Noniin! Tänään oli rotostartti latautunut ja sain sisäänajot ajettua.
Säätelin konetta ja vaihteistoa, mutta aivan täysin homma ei mennyt putkeen. Jostain syystä low-speed neulaa ei kestä liikuttaa juurikaan vakioasetuksesta tai kone alkaa joskus 'epäröimään', kun painaa kaasua. Kumpaankaan suuntaan siis. High-speed neula on minusta asetettu ihan oikein. Kone kiertää kivasti ja savua näkyy.
Jotain muutakin moottorissa/polttoaineen saannissa on hämminkiä, kun konetta sai pyörittää lämpimänäkin aika kauan käyntiin. Saattaa kyllä johtua polttoaineputkestakin joka tekee kaaren polttoainetankkia ja kaasutinta korkeammalle. Nyt vasta tuli tuo mieleen.
Moottoriin liittyen vielä. Nyt sitten oli kytkin muuten kunnossa, mutta jostain syystä kytkinkello pääsi liikkumaan noin millin ees/taas. Ilmeisesti vauhtipyörä on taaempana kuin aiemmin. Huomasin tämän jo kelloa paikalleen laittaessa, mutta testasin laitaa aluslevyn kampiakselin päähän tulevan ruuvin alle ja silloin pakka kiristy liikaa. Onko tuosta suurtakin haittaa jos tuo kytkinkello pääsee vähän ees/taas liikkumaan?
Toinen ongelma mikä tuli ilmi, on se että vaihteisto ei minusta vaihda kakkoselle ollenkaan. Säätelin vaihteistosta ALEMPAA ruuvia vastapäivään noin 270 astetta ilman vaikutusta. Kuinka paljon muut on joutuneet vaihteistoa säätään jos ollenkaan? Vaihteiston rattaat kyllä näyttivät varsin kuivilta joten täytynee lisätä vaihteistoöljyä sinne. Jospa se helpottaisi vaihtamista.
Huomasin myös, että jarruja ei saanut tarpeeksi kireälle joten autoon tuli huomaamatta abs-jarrut. :lol: Renkaita ei nimittäin saanut lukkoon asti. Täytyy laittaa lisää kamaa säätönupin ja servon väliin.
Tämmöinen eka sessio. Aikaa meni yhteensä noin 4h ja sitä ennen oli siis vain yksi tankki käytetty sisäänajoa. Yhteensä noin 4 tankillista ajoin.
Ensiksi tosta low-speed neulan säädöistä: Pysyykö auto tyhjäkäynnillä? Jos annat auton seistä 10 sek ja lyöt kaasun pohjaan, ni sammuuko auto tai meinaako se tukehtua? Näin ei tarvitsisi käydä. Jos käy, niin säädä low-speed neulaa pikkusen laihemmalla. Sitten jos pidät autoa paikallaan esim. 30 sek, kaasu pohjaan, ni mupeltaako sitte? Silloin pitäisi röpöttää ihan kunnolla. Jos ei röpötä, ni äkkiä neulaa rikkaammalle.
Noin saat suht hyvin säädettyä alaneulan.
Sanoit, että sai kuumanakin pyörittää kauan käyntiin, ni jos auto kuumenee liikaa, ni se ei lähde kuumana kovin helposti käyntiin. Onko mahdollista, että kävi näin? Ja jos auto sammuu ajon aikana, aina ei koneeseen jää polttoainetta tarpeeksi käynnistystä varten, jolloin joutuu joko pyörittämään konetta vähän aikaa tai sitten ryypyttää. Mielestäni tuo polttoaineletkun tankkia ja moottoria korkeammalla käyminen ei pitäisi haitata, ainakaan mulla ei vaikuta.
Ei kai siitä kytkinkellon liikkumisesta välttämättä mitään haittaa koidu, jollei se nyt kovin paljoa liiku. Voi kokeilla laittaa siihen ruuvin ja kellon väliin jonkun iihan ohuen prikan tai jonku, ettei kello liikkuisi, mutta jumittaakkaan se ei saa!
En tiedä, että millaisissa säädöissä vaihteisto on tehtaalla laitettu, mutta oletko ensinnäkin varma, että se ylipäätänsäkkin oli koko ajan ykkösellä? Luultavasti se kumminkin oli, meinaa kyllä sen huomaa huonosta väännöstä jos on kakkosella. Kun varmistut siitä, että se on koko ajan ykkösellä, ni avaa ruuvia vaikka n. puoli kierrosta kerrallaan ja kokeile vaihtaako kakkoselle. Mutta ihan kauheasti sitä ei kannata avata, meinaa jos se ruuvi tulee sieltä ulos, ni sieltä tulee myös samalla semmonen jousi ja kuula. Voi olla ilkeä homma laittaa takas.
Jarrut joo kannattaa säätää mahd. teräviksi, mutta vakioservolla lukkoon meneminen tai esim. nurmikolla ympäri heittaminen voi olla mahdotonta. Ei riitä servossa voima. Jos lompakko kestää, niin olisi hyvä jos saisi jonkun voimakkaamman servon kaasulle/jarrulle. Toinen vaihtoehto on tuplalevyjarrut..
Aikaa ei juu ole koskaan liikaa rc-autoilla leikkiessä.