RATASDIFFI 415-autoon modaamallaOlen tuskaillut noiden 8-kuuladiffien kanssa ja tuntuu ettei niitä kovin pitkäikäisiksi saa, ja tuntuvat aina olevan suht rouheita...
Olen lähtenyt kehittelemään josko 416/417 -autoon tarkoitettua 37-hampaista ratasdiffiä / spoolia saisi mahdutettua 415-autoon. Taitaa onnistua pienellä modaamisella!
Bulkkeihin käy samat laakerit, mutta 417-auto on bulkeiltaan kapeampi, joutuu laakeripesiin (ne muoviset epäkeskopalat) tekemään kapeat holkit ettei ratasdiffi heilu sivusuunnassa.
Myöskin spurriakselin yläkantta joutuu hieman dremelöimään, ettei uusi vakiota kaksi pykälää isompi ratasdiffi ota siihen kiinni. Taakse yltää nippanappa tällöin 415-remmi, mutta jää liian tiukalle. 415-takaremmi on 59 pykäläinen, joten 60 pykäläinen riittänee. Sopivaksi takahihnaksi oletan tätä:
Xray T1/ T2 / 007 (60 hammasta) (3.0mm)
Edessä 37-hampainen spooliratas mahtuu juuri ja juuri pyörimään ilman modauksia. Hankaluuden teettää se, ettei 415-spooliakselin kiinnitysruuvien reiät ole tarpeeksi ulkona 37-hampaista ratasta varten, eikä sitä hyvin saa modattua jotta saisi hyvin kiinni.
Ostin 416/417 spoolin akselin, ja koska ko. malleissa eturatas on vasemmassa tai oikeassa laidassa ja 415-mallissa keskellä, joutuu rattaan kiinnittämään 'väärälle' puolelle spooliakselia. Tällöin ratas on miltei auton keskilinjassa ja ratas käy suoraan oikeisiin kiinnitysreikiinsä!

Nähtävästi edessä spoolin leveyssuuntainen välys ei ole riittävä (on aika nafti), mutta sorvaamalla puolisen milliä sopivasta paikasta saa välyksen sopivaksi.
Eteen joutunee hankkimaan myöskin pykälän, mieluummin kaksi pykälää pidemmän remmin.
Tässä olisi kahtapykälää pidempi remmi:
Xray T2 009 EU Motor Forward Conversion (171 hammasta) (3.0mm).