Kirjoittaja Aihe: Jouset ja iskarit.  (Luettu 9265 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Jouset ja iskarit.
« : 01.08.04 - klo: 19.33 »
Ne tässä nyt seuraavana kohteena. Minkäslaisia öljyjä on olemassa? Röykkyyttävälle, pehmeälle radalle pitäs löytää sopiva, mutta en noista numeroinneista tiejä mittää.
Vinkkejä, ohjeita ja iskarin öljynvaihdosta neuvvontata sekä kokemuksia, kiitos?
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Mika R

  • Vieras
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #1 : 01.08.04 - klo: 20.31 »
Kyosho mitoituksella iskariöljyt on varmaan jossain välillä 200 - 1000wt, kyllä sun Sportin manuskan pitää kertoa sopivat öljyt MP iskareihin

Poissa miro

  • Jäsen
    • Profiili
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #2 : 01.08.04 - klo: 23.33 »
Tähän väliin vielä tällänen lisäkysymys että minkäpaksuisia öljyjä ootte käyttänyt diffeissä?

Mika R

  • Vieras
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #3 : 02.08.04 - klo: 07.44 »
5K-7K-2K

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #4 : 02.08.04 - klo: 09.20 »
Ei tuo RTR:n manjuaali paljoo sano . . Siks toisekseen, annan enemmän arvoa omakokemus-neuvoille, kuin valmistajan suosituksille.
Siinä taas yksi FAQ-aihe; Iskariöljyt ja niiden viskositeetti.
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #5 : 02.08.04 - klo: 09.23 »
Mulla on 600 iskariöljyä. Onkohan se hyvää savageen? En oo koskaan kokeillu millään muulla.

Mika R

  • Vieras
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #6 : 02.08.04 - klo: 09.28 »
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"
Ei tuo RTR:n manjuaali paljoo sano . . Siks toisekseen, annan enemmän arvoa omakokemus-neuvoille, kuin valmistajan suosituksille.
Siinä taas yksi FAQ-aihe; Iskariöljyt ja niiden viskositeetti.


Itse laitoin 30 eteen ja 20 taakse GS:ään. Manuaali sanoo 35 joka on ehkä vähän liian tuhtia. Mutta manuaalin suosituksista on hyvä aloittaa.

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #7 : 02.08.04 - klo: 09.32 »
"Itse laitoin 30 eteen ja 20 taakse GS:ään. Manuaali sanoo 35 joka on ehkä vähän liian tuhtia. Mutta manuaalin suosituksista on hyvä aloittaa." -ilmeisesti siis käytät "sitä toista" mitta-asteikkoa... jenkkimallia..?
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Mika R

  • Vieras
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #8 : 02.08.04 - klo: 09.41 »
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"
"Itse laitoin 30 eteen ja 20 taakse GS:ään. Manuaali sanoo 35 joka on ehkä vähän liian tuhtia. Mutta manuaalin suosituksista on hyvä aloittaa." -ilmeisesti siis käytät "sitä toista" mitta-asteikkoa... jenkkimallia..?


Joo, just Kyosholla on vähän eri mitat sanoisinko ~300wt ja  ~200wt

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #9 : 02.08.04 - klo: 09.44 »
"Joo, just Kyosholla on vähän eri mitat sanoisinko ~300wt ja  ~200wt" -muistilappuna:   http://www.kolumbus.fi/hobbyman/silicon.html
Öljyjen cps numerointi verrattuna "jenkki" numerointiin
cps - w
10 - 100
20 - 200
28 - 300
30 - 350
33 - 400
40 - 500
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #10 : 02.08.04 - klo: 10.04 »
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"
Ei tuo RTR:n manjuaali paljoo sano . . Siks toisekseen, annan enemmän arvoa omakokemus-neuvoille, kuin valmistajan suosituksille.
Siinä taas yksi FAQ-aihe; Iskariöljyt ja niiden viskositeetti.


FAQ-aihetta ei kannattane siitä tehdä, koska jokaisessa autolla, radalla, autoluokalla jne. on omat optimaaliset öljyn viskositeetit. Hyvä esimerkki on vaikka diffiöljyt. Edellä mainittiin yksi vaihtoehto 5k-7k-2k. Omassa Cronossa sopivaksi yhdistelmäksi on osoittautunut 10k-30k-2k, joten ero on melkoinen. Tässä ei ole kyseessä iskariöljyt, mutta periaate on sama. Erot voivat olla melkoiset, jonka takia yleispäteviä ohjeita ei oikein voi antaa. Lisäksi sopivan iskariöljyn jäykkyyteen vaikuttaa iskarin mäntä ja jousen jäykkyys.

