Kirjoittaja Aihe: Sähköauto lapselle  (Luettu 23301 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Sähköauto lapselle
« Vastaus #60 : 24.01.13 - klo: 09.26 »
Morjens, olen myöskin ostamassa pojalle ja siinä sivussa vähän itsellenikin autoa. Mitä mieltä olette turnigyn laitteista? Hobbykingiltä näyttäisi saavan aika huokeeseen hintaan noita. Olen myös miettinyt kumpi olisi parempi koko 1/16 vai 1/10? Videoiden perusteella näyttävät aika kestäviltä.

Ostin 1/18 monsun ja kyllä se minusta on sellainen laitos, että aloittajalla se jää viimeiseksi RC autoksi. Muoviosat on siedettäviä, mutta nopari ja servo kauheita. Olen nyt laittanut autoon uudet sähköt ja yli tuplannut sen hinnan. Vieläkin siinä on typeriä ongelmia, kuten etuvanteiden hankaaminen hubeihin. Ts. vaikka se on "RTR" niin oikeasti siinä on aika lailla virittämistä, jos sillä haluaa ajaa.

Isompi on varmaan parempi - ei se huonompi voi olla.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähköauto lapselle
« Vastaus #61 : 24.01.13 - klo: 09.48 »
Morjens, olen myöskin ostamassa pojalle ja siinä sivussa vähän itsellenikin autoa. Mitä mieltä olette turnigyn laitteista? Hobbykingiltä näyttäisi saavan aika huokeeseen hintaan noita. Olen myös miettinyt kumpi olisi parempi koko 1/16 vai 1/10? Videoiden perusteella näyttävät aika kestäviltä.

Ostin 1/18 monsun ja kyllä se minusta on sellainen laitos, että aloittajalla se jää viimeiseksi RC autoksi. Muoviosat on siedettäviä, mutta nopari ja servo kauheita. Olen nyt laittanut autoon uudet sähköt ja yli tuplannut sen hinnan. Vieläkin siinä on typeriä ongelmia, kuten etuvanteiden hankaaminen hubeihin. Ts. vaikka se on "RTR" niin oikeasti siinä on aika lailla virittämistä, jos sillä haluaa ajaa.

Isompi on varmaan parempi - ei se huonompi voi olla.
Ja isommassa yleensä korjauskin helpompaa tilan takia. Toki liian isolla autolla saa liian pahaa jälkeä aikaan jos lapsi ei osaa aluksi ajella..
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähköauto lapselle
« Vastaus #62 : 24.01.13 - klo: 09.56 »
Jättäisin ne hk:n autot omaan arvoonsa. Todennäkösesti niistä tulee vaan pahamieli kaikille.

Kyllähän piltti voi isollakin autolla osata ajaa jos tehoja saa pudotettua vaikka mankasta. Meillä poika ajeli 3 vuotiaana savage flux hp:llä (ilman tehojen rajotusta)... Toki jos sen olisi antanut jollekkin hänen samanikäselle kaverille niin no kyllähän sen jokanen tietää mitä käy kun antaa tollasen ohjaimen aloitelijalla. " Meneekö tää tästä eteenpäin..."

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähköauto lapselle
« Vastaus #63 : 24.01.13 - klo: 12.27 »
Jättäisin ne hk:n autot omaan arvoonsa. Todennäkösesti niistä tulee vaan pahamieli kaikille.

Kyllähän piltti voi isollakin autolla osata ajaa jos tehoja saa pudotettua vaikka mankasta. Meillä poika ajeli 3 vuotiaana savage flux hp:llä (ilman tehojen rajotusta)... Toki jos sen olisi antanut jollekkin hänen samanikäselle kaverille niin no kyllähän sen jokanen tietää mitä käy kun antaa tollasen ohjaimen aloitelijalla. " Meneekö tää tästä eteenpäin..."
Tuota juurikin tarkoitan. Vaikka meidänkin työt osaa ajaa 6S setupilla Maxx:ia, voi jollain muulla alottelevalla käydä hassusti kun katse herpaantuu ja tollanen 5 kilonen monsu kolahtaa jonkun sivusta katsoja lapsen jalkoihin 80km/h. En siis suosittelisi ihan heti tuollaista ellei ole täysin varma taidoista TAI niin kuin OV sanoikin, pudottaa niitä tehoja ja alottaa NIMH akuilla tai muulla droppaavalla tavalla  :wink: Muuten mielestäni isompi auto on mukavampaa korjailla ja lapsetkin voi olla mukana kun ei ole mitään sellasia mini mini osia 1/16 tai 1/18..
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähköauto lapselle
« Vastaus #64 : 24.01.13 - klo: 12.57 »
Imo karkeesti vois rajata koto käytössä autot näihin ulko ja sisäleluihin. 1/18-1/16 on liian pieniä ulos ja monesti aivan liian tehokkaita ja isoja sisälle. Jollain miniz tai losin micro luokan laitteella pystyy vielä sisällä ajamaan, mutta ulkona taas vähän kyseenalaista. Ulkona on taas mukava ettei jää jokaseen kikkareeseen kiinni niin saa olla 1/10 tai isompi.

