Kirjoittaja Aihe: Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista  (Luettu 13147 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Aapeli

  • RSRCA
    • Profiili
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #30 : 27.09.06 - klo: 16.15 »
Tässä pieni developement update.

Ohjelmisto alkaa hahmottua. Pääosia siinä ovat EventManager, jolla tehdään aikataulut ja erälistat, ResultCenter tulostuksiin ja LapViewer realiaikaiseen kisasaurantaan. Pisimmällä on LapViewer joka jopa toimii jo, mutta kaipaa vielä lisää toimintoja ja paljon paljon testausta. :)

Ohessa screen shot LapVieweristä.

Tämän vitsin ymmärtävät kaikki LapsFree ohjelmaa käyttäneet. exit

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #31 : 27.09.06 - klo: 17.45 »
Lainaus käyttäjältä: "Aapeli"
Tässä pieni developement update.

Ohjelmisto alkaa hahmottua. Pääosia siinä ovat EventManager, jolla tehdään aikataulut ja erälistat, ResultCenter tulostuksiin ja LapViewer realiaikaiseen kisasaurantaan. Pisimmällä on LapViewer joka jopa toimii jo, mutta kaipaa vielä lisää toimintoja ja paljon paljon testausta. :)

Ohessa screen shot LapVieweristä.

Tämän vitsin ymmärtävät kaikki LapsFree ohjelmaa käyttäneet. exit


Vaikuttaa lupaavalta. Muutamat kaipaamani ominaisuudet näkyvät jo screeenshotissakin; "Position chart ja ero edelläajaviin. Nämä auttavat kuuluttajaa antamaan väliaikatietoja ja faktaa katsojille. Mahtavaa!!!

Oleellista mitä tuli mieleen että käyttämästämme LapsFreestä puuttuu:

-Kuljettajien "Drag -n- Drop" tietokannasta kisoihin.
-Nousulistojen automaattinen teko. Ehdotan kustomoitavaa "joulukuusta", graafisessa muodossa, josta valitaan kaikki tarvittavat tiedot. Ajotapa, nousijoiden määrä, finaalien määrä, erien ja taukojen kestot etc...   Eli softasta aamulla kello käymään ja aikataulutus tulee automaattiseksi!!
-Treenimoodissa (ei kisoissa) määritellyn kierrosajan ylittävien kierrosten filtteröint tuloksista.
-Weppipalvelu joka "ottaisi" ilmoittautumiset vastaan ja rakentaisi niistä tietokannan ohjelmalle. Tai kaíkki rekisteröityneet palvelun käyttäjät lisättäisiin suoraan kisatapahtumaan tietokannan mukaan ilmottautumisen yhteydessä (eli aina ei pitäisi ilmoittaa tietoja vaan ne pysyisivät palvelussa)

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #32 : 27.09.06 - klo: 21.53 »
Akin sanoihin on helppo yhtyä, tsemppiä...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Aapeli

  • RSRCA
    • Profiili
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #33 : 19.10.06 - klo: 00.18 »
Kiitos neuvoista, ideoista ja kannustuksista.

Olin tänään ensimmäisissä tositesteissä. Ohjelman ydintoiminnot, ajanotto ja ajanottomoodit, olivat testissä turkulaisten huippukuljettajien harjoituksissa. Kiitos vielä, että sain tulla harjoituksiinne! Ohjelma toimii ydintoiminnoiltaan juuri niin hyvin kuin varovasti rohkenin toivoa. Mitään hämärää tai muuta epäluotettavuutta ei esiintynyt koko iltana. Yksi ohjelma bugi löytyi (liittyi Testing moodin ylipitkien kierrosaikojen filtteröintiin), joten ei se ihan turhakaan reissu ollut.

Eli LapViewer alkaa olla valmis. Sillä seurataan realiaikaisesti graaffisesti ja numeroin kilpailun yhden erän kulkua ja kilpailijoiden kierrosaikoja. Sillä voidaan myös jälkikäteen tarkastella mitä tahansa aiempaa erää.

