Kirjoittaja Aihe: M-8 yksityyppirenkaat?  (Luettu 44644 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa uijui

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #210 : 07.12.12 - klo: 23.06 »

- kisa-aamuna kaikki kysyy hokelta, mikä rengas laitetaan alle ja toivotaan, että ko. renkaan myyjä on osannut varautua menekkiin

Pinkkiä seosta siis....... :) Minun mielestä, ja en ole kyseistä luokkaa ajanut, mutta yksityyppirengas on hyvä asia. Kunhan niitä vaihdetaan vuoden välein, ettei käy kuten vaikkapa moottoripyörien kuninkuusluokassa, jossa saman valmistajan kumit on ollut liian pitkään.
Vastaheitolla voittoon.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #211 : 07.12.12 - klo: 23.50 »
Ensin KV kisoihin jottei meidän suomalaisten tarvitse olla vielä isommassa nesteessä ulkomaille lähtiessä.

Siitähän koko keskustelu lähti liikkeelle ja se oli keskustelun alkuperäinen aihe ja myös suomesta lähtenyt idea efran suuntaan.

Ei me yksinkertasesti voida ruveta kusemaan omiin aamumuroihin ihan vaan tietentahtoen (eikä varsinkaan siksi että luokasta pihalla olevat näin haluaisivat).

Jäädään kehityksessä jalkoihin niin totaalisesti että edes PM kisoissa ei tarvitse haaveilla pärjäämisestä ilman että on iso lompakko ennen kisoja... jotta voi tilata ulkomailta renkaat ihan vaan testin takia niin ehkä vois saada jotain pientä hajua miten toimia norjan PM radalla.

Nyt meillä on suomessa kaikki renkaat saatavilla ja on mahdollista saada myös kuskeilta kokemuksia mistä tahansa renkaasta.

Jos meille päätetään yksi rengas niin ei meillä ole parin vuoden jälkeen enää mitään hajuakaan mistään muusta kuin siitä renkaasta.
Ollaan totaalisen kusessa kun järkätään PM kisat ja venskit tulee pyörittämään kaheksikkoa meidän ympärillä paremmilla renkaillaan.

Joo... ei se ongelma toki niin totaalinen ole, mutta johan tästä saatiin pientä hajua viimeksi kun suomessa oli PM kisat.
Suomalaisilla oli akan renkaat vanhoilla mustilla inserteillä.
Ruotsalaisilla uusilla punasilla.
Viimeksi menneenä kesänä tuli löydettyä kaapista käyttämättömät renkaat vanhemmilla ja uudemmilla inserteillä.
Ero oli sekä minun että Arin huomaamana aivan selkeä.
Kumpikaan ei edes tiennyt että toinen oli ajanut vanhoilla...
Vasta kun ruvettiin arin kanssa puhumaan että tuli ajeltua treeniä vanhoilla mustilla inserteillä niin huvitti oikein kuinka molemmat kommentoivat aivan samat asiat.
Kirottiin myös että ei ihmekään mistä se ronnefalkin nopeus yhtäkkiä tuli kun ei suomalaiset pystyneet enää kotiradallaankaan haastamaan sen kummemmin.

Noh... ei ne ruottinpojatkaan tarvinu kontillista renkaita mukaan.
Heillä oli kokemus uusista inserteistä ja tiesivät miten ne toimii.
Ei tarvitse ottaa sitä mukaan joka toimii huonommin.

Sitten otetaan mukaan vielä se että eri autot eivät vain suostu toimimaan samalla renkaalla vaikka minkä tekis.

Esim mugen kuskit ajaa pääosin renkaalla jolla ei esim Xray toimi vaikka minkä teet.
Ja taas se rengas jolla reiska toimii, saa mugen kuskeilta jyrkän ei vastauksen.
Mugen miehillä tökkii rengas jolla itse ajan täysin ilman tökkimisiä.
Heidän käyttämällä renkaalla jos ajan niin radan leveys tuntuu kapenevan kummasti luikerrellessa.
Ihan sama mitä setuppia on kokeillut niin aina se toinen rengas on vaan toiminut paremmin.
Ja taas mugenkuskeilla homma peilikuvana.

Eli ykstyyppirengas ajaa nopeasti luokan myös yksityyppiautoksi kun jokainen vaihtaa siihen merkkiin millä kyseinen rengas toimii.

Voi kunpa homma oliskin niin helppoa kuin luokissa joissa kyseinen homma toimii.
Tai voi kun olisikin olemassa aikaisemmin kuvattu hirveä rengasongelma ja harrastajan pitää ekaks hommata pakettiauto että mahtuu yhden kisan renkaat mukaan...
Mutta kun näin ei ole.

