Päävalikko

Uutiset:

RC10.fi kunnioittaa sivuston perustajan, Heulin (Pauli Helin), muistoa 17.6.2025.

Renkaiden tasapainotus

Aloittaja Maddis, 15.08.04 - klo: 16.38

Maddis

Tampereella olleen rc-tapahtumassa huomasin, että joidenkin autojen (varsinkin monstereiden) renkaat 'vatkasi' tosi ikävästi eli olivat epätasapainossa. Tästäpä sitten heräsikin idea renkaiden tasapainotuksesta. Onko kukaan sitä harrastanut ja jos niin miten? Ongelma lienee suurin monstereissa joissa on suurimmat renkaat.

Itselläni ei autoa (vielä) ole, mutta saahan sitä kysellä etukäteen.  :wink:

Nike

Mun Durassa tuppaa nuo etuvanteet vipottamaan aika pahasti. Vanteita nyt tuskin saa suoristettua :?:

kukkalapio

Munkin savitsissa välillä väpättää renkaat ihan sikana, joka johtuu siitä, että jos ajelee vesilätäköistä kovinkin ahkeraan, ni se sisäkumi kastuu ja epätasapainottuu, jolloin renkaat täristää älyttömästi. Lisäksi joskus huollon merkeissä, kun katselee kumien sisään ja availee reunoja, ni se on täynnä kaikkea moskaa. Oon kans vähän tuskaillu sen ongelman kaa. Harmittaa kun syö kaiken vauhdin. :cry:

l150040

Tasapainotus hoidetaan sitä varten suunnitetulla laitteella tai vaikka lennokin potkurin tasapainotukseen tarkoitetