Päävalikko

Ne,jotka sanoivat....

Aloittaja Mika Matilainen, 04.08.04 - klo: 16.17

Mika Matilainen

....että nykyajan sipsit ja airbagit pelastaa mistä kolarista vain,
ja että jokin auto on saanut täydet 5tähteä turvallisuudesta,katsokaas tämä:

http://auto.delfi.lv/images/zinas/921/frontal-crash-100kmh.mpg

nopeus molemmilla autoilla 100km/h.

Jukka

Edelleen se paras turvavaruste on ratin ja penkin välissä.
Tiim Lahti | S-grafix

kukkalapio

Olihan tuo ihan mielenkiintoinen nähdä miten täysin noi autot tuhoutuivat tossa törmäyksessä. Kuinka moni muuten teistä on ollut kolarissa? Mä oon ollu joskus ihan pienenä, enkä muista siitä muuta kuin, että löin pääni etupenkkiin ja äiti löi päänsä tuulilasiin ja sai pahan aivotärähdyksen ja takana tullut auto tuli iihan melkein meitä päin.

BoOsTeR

Olen ollut kolarissa, tosin massa oli minun etuna. Olin liikenteessä IVECO turbo star nimisellä rekalla.

Ajoin erään volkkarin perään jota ajoi vanhempi mieshenkilö. Törmäys sattui kun tämä edellä ajanut polki liinat kiinni yht äkkiä, noiden raskaampien ajoneuvojen hidastuvuus ei ole talvella kovin hyvä, varsinkin kun mulla oli auto ja kärry täynnä tiiliä.

Mutta onneksi sain vauhdin tippumaan 60 km/h johonkin 40-30km/h ennen kuin rysähti. Volsku lyheni perästä niin että takapuskuri oli törmäyksen jälkeen takapenkkien tasalla.  

Kaikkein pahimmaksi onneksi pikkuauton kuski oli kääntänyt jo ratin valmiiksi vasemmalle kääntyäkseen ja pahaksi onneksi työnsin rekalla puskuriin takertuneen volkkarin vielä vastaan tulevan auton eteen, jolloin kuului vieläkin  ikävempi rysähdys.

Loppuen lopuksi kun olin saanut rekan pysähtymään pystyin onneksi huokaamaan helpotuksesta, volkkarista nousi elävä ja kaikin puolin suht kunnossa ollut mies, kunhan ovi saatiin auki. Joskin hän hieman valitteli polveaan ja niskaansa, mutta paikalle pyydetty sairasauton henkilökunta totesi vammat mustelmiksi ja lieväksi venähdykseksi.  Luulen että turvatyyny taisi pelastaa aika paljolta.

Vastaan tullut auto ei rikkoontunut onneksi kovin pahasti vain kuskin puoleinen etu kulma rikki, kuski oli kuulemma kerinnyt aavistaa tuleman ja jarruttanut melkein kaiken vauhdin pois.

Pahiten vioittui kolarissa keskimmäisenä ollut auto joka siis jäi kiinni Ivecoon ja täten tuli vielä tuupatuksi vastaan tulevan keulaan. Volsku lyheni jotain 1.5 metrin verran yhteensä.

Ivecosta ei mennyt kuin maski säleiksi ja toinen lamppu

Vieläkin hirvittää kun miettii tuota asiaa ja en kyllä kovin mielellään edes mieti koko tapahtunutta, onneksi ketään ei kuollut. :cry:
OS käy, kun käsketään
SC käy, jos käy

kukkalapio

Mun serkku oli ameriikassa olikos se viime talvena ollut pahassa kolarissa, kun ne oli kaverin kanssa ajanut autolla kylään ja aura-auto oli tullut kovaa vauhtia kylkeen risteyksen takaa. Jotain parikymppisiä molemmat. Se serkku ei muista siitä mitään muuta kuin, että auto kuulemma vain pyöri ja pyöri ja pyöri... ja lopulta kumminkin loppui. Ja sen, että hän töni kuollutta kaveriaan saamatta vastausta, jolloin hän luultavasti pyöryiu Eli mun serkun kaveri, jonka kanssa hän oli liikenteessä kuoli samantien, mutta serkkuni selvisi aika pitkillä sairaalahoidoilla kumminkin vammoitta. Kyllä siltäkin ongittiin lasinsiruja silmistäkin ja selkä oli vissiin mennyt aikast pahasti.
Varmaan aika paha, kun ei oo ketään, jonka kanssa jakaa tunteita tapahtuneesta, ku paras ystävä meni siihen.  :cry:
Vähän lyhykäisesti kerrottu, mut ei kerkee paremmin.

blenheim

No ainoa kolari jossa olen ollut on peltoralliauton ajaminen päin mäntyä kuudestakympistä. Tuuria oli ettei käynyt mitään. Lukuunottamatta tietenkään naarmuja ja mustelmia ja pientä jomotusta niskassa. Kypärä esti kolahduksen kattoon. Auto tosin oli entinen...

Kaveri ajoi tässä sateiden aikana metsään auton rusetille. Toinen käsi poikki ja selkä venähti. Onneksi ei ollut ketään pelkääjän penkillä. Puu oli tullut suoraan sisään siitä. koko etupenkki kaverin sylissä... Ja vauhtia oli vähän, mutta tarpeeksi. Ja oli pimeää ja syvä vesilammikko. Tuloksena vesiliirto.

Ajelkaahan varovaisesti!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!