Valmistajien arvot on melkoiseisella todennäköisyydellä melko lähellä sitä optimaalista arvoa, joten niistä on hyvä lähteä liikkeelle.

Poissa AQre

  • Jäsen
    • Profiili
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #11 : 02.08.04 - klo: 10.20 »
400 edessä ja 300 takana.  Vaihtoiskareissa on 300 edesssä ja 200 takana. Iskarien männässä on kaksi 1,4mm reikää. Iskarien öljyt pitää valita jousituksen kanssa sopivaksi. Iskunvaimennukseen nähden liian löysät tai jäykät jouset tekevät autosta pomppivan. Jäykemmän satsin kanssa olen käyttänyt Kyoshon sinisiä jousia ja löysemmän Hobaon mustia.

Täällä esille tulleista arvoista voi lähteä kokeilemaan, mutta mitään absoluuttisia totuuksia nuo ei ole. Jokainen etsii itselleen ja radalleen mieleiset yhdistelmät.

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #12 : 02.08.04 - klo: 10.22 »
Mutta valmistajan antamia arvoja ei ole käsillä.... Kuten ei paikkakunnalla ole RC-liikettäkään. Siksi parempi kysellä enenkuin omasta päästä keksii tilattavat tuotteet. Jonkun kokemuksista on helpompi soveltaa.
"FAQ-aihetta ei kannattane siitä tehdä, koska jokaisessa autolla, radalla, autoluokalla jne. on omat optimaaliset öljyn viskositeetit." -nimenomaan siksi, olisi hyvä olla FAQ-aihe jossa kerrottaisiin minkälaiselle alustasäädölle, radalle (pehmeys/korkeuserot), mikäkin iskariöljy on hyväksi todettu. Vai mennäänkö tässä sille alueelle, jotta kilpakumppaneille ei näitä tietoja anneta? :)
Diffiöljyistä samaten. Pitäisi jossain olla selitettynä mitä minkäkin jäykkyyksinen öljy tekee/saa aikaiseksi. Siitä sitten on hyvä tunnustella ja etsiskellä omaan ajotyyliin sopivaa säätöä (5K/7K/5K).
"Erot voivat olla melkoiset, jonka takia yleispäteviä ohjeita ei oikein voi antaa. Lisäksi sopivan iskariöljyn jäykkyyteen vaikuttaa iskarin mäntä ja jousen jäykkyys." -mutta onhan se selvä, jotta millaiset ne tulee olla suurissa heitoissa, kovalla radalla, pehmeällä radalla. Tässähän jo kerroit muutaman huomioon otettavan seikan.
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #13 : 02.08.04 - klo: 10.25 »
Olisikohan tuosta apua?

Jouset ja iskunvaimentajat:

Kun krossari hyppää yli metrin korkeuteen ja laskeutuu useamman metrin päähän, on tärkeätä, että iskunvaimentajat ja jouset mahdollistavat autolle mahdollisimman hyvät edellytykset laskeutua kontrolloidusti. Samojen jousten ja iskunvaimentajien pitäisi myös viedä auto nätisti pienempien töyssyjen, oksien, kuoppien, kivien jne. yli mahdollisimman tehokkaasti. Ja, jotta asia ei olisi näinkään helppo, niin samojen iskunvaimentajien ja jousien pitäisi vielä mahdollistaa autolle mahdollisimman sujuva kulkeminen käännöksissä ja suoralla. Rata- ja touring-autoissa asia ei ole aivan näin monimutkainen, koska näiden ei tarvitse mennä hyppyreistä. Pieniä töyssyjä iskunvaimentajien täytyy kuitenkin pystyä käsittelemään ja erityisesti käännöksissä näiden vaikutus on tärkeätä. Varsinkin iskunvaimentajien ja jousien valinta on autossa puhdas kompromissi. Mikään yhdistelmä ei ole yleispätevä kaikenlaisiin tilanteisiin.