Ja sitten eteenpäin: eristä kisa ja kisoista sarja...

Poissa Aapeli

  • RSRCA
    • Profiili
Development update
« Vastaus #34 : 24.11.06 - klo: 20.20 »
Vistalla testailin niin otin vähän kuvia samalla.

Tässä pari ekaa kuvaa on ajajahalinnasta. All Drivers Databaseen tehdään kaikkien ajajien tietojen muutokset. Siitä sitten valitaan kyseiseen kisaan mukaan ilmoittautuneet. Niitä voidaan klikkailla ja vedellä puolelta toiselle yksittäin tai useampia kerralla. Ajajalla on sama DriverId kaikissa sarjan kilpailuissa, siksi ajajahallinta on keskitetty yhteen tietokantaan. Paikallisia muutoksiakin voi tehdä, esim. kide voi jossain hiitissä vaihtua yms. mutta esim nimeä ei voi vaihtaa kuin tuohon päätiedostoon (ja sieltä siirtämällä k.o. kisaan)
Drivers_both.png
Drivers_AllDrivers.png

Sitten erä- ja aikataulusiinnittelusta kuvia. Homma jakautuu kolmeen pääosaan: alkuerien, aika-ajojen ja finaalien suunnitteluun. Hommat voidaan tehdä kaikki kerralla tai vasta vaiheittain. Ajatuksena on, että koko kisan aikataulu suunnnitellaan etukäteen ja tarkennetaan (korjataan) tarpeen tullen kisan edetessä. Kun kilpailijoiden määrä tiedetään, saadaan suunnitteluohjelmalla aavemaisen kätevästi erät ja aikataulut. Parametrit näkunee aika hyvin noista kuvista. Keltaisella pohjalla olevat tiedot laske ohjelma heti kun jonkun parametrin arvoa on muutettu. Eli jos muutetaan heatin kestoa myös roundin päättymisaika siirtyy. Tai jos erän kokoa pienennetään erien määrä saattaa kasvaa ja aikataulu olla yht'äkkiä kireä. Ohjelma näyttää punaisen huutomerkin kelloanajan vieressä, mikäli aikautu on suunniteltu liian ahtaaksi (päällekäisyys esim finaalit alkamassa ennen kuin aika-ajot on loppuneet)

Ajajien jakaminen hiitteihin on ollut yksi pienoinen haaste (oma kokemus, ei välttämättä yleistettävissä). Nyt tässä on mahdollista pisteyttää ajajat kyvyn(?) mukaan ,ability, ja antaa ohjelman suorittaa jako. Muut automaalttivaihtoehdot ovat nimi, no sort joka tarkoittaa sitä, että ajajat on manuaalisesti tuolla drivers formilla drag and droppailtu haluttuun järjestykseen sekä harjoitusten mukainen järjestys (paras tulos).
Planning_1.png

Ohjelman tekemää hiitteihin jakoa voidaan muutta tämän näköisessä käyttöliittymässä. Siitä vedetään kuski hiitistä toiseen jos seura ei kelpaa.
HeatsForm.png

Aika-ajoissa voidaan käyttää suoraan myös samaa hiitijakoa kuin harjoituksissa.
Planning_2.png

Finaalikaavio esim M8 kisoissa
Planning_3.png
EFRA ONroad ajokaaviossa on vain kaksi uutta parametria EFRA OFFroad kaavioon nähden: suoraan finaaliin pääsevien kuskien määrä ja noudatetaanko sadekisasääntöjä finaaliin nousussa.

Sähköautojen ajokaavio määritellään seuraavasti.
Planning_4.png

Tehty aikataulu näyttää sittten tältä pääohjelmassa (aukaistuna).
MainForm_leftpain.png

Se vielä, että oleellista homassa on myös, että kaikista kisoista tallentuu nämä suunnittelutiedot ja niitä voidaan käyttää suoraan seuraavissa kisoissa (Load a plan nappula noissa näytöissä).

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #35 : 07.02.09 - klo: 20.40 »
Olisko kellään tietoa mistä löytyisi ilmainen ajanotto-ohjelma manuaalisella syötöllä? Eli näppäilemällä numeroita 1-9 ja 0 ohjelma ottaa autoille aikoja. Laps Free ohjelma on jo mutta siinä ei ole treeniajanotto moodia.
Googlea olen kaivellut jo mutta ei ole vielä osunut kohdalle. Kyselen kun olisi kiire saada se huomis aamuksi treeneihin.

Edit. Ei enää paniikkia, löysin yhden.
« Viimeksi muokattu: 08.02.09 - klo: 01.15 kirjoittanut mvar »

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #36 : 08.02.09 - klo: 09.20 »
Olisko kellään tietoa mistä löytyisi ilmainen ajanotto-ohjelma manuaalisella syötöllä? Eli näppäilemällä numeroita 1-9 ja 0 ohjelma ottaa autoille aikoja. Laps Free ohjelma on jo mutta siinä ei ole treeniajanotto moodia.
Googlea olen kaivellut jo mutta ei ole vielä osunut kohdalle. Kyselen kun olisi kiire saada se huomis aamuksi treeneihin.

Edit. Ei enää paniikkia, löysin yhden.

Mikä on "treeniajanotto moodi"?

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #37 : 08.02.09 - klo: 09.37 »
Treeniajanotto-moodissa (vai mikähän se oli :grin:) ohjelma ottaa pelkästään kierrosaikoja autoille, eli ei ole eriä eikä finaaleita ym. kommervenkkejä. Treeniajanotto ottaa autoille aikoja vaikka koko päivän yhteen menoon eikä valita erän/finaalin päättymistä.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #38 : 08.02.09 - klo: 16.20 »
BBK:n ilmaissoftaa ollaan käytetty Tamuan treeneissä, mutta se vaatii toimiakseen AMB:n laitteet ja ponderit. Eipä noita myös manuaalisesti toimivia softia taida muita olla kuin Lapsfree.

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #39 : 09.02.09 - klo: 16.19 »
Eilen kokeilin sellaista softaa kuin Alycat. Siinä treeniaikojen otto toimi manuaalisesti mutta mielestäni turhan sekava ohjelmisto kerhokäyttöön.

Syy miksi tarvitsen sellaisen ohjelman on se että kehittelen pienen budjetin (noin 150€) ajanottolaitteistoa kymmenelle autolle. Teoriassa 16 auton systeemikin olisi mahdollinen mutta silloin pitäisi löytyä softa joka ottaa tietoa numeroiden lisäksi kuudelta muultakin näppäimeltä. Mutta minun tarpeisiini riittää 10 autoa. Eilen oli ensimmäinen testaus systeemillä ja se toimi hienosti vaikkakin pientä virittelyä ja säätöä kaipaakin. Esim. transpondereihin pitää vielä lisätä piiri jolla saadaan käyttöjännite vastarilta ponderille sopivaksi. Laitoin pari kuvaa systeemistä. Kuvissä näkyy maalilinjaluupin lähetin ja itse luuppi(tai oikeastaan kela se on), ponderi (josta puuttu anturikela joka tunnistaa luupin) ja tietokoneen USB-portiin kytkettävä vastaanotin.

Jos minulla olisi tietotaitoa ohjelmoida itse softat, tekisin harjoitteluohjelman joka näyttää kierrosajat kuskien paremmuusjärjestyksessä ja tarvittaessa kunkin kuskin henk. koht statistiikat. Tietojen tallennus taulukkolaskentamuodossa olisi erittäin kätevä. Mutta lähtökohtaisesti viimeisen päälle simppeli ja helppo käyttöinen.
Edellämainittu oli sitten ihan rehellinen vinkki sellaiselle jolla löytyy ohjelmointitaitoa ja liikaa aikaa  :wink:

Kerhokisojen pitoon Laps Free on valmis paketti joten kisojen järkääminen ei olisi ongelma.
« Viimeksi muokattu: 09.02.09 - klo: 16.24 kirjoittanut mvar »

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #40 : 12.02.09 - klo: 12.00 »
Kiinnostaisiko ketään ohjelmointi taitoista tehdä ajanotto-ohjelma treenikäyttöön?

Ominaisuudet:
  • kierroksen rekisteröinti näppäilemällä nrot. 0 ja 1-9
  • kymmenen autoa/kuskia samanaikaiseti ajan otossa
  • tallennettava ajajaluettelo .txt tai .exl- muodossa jossa voisi olla tietoja kerhon jäsenistä
  • aikojen kuskikohtainen tallennus ajajaluetteloon
  • näyttö jossa ajanotossa olevien autojen/kuskien luetelo paremmuusjärjestyksessä parhaan kierrosajan mukaan ja millä kierroksella/ajetut kierrokset + viimeisin kierrosaika  + ponderinumero
  • toinen näyttö jossa listamuodossa kaikkien autojen/kuskien parhaat kierrosajat + esim. viisi viimeisintä kierrosaikaa ja millä kierroksilla + ajetut kierrokset + drop-down-valinta: ei_ajossa/ajamassa&ponderinumero(0-9). Listan voisi järjestää halutun informaation mukaan (Esim. kuskin nimi/paras aika)
  • ennen ajanoton käynnistystä määriteltävä ratakohtainen min/max kierrosaika, edelliset arvot pysyisivät muistissa jos ei tarvetta muuttaa
  • Jotain muuta?

Kaikki ominaisuudet eivät ole pakollisia. Valmiitkin ohjelmat kelpaisivat jos ne ovat helposti muokattavissa omalle ponderisystemmilleni.

Osallistuisin ohjelman toiminnan ideointiin ja kehittelyyn sekä ulkoiseen ilmiasuun. Käytössäni on Visual Basic 2008, mutta kun ei ole ohjelmointi taitoja. Kiinnosta kyllä muttei minulla ole aikaa opiskella koodin vääntämistä :cry:

Syy miksi tarvitsen sellaisen ohjelman on se että kehittelen pienen budjetin (noin 150€) ajanottolaitteistoa kymmenelle autolle.

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #41 : 12.02.09 - klo: 12.08 »
Moikka,

Jollei ihan älytön kiire ole, niin voin tässä parin viikona aikana sellaisen tehdä. Ei siinä kovin iso työ ole, mutta omat kiireeni on sitä luokkaa että se aiheuttaa ongelmia. Hyvä kun tuon FTT Race Manager ohjelman saan tässä tehtyä. Parin viikon päästä kuitenkin kiireet jonkin verran hellittää ja ehdin paneutumaan näihin enempi.

--
Timo Keränen

Poissa kemi

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #42 : 27.10.09 - klo: 17.56 »
Nostan aihetta "hieman".

Onko asialle tapajtunut mitään, tarkoitan ratkaisua tohon decooderi ja "halpis" laskuri kehitelmään.

Monessa paikassa ois tarvetta edulliselle laskurille ja mielellään AMB-ponderin kanssa toimiva. Originaalit tulee kalliiksi kerhokisailun merkeissä. Toki "edullinen" Robitronikin systeemi myös mielessä ollut mutta tarvii IR-ponderit lisäksi jos AMB jo olemassa.

Makke

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #43 : 22.04.10 - klo: 13.00 »
Edellinen projektini tyssäsi.

Olen nyt miettinyt enemmän RFID:hen perustuvaa systeemiä tunnisteiden halpuuden vuoksi. Koulun puitteissakin pääsisin systeemiä kehittämään kouluttajan avustuksella.

Tämän tiimoilta kyselenkin nyt, mitä protokollaa AMB-dekooderi syöttää tietokoneelle, ja mitä tietoa tämä liikenne sisältää? Sarjaportin kautta liikkuva tieto kiinnostaisi enemmän.
Eli ts. RFID laitteet jollakin konstilla laitettaisiin "emuloimaan" AMB-dekooderia.