Kirjoittaja Aihe: FinTrack talvisarjan säännöt?  (Luettu 5408 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
FinTrack talvisarjan säännöt?
« : 28.09.02 - klo: 16.22 »
Tumppi tai joku muu asioista perillä oleva:

Milloin julkaistaan talvisarjan säännöt? Lähinnä kiinnostaa solukumiluokan kohtalo. Siis tottakai ajetaan, mutta milloin? Oma ehdotukseni olisi, että ajetaan samana päivänä muiden luokkien kanssa.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
TSF
« Vastaus #1 : 28.09.02 - klo: 21.48 »
Näyttää siltä, että FOAM -luokka pääsee myös  FT sarjaan ns. lisäluokkana . FOAM -luokka ajetaan lisäluokkana sunnuntaina, C-12 luokan kanssa.  Tällöin kaikki voi ajaa TS-10 luokkaa lauantaina ja kokeilla FOAM luokkaa sunnuntaina. Ylläoleva on epävirallista tietoa.

Euroopassa kaikki "isot" kisat ajetaan kumirenkailla, miksi Suomeen tuodaan luokkaa jota ei muualla Euroopassa ajeta? Varsinkin kun luokka luultavasti lisää kustannuksia ja kasvattaa pro-kuskien etumatkaa entisestään kisoissa paremmasta pidosta -> voimasta johtuen ?

Muuten ihan sama kunhan ei ajaminen taas kallistu ja vähennä osallistuja ja alan harrastaja määriä.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
FinTrack talvisarjan säännöt?
« Vastaus #2 : 29.09.02 - klo: 11.17 »
Joo-o, tulee mieleen tehdä kohta Hokkaset  :cry:
Ensin saadaan TS-luokan kuskit ajamaan samaa kisaa ja sitten taas ollaan väsäämässä uutta kahtiajakoa...
Ehkä taustalla onkin se, etteivät huiput halua ajaa samaa kisaa meidän harrastelijoiden kanssa ?
-Pekka

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Miksi TSF?
« Vastaus #3 : 29.09.02 - klo: 11.36 »
Vaikka aihe ei meikäläiselle varsinaisesti kuulukaan, niin tekee mieli kysyä, mistä TSF yhtäkkiä syntyi, ilman, että siitä on edes näkynyt isommin keskustelua?
Sivulta katsoen solukumirengasluokalle on vaikeata nähdä perusteita, jos kerran eurooppalaisissa kisoissa sellaista ei ole.

Jostakinhan asia on syntynyt ja joku sitä on ajanut. On kohtuullista odottaa, että taustat kerrotaan kaikille. Onhan kysymys erittäin merkittävästä asiasta sekä yksittäisten harrastajien että koko lajin kehityksen kannalta.

Lajiryhmä, taustatietoja please.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Miksi TSF?
« Vastaus #4 : 29.09.02 - klo: 11.47 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Vaikka aihe ei meikäläiselle varsinaisesti kuulukaan, niin tekee mieli kysyä, mistä TSF yhtäkkiä syntyi, ilman, että siitä on edes näkynyt isommin keskustelua?
Sivulta katsoen solukumirengasluokalle on vaikeata nähdä perusteita, jos kerran eurooppalaisissa kisoissa sellaista ei ole.

Jostakinhan asia on syntynyt ja joku sitä on ajanut. On kohtuullista odottaa, että taustat kerrotaan kaikille. Onhan kysymys erittäin merkittävästä asiasta sekä yksittäisten harrastajien että koko lajin kehityksen kannalta.

Lajiryhmä, taustatietoja please.


VesaK: Varsinkin, kun AKK samaan aikaan ajaa ns. säästölinjaa, poistamalla toisen rengastyypin, solukumiluokka herättää kummastusta. Solukumiluokka lisää kustannuksia ja kuten CAi sanoi, tekee erot huippujen ja harrastajien välillä entistä suuremmiksi.
-Pekka

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
FOAMIT
« Vastaus #5 : 29.09.02 - klo: 14.34 »
En ole kovin innostunut  Foamien uudelleentulosta. Oli oikeastaan helpotus, kun foamit mattoautojen myötä jäi pois. Muistoksi varastoon jäi pari levyllistä enemmän ja vähemmän kuluneita renkaita. Sorvauskin on  historiaa ja toivottavasti pysyy sellaisena.
Oma kerhomme sai porttikiellon hyvään kisapaikkaan juuri tuon rengaspölyn vuoksi, joka solukumirenkaista ja sorvauksesta irtosi. Vaikka renkaat ovat muuttuneet, takaisinpääsyä ei ole ollut ko tiloihin kisamielessä. Toivottavasti foamit eivät tule takaisin, varsinkaan jos niillä ei edes kisata kansainvälisesti.
Pari kumirengassarjaakin on mukavampi kuljettaa mukana kuin repullista solukumirenkaita.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
FinTrack talvisarjan säännöt?
« Vastaus #6 : 29.09.02 - klo: 16.19 »
Ei tässä ollakaan mitään perinteistä TS-10 syrjäyttämässä. Foameilla ajettaisiin vaan talvella.

Luokka on alkujaan kai enempi vähempi pro-kuskien ideoima. On kuitenkin huomattu, että kukaan kuka on solukumeja matolla turistissa kokeillut ei meinaa enää kirveelläkään vaihtaa takaisin kumirenkaisiin. On totta, että pidon lisääntyessä teho (akut) ratkaisee enemmän, mutta pointti onkin se että halukkaille annetaan mahdollisuus kilpailla solukumirenkailla keskenään.

Oma henkilökohtainen mielepiteeni on, että talvikausi on ajotuntuman ylläpitämistä kesää varten. Ajetaanhan kaikki arvokilpailutkin kesällä ja ulkona. Pääasia on että ajaminen on hauskaa ja sitä se solukumeilla totisesti on. Ei haittaa pätkääkään vaikka "prokuskit vetää edellä ylivoimaisella kalustollaan" :roll: (piikki kalustopiipittäjille), ajan silti matolla sata kertaa mieluummin solukumeilla kuin lipsuulipsuu-kumeilla.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
FinTrack talvisarjan säännöt?
« Vastaus #7 : 29.09.02 - klo: 16.23 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Ei tässä ollakaan mitään perinteistä TS-10 syrjäyttämässä. Foameilla ajettaisiin vaan talvella.

Luokka on alkujaan kai enempi vähempi pro-kuskien ideoima. On kuitenkin huomattu, että kukaan kuka on solukumeja matolla turistissa kokeillut ei meinaa enää kirveelläkään vaihtaa takaisin kumirenkaisiin. On totta, että pidon lisääntyessä teho (akut) ratkaisee enemmän, mutta pointti onkin se että halukkaille annetaan mahdollisuus kilpailla solukumirenkailla keskenään.

Oma henkilökohtainen mielepiteeni on, että talvikausi on ajotuntuman ylläpitämistä kesää varten. Ajetaanhan kaikki arvokilpailutkin kesällä ja ulkona. Pääasia on että ajaminen on hauskaa ja sitä se solukumeilla totisesti on. Ei haittaa pätkääkään vaikka "prokuskit vetää edellä ylivoimaisella kalustollaan" :roll: (piikki kalustopiipittäjille), ajan silti matolla sata kertaa mieluummin solukumeilla kuin lipsuulipsuu-kumeilla.


Henkilökohtaisesti homma ei ole kalustosta kiinni, mutta en vain jaksa ymmärtää, miksi pakkaa aletaan taas sekoittamaan.
Vanha totuushan on, ettei kaikille voi olla mieliksi, mutta logiikka tuosta solukumitouhusta nyt puuttuu.
En siis aio ajaa foameilla, jos se ei tullut jo selväksi ;)
-Pekka

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
lipsuu lipsuu
« Vastaus #8 : 29.09.02 - klo: 16.54 »
MrCale:"Oma henkilökohtainen mielepiteeni on, että talvikausi on ajotuntuman ylläpitämistä kesää varten. Ajetaanhan kaikki arvokilpailutkin kesällä ja ulkona."
Eiköhän TS -luokka kumirenkailla ole selvästi lähempänä kesä-ajoa kuin kiskopito FOAM -luokka?
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
FinTrack talvisarjan säännöt?
« Vastaus #9 : 29.09.02 - klo: 16.55 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
En siis aio ajaa foameilla, jos se ei tullut jo selväksi ;)


Ootko kokeillu?  :lol:  Olen itse kokenut sen fiiliksen ja nähnyt parilla muulla kaverilla sen kestohymyn mitä noi solukumit saa aikaan. Ittellä se on jatkunut nyt noin 3 viikkoa (putkeen yötäpäivää... välillä ihan naurattaa) :wink: .

Jos tuolla mainitsemallasi logiikan puutteella viittaat näihin säästöpuheisiin, niin solukumeillakin (niinkuin millä tahansa muillakin renkailla) voi ajaan just niin halvalla kuin itse haluaa. Renkaat tulee valmiiksi liimattuina vanteella edulliseen hintaan. Ja ainakin käyttämäni merkin renkaat kuluu suht hitaasti. Eilen lähti eturenkaista 11 akullisella 0.4mm ja pintaa riittää ainakin 6-7mm. Eli renkaat kestänee noin 190 akullista. Ja pito riittää mainitsemani kestohymyn ylläpitämiseen  :lol: .

Mut ihan rallimies rallimiehelle, kokeile!  :)

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
renkulat
« Vastaus #10 : 29.09.02 - klo: 17.02 »
MrCale:"Renkaat tulee valmiiksi liimattuina vanteella edulliseen hintaan".

En halua nyppiä asioita, mutta kyllä JACO ja PROLINE renkaat on aikas kalliita ja renkaitahan tulee olla monta sarjaa....

Alussahan kaikki ajaa tietenkin polttisturisti renkailla, mutta jenkkirenkaissa pito on kuulemma huimasti parempi, eka kisassa se nähdään.

Tietenkin voisi rajoittaa kisarenkaat polttisturisti renkaiksi(FAST, ATS ja EFRA), silloin ainakin rengas kulut pysyy aisoissa !
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Re: lipsuu lipsuu
« Vastaus #11 : 29.09.02 - klo: 17.06 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
MrCale:"Oma henkilökohtainen mielepiteeni on, että talvikausi on ajotuntuman ylläpitämistä kesää varten. Ajetaanhan kaikki arvokilpailutkin kesällä ja ulkona."
Eiköhän TS -luokka kumirenkailla ole selvästi lähempänä kesä-ajoa kuin kiskopito FOAM -luokka?


Voi olla, mutta mun mielestä matolla ajaminen kaikkiaan on aika kaukana ulkona ajamisesta. Ennenhän ajettiin matolla mattoautoilla ja puhuttiin sen nopeatempoisuuden kehittävän reflekseja, minkä takia se oli aikanaan myös krossikuskien kovassa suosiossa. Solukumeilla turisti on vähän nopeatempoisempaa kuin kumirenkailla, joten siinä jotain väkisin väännettyä perustelua. ;)

P.S. Eikös se Christerkin ollu ihan mielissään niistä solukumeista?

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Re: renkulat
« Vastaus #12 : 29.09.02 - klo: 17.20 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"

Alussahan kaikki ajaa tietenkin polttisturisti renkailla, mutta jenkkirenkaissa pito on kuulemma huimasti parempi, eka kisassa se nähdään.

Tietenkin voisi rajoittaa kisarenkaat polttisturisti renkaiksi(FAST, ATS ja EFRA), silloin ainakin rengas kulut pysyy aisoissa !


Tuo renkaan rajoittaminen voisi olla ihan asiallinen juttu. Mutta kun luokka nyt kerran ajetaan lisäluokkana on hyvä kerätä kokemuksia eri jutuista tulevia talvia varten.

Saa nähdä millaiseksi pito kisaolosuhteissa kehittyy. Se on ainakin varmaa, että solukumeilla ajettaessa rataan tulee huomattavasti enemmän pitoa. Joten jos kumirenkailla ajettaisiin samana päivänä pääsisivät myös nämä sankarit nauttimaan siitä.



Edit: tuli kirjoitettua vähän käsittämätöntä soopaa, kun puhu puhelimeen samaan aikaan...

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
solukumi
« Vastaus #13 : 29.09.02 - klo: 17.44 »
MrCale: Joo meillä on ollut pieniä motivaatio ongelmia lähteä treenaan kumirenkailla solukumeilla kokeilun jälkeen. Kiitos vaan Tony ja Antti vinkeistä :?