Iskunvaimentajat:
Iskunvaimentajien tehtävänä on kontrolloida auton jousitusta. Kun jouset pitävät auton rungon irti maasta, iskunvaimentajat hidastavat jousien liikettä. Tämä iskunvaimentimien vaimennuskyky vaikuttaa auton reagointiin mutkissa ja mahdollistaa sopivan pidon pysymisen renkaan ja radan välillä suoraan ajettaessa. Tämä vaimennuksen määrä ja jousien jäykkyys onkin sitten se suuri kompromissi. Jousen nopeus palautua alkuperäiseen asentoonsa riippuu siis vaimennuksen määrästä ja jousen jäykkyydestä.

Ensimmäinen vaimennuksen määrään vaikuttava säätötoimenpide on öljyn valinta. Melkein poikkeuksetta iskunvaimentajissa käytettään silikoniöljyjä, koska näiden ominaisuudet muuttuu vain hieman eri lämpötiloissa.  Öljyjen jäykkyyksissä (tai viskositeeteissa) isompi numero tarkoittaa aina jäykempää öljyä. Yleisiä mittaustapoja on Eurooppalainen ja Amerikkalainen, joiden vastaavuudet löytyy täältä. Jäykemmän öljyn käyttäminen hidastaa auton jousituksen käyttäytymistä, jolloin auto menettää pitonsa helpommin, painon siirtyminen puolelta toiselle hidastuu ja nopeus mutkassa lisääntyy. Jäykemmällä öljyllä on myöskin sellainen positiivinen vaikutus, että autosta ei tule levoton nopeissa peräkkäisissä suunnan vaihdoksissa (esim. shikaanit). Löysempi öljy vastakkaisesti antaa auton jousituksen reagoida nopeammin radan vaatimuksiin, jolloin pito paranee, rungon kiertyminen lisääntyy ja nopeus mutkissa putoaa. Jäykempää öljyä käytetään yleensä kun rata on tasainen, nopea ja pito on hyvä. Näissä olosuhteissa jousituksen liiallinen liike heikentää auton käsittelyä. Toisaalta jäykkä öljy auttaa auton kontrollointia suurien hyppyjen alastuloissa. Jos rata on epätasainen, pito on huono tai rata on hyvin syheröinen, löysempää öljyä kannattaa käyttää. Tällöin auto pystyy reagoimaan nopeasti, jolloin renkaat pysyvät hyvin kontaktissa rataan. Jäykempää öljyä käytettäessä kannattaa harkita myös jäykempiä jousia suuren vaimennuksen kompensoimiseksi. Vastaavasti löysempää öljyä käytettäessä kannattaa harkita löysempiä jousia.

Toinen vaimennuksen määrään vaikuttava säätötoimenpide on männän valinta. Eri männissä on eri määrä reikiä ja reikien koko voi vaihdella. Suurempi reikäiset männät päästävät öljyn virtaamaan ohitseen nopeammin ja pienemmät reiät vastakkaisesti hidastavat öljyn virtausta. Vastaavasti öljy virtaa nopeammin useamman reiän läpi. Useampia reikiä (tai isompia reikiä) männissä käytetään yleensä kun rata on tasainen, nopea ja pito on hyvä. Jos rata on epätasainen, pito on huono tai rata on hyvin syheröinen, vähempiä reikiä (tai pienempiä reikiä) männissä. Niin kuin huomasitkin, niin öljyllä ja männällä on hyvinkin läheinen suhde. Esim. jos halutaan käyttää suurempi reikäisiä mäntiä, joudutaan todennäköisesti käyttämään jäykempää öljyäkin. Eli säädettäessä kannattaa keskittyä pelkästään mäntien valintaan ja pitää öljy samana tai toistepäin. Muuten asia menee liian mutkikkaaksi. Säätäminen kannattaa tehdä mäntien avulla varsinkin silloin, kun käytössä on iskunvaimentajat, joissa on iskunvaimentajien ulkopuolelta säädettävät männät (yleensä pyöritetään iskunvaimentajan vartta).

Iskunvaimentajissa on myöskin muita säädettäviä osia, josta ehkä tärkein on joustomatkanrajoittajat. Joustomatkanrajoittajat ovat oikeastaan paksuja prikkoja, joita laitetaan iskunvaimentajan varteen joko iskunvaimentajan sisään tai ulos. Sisälle laitettuna rajoittajat vähentää iskunvaimentajan kokonaispituutta ja ulos laitettuna maksimijoustomatkaa. Tätä säätövaihtoehtoa ei juurikaan käytetä, mutta joissakin krossareissa tämäkin tulee kysymykseen (esim. Asson krossarit).  Sisäpuolelle asennettavat rajoittajat voivat tulla kysymykseen esim. erittäin tasaisella krossiradalla. Yleensä ainoa kyseeseen tuleva rajoitin on iskunvaimentajan ulkopuolella oleva kuminen O-rengas, jonka tarkoituksena on pehmentää iskunvaimentajan pohjaan lyöntiä tai estää auton rungon pohjaamisen suurista hypyistä alastultaessa.

Jouset:
Jousten valinnalla pystytään vaikuttamaan auton käyttäytymiseen melkoisesti. Lisäksi jäykemmillä jousilla auto reagoi nopeammin ajajan ohjausliikkeisiin. Jäykät jouset soveltuu tiukoille hyväpitoisille radoille, jotka eivät ole kovinkaan pomppuisia. Toisaalta, jos radalla on paljon isoja hyppyjä, niin kannattaa harkita jäykempiä jousia, jotta auto ei pohjaisi alastuloissa. Jos koko auton jousitusta jäykennetään tasaisesti, niin autosta tulee aliohjautuvampi ja rungon kierto vähenee. Löysät jouset ovat paikallaan töyssyisellä, isolla ja avoimella radalla. Lisäksi huonopitoisella radalla saavutetaan enemmän pitoa löysemmillä jousilla. Liian löysät jouset puolestaan tekevät autosta hidasliikkeisen. Löysät jouset aiheuttavat myös enemmän rungon kiertymistä. Vaihtamalla jäykemmät jouset eteen, niin auto on vakaampi, mutta etupito on huonompi aiheuttaen aliohjautuvuutta. Eli autoa on hankalampi saada kääntymään ja kääntösäde on suurempi. Jos taas eteen vaihdetaan löysemmät jouset, niin auto kääntyy paremmin erityisesti mutkan keskellä ja lopussa. Liian löysät etujouset aiheuttaa kuitenkin yliohjautuvuutta. Vaihtamalla autoon jäykemmät takajouset, takapito vähenee ja auton kääntyvyys on parempi erityisesti mutkan keskellä ja lopussa. Vaihtamalla takajouset löysemmiksi, pito paranee mutkissa, pomppuisissa osissa rataa ja kiihdytyksessä. Jousten valinta on siis puhdas kompromissi haluttujen ominaisuuksien kesken.

Monet säätävät jousten painetta lisäämällä klemmareita iskunvaimentajan varteen tai asentamalla puristettava kaulus alemmaksi iskunvaimentajan varteen. Tällä säädetään ainoastaan auton korkeutta. Monilla on sellainen käsitys, että tällä säädettäisiin jousituksen jäykkyyttä. Tämä ei pidä siis paikkaansa. Jousten jäykkyyttä muutetaan vaihtamalla jousia jäykempiin tai löysempiin. Eli varastossa kannattaa pitää kunnollista kokoelmaa eri jäykkyisiä jousia.

Iskunvaimentajien asento:
Eri ylä- ja ala-asennuskohdat iskunvaimentimille autoissa määrittelee alatukivarren vipuvoiman iskunvaimentajaa puristettaessa ja jousituksen progressiivisuuden. Eri asetuksilla vaikutetaan siis siihen, miten iskunvaimentaja reagoi puristuessaan. Kun iskunvaimentajat asetetaan enemmän kallelleen, niistä tulee progressiivisemmat, autosta pehmeämmän tuntuinen ja sivuttaispito kasvaa. Jos kaikki iskunvaimentajat laitetaan enemmän kallelleen autosta tulee helpompi ajaa varsinkin nopeissa mutkissa, pitoa tuntuu olevan enemmän, mutta nopeus ei välttämättä lisäänny. Lisäksi tultaessa isoista hypyistä alas progressiivisuus estää todennäköisesti auton rungon pohjaamisen. Pystymmässä olevat iskunvaimentajat puolestaan lisäävät sivuluistoa ja helpottaa auton hallintaa töyssyissä sekä nopeissa suunnan vaihdoksissa. Jos takaiskunvaimentajat ovat enemmän kallellaan kuin etuiskunvaimentajat, niin auto tuntuu agressiiviselta kääntyessä mutkiin, mutta muuten ohjattavuus on vähäisempi ja kääntösäde isompi. Lisäksi takapito on hyvä. Jos takaiskunvaimentajat ovat vähemmän kallellaan kuin etuiskunvaimentajat, niin auto kääntyy helposti ja mutkissa kääntyvyys on parempi. Jos kuitenkin takaiskunvaimentajat ovat liian pystyssä verrattuna etuiskunvaimentimiin, auton perästä tulee arvaamaton ja autosta levoton käännöksissä.