Jos ajan reiskalla, tiedän mikä rengas toimii. En tarvitse muita. (kuin ainoastaan KV kisoissa jossa alusta ja keli on monesti täysin eri)

Jos ajan Mugenilla, tiedän mikä rengas toimii. En tarvitse muita. (kuin ainoastaan KV kisoissa jossa alusta ja keli on monesti täysin eri)

Jos ajan JQ:lla, tiedän mikä rengas toimii. En tarvitse muita. (kuin ainoastaan KV kisoissa jossa alusta ja keli on monesti täysin eri)

Jos olen aloittelija, en tiedä millä ajan, jos olen pysytellyt syrjässä enkä ole edes vilkaissut millä toiset ajaa.
Tai jos olen kuski joka ei usko kokeneempia vaan haluaa väkisinkin kokeilla kaiken täysin itse alusta asti niin joo... onhan noita vaihtoehtoja niin että tarttis meikäläisenkin vaihtaa Carina hiaceks.

En vaan ole kyseisessä luokassa hetkeen nähnyt yhtäkään kuskia joka tulisi kisapaikalle kasa renkaita mukana.
Itsellä ei ole koskaan... edes aloittaessani tätä luokkaa ollut mitään ongelmia renkaiden kanssa.
Olen kysynyt mikä toimii ja niillä olen mennyt.
Ja ihan hyvin on toiminut.
Omat sijoitukset kärsineet pääsääntöisesti täysin muista ongelmista ja useiten syy on ollut peilissä.

Jos katsoo edes perus keskikastin kuskeja niin ei heillä ole sijoitukset tippaakaan kiinni siitä sattuuko alla olemaan juuri joku tietty rengas.
Kunhan nyt ei ole ollut ihan totaalisen väärä rengas joka ei toimi suomessa muualla kuin omalla takapihan kesantopellolla... jos sielläkään.
Muuten ottaa sen renkaan mihin oma lompakko näyttää kirkkainta vihreää valoa ja ajaa sillä.



Vielä yksi esimerkki.
Viimeiset 3 kautta omista rengasvalinnoista.
Tasan 2 eri rengaskuviota ja tasan 2 eri kovuutta.
Välissä on toki muttunut vanne sekä insertti ja on tullut vanteeseenkin lisäosia.

Toki olen treenaillessa testaillut ties mitä kaikkia renkaita ja kovuuksia jne jne...
Mutta siitähän koko laji on niin mahtava että jotku kahjot kuten minä on niitä jotka tekee sen testaamisen muiden puolesta.

Jos haluaa niin homman voi siis tehdä itselle helpoksi.
Uskoo mitä joku kokeneempi sanoo ja jos ei homma suju niin menee peilin eteen ja yrittää uusiks.
Vika on jossain muualla kuin renkaassa jos ei homma pelaa.

Ja vaikka on naurettavan pitkä romaani niin jatkan edelleen parilla esimerkillä.
Mulla yllättäen on muutama kuski jotka sekä M8 että M4-10 touhuissa apinoi multa kaiken.
Heidän sijoituksistaan voi huomata että homma tosiaankin pelaa.
Lähes jokainen näistä kuskeista on sillointällöin lähtenyt sooloilemaan tai ovat kyseenalaistaneet mun jutut.
Kokeilleet eri setuppia jne jne.
Lopulta ovat saaneet huomata palaavansa samaan missä minä olen ja taas se homma vaan toimii paremmin.
He tekevät sitä juuri siksi että tietävät minun treenanneen enemmän ja testanneen kyseiset asiat jo moneen kertaan... Ja jos kyseisilä setupeilla jne ajetaan voittoon tai podiumille niin pakkohan sen on toimia.
Ei sillon ole mitään syytä lähteä itse kokeilemaan jokaista halvatun erimerkkistä nippeliä eri seoksilla.
Ja kun nimenomaan minä en ole ainoa tällainen jonka tekemisiä jotku kopioi.
Näitä löytyy jokaisella merkillä ajavia.

Toki löytyy aina niitä jotka takovat väkisin päätä seinään ja kokeilee kaiken mahollisen eikä pääse asiassa yhtään eteenpäin vaikka tekis sitä vuosia.
Mutta ei silloinkaan vika ole rengas säännössä.
Sen näkee kuskeista jotka tulevat uutena luokkaan, tekee hommat niinkuin joku osaavampi samalla merkillä ajava tekee ja tulokset ovat heti ekalla kaudella korkeammalla kuin usealla kymmenellä jotka ovat ajaneet luokkaa jo vuosia.

Kun kokemusta on saatu imettyä siltä "menttorilta" tarpeeksi niin voidaan lähteä kokeilemaan omia sooloiluita, mutta siihen tarvitaan kylläkin vuosia ennenkuin ihan omalla sooloilulla saadaan hommat hoidettua paremmin kuin kokeneemman neuvoilla.