Ihan sika hienoahan se on ajaa niillä, mietityttää vaan toi lajin jakaminen kahtia + kulut.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
FinTrack talvisarjan säännöt?
« Vastaus #14 : 29.09.02 - klo: 18.03 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Ensin saadaan TS-luokan kuskit ajamaan samaa kisaa ja sitten taas ollaan väsäämässä uutta kahtiajakoa...
Ehkä taustalla onkin se, etteivät huiput halua ajaa samaa kisaa meidän harrastelijoiden kanssa ?


Ajaisin mielläni kisoissa joissa on useampi kuin 5 kuljettajaa perluokka. En ole vielä täysin ymmärtänyt miksi luokkia pitää lisätä jotta "vanhemmat stanut" pääsisivät omaan luokkaan? Kaikista järkevimmät unohtavat ne huippuun viritetyt stanumoottorit (joita pitää zäppää joka akun jälkeen  :wink:  ) ja ajaa viritetyssä kuin muutkin. Alkuerissä samantasoiset kuskit ajavat omissa erissää kuitenkin, ja mielestäni sama onko finaalin nimi ts-10 c finaali vai tspappa-10 a finaali... jos se palkinnoista on kiinni lahjoitan jokaisen talvisarjan pystini pappastanu osaston kundeille... lisää löytyy myös varastosta muovisäkkikaupalla...  :lol:

Mitä foameihin tulee, en ole kyllä yksiäkään saanut mistään ostaa joten paha sanoa paljonko ne kaupanhyllyllä maksavat? Todettakoon että ajaminen foameilla on hauskaa ja mukavaa puuhaa  :mrgreen:  ja tarkennukseksi vielä maininta että Take-off CS renkaat ovat huonoimmat renkaat joilla kotiradan matoilla olen ajellut...

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
FinTrack talvisarjan säännöt?
« Vastaus #15 : 29.09.02 - klo: 18.22 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
En ole vielä täysin ymmärtänyt miksi luokkia pitää lisätä jotta "vanhemmat stanut" pääsisivät omaan luokkaan? Kaikista järkevimmät unohtavat ne huippuun viritetyt stanumoottorit (joita pitää zäppää joka akun jälkeen  :wink:  ) ja ajaa viritetyssä kuin muutkin. Alkuerissä samantasoiset kuskit ajavat omissa erissää kuitenkin, ja mielestäni sama onko finaalin nimi ts-10 c finaali vai tspappa-10 a finaali...


Niinpä. Ei sillä 12-lankasella ole pakko ajaa TS:ssä vaan sinne voi laittaa sen löysemmänkin koneen. Foameista sen verran että millään en haluais alkaa niillä ajaan mutta saatan kokeilla kun täältä pohjosesta lähtee kisoihin jos sitten on toisena päivänä foami-kisa, mutta kumirenkaat on mulla etusijalla.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
FinTrack talvisarjan säännöt?
« Vastaus #16 : 29.09.02 - klo: 19.32 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
... jos se palkinnoista on kiinni lahjoitan jokaisen talvisarjan pystini pappastanu osaston kundeille...  

Se muuten ei ole palkinnoista kiinni, mutta tarjouksesi otetaan silti riemuiten vastaan! Olinkin jo tulossa pamauttamaan TS-pottia, mutta sitten tipahti kuin Manulle illallinen tämä TJH..

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
FinTrack talvisarjan säännöt?
« Vastaus #17 : 29.09.02 - klo: 20.44 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Ensin saadaan TS-luokan kuskit ajamaan samaa kisaa ja sitten taas ollaan väsäämässä uutta kahtiajakoa...
Ehkä taustalla onkin se, etteivät huiput halua ajaa samaa kisaa meidän harrastelijoiden kanssa ?