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #14 : 02.08.04 - klo: 10.29 »
"400 edessä ja 300 takana.  Vaihtoiskareissa on 300 edesssä ja 200 takana. Iskarien männässä on kaksi 1,4mm reikää. Iskarien öljyt pitää valita jousituksen kanssa sopivaksi. Iskunvaimennukseen nähden liian löysät tai jäykät jouset tekevät autosta pomppivan." -niin, se yleissääntöhän taitaa olla jotta kovalla radalla kovat säädöt, pehmeällä pehmeät: MUTTA; tähän tekee eron siis sitten ne hypyt ja koskeuserot, radan kallistukset jne... Tuo kiinnostaa kovin kuinka paljon on eroa satasen heitossa noissa öljyissä?? Onko viskositeetti jo AIVAN eriluokkaa, vai onko ero hiuksen hieno?
"Täällä esille tulleista arvoista voi lähteä kokeilemaan, mutta mitään absoluuttisia totuuksia nuo ei ole. Jokainen etsii itselleen ja radalleen mieleiset yhdistelmät." -NONI! Just sitähä mie ajoin takkaa (juuri mielessäni ajattelin laittaa 400/300, mutta... kun rata on NIIN röykkyinen, . .).
Sitten se itse öljyn laittamis tapahtuma ??
- iskari auki
- vanhat mäjelle
- kuinka tarkka huuhtelu?
- joka kerran tiivisteitten vaihto?
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #15 : 02.08.04 - klo: 10.40 »
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"

Sitten se itse öljyn laittamis tapahtuma ??


Uusimmissa Pienoismali-lehdissä on hyvä Josen kirjoittama krossarinsäätöopas. Kattoi myös iskarien täytön.
---

Mika R

  • Vieras
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #16 : 02.08.04 - klo: 10.45 »
Olipa hyvä teksti AP!

vaihto:
iskari auki ja huolellinen poisto mäntää liikuttamalla, vanhat öljyt asianmukaiseen jäteasitiaan, ei tarvitse huuhtelua (minusta), huolellinen täyttö, ilmakuplat pois ja kiinni. Tiivisteitä ei minusta tarvitse vaihdella jos ei vuoda. Iskarin suojakumi auttaa pitämään iskarit kunnossa pidempään.

30 (350) ja 20 (200) öljyissä on jo huomattavaa eroa ainakin GS:n iskareissa käsituntumalla, onko radalla, vaikea sanoa ennekuin näkee ja testaa.

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #17 : 02.08.04 - klo: 10.46 »
"Olisikohan tuosta apua?" -no, tuohan kertoi miltei tuhannen kuvan edestä tietoa. Jossain lienen tuon "yleistyksen" lukeneenikin... Oli niin tutun näköistä.
Olisikos tarkkoja lehtinumeroita (niin, mikä se lehti olikaan nimeltään) mistä sitä krossarin virisäätelyä voisi katsella?
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa AQre

  • Jäsen
    • Profiili
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #18 : 02.08.04 - klo: 10.47 »
Se rata jolla ajelen on aika tasainen ja pito on hyvä, eikä siellä ole yhtään isoa hyppyä. Tuolla löysemmällä iskarisatsilla auto "niiaa" mutkaan tultaessa liikaa ja siksi tuo jäykempi satsi toimii paremmin.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #19 : 02.08.04 - klo: 10.48 »
Kopioin jutun suoraan Internet-sivuiltani, jossa kyseinen juttu on jo ollut useamman kuukauden.

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #20 : 02.08.04 - klo: 10.48 »
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"
Olisikos tarkkoja lehtinumeroita (niin, mikä se lehti olikaan nimeltään) mistä sitä krossarin virisäätelyä voisi katsella?

Pienoismalli-lehti, uusimmat pari numeroa ja vissiin seuraavassa numerossa on vielä jotain.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Mika R

  • Vieras
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #21 : 02.08.04 - klo: 10.50 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Kopioin jutun suoraan Internet-sivuiltani, jossa kyseinen juttu on jo ollut useamman kuukauden.


Hieno teksti, omaasi? Olet mainostanut liian vähän :D No ei, hyvä AP!
Tunnut tuntevan asiaa paljon, olitko muuten Salon kisoissa? Tai en ainakaan tunnistanut Sinua.

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #22 : 02.08.04 - klo: 10.58 »
Näin aloittelijalle kun jostain pitää se tieto kaivaa, on pakko tunnustaa jotta tuo sivusto on ollut eräskin "raamattuni". Mutta vuosia netistä tietoa etsineenä, en luota yhteen paikkaan - vaan yritän ynnäillä monen paikan tekstejä. Mielestäni onkin tärkeimpiä omakohtaiset kokemukset ja testit. Tuo sivusto on Yl'voemasta uatelistoo.
"En helposti keksi uutta - mutta mielelläni parantelen vanhaa"
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #23 : 02.08.04 - klo: 11.05 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"

Hieno teksti, omaasi? Olet mainostanut liian vähän :D No ei, hyvä AP!
Tunnut tuntevan asiaa paljon, olitko muuten Salon kisoissa? Tai en ainakaan tunnistanut Sinua.


Kyllä minä annan kunnian sille, jolle se kuuluu. Eli jos kirjoitukset eivät ole omia, niin silloin kyllä mainitsen tekijän.

En ollut Salon kisoissa, enkä muutenkaan ole viime aikoina käynyt missään kisoissa. Leikkimielisesti olenkin nimittänyt itseäni Suomen aktiivisimmaksi antikilpailijaksi. Viikonloppuisin ja lomilla kun on vaan niin paljon muutakin tekemistä.

Mika R

  • Vieras
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #24 : 02.08.04 - klo: 11.05 »
Heh AP, harmi sinänsä.

MarGox:
Tietyt periaatteet on varmasti hyvä opiskella jostain. Ei kannata tehdä kuitenkaan asiasta liian tieteellistä vaan lähteä sillä ns. stock setupilla ja parannella sitä mukaa kun tarvetta tulee esim. radan mukaan. Tokihan nuo tiedot auttavat juuri siinä. Tärkeintä on kuitenkin ajaminen, ajaminen ja ajaminen. Ja autoa ei kannata liikaa sääliä vaan opetella mm. niitä hyppyreitä ajamaan ihan "täysillä" läpi. Jos auto ei kestä niin uutta tilalle $$$ Suurimmat haasteet ovat kuitenkin moottorissa ja ajamisessa; hyvä setuppi tietysti auttaa.

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #25 : 02.08.04 - klo: 11.16 »
"Hyvä" pohjatietous näihin alustan säätöihin on jo Vuosien kokemuksella autopeleistä ;)
(F1GP1-3/GP Legends/Rally Trophy) hih, siinä sitä onkin kokemusta... Suosittelen...
Eikä tää ole ku harrastus vaan, ei liian totista, mutta jotain pitää olla kokoajan tekemässä. Toisaalta Kyoshossa riittää kyllä sitä oikeaakin tekemistä melekei KOKOajan.
Niin, omalle ajopaikalleni olen jo säädöt tehny, mutta kun tuli ajankohtaiseksi tuo iskareitten öljyjen vaihto, ni opetellaan kunnolla sitten :)
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa Juhana

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/koti/2fast2rc
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #26 : 04.08.04 - klo: 03.00 »
mä olen käyttänyt sähköcrossissa 30-35wt asson öljyjä. ne tuntuvat ihan hyviltä maastoon kuin maastoon.
Xray

Poissa waltt

  • Veteraani
    • Profiili
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #27 : 02.05.05 - klo: 14.54 »
Tuli kokeiltua miten skoottereiden 2-T öljy toimii iskareissa..  :mrgreen:
Ihan hyvin toimii.
Oli pakko kokeilla kun oli iskariöljyt valuneet pois, eikä ollut iskariöljyä...
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Poissa Juuzmo

  • Veteraani
    • Profiili
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #28 : 16.08.05 - klo: 15.06 »
Sanokaas että onko truckiin hyvää öljyä sellanen ku "silicone oil 300" ja miten ne öljyt vaihdetaan  :oops:
RB,the power of champions.

Poissa Juuzmo

  • Veteraani
    • Profiili
Jouset ja iskarit.
« Vastaus #29 : 16.08.05 - klo: 19.47 »
No niin pistin ne öljyt iskareihin,noin 3046 kertaa paremmin toimii jouset kun vakio litkuilla!! ennen autoa sai nostaa että iskarit toimii mutta nyt pomppaa ylos hienosti  8)
RB,the power of champions.