Vielä noista kiinan paskeista niin sen on yks jos toinenkin kokenutkin harrastaja aina saanut kantapään kautta taas muistaa miksi niitä ei kannata ostaa.

Poissa kehveli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Sähköauto lapselle
« Vastaus #65 : 24.01.13 - klo: 13.02 »
Morjens, olen myöskin ostamassa pojalle ja siinä sivussa vähän itsellenikin autoa. Mitä mieltä olette turnigyn laitteista? Hobbykingiltä näyttäisi saavan aika huokeeseen hintaan noita. Olen myös miettinyt kumpi olisi parempi koko 1/16 vai 1/10? Videoiden perusteella näyttävät aika kestäviltä.

Kiinan autoissa varmasti paljon ongelmaa ja sopivat varmasti parhaiten jo harrasteleville jotka haluavat itse laitella autoa lisää tms. jotka tietävät suunnilleen mitä hankkimassa.

Ei varmaan yhtä oikeaa ratkaisua asiaan ole. Kuitenkin monta asiaa mitkä vaikuttavat ostopäätökseen. Lapsen ikä, meinaatko itse ajaa samalla autolla (vai eriautolla), asutko omakotitalossa vai kerrostalossa, tuleeko auto pihasuditteluun (ja mikä pohja yleensä missä ajetaan), onko ratoja lähellä, missä meinaat ajaa yleensä jne. jne.

Itse tilasin juuri 3.5v pojalle Hpi mini reconin. Luultavasti siitäkin pitää tehoja tiputtaa mut just sen takia 1/18 auto vaikka tilaa on ajaa (asun maaseudulla) niin ei tule niinpaljon tuhoa kun tuo kuitenkin kaasuttelee on/off tavalla ja törmäilee mihinsattuu ennenkuin oppii. Osia saa nihkeästi mutta saa kuitenkin kaikkia varaosina. Saa opetella sitä, että auto menee rikki ja sitten ootellaan pariviikkoa osia ja korjaillaan yhdessä.

Itselle ostin Hpi savage fluxin. Alunperin meinasin, että nappula saa ajella sillä kunhan tehot tiputtaa mutta oli ylimääräistä rahaa niin sai samaan tilaukseen oman pirssin. Saa opetella sitten tosiaan sitä vastuupuoltakin hiljalleen asian suhteen mitä siihen kuuluu.

Poissa Harman

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Sähköauto lapselle
« Vastaus #66 : 24.01.13 - klo: 23.26 »
Kiitos paljon kaikille vastanneille. Tuli taas paljon uutta katsanta kantaa aiheeseen. Olen miettinyt jotain short course truckia muut mallit myös käy. Olisko kellään mitään ehdotuksia merkistä? Ja kumpi olisi parempi 2wd vai 4wd? Miten noissa nelareissa kestää voiman siirto?

Tässä muutama mitä olen katsellut:
http://www.rcm.fi/rc-autot/speed-passion-rs2-1-10th-rtr-stadium-truck-2-4-ghz-brushless.html
http://www.rcm.fi/rc-autot/ford-mustang-boss-1-16-4wd-rtr.html
http://www.rcm.fi/rc-autot/traxxas-slash-1-16-4wd-rtr.html

Jotain mielipidettä näistä...
« Viimeksi muokattu: 24.01.13 - klo: 23.40 kirjoittanut Harman »

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähköauto lapselle
« Vastaus #67 : 25.01.13 - klo: 01.06 »
Noista vaihtoehdoista valitsisin tämän: http://www.rcm.fi/traxxas-slash.html


Oikeastaan pois sulkutaktiikalla sulkien tuon sp:n pois sillä, että todennäkösesti on heikkolaatunen (ei kokemusta, mutta hinta viittaa siihen :) ).

Ja nuo kaksi seuraavaa on tuskallisen pieniä. Tuon pikkuslässin omistaneena voin sanoa, että en suosittele sitä. Tai jos tykkää kierivästä corrista niin mikäs siinä. Suoraa pääsee ja sitten voi kieriä. Kyllähän se kääntyykin jos kulkee kävelyvauhtia :D

Mustangista taas jos on tarkotus ajella epätasasella alustalla niin ei tule toimimaan. Toki jos sileät baanat edessä niin eiköhän tolla ajele, mutta ei kannata off roadista haaveilla.

Tuo 2wd tai 4wd slässi (1/10) on sellanen jokapaikan höylä mitä uskaltaa suositella aloittelijoille lähes poikkeuksetta jos ei ole tarkempia tietoja. Kuten tuossa aikasemmin sanottu niin tarkkaa suositusta on vaikea antaa jos käyttö ja käyttö ympärsitö ei ole tiedossa.

Poissa Harman

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Sähköauto lapselle
« Vastaus #68 : 25.01.13 - klo: 04.00 »
Noista vaihtoehdoista valitsisin tämän: http://www.rcm.fi/traxxas-slash.html


Oikeastaan pois sulkutaktiikalla sulkien tuon sp:n pois sillä, että todennäkösesti on heikkolaatunen (ei kokemusta, mutta hinta viittaa siihen :) ).

Ja nuo kaksi seuraavaa on tuskallisen pieniä. Tuon pikkuslässin omistaneena voin sanoa, että en suosittele sitä. Tai jos tykkää kierivästä corrista niin mikäs siinä. Suoraa pääsee ja sitten voi kieriä. Kyllähän se kääntyykin jos kulkee kävelyvauhtia :D

Mustangista taas jos on tarkotus ajella epätasasella alustalla niin ei tule toimimaan. Toki jos sileät baanat edessä niin eiköhän tolla ajele, mutta ei kannata off roadista haaveilla.

Tuo 2wd tai 4wd slässi (1/10) on sellanen jokapaikan höylä mitä uskaltaa suositella aloittelijoille lähes poikkeuksetta jos ei ole tarkempia tietoja. Kuten tuossa aikasemmin sanottu niin tarkkaa suositusta on vaikea antaa jos käyttö ja käyttö ympärsitö ei ole tiedossa.

Ajopaikkana tulisi olemaan todennäköisesti alkuuna ainakin läheinen puisto jossa on niin nurmikenttää kuin hiekka alueita ja todennäköisesti olisi tarkoitus käydä kokeilemassa jossain soramontulla ajamista. Mainittakoon vielä että, auto tulee ihan harraste käyttöön piha suditteluun sitten jos innostus kasvaa niin ehkä tulevaisuudessa voisi kokeilla jotain kisoja jos lähelle tulee. Voipi olla että, isä saa kokea tuta rc-kärpäsen  :smiley:

Budjetti ei ole mikään järin suuri siitä syystä olen vähän karttanut noita 1/10 autoja. Mutta olen valmis niitäkin harkitsemaan jos kohtuu hintaan löytyy.

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähköauto lapselle
« Vastaus #69 : 25.01.13 - klo: 07.35 »
Noista vaihtoehdoista valitsisin tämän: http://www.rcm.fi/traxxas-slash.html


Oikeastaan pois sulkutaktiikalla sulkien tuon sp:n pois sillä, että todennäkösesti on heikkolaatunen (ei kokemusta, mutta hinta viittaa siihen :) ).

Ja nuo kaksi seuraavaa on tuskallisen pieniä. Tuon pikkuslässin omistaneena voin sanoa, että en suosittele sitä. Tai jos tykkää kierivästä corrista niin mikäs siinä. Suoraa pääsee ja sitten voi kieriä. Kyllähän se kääntyykin jos kulkee kävelyvauhtia :D

Mustangista taas jos on tarkotus ajella epätasasella alustalla niin ei tule toimimaan. Toki jos sileät baanat edessä niin eiköhän tolla ajele, mutta ei kannata off roadista haaveilla.

Tuo 2wd tai 4wd slässi (1/10) on sellanen jokapaikan höylä mitä uskaltaa suositella aloittelijoille lähes poikkeuksetta jos ei ole tarkempia tietoja. Kuten tuossa aikasemmin sanottu niin tarkkaa suositusta on vaikea antaa jos käyttö ja käyttö ympärsitö ei ole tiedossa.

