Kirjoittaja Aihe: Katsastus  (Luettu 2636 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mika.a

  • Tulokas
    • Profiili
Katsastus
« : 17.02.13 - klo: 17.15 »
Mitä mieltä kilpailijat ovat enakko katsastuksesta, eli auto katsastettaisiin ennen erää eikä erän jälkeen?
Mielipiteitä kaivataan

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Katsastus
« Vastaus #1 : 17.02.13 - klo: 18.15 »
Ehdottomasti ennakkokatsastus!!!!
Flying Calacucco

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Katsastus
« Vastaus #2 : 17.02.13 - klo: 18.19 »
Mitä mieltä kilpailijat ovat enakko katsastuksesta, eli auto katsastettaisiin ennen erää eikä erän jälkeen?
Mielipiteitä kaivataan
Arvaan, että puhutte krossista? En haluaisi viedä turistia pitoaineen kanssa katsastukseen. :tongue: Mutta touring ilman pitoainetta olisi kyllä paljon näyttävämpää.  :cool:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Katsastus
« Vastaus #3 : 17.02.13 - klo: 19.52 »
Krossissa ennakkokatsastus on yhtä hyvä kuin erän jälkeenkin.
Toisaalta tuntuu välillä hölmöltä että ensin vie auton katsastukseen... ajaa hiitin ja hiitin jälkeen auto viedään katsastuksen viereen pöydälle... Siinähän se katsastuskin hoituis samalla kun ne jokatapauksessa joudutaan jättämään pöydälle heti hiitin jälkeen.

Turistissa en haluais viedä autoani pitoaineiden kanssa katsastukseen... Siinä kun jopa oikeasti autoja syynätään tarkemmin.
Itse olen vieläpä aina venyttänyt pidotusajan aivan viimeminuutille asti... Pyyhin pidot pois kun edellistä hiittiä on jäljellä enää minuutti.
Ja vieläpä kun pidottelen hyvin usein renkaat siten ettei eturenkaat ole koko leveydeltä pidotettu.
Erittäin kiva viedä katsastukseen kun edellinen auto on ollut märillä renkailla ja samaan kohtaan pitäis mun laskea autoni... Se siitä osapidotuksesta.
Saati että se edellinen pitoaine on voinut olla ihan mitä tahansa eri litkua kuin itse silläkertaa käytän.
Stokkiluokissa vielä tarkistellaan 0 ennakkoja... Kaikki säätimethän eivät edes vilkuta valoa ennenkuin on kaasuun koskettu.
Hieman hankalaa kun lähetin on radiosäilössä monissa kisoissa jopa toisessa kerroksessa.



En oikein ymmärrä mikä siinä ennakkokatsastuksessa olis parempaa kuin erän jälkeen tehdyssä.
WJ sarjassa autosta katsotaan vain että renkaat ovat merkityt... Eli se nyt menee helposti siinä kun menee jo valmiiksi odottelemaan omaa hiittiä.... Mutta tosiaan pöljältä tuntuu sitten kantaa auto hiitin jälkeen siihen katsastuksen viereen pöydälle... siihen mihin ne ennen vietiin katsastukseen... mutta nyt niitä ei katsasteta vaan ne odottelee siinä kun olet nostamassa.

Ennakkokatsastuksessa on myös se kuski siinä katsastuksessa mukana oikeastaan aivan turhaan.
Eli periaatteessa jopa mahdollista saada aikaan härdeli kun siinä on porukkaa häsläämässä ja pahimmillaan venyttämässä niin että viimeiselle tulee melkonen kiire juosta korokkeelle kun vihdoin saa oman autonsa katsastuksesta radalle.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Katsastus
« Vastaus #4 : 17.02.13 - klo: 20.27 »
Hoken kanssa 100% samaa mieltä!

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Katsastus
« Vastaus #5 : 17.02.13 - klo: 20.32 »
En oikein ymmärrä mikä siinä ennakkokatsastuksessa olis parempaa kuin erän jälkeen tehdyssä.
Lähinnä turistissa siiven(/painon) katsastus on ainoo mihin tää oikeesti tekee asiaa helpommaksi. Toki tästä pääsee hyvin ympäri varoitus -> nopeimman erän hylkäys menetelmällä.

Muuten on kyl hyvin vaikee perustella miksi katsastus pitäisi tehdä etukäteen.

Isoissa kisoissa missä eräväli on 2h niin ennakkokatsastus toimii myös paremmin, siellä kun voi aina lähettää kaverin katsastamaan autoa kun itse menee jonottamaan korokkeelta paikkaa. 1h erävälillä tulee noeesti kiire sekä harvaan paikkaan mahtuu oikeesti riittävän iso katsastus.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Katsastus
« Vastaus #6 : 17.02.13 - klo: 20.36 »
Yksi asia mikä puoltaa myös jälkikatsastusta on henkilöstön vähyys. Nykyään on ihan riittävän haastavaa löytää kisoihin riittävästi henkilöitä toimitsijatehtäviin. Jälkikatsastuksessa riittää yleensä jopa yksi henkilö, ennakkokatsastuksessa pitää olla useampi että homma rullaa nopeasti eikä kuskien tarvitse jonottaa vuoroaan.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Katsastus
« Vastaus #7 : 17.02.13 - klo: 21.55 »
Ennakkokatsastuksessa ei ole kyllä mitään järkeä sähkökrossissa eikä sähköturistissa. Ainoa asia mitä tällä voidaan yrittää kartoittaa on LiPo-akkujen ylilataaminen. Ylilataamisestakaan ei tällä hetkellä saa minkäänlaista hyötyä ja yleensä lämmittelyssä jännitteet putoavat melkoisesti jo hiitin alkuun mennessä. Ennemmin katsoisin varikolla, että kuskit käyttävät (jokseenkin vanhahkoa 1C) sääntöjen määräämää latausvirtaa oikealla latausohjelmalla.

Turistissa sitten:

Takasiiven koko ja korkeus; voisiko siiven leimata eräharjoituksissa esim. tarralla oikean mittaiseksi ja korkeuksiseksi? Ei ole kyllä niin pienintäkään järkeä mittailla joka hiitin jälkeen kaikista autoista takasiipi. Katsastusmiehen pitäisi kyllä erottaa pahasti taipunut takasiipi pikaisella vilauksella ja tähän voisi sitten puuttua, jos se koetaan tarpeelliseksi. Väärän kokoisella siivellä ei kuitenkaan saada etua.

Takasiiven takaylitys; tähän voisi toimia yllämainittu etukäteiskatsastus. Tämäkään ei mun mielestä ole mikään järkevä mittauskohde, sillä liian edessä tai liian takana oleva siipi vain huonontaa suorituskykyä. Silti tämä katsotaan jokaisesta autosta...
---

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Katsastus
« Vastaus #8 : 17.02.13 - klo: 23.31 »
Se takasiiven taipuminenkaan ei ole mikään ongelma kun sen siiven kiinnittää kunnolla ja vielä vaikka leikkaa 1mm liian matalaksi. Olisikohan itselle viimeisin siiven taipumisen takia tullut hylkäys/huomautus ollut jossai 2006 vaikka tapahtumaa on riittänyt poro/viri vauhdeilla liikaakin...

Mielestäni ennakkokatsastus on turha ainakin touringissa.

Tietysti ennakkokatsastus viimisen eräharjoituksen jälkeen olisi paikallaan jonka jälkeen pienestä rikkeestä huomautus ja toisesta hylkäys.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: Katsastus
« Vastaus #9 : 18.02.13 - klo: 13.45 »
Ikuisesta sähkötouring-luokkien riesasta (renkaiden kulumisen/painumisen vaikutus korin korkeuteen) päästäisiin eroon ottamalla käyttöön korin (ja siiven) korkeuden mittaamiseen TP-10 autojen tyyli: runko palikoiden päälle jotta renkaat irtoaa pinnasta ja rungon ja korin korkeus pitää olla tietty.
Tästä voisi aivan efra sääntöehdotuksenkin tehdä.

Krossiluokissa ennakkokatsastus on sinänsä katsastajalle ystävällinen - hankalissa olosuhteissa autot painaa erän jälkeen tuhottomasti ja tiettyjen seikkojen tarkastamisen mielekkyys kärsii.
Myös märkä keli tekee mahdollisuuden keventää auto laittoman kevyeksi ennen erää.
Eikä myöskään ajamiseen liittyen tarvi pidottaa yms, joka kärsisi ennakkokatsastuksesta.

Yleisesti ottaen voisi olla pätevää ennakkokatsastaa autot ennen alkueriä harjoituksien jälkeen ja sen jälkeen pistotarkastuksia (luokassa kuin luokassa).  Niin kovat penalttit huijaamisesta, että ei rohkene kukaan huijata  :azn:
Silloin katsastukseen ei sidottaisi niin paljoa henkilökuntaa pysyvästi koko kisan ajaksi - voisi auttaa järjestäjiä?
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest