Tuota tuota.
Jotain on reiskalla mennyt pieleen joko tuotannossa tai suunnittelussa tai molemmissa. Kuuluu kategoriaan tekevälle sattuu. Pääasia että korjaavat havaitsemansa "ominaisuuden". Ehkä ne nykyiset alatukivarret kannattaisi keittää sitkeämmiksi?
Mikä saa sinut päättelemään, että jotain olisi mennyt pieleen, kuten materiaalin pilaantuminen väärän lämpötilan tai kosteuden vuoksi?
Olen ajanut testejä reiskalle jo vuosia ja kokeillut kymmeniä eri muovilaatuja tänä aikana, eripituisia tukivarsia ja myös eripainoisia.
Myös XB8 kehityksen aikana kerkesin kokeilla monenlaista rakennetta kyseisissä tukivarsissa.
Jos autoon halutaan lisää optioita erilaisille olosuhteille en näkisi että silloin olisi jotain mennyt pieleen, vaan hyvästä autosta tehdään vielä parempi erilaisiin olosuhteisiin. Näitä optioita voivat olla tässä tapauksessa erilaiset geometriat, jousto-ominaisuudet ja monet muut seikat. Voisin väittää että Xrayn materiaalit ovat juuri tuohon yllä esitettyyn hobaon tukivarteen nähden aivan toiselta planeetalta. Painava, taipuisa, nopeasti väsyvä muovi on varmaankin edullista tehdä ja normaali harrastajalle kolarikestävä, muttei ehkä ideaali kilpatouhuun.
Kuten mainittua pidemmät ja joustavammasta materiaalista tehdyt tukivarret toimivat paremmin röykkyisillä radoilla viileämmällä kelillä, näiden pitäisi siis toimia, niin Virossa -5 asteessa, Suomen normaali kesäkisoissa +15 paremmin, kuin siinä kuumassa auringopaisteessa +25-40 astetta mistä harvemmin on haittaa.
Todettakoon että normaalin "muovin" ja "kuitumuovin" tekemiskustannukset johtuvat myös osittain siitä, että kuitumuovi kuluttaa muotteja huomattavasti nopeammin. Kuitua lisätessä jäykkyys lisääntyy, riippuen kuidusta tukivarret kevenevät ja samalla myös tulevat ns. lasisiksi, jolloin kylmässä ajettaessa ne voivat hajota helpommin kuin normaalista muovista tehdyt joustavat tukivarret.