Näin itse olen toiminut siitä lähtien kun kisaa rupesin ajamaan... ja näin teen edelleen.
Aina menen pyytämään kokeneemmilta apua.

Hittovie vaikka ajan TQ:n ja voitan kisasta jokaisen lähdön niin silti menen kysymään kokeneemmilta vinkkejä... ja arvatkaa mikä on ollut minullekin se yleisin neuvo...
Aja paremmin äläkä sählää. Teet näin, ajat tolla renkaalla ja lopetat sen sohlaamisen.
Ja voi hittolainen... se toimii tänäkin päivänä.

M8 luokka on se missä tapahtuu vuosittain ylivoimaisesti eniten kehitystä.
Niin renkaissa kuin alustoissakin, mutta varsinkin renkaissa.
Jos me yhtäkkiä poistutaan kehityksen junasta niin se juna painelee ja pitkälle karkuun.

Ei sähkökrossissa tapahdu renkaille vuosittain hyvä kun yhtään mitään.
Helppo pitää yksityyppisääntö ja vielä varsinkin kun vastaavilla renkailla ajetaan kuitenkin KV kisoissakin.

Kunpa M8 luokassa oliskin samat lähtökohdat niin tälle koko touhulle olis perusteet, mutta kun ei vaan voi verrata suoraan keskenään muiden luokkien kanssa.
Sen näkee jokainen joka tätä luokkaa on useamman vuoden ajanut.
Ja huom... Asia koskettaa luokkaa ajavia... En ymmärrä miten ihmeessä muita luokkia ajavia voi edes asia kiinnostaa.

Ihan nimenomaan kuten ei mua voi mitenkään koskettaa C12 luokan asiat, koska ei mulla ole näkemystä siitä luokasta.
Enkä mä tiedä miten hitossa GT8 luokan rengas sääntö toimii tällähetkellä kun olen ollut hetken ajamatta.
En mä voi sanoa mitään kyseisen luokan renkaista pitäiskö se olla ykstyyppi vai täysin vapaa vai mitä hittoa.
En vaikka jokaisen ajamani kisan kyseisessä luokassa olenkin voittanut.

Sillä mennään mikä määrätty on ja vasta kun asiasta rupeaa olemaan päiväntasalla olevaa näkemystä, voi edes harkita ideoimista.

Selittäkää mulle miten ihmeessä porukka kuvittelee pystyvänsä sanomaan mikä tässä luokassa toimii vaikkei luokasta mitään konkreettista fakta tietoa olekaan?????

Miten hitossa mä voisin olla avautumassa miten kuopion ydinlaitos on hirveä ongelma ja sille pitää tehdä jotain?????

Poissa uijui

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #212 : 07.12.12 - klo: 23.57 »
No minua kiinnostaa esim. siksi että haluaisin alkaa ajamaan ko. luokkaa kesällä. Ja alkaisin mieluummin jos olisi yksityyppirengas. Eli tämä on aloittelijan mielipide.
Vastaheitolla voittoon.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #213 : 08.12.12 - klo: 00.11 »
Kokeile hyvä mies ensin sillä säännöllä mikä on olemassa niin saatat yllättyä.

Jos mä joskus innostun vuosien ja vuosien tauon jälkeen edes kokeilemaan ovikiilaa niin ajan tasan sillä millä siellä tällähetellä ajetaan.

Vaikka mun mielipide onkin koko sorvaamisesta ja rengasmenekistä että siinä ei ole pisarankaan järkeä.
Hmmmm... kun tarkemmin ajattelen niin koska hommat on siinä luokassa juuri niin kuin ovat niin kenties siinä onkin valovuoden enemmän järkeä kuin pystyn omilla nykypäivän tiedoillani kyseisestä asiasta ajattelemaan.
Syyhän siihen on... kenties se että kyseinen asia toimii.

Syyhän tähän M8 luokankin touhuun on.
Ja syy on se että kyseinen sääntö toimii tässä luokassa parhaiten.
Jos ja kun parempi sääntö luokkaan löytyy niin se tapahtuu korkeammalta taholta.
Se tulee sieltä missä on kokemusta zilbiljoonasti enemmän kuin koko suomessa yhteensä.

Ei se tule sellaisilta jotka luulevat tietävänsä mikä asia toimii paremmin kuin vallitseva sääntö.
Johan se on kaikessa asiassa mitä ikinä voi keksiä, täysin järjen vastaista.

Ei mitään kannata jättää kokeilematta ihan vaan siksi että "minun mielestä"
Ehkä se vuosien ja yhä vuosien kokemus voi olla kuitenkin se joka toimii paremmin kuin kenenkään asiassa tietämättömän mielipide.

Mun mielestä "pipari" vois tuoksahtaa erilaiselle.
Mut hittovie... tollaseks se on suunniteltu ja kenties siihen on syynsä sen toimivuuden kannalta.
Olkoot mun mielipide sen tuoksahduksesta mikä tahansa niin ajan silti tyytyväisenä ja täysiä...
Enkä alkanut teinipoikana kiukuttelemaan mitä pitäis olla erilailla... Isommat pojat sano että se toimii... Uskoin heitä.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #214 : 08.12.12 - klo: 10.55 »
Tuo kuulostaa hieman erikoiselta, että luokkaa ajamattomilla ei olisi mitään tuomista tähän kesksuteluun. Kyllä se on monesti niin, että työelämässäkin parhaimmat ideat syntyy sieltä "asiantuntijajoukon" ulkopuolelta, kun oma p-reikä ei ole liian lähellä pilaamassa raikkaita tuulia.

Toisekseen korostaisin sitä, että edelleenkään ykstyyppirengas asiassa ei ole kyse siitä, että se olisi kierrosnopeuden kannalta aina paras vaihtoehto, mutta se on varmasti tasaisin. Kovat jätkät menee aina kovaa, se on totta, mutta erot saadaan pienemmäksi.

Kolmannekseen tämä keskusteluketju on osoittanut sen, että keskustelulle on tarvetta. Tarve tulee ennenkaikkea siitä, että useampi on ilmoittanut olevansa kiinnostunut ajamaan M8 luokkaa jos rengasasia olisi toisin. Jos luokkaa ajavat ja ennenkaikkea sen kehityksestä vastaavat tahot viittaavat tälle faktalle kintaalla, niin sekin kertoo aika paljon.

Mielipiteitä on aina puolesta ja vastaan, eikä kumpikaan edusta absoluuttista totuutta, joten kumpikaan mielipide ei ole sen enempää oikein tai väärin. Jos kuitenkin olisi valmiutta avoimeen ja ennakkoluulottomaan kesksuteluun, saattaisi jostain löytyä sellainenkin ratkaisu, joka voisi olla kaikille hyvä. Kaikkea kun tuskin on vielä keksitty, edes M8 luokassa.
Flying Calacucco

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #215 : 08.12.12 - klo: 11.35 »

Ja viimeinen lause on se jutun juoni. Luonne muuttuu. Rataan ja olosuhteisiin sopimaton rengas PILAA koko kisan ja ajonautinnon. Pahimmillaan liian pehmeä rengas hajoaa yhdessä ajokerrassa -> kustannukset ylös. Etukäteen ei voi tietää olosuhteita, siksi yksityyppirengas olisi pakko olla kova rengas. Jos olosuhteet onkin liukkaat, niin kisasta tulee driftailua tai rallia talvella kesärenkailla.

Eli, se että rengas on kompromissi, eikä tiettyyn autoon suoraan sopiva, pilataan ajamisen mielekkyys vs. se että rengas on tasaisen hyvä/huono ja sama kaikille?

Enpä ole kisoja ajanut M8 autolla, tai sellaista omistanut, ajanut olen kyllä ja seurannut sivusta renkaiden vaikutusta kierrosaikaan ja auton käytökseen.

JOS verrataan Mx-10 luokkiin, tottakai (etenkin ulkona) olosuhteet vaihtelevat päivän mittaan niin että ykstyyppirengas on jossain vaiheessa epäideaali, mutta se on sama kaikille. Eipä tulisi silti mieleenkään haaveilla vapaata rengasmallia siinä vaiheessa kun keli on liukas tai hyvin kuiva - juurikin siksi että erilaisia renkaita saisi olla aika monta mallia, ja nopeushyöty ilmeinen.
Sähkökrossin houkutus (kisaamisen) kannalta lähtisi ainakin heti laskuun jos renkaat olisivat vapaat. Liikkeillä pitäisi olla silloin useita eri malleja, ja niissä pääoma kiinni - rengasmalleissa joita ei välttämättä mene koskaan kaupaksi. Oletan että myös renkaiden hinnat tästä syystä nousisi.

Renkaiden vaikutus kierrosaikaan, ja arvokisoihin osallistumiseen on tunnistettu sähkökrossissa jo 1990-luvulla. Suosittelen lukemaan http://kentech.blogs.se/2010/07/29/ifmar-worlds-99-rauma-finland-9065510/ linkistä jutun Rauman 1999 MM kisoista, ja IFMAR Tire Proposal. Silloin jo (eikä taida olla mikään ensikerta) valmistaja teki tiettyä rataa varten uuden rengasmallin, joilla oli tottakai rajattu saatavuus...
Vastaava ilmiö esiintyy vuonna 2012 M8 MM-kisoissa Argentiinassa, valmistajat ovat tehneet ihan uusia kuvioita kyseistä kisaa silmällä pitäen, saatavuutta en lähde spekuloimaan kun en ole paikalla...

Ettäkö jo 90-luvulla sähkökrossissa jotain....

Olen jopa kokeillut M8 autoa...

Silmämääräisesti olet nähnyt eri renkaiden kierrosaikojen eron.

Tältä pohjaltako ihan oikeasti olette oikeassa? Eikö teitä yhtään ihmetytä, että keskustelusta puuttuu aktiiviset M8-kuskit, jotka haluavat yksityyppirenkaat?

Ettekö te millään voi uskoa, että esimerkiksi liian pehmeä rengas tuhoutuu alle "alta aikayksikön", jos on raspinen rata. Ja liian kova rengas toisiin olosuhteisiin muuttaa luokan D-8 luokaksi (Drifting). Puhumattakaan itse ajamiseen liittyvistä hienouksista.

Pyydän, että jokainen joka nyt haaveilee M8 kisaamisesta yksityyppirenkailla päättää millä renkaalla ensi kesän ajaa. Ostatte ja ajatte vain niitä renkaita. Aina kun auton käytös ei miellytä, niin säädätte vain autoa. Tulkaa kesän jälkeen kertomaan miten homma toimi! Vesa voi tulla niillä AKAn cityblockin supersoftella Lavankoon kesähelteellä kokeilemaan lompakkonsa kestävyyttä. Kiroilemaan kun on p*ska luokka, kun auto tökkii, kiepsahtelee nurin, renkaista ei 10 minuutin jälkeen ole kuvioo jäljellä, foamit on lutussa. Voitte sitten käydä Mx-10 radalla pohtimassa miten niitä auton säätöjä pitää muuttaa, että homma toimisi. Ja kuitenkin sama rengas esimerkiksi Kärppämäen radalla on aivan loistava valinta. Niillä ajaa siellä helposti 2 tuntia renkaan kummoisesti hajoamatta, vaikka liiraillaan pidonpuutteesta.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #216 : 08.12.12 - klo: 11.41 »
Tuo kuulostaa hieman erikoiselta, että luokkaa ajamattomilla ei olisi mitään tuomista tähän kesksuteluun. Kyllä se on monesti niin, että työelämässäkin parhaimmat ideat syntyy sieltä "asiantuntijajoukon" ulkopuolelta, kun oma p-reikä ei ole liian lähellä pilaamassa raikkaita tuulia.

Toisekseen korostaisin sitä, että edelleenkään ykstyyppirengas asiassa ei ole kyse siitä, että se olisi kierrosnopeuden kannalta aina paras vaihtoehto, mutta se on varmasti tasaisin. Kovat jätkät menee aina kovaa, se on totta, mutta erot saadaan pienemmäksi.

Kolmannekseen tämä keskusteluketju on osoittanut sen, että keskustelulle on tarvetta. Tarve tulee ennenkaikkea siitä, että useampi on ilmoittanut olevansa kiinnostunut ajamaan M8 luokkaa jos rengasasia olisi toisin. Jos luokkaa ajavat ja ennenkaikkea sen kehityksestä vastaavat tahot viittaavat tälle faktalle kintaalla, niin sekin kertoo aika paljon.

Mielipiteitä on aina puolesta ja vastaan, eikä kumpikaan edusta absoluuttista totuutta, joten kumpikaan mielipide ei ole sen enempää oikein tai väärin. Jos kuitenkin olisi valmiutta avoimeen ja ennakkoluulottomaan kesksuteluun, saattaisi jostain löytyä sellainenkin ratkaisu, joka voisi olla kaikille hyvä. Kaikkea kun tuskin on vielä keksitty, edes M8 luokassa.

Onko Matti Korvenmaa täällä tai muualla esittänyt jotain kintaita?

Valmiutta avoimeen keskusteluun puuttuu? Mitä vattua. Mistä kohtaa tämä on suljettua?

Ottakaa nyt yksityypittäjät kantaa MITKÄ RENKAAT OLISI PITÄNYT OLLA KÄYTÖSSÄ TÄMÄN KAUDEN KISOISSA KÄRPPÄMÄESSÄ, TURUSSA, LAVANGOSSA JA JYVÄSKYLÄSSÄ? Antaa nyt jotain konkreettista mistä voidaan puhua puolesta ja vastaan!

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #217 : 08.12.12 - klo: 11.51 »

Ja viimeinen lause on se jutun juoni. Luonne muuttuu. Rataan ja olosuhteisiin sopimaton rengas PILAA koko kisan ja ajonautinnon. Pahimmillaan liian pehmeä rengas hajoaa yhdessä ajokerrassa -> kustannukset ylös. Etukäteen ei voi tietää olosuhteita, siksi yksityyppirengas olisi pakko olla kova rengas. Jos olosuhteet onkin liukkaat, niin kisasta tulee driftailua tai rallia talvella kesärenkailla.

Eli, se että rengas on kompromissi, eikä tiettyyn autoon suoraan sopiva, pilataan ajamisen mielekkyys vs. se että rengas on tasaisen hyvä/huono ja sama kaikille?


Enpä ole kisoja ajanut M8 autolla, tai sellaista omistanut, ajanut olen kyllä ja seurannut sivusta renkaiden vaikutusta kierrosaikaan ja auton käytökseen.

JOS verrataan Mx-10 luokkiin, tottakai (etenkin ulkona) olosuhteet vaihtelevat päivän mittaan niin että ykstyyppirengas on jossain vaiheessa epäideaali, mutta se on sama kaikille. Eipä tulisi silti mieleenkään haaveilla vapaata rengasmallia siinä vaiheessa kun keli on liukas tai hyvin kuiva - juurikin siksi että erilaisia renkaita saisi olla aika monta mallia, ja nopeushyöty ilmeinen.
Sähkökrossin houkutus (kisaamisen) kannalta lähtisi ainakin heti laskuun jos renkaat olisivat vapaat. Liikkeillä pitäisi olla silloin useita eri malleja, ja niissä pääoma kiinni - rengasmalleissa joita ei välttämättä mene koskaan kaupaksi. Oletan että myös renkaiden hinnat tästä syystä nousisi.

Renkaiden vaikutus kierrosaikaan, ja arvokisoihin osallistumiseen on tunnistettu sähkökrossissa jo 1990-luvulla. Suosittelen lukemaan http://kentech.blogs.se/2010/07/29/ifmar-worlds-99-rauma-finland-9065510/ linkistä jutun Rauman 1999 MM kisoista, ja IFMAR Tire Proposal. Silloin jo (eikä taida olla mikään ensikerta) valmistaja teki tiettyä rataa varten uuden rengasmallin, joilla oli tottakai rajattu saatavuus...
Vastaava ilmiö esiintyy vuonna 2012 M8 MM-kisoissa Argentiinassa, valmistajat ovat tehneet ihan uusia kuvioita kyseistä kisaa silmällä pitäen, saatavuutta en lähde spekuloimaan kun en ole paikalla...

Hei hei nyt jotain rajaa... Joo valmistajat on tehnyt uusia malleja 2 valmistajaa...AKA ja Proline ne uudet mallit ei ole tehty pelkästään Argentiinaa varten ne nyt vaan sattu tulee ennen Argentinan kisoja... Kysymys NO ONKO NE OLLUT NYT NIIN YLIVOIMAISIA !!!???  Vastaus edelleen 30 kärjessä 6 rengasmerkkiä....ymmärtäisin jos 30 kärjessä olisi vaan yksi merkki silloin olisi renkailla varmasti suuri merkitys...
-Henry Mort

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #218 : 08.12.12 - klo: 12.00 »
Me ajoimme viimekesänä SM-sarjan, EC-A warm Up ja EC-A kisan. Meillä oli koko kesänä käytössä 2 eri kuvioo ja 2 eri seosta. Kauhavan kisa oli ainoa missä ajoimme toisella kuvioilla. Kaikki muut kisat ajoimme samalla kuviolla ja 2 eri seoksella. Ei voi puhua kovin kummoisesta rengasruletista.... Ja voin taata että kun on useampi rengasmerkki hinnatkin pysyy alhaisempana...
-Henry Mort

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #219 : 08.12.12 - klo: 12.23 »
Me ajoimme viimekesänä SM-sarjan, EC-A warm Up ja EC-A kisan. Meillä oli koko kesänä käytössä 2 eri kuvioo ja 2 eri seosta. Kauhavan kisa oli ainoa missä ajoimme toisella kuvioilla. Kaikki muut kisat ajoimme samalla kuviolla ja 2 eri seoksella.

Jos ymmärrän tuon viestin oikein, niin mörtit ovat käyttäneet kolmea eri kombinaatiota viime kesänä. Siinä on konkreettinen ehdotus sallituiksi renkaiksi.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #220 : 08.12.12 - klo: 12.57 »
Tuo kuulostaa hieman erikoiselta, että luokkaa ajamattomilla ei olisi mitään tuomista tähän kesksuteluun. Kyllä se on monesti niin, että työelämässäkin parhaimmat ideat syntyy sieltä "asiantuntijajoukon" ulkopuolelta, kun oma p-reikä ei ole liian lähellä pilaamassa raikkaita tuulia.


Yritän vielä kerran kertoa mitä ajan takaa ja miksi se keskustelun syntyminen on tällähetkellä lähes mahdotonta.

Luokkaa ajamattomat kertovat täällä kuinka kuskin pitää tulla kisoihin takakontillinen täynnä renkaita blaa blaa blaa.

Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa edes tärähtäneimmillä hamstraajilla.
Tuollaista ongelmaa tässä luokassa ei vaan yksinkertaisesti ole havaittavissa.

