Kirjoittaja Aihe: Oma rata "takapihalle"  (Luettu 3608 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rmakez

  • Jäsen
    • Profiili
Oma rata "takapihalle"
« : 12.05.14 - klo: 22.35 »
On jo jonkin aikaa ollut mielessä jos tekaisisi oman radan 1/8 crossille. Nyt kun metsänhoitoyhdistys hoiti hiukan puita pois, ja oma kaivuri löytyy niin rupesin tuumasta toimeen.
Raapaisin kannot pois ja seuraavaksi humuksen kuorinta jolloin saa vähän pinnanmuotoja esiin.
Nyt kaivattaisiin hiukan vinkkejä mitä hyvässä radassa pitää ehdottomasti olla, ja mitä ei saa olla missään nimessä.
Mitään ifmar luokituksen täyttävää nyt ei olla tekemässä, mutta sanotaan vaikka niin että riittävän lähellä että on järkevää ajella patterikasilla.
Alue on hiukkasen kolmion muotoinen jonka terävä kärki on lievästi rinteessä, mitat arviolta pituus 40m, leveys 30m ja kolmion kärjestä 5-6m noin.
Pinta ainakin jyväskylän radalla on savea, se vaikuttaa aika hyvältä ja voi tuurilla saada ajon hinnalla tontille, 0-16 tai 0-11 murske voisi olla hyvä, ehkä? mutta se jo sitten maksaa...
Laittelen kuvia kun kerkiää.
Vinkkejä vaan tulemaan, itse radan muoto ei ole oikein itsellekään vielä avautunut...
MP9 tkie, st-usse,  Axial Ax-10,  1.9 Scale RR Sport

Poissa Testikuski

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Oma rata "takapihalle"
« Vastaus #1 : 13.05.14 - klo: 07.40 »
Katsele aluksi tuubista erillaisia rataprofiileja ja ota mallia sieltä. Savi on hyvä pinnaksi, kestää paremmin. Minimissään tuommoinen 30cm. Radan leveydeksi kannattaa miettiä 4m jos vain mahtuu.  Mitään kiveä ei kannata laittaa kun ne on jumissa auton voimansiirrossa hetimiten.
Ospa Rc

Poissa rmakez

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Oma rata "takapihalle"
« Vastaus #2 : 28.09.14 - klo: 17.29 »
Eipä hirveästi ole kommenttia herunut, mutta ei se mitään, rataa on tehty sikäli kuin aikaa on ollut, ja tässä vähän kuvia missä mennään. Perusmuodot on tehty kaivetusta pintamaasta sekä hiekasta, savea on ajettu tontille n. 10 autokuormaa joten eiköhän siitä pinta saada tehtyä. Tärykin tuli hommattua niin saa ajettua pinnan tiiviiksi. Muoto ja profiili on hatusta vedetty, ja aika paljon toki paikka luonnollisesti vaikuttaa asiaan.
Ajamaan ei varmaan enää tänä syksynä ehdi.


Lähtötilanne


Kaksi tuplahyppyriä valmistumassa, kuva suunnilleen siitä mistä ajetaan.


Tuplat ja pienet patit edessä.


Luonnonkivihyppyri, taustalla olevasta kivikasasta tulee pöytähyppyri.


Oikeassa laidassa "pääsuora" joka tulee tuon pöytähyppyrin jälkeen, takamutka jonka jälkeen tuplahyppyrit.
MP9 tkie, st-usse,  Axial Ax-10,  1.9 Scale RR Sport

Poissa JV78

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Oma rata "takapihalle"
« Vastaus #3 : 28.09.14 - klo: 20.04 »
Onkos tuo 10MSX? Tuli muutama vuosi sellaisella taputeltua joskus...

Itse olisin tasannut kentän kaatoineen, savesta(tai kivituhkasta) sitten pinta ja tarkemmat muodot. Mutta miksei sen noinkin voi tehdä, vaikeampi vain muuttaa profiilia kun kyllästyy.

Poissa antti_r

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Oma rata "takapihalle"
« Vastaus #4 : 29.09.14 - klo: 02.33 »
Olen itsekin joskus miettinyt oman radan tekoa (ehkei sentään yhtä näyttävää kun sulla  :smiley:), ja kirjoittanut ylös jotain muistiinpanoja:

- ohjaamisen kannalta vaikeat paikat ovat hauskempia kun vain kaasunkäytöltä vaikeat paikat
  - esim. ulospäin kallistettu kaarre on hauska este
  - pitkän suoran keskellä oleva hyndä, johon nopeus täytyy säätää tarkkaan on tylsä
- ei esteitä, joissa epäonnistuminen aiheuttaa suuren tappion (jopa rikkoontumisriskin), vaan esteitä, joissa onnistuminen antaa pienen edun
  - riski ja etu täytyy tietty olla tasapainossa, ja tämän aikaansaaminen on varmasti vaikeaa
  - esim tuplahyppyrin välin täyttäminen (vaikka osittain) tasoittaa ajolinjojen eroja, mutta ei muuta tuplahyppyä sen helpommaksi
- pääsuoran vauhdit alas mutkalla/mutkilla ennen hyppyreitä
- ei hyppyreitä, joista nopein tapa ajaa on hyppy tasaiselle tai vastamäkeen
- ei hyppyreitä, jotka heittävät korkealle. Tämä nostaa vain suotta rikkoontumisriskiä.
- mutkasarjat, joissa vauhti säilyy kohtalaisena (ei kuitenkaan liian kovana) ovat hauskoja
  - hyvin monen radan muoto on pelkkää suora-mutka-suora-mutka -toistoa
  - usean apexin mutkat ovat hauskempia kuin yhden apexin mutkat
- yhtäaikaiseen kilpailuun loistavia esteitä ovat sellaiset, joissa on useita yhtä nopeita tapoja saman kohdan ajamiseen.
- en itse tykkää hyndistä, jotka eivät ole radan suuntaisia (mutta ne kyllä pitävät kuskin hereillä)
- en oikein tykkää "tippuvista" esteistä (esim. portaat alaspäin)
- niin tylsää kun se onkin, niin radan vaikeus nostaa esiin ajajien taitoeroja, eli kääntäen helpommalla radalla tulee  tiukempia kisoja

Vinkkejä hyndien profiileihin (taitaa olla alunperin motocrossiin) http://www.smlsupercross.fi/blog/wp-content/uploads/2011/11/hyppyrimallit-2012.pdf
Team Associated B44.3 | JQ The Car Yellow Edition | JQ eCar

Poissa Testikuski

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Oma rata "takapihalle"
« Vastaus #5 : 29.09.14 - klo: 08.42 »
Hienosti summattuna!
Ospa Rc

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Oma rata "takapihalle"
« Vastaus #6 : 29.09.14 - klo: 08.50 »
Kyllähän tuosta hyvä rata muodostuu, yks juttu mitä ei oltu vissiin mainittu on veden poisto radalta. Siihen kannattaa panostaa kunnolla, mikään ei harmita niin paljoa kuin odottaa radan kuivumista. Eli kaadot sihen malliin ettei vesi jää tietenkään radalle eikä mielellään välialueillekkaan niin että auto hajoaa kun menee ulos baanalta.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa rmakez

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Oma rata "takapihalle"
« Vastaus #7 : 29.09.14 - klo: 23.10 »
JV78, kone on 12MXT

Hyviä kommentteja, kiitos niistä.
Tuo maasto on tolkuttoman kivistä, joten koko pohjan tasaaminen olisi ollut työlästä, tai sitten täytemaata olisi pitänyt olla paljon, mutta kyllä se nyt suunnilleen on tasainen, että profiilin muuttaminen onnistuu.
Maa itsessään viettää tuonne tuplien suuntaan, ja näyttäisi olevan kohtuu hyvin vettä läpäisevää. Toki laittelen putkia tarvittaviin kohtiin.
Päivitellään vielä lisää kun saa taas jotain aikaiseksi...
MP9 tkie, st-usse,  Axial Ax-10,  1.9 Scale RR Sport

Poissa LV

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Oma rata "takapihalle"
« Vastaus #8 : 01.01.15 - klo: 14.36 »
Nyt tarttis olla piikkipyörät. Saviselle pellolle tehty rata, jota kesällä on suolalla saatu kovemmaksi. Riittää erinomaisesti omaan testi ja treeni käyttöön. Pituutta radalla on askelmitalla otettuna 150m. Tarkoituksella rata on vain pari metriä leveä, että ohjaaminen tarkentuisi. Ensi kesäksi hyppyjä ja ylityksiä tulossa lisää vaatimustason nostamiseksi.
« Viimeksi muokattu: 01.01.15 - klo: 14.49 kirjoittanut LV »