Ajopaikkana tulisi olemaan todennäköisesti alkuuna ainakin läheinen puisto jossa on niin nurmikenttää kuin hiekka alueita ja todennäköisesti olisi tarkoitus käydä kokeilemassa jossain soramontulla ajamista. Mainittakoon vielä että, auto tulee ihan harraste käyttöön piha suditteluun sitten jos innostus kasvaa niin ehkä tulevaisuudessa voisi kokeilla jotain kisoja jos lähelle tulee. Voipi olla että, isä saa kokea tuta rc-kärpäsen  :smiley:

Budjetti ei ole mikään järin suuri siitä syystä olen vähän karttanut noita 1/10 autoja. Mutta olen valmis niitäkin harkitsemaan jos kohtuu hintaan löytyy.
Kyllä mä silti sitten hieman säästäisin/panostaisin lisää ja ostaisin tuollaisen 1/10 2wd tai 4wd slässin. Siitä ei ainakaan heti tule paha mieli. Tietysti 4wd menee varmasti paremmin just tollasella nurmella ja hiekalla mutta olen käsittänyt, että tuo 2wd:kin on ihan näppärä. Onhan niissäkin ainakin suomen hinnoissa jo vajaa 100e ero, joka on kyllä paljon rahaa.. Itellä ei ole kokemusta tuosta 1/16 koosta mutta en usko, että sellanen menee juuri mihinkään perus leikatulla nurmellakaan  :sad: Toinen on sitten se, että saako sellaista edes 2,4 radioilla ? Lähinnä jos sitten se toinen naapuri ostaa samanlaisen niin sitten säädellään kiteiden kanssa yms..
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sähköauto lapselle
« Vastaus #70 : 25.01.13 - klo: 10.01 »
Kyllä mä silti sitten hieman säästäisin/panostaisin lisää ja ostaisin tuollaisen 1/10 2wd tai 4wd slässin. Siitä ei ainakaan heti tule paha mieli. Tietysti 4wd menee varmasti paremmin just tollasella nurmella ja hiekalla mutta olen käsittänyt, että tuo 2wd:kin on ihan näppärä. Onhan niissäkin ainakin suomen hinnoissa jo vajaa 100e ero, joka on kyllä paljon rahaa.. Itellä ei ole kokemusta tuosta 1/16 koosta mutta en usko, että sellanen menee juuri mihinkään perus leikatulla nurmellakaan  :sad: Toinen on sitten se, että saako sellaista edes 2,4 radioilla ? Lähinnä jos sitten se toinen naapuri ostaa samanlaisen niin sitten säädellään kiteiden kanssa yms..
Jos mahdollista, niin oman kokemuksen mukaan kannattaa valkata 4x4 ajoon jos vain suinkin onnistuu. Meneehän ne takavedotkin, mutta helpolla menee pyörimiseksi jos liukas alusta jne. Toki takavedon kanssa luultavasti se auton hallinta ja varsinkin kaasun käyttö kehittyy nopeammin -tai sitten kiinnostus lakkaa kokonaan kun auto vaan pyörii ympyrää.

1/16 harjattomasta revosta on kokemusta kun multa löytyy sellanenkin. Jossain hiekkakentällä se menee tosi hyvin mutta tietenkään se ei missään sepelimurskeessa se ei enää toimi. Viime talvena tuolla pikkurevolla tuli ajettua paljonkin ja laparenkailla sekä 2,2" crossirenkailla tuo oli sellanen "monsteri" että meni kyllä tosi nätisti epätasaisella jne. Tietenkään se 1/16 ralliauto ei sitten siedä oikein ihmeesti möykkyjä kun joustot ja maavara ei ole kummosia. Jos noita 1/16 traxxaseja kattelee, niin oma fiilis on se että vxl revo on monipuolisin. Siinä on maavaraa vakiona riittävästi mutta se ei ole vielä kiikkerä (pikku summitti voi olla?) lisäksi kulkee riittävästi ja renkaita + välityksiä muuttamalla saa muutettua että ajaako hitaampaa vai nopeampaa. Sitten jos revoon haluaa lisää maavaraa, niin vaihtaa tilalle summitin jousituksen linkut. 

EDITTINÄ sellanen lisäys, että jos hommaa 1/10 SC auton, niin sen kanssa pääsee mukavasti myös kerhojen toimintaan mukaan ja ajamaan esim sisäradoille minne 1/8 on jo liian iso. Nimimerkillä: 1/10 SC puuttuu. Eipä tuo toki haittaa niin pitkään kun suttailee pihalla jne  :smiley:
« Viimeksi muokattu: 25.01.13 - klo: 13.09 kirjoittanut hankar »
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähköauto lapselle
« Vastaus #71 : 26.01.13 - klo: 13.33 »
Sp hintalaatusuhde on huimaa! Itsellä on ollut auto paljolla käytöllä vuoden ja osia ei ole mitenkään paljoa mennyt. Osa omaa typeryyttä vielä. Ja onhan tuo oma vähä laiteltu, mutta ei siinä montaa heikkoutta ole. Lähinnä vetoakselit hieman ja sitten enemmän on ne noparin juotokset.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!