Jos luokkaa ajamattomat väittävät tällaista ja haluavat tähän ongelmaan paneutua sääntömuutosten muodossa niin comooooon.
Ei se homma näin mene.

Faktat pöydälle ja niiden pohjalta lähdetään keskustelemaan ja miettimään olisiko mahdollista keksiä jokin ratkaisu.

Tästä syystä olen heitellyt mitä tärähtäneimpiä esimerkkejä...
En minä voi olla vänkäämässä Kuopion ydinvoimalan päästöistä kun ei mulla ole hajuakaan onko Kuopiossa ylipäätään ydinvoimalaa.

En minä voi olla C12 luokan säännöistä mussuttamassa kun ei mulla ole hajuakaan onko se renkaiden sorvaaminen jne ongelma vai ei.

Tyydyn silloin osaani ja se on se että luokassa on ajamassa kuskeja jotka tietävät tästä asiasta ja ylipäätään ongelman olemassaolosta paaaaljon enemmän kuin minä.
Tuntuu se mun mielstä kahjolta ostaa isot kiekot, sorvata ne pieneks haistellen sitä karmeeta katkua.
Mutta ilmeisesti se on se mikä kyseisessä luokassa toimii.
Joten jos joskus taas luokkaa kokeilen niin sillä menen mikä sääntö on.
Jos sitten parin vuoden jälkeen asia nähdään ongelmaksi ja nimenomaan luokkaa ajavat näkevät tämän ongelmaksi niin mikä jottei ihmettelemään.

Mutta tosiaan... jos ongelma on ainoastaan musta tuntuu pohjalla niin miten ihmeessä asiasta voi saada mitään vakavampaa keskustelua aikasiks???

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #221 : 08.12.12 - klo: 13.02 »
Me ajoimme viimekesänä SM-sarjan, EC-A warm Up ja EC-A kisan. Meillä oli koko kesänä käytössä 2 eri kuvioo ja 2 eri seosta. Kauhavan kisa oli ainoa missä ajoimme toisella kuvioilla. Kaikki muut kisat ajoimme samalla kuviolla ja 2 eri seoksella.

Jos ymmärrän tuon viestin oikein, niin mörtit ovat käyttäneet kolmea eri kombinaatiota viime kesänä. Siinä on konkreettinen ehdotus sallituiksi renkaiksi.

Täällä on nyt tullut selväksi että ei ole ilmeisesti mitään rengasongelmaa, kun kaikilta merkeiltä pari eri kuviota ja seosta näyttää toimivan. Eli ongelma on merkin valinta vai?
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa kojo

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #222 : 08.12.12 - klo: 16.45 »
Ehkä ei pitäisi mutta kuitenkin. Eli en aja kisaa, enkä aja m-8 autoa, hyvä että olen edes nähnyt, mutta tuonpa silti esille omia mielipiteitäni (en siis faktoja)

- M-8 käsittääkseni krossi luokkien ns. F1, jota melko vaikea verrata kaikenkaikkiaan esim kymppikoon sähkökrosseihin. Pitkät erät, painavat autot jne, maallikkokin tajuaa, että renkaat kovemmalla kuin pikkukirpuissa. Lajin kuin lajin huippuluokassa kulut ovat eri luokkaa kuin alemmilla, niin renkaissa kuin muussakin. En usko, että yksikään aktiivikilpailija haluaa tästä luokasta mitään jokkissarjaa.

- Renkaiden kehittäminen ja testaaminen tehtaiden/tehdaskuskien taholta on varmasti pitkässä juoksussa kaikkien etu, vertaa esim. 1:1 koon puolelta miten paljon tietoa ja tekniikkaa on siirtynyt pienempiin ja halvempiin luokkiin/siviiliautoihin.

-Halu. Kuten Hoke totesi, joistakin on kivaa testata myös renkaita. Jos sitten napsahtaakin sellainen omaan autoon/tyyliin sopiva huippurengas, niin onko tuo kuski huonompi kuin muut kun pärjää paremmalla renkaalla, vai onko niin, että ahkera työ palkitaan.

- Tasavertaisuus. On höpöä sanoa, että yhdellä renkaalla homma tasavertaista. Miten esim. hiihto, kaikille samanlainen Järvinen jalkaan ja paras voittaa, ei ei ei... Ajotapoja, tyylejä ja auton säätötyylejä on niin paljon erillaisia, että yksityyppirenkaalla saataisiin kaikille parhaimmillaankin vähiten huono auto.

- Mukavuus. Onko synti etsiä omaan autoonsa paras mahdollinen rengas ja nauttia ajamisesta sen sijaan, että luistelisi renkaalla minkä joku viisaampi on sattunut valitsemaan.

Edelläolevat siis puistokuskin kädet omaavan huruilijan omia mietteitä, ei herneitä kenellekään nenään. Omasta mielestäni yksityyppirenkaan ainoa hyvä puoli on joissakin oloissa halvemmat kustannukset. Jos sattuu löytymään rinkula mikä kestää auton alla ehjänä.

-Jukka-
KojoRacing-EastSideRC`s
Team C 02 Evo, Losi 22 SCT

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #223 : 08.12.12 - klo: 20.27 »
Pakko nyt jotain tähän itsekin kirjoitella kun tuntuu että tästä samasta asiasta veivataan ihan jatkuvalla syötöllä loputtomasti.

En itse näe tarvetta yksityyppirenkaalle Suomessa. Se että asiaa on ehdotettu EM kisoihin (eikä mennyt lävitse), niin se on ihan eri tilanne kuin Suomessa ja siitä olen kirjoittanut omat perusteluni toiseen ketjuun. Toisaalta ei minulla ole mitään sitä vastaankaan, mutta en nyt näe että se olisi tässä mitenkään oleellinen asia. En usko että luokassa tuloksellisesti juurikaan mikään muuttuisi, eikä kukaan ole perustellut mihin väitettu tulosten tasoittuminen perustuu (tosin en kyllä joka viestiä jaksanut lukea lävitsekään). On hyvä muistaa että kyseessä ei ole rataluokka taikka sähkökrossi, joissa rata on paljon tasaisempi pidoltansa läpi kilpailun.

Itse aloin ajamaan M-8 luokkaa muistaakseni 2005 ensimmäistä kertaa ja taisin viimeisen kisan ajaa 2009 (muistaakseni). Ensimmäisellä kaudella kun ajelin kilpaa, niin ostin etukäteen talvella (ulkomailta) muistaakseni 10 kierrosta renkaita, taisi olla 5 eri kuviota eri Vegan renkaita. Tällöin tietysti ajatuksena oli että erilaista rengasta erilaiselle pidolle / baanalle. Ajatus hyvä, mutta tunnustettakoon että ensimmäinen vuosi meni niin muiden perusasioiden parissa, että en huomannut mitään eroa omassa suorituksessa laitoin alle sitten mitkä tahansa näistä renkaista. Toki jotain pientä eroa varmasti oli, mutta tuloksiin sillä ei ollut mitään merkitystä.

Tuosta kaudesta sitten eteenpäin mitä pidemmälle ajoin, niin sitä vähemällä eri rengasmallilla tulin toimeen. Seuraavalle kaudella ajoin varmaan 3 eri kuviolla ja loppujen lopuksi kahdella viimeisellä kaudella oli kahta eri rengasta, joista toinen kuivalle / liukkaalle kelille ja toinen sitten kostealle pitävälle radalle. Tarpeen mukaan sitten nappeja leikeltiin sivusta pois, mikäli jotain hienosäätöä pitäisi tehdä. Molemmat renkaat oli sellaisia että niitä sai 100% varmuudella ostettua kisapaikalta.

En tosin koskaan ole ollut mikään kova kuski, eli yhtään A-finaalin pääsyä ei päässyt tapahtumaan. En kuitenkaan missään tapauksessa usko että ongelma olisi ollut renkaissa. En siis mitenkään pysty näkemään että yksityyppirengas tekisi eroa alottelijalle, kunhan alla on vain joku yleisesti käytössä oleva rengas.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« Vastaus #224 : 22.12.12 - klo: 13.32 »
Itse olen yleisesti mielellään yksityyppirenkaiden puolesta mutta tässä tapauksessa olen rivien välistä onnistunut lukemaan myös erittäin selvät perustelut miksi M-8:ssa ei yksityyppirengas toimi:

-Niin kauan kun arvokisoissa ajetaan vapaalla renkaalla, ei kansallisen sarjan yksityyppirengas auttaisi ollenkaan meidän arvokisoihin osallistujia

-Olosuhteet ja rata muuttuvat niin radikaalisti kisojenkin aikana että ei voida löytää yhtä rengasta, joka toimisi joka tilanteessa tarvittavan hyvin. Tähän on syynä autojen paino/teho, radan pinnan muokkaantuminen sekä erien pituudet. Jotta tämä toimisi, pitäisi olla vähintään paria eri seosta ja ehkä muutama eri kuvio, jolloin ollaankin jo vähintään 4 eri renkaassa, jotka pitäisi sallia.

-On kohtuu hyvin osoitettu, että jokaiselta merkiltä löytyy samanlainen rengas, jolla pystyy ajamaan yhtä helposti/ lujaa, eli siitä että joku tietty rengas pelkästään sallittaisiin ei tule hyötyä...

Yksityyppi renkaat toimivat loistavasti Mx-10 luokissa sekä ratapuolella, koska siellä radan ominaisuudet eivät muutu niin radikaalisti radasta ja päivästä toiseen.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009