Ajaisin mielläni kisoissa joissa on useampi kuin 5 kuljettajaa perluokka. En ole vielä täysin ymmärtänyt miksi luokkia pitää lisätä jotta "vanhemmat stanut" pääsisivät omaan luokkaan? Kaikista järkevimmät unohtavat ne huippuun viritetyt stanumoottorit (joita pitää zäppää joka akun jälkeen  :wink:  ) ja ajaa viritetyssä kuin muutkin. Alkuerissä samantasoiset kuskit ajavat omissa erissää kuitenkin, ja mielestäni sama onko finaalin nimi ts-10 c finaali vai tspappa-10 a finaali... jos se palkinnoista on kiinni lahjoitan jokaisen talvisarjan pystini pappastanu osaston kundeille... lisää löytyy myös varastosta muovisäkkikaupalla...  :lol:

Mitä foameihin tulee, en ole kyllä yksiäkään saanut mistään ostaa joten paha sanoa paljonko ne kaupanhyllyllä maksavat? Todettakoon että ajaminen foameilla on hauskaa ja mukavaa puuhaa  :mrgreen:  ja tarkennukseksi vielä maininta että Take-off CS renkaat ovat huonoimmat renkaat joilla kotiradan matoilla olen ajellut...


Yritän sanoa, että jos porukkaa halutaan lisää kisaamaan ja kustannuksia alas niin foamiluokka ei palvele tätä pyrkimystä.
Varmasti on kiva ajaa kiskopidolla, siksi varmaan Märklin-harrastajia onkin niin paljon ;)
-Pekka

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
FinTrack talvisarjan säännöt?
« Vastaus #18 : 29.09.02 - klo: 23.22 »
Ei se foameilla ajaminen suoraan varmaankaan nosta kuluja jos puhutaan kumi+insertti+vanne/foamvanteella  per akullinen ajatteluna.

Taidetaan Englannissa ajaa foameilla talvisarja mutta eihän se eurooppaa olekaan... Pahamennä sanomaan mikä on se paras ratkaisu, foameilla on kiva treenailla, mut ei olis kiva tappaa tourinkia 12-luokan tavoin...

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
FinTrack talvisarjan säännöt?
« Vastaus #19 : 30.09.02 - klo: 09.44 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Ei se foameilla ajaminen suoraan varmaankaan nosta kuluja jos puhutaan kumi+insertti+vanne/foamvanteella  per akullinen ajatteluna.

Taidetaan Englannissa ajaa foameilla talvisarja mutta eihän se eurooppaa olekaan... Pahamennä sanomaan mikä on se paras ratkaisu, foameilla on kiva treenailla, mut ei olis kiva tappaa tourinkia 12-luokan tavoin...


Ehkei noin laskettuna, mutta tarvitaan kuitenkin rengassorvi, parempia akkuja, kosminen määrä erilaisia rengasseoksia/testejä jne.
-Pekka

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
FinTrack talvisarjan säännöt?
« Vastaus #20 : 30.09.02 - klo: 09.53 »
Okei tuo sorvi ei tullut mieleen kun se himasta jo löytyy... Akut on ostettava vaikka kumeilla ajettaisiin... ja tietääkseni Prolinen foameita parempia en ole nähnyt ja niillä tuolla maailmalla taidetaan pääasiassa ajaa... Jos tehdäänkin niin että ajetaan foameilla yökisat pe-la yönä ja jatketaan normaalin aikataulun mukaan kumeilla lauantaina kun radassakin on pitoa... :)
Suosittelen jokaista kokeilemaan tuota foameilla ajamista ihan jotta saa kuvan mist on kyse... "hymyluokka" kuten Cale nimes tän...

Poissa Tuure

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
foamit..
« Vastaus #21 : 30.09.02 - klo: 10.27 »
Testailin foameja viikonloppuna ja pakko sanoo että oli kivaa!! Autolla voi taittaa mutkaan aivan sairasta vauhtia ja auto pysyy jopa radalla kun se on niin helppo ajaa  :mrgreen:

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
FinTrack talvisarjan säännöt?
« Vastaus #22 : 30.09.02 - klo: 13.11 »
No jos nyt sitten lähdetään siitä, että solukumiluokka ajettaisiin sunnuntaina C-12 kanssa, niin siinähän olisi sitten vielä tilaa jollekkin luokalle. Esim. syndicate yms... :?:

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Foamit....
« Vastaus #23 : 30.09.02 - klo: 15.42 »
Ja noin vertaliun vuoksi heitän, että foam turistilla pitää sit päästä (jos haluaa pärjätä)vähintään samaa vauhtia kuin C-12 huippukuskit, eli sekunttia lujempaa kuin kumidonitseilla. :wink:

Tämä on vauhti maailmalla.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC