.27 »
Yksi juttu mikä pitää myös korostaa että onko ajotaito riittävä kisoihin.
Kaikki ovat tietysti tervetulleita mutta pitää myös muistaa että siellä muutkin haluaa ajella kisaa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #19 : 23.03.12 - klo: 15.31 »
Yksi juttu mikä pitää myös korostaa että onko ajotaito riittävä kisoihin.
Kaikki ovat tietysti tervetulleita mutta pitää myös muistaa että siellä muutkin haluaa ajella kisaa.
Jerzi

Jerzi Jerzi....  Mistä me löydetään mies joka sanoo kuka on valmis kisoihin.... ??? Jokaisella kilpailijalla on adrenaliinia riittävästi veressä ja kilpailun tuoksinnassa tulee herkästi huudettua jotain mitä katuu myöhemmin...Olen myös syyllistynyt siihen monesti itsekin.... :laugh: itse sivusta seuranneena voin sanoa että 2 viimeisessä Touring kisassa pojalla on ollut niin paljon huonoa tuuria kun on ajeltu päin... On muuten oikeesti joutunut pidättelemään ettei ole sanonut rumasti.. Se on ihan mahdoton yhden tuomarin nähdä koko radan tapahtumia. Nämä ovat valitettavia tapauksia mutta ne vaan kuuluu väkisin kilpailun kulkuu..Talkoo väkeä on aina vähänlaisesti....
-Henry Mort

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #20 : 23.03.12 - klo: 17.31 »
hyvin yksinkertaista.
jos on nuoresta kaverista kyse niin vanhemmat varmasti tietää milloin on sopiva aika sinne.
jos on kyse aikuisesta kaverista niin kait hän pystyy itse sen päättelemään
jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #21 : 23.03.12 - klo: 18.12 »
Jokaisen raja on aivan eri tasolla.

Ja siis johan tuota nytkin tehdään.
Eli vanhemmat pistää junnun kisoihin kun siltä näyttää ja aikuiset menevät kisaan kun siltä tuntuu.

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #22 : 24.03.12 - klo: 02.18 »
Tämä on jäänyt kaivelemaan VTR-Amain-1st part.avi
N.1min kohdalla alkaa tapahtumaan ja oma oma ajo meni plörinäksi.

En muista kuka oli, mutta eka stoppari VTR historiassa, mutta vieläkin ihmetyttää miksi tuomari päästi stopparilta auton matkaan ennekuin rikottu auto pääsi edes lähelle?

En sitä sano etten olisi itsekkin syyllistynyt, mutta sentää yritin antaa nopeammille tilaa.
Hermo meni eikä voi syyttää kuin itseään!

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #23 : 24.03.12 - klo: 08.00 »
Riku, tuossa videossa näkee selvästi kuin on hidastus että tuomari teki todellisen virheen.
Hidastus kuin kertoaa kaiken.
No en todellakaan ymmärrä miksi tuossa tilanteessa yleensäkään sinulle tuo annettiin.
Jerzi

HUOM hälytys, en katsonut videota loppuun asti, minä katsoin vain tuohon kohtaan missä sinut klikataan ulos ja oletin että sinä sait rangaistuksen.
Eli oikea kaveri sai rangaistuksen koska oli ilmiselvä päälle ajo.
« Viimeksi muokattu: 25.03.12 - klo: 11.26 kirjoittanut jerzirccar1 »
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Janne Rantaruikka

  • KSPA admin
    • Profiili
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #24 : 24.03.12 - klo: 08.20 »
Riku, tuossa videossa näkee selvästi kuin on hidastus että tuomari teki todellisen virheen.
Hidastus kuin kertoaa kaiken.
No en todellakaan ymmärrä miksi tuossa tilanteessa yleensäkään sinulle tuo annettiin.
Jerzi

Minun silmään näytti, että tuo hidastus ei olisi se syy vaan siitä hidastuksesta alkava kierros jossa kahteen kertaan sama auto kaataa tuon toisen auton. Parin mutkan päästä törmää missä kyllä jää odottamaan kaadettua, mutta sitten pääsuoran alussa ajaa perään eikä enää päästäkkään ohi...
TT-01D, TT-01, X-Maxx8s, TRX-4, E-revo, Slash 1:16, Mini M-03, LRP Shark RMT, Asso SC10, Asso T4, Gmade R1, Infraction, Ryft, Senton, Element enduro

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #25 : 24.03.12 - klo: 09.22 »
Videossa stopparin saa ihan oikea auto.
Ja tässä oikein esimerkkitapaus mitä voi käydä kun henkilöitä oikein nimetään jotka ajavat nätisti.
Kun ellen väärin näe ja kuule niin kyseinen kuski joka onnistuu muutamaan kertaan koheltamaan edellä olevan päälle ja saa ansaitusti pienen jäähyn... Nimi löytyy Jerry sinun listalta  :wink:

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kilpailuissa käyttäytyminen
« Vastaus #26 : 24.03.12 - klo: 09.44 »
En muista kuka oli, mutta eka stoppari VTR historiassa, mutta vieläkin ihmetyttää miksi tuomari päästi stopparilta auton matkaan ennekuin rikottu auto pääsi edes lähelle?

Siksi, että rikottu oli omia aikojaan katollaan rikkeiden jälkeen. Tällöin ero venähti suuremmaksi ja jos tuomari olisi venyttänyt stopparia niin pitkäksi, että rikottu olisi päässyt ohi, niin tällöin rikkoja olisi suotta kärsinyt myös rikotun oman virheen ajan...
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |