Joko linkkisi moottoriin on väärin, tai valitsit edellistä suuremman loppunopeuden antavan koneen! Siis Vielä heikommin kestävän samoilla välityksillä. (tosin isomman voiman läpäsevän sitten vuorostaan)
Nim. "Miksu L" ehdotti topiikin viimesellä sivulla konetta, jonka KV-luku olisi alle 1000...
Olin samaa mieltä.
Itsekkin mainitsin joutuvasi rajoittamaan täyskaasua niillä vanhoilla. Jos ne vielä antautui, niin kuvittelin seuraavaksi valikoituvan kaikkein speksien mukaan sopivamman.
PVM 12.07. 2013 linkissäsi oli kone Motor 2600Kv kierrosluvulla, mutta voimaa vähän.
(
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__16021__HobbyKing_X_Car_13_5_Turn_Sensored_Brushless_Motor_2600Kv.html )
Nyt laitoit linkin koneesta:
Can Size: 550
Turns: 4
RPM/v: 4150kv
Poles: 2
Sensored: Yes (Standard 6 pin harness)
Max voltage: 7.4~11.1 (2~3S)
Max Current: 120A
Max Watts: 860w
Jos koko ajan ajat 12 voltin akulla, tuli ekalla koneella alkavaa volttia kohden 2600*12= 31200 RPM
Laakerit vikisee, mutta jos tehon vaatimuksissa pysyttäisiin, voisi toimima.
Tällä tokalla kv luku isompana anta täysillä volteilla 4150*12= 49800 RPM
Jo pelkästään laakerien voitelu jää ihan rajalleen noin kovilla kierroksilla, huoltoväli kasvaa.
Tietty sitten jos käytät vajaana kaasuna, samaa rpm kuin ennenkin, laakerit sietää, muttamutta.
Se on 18600 kierrosta minuutissa enemmän! Tai 37% lisäys mikä selvimmältä tuntuu.
? vieläkö on mistä rajoittaa noinkin iso ero lisää ?
Mainitaan nyt vielä, että vajaa kaasu noparille ei ole koskaan niin hyvällä hyötysuhteella, kuin täysi.
Mikään lelupainojen auto-nopeudensäädin ei ole tehty läpäisemään tunteja putkeen täyttä VIRTAA.
Siis eri asia kuin täysi kaasu, kun puhutaan kiihdyttämisestä tai suurta vastetta, kuten painoa, vastaan puurtamisesta. Oikea tapa olisi keventää välitys niin hitaaksi ja voimakkaaksi, että virran kulutus pysyy pienenä, ja täyttä kaasua ehtii edes näyttää sillointällöin. Loppu virransieto piti olla yllättävän hyvän pidon antaneen maastokohdan pelivaraksi, jarrutuksen lisä-lämpöpiikin sietoon, tms.
Tai, valita kone joka sietää isompia vasteita, ja antaa täysikaasullakin suoraan sopivaa vauhtia.
Jos on painos, pituus rajallinen, niin vääntöä kasvattaisian ottamalla muutaman millin paksumman koneen.
Siis mutuna kone olisi optimina;
KV 800-1600 haarukassa,
virransieto 80-120 haarukassa, ni noppa voi sen kestää läpästä
Jännittensieto vajaan akun 8 voltista, täyden lyijyakun 16½ volttiin vähintään.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__4935__KB45_11XL_1000kv_Brushless_Inrunner.html akseli 6mm.. muut numerot antas ymmärtää kierrosluvun olevan ehkä jo liiankin pieni enää 12 voltilla.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__4941__KB45_12L_1400kv_Brushless_Inrunner.html mallissa ilkeästi 6mm akseli, mutta numerot kivat
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__29355__Dr_Mad_Thrust_1600kv_2400watt_90mm_EDF_Inrunner_6s_version_36mm_.htmlPalasi 5mm akseliin, pituus 74mm voi olla ongelma, hiton 4-pole pilaa tän
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8485__Turnigy_3648_Brushless_Motor_1450kv.htmlpikkukesynä hkä vielä
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8489__Turnigy_4250_Brushless_Motor_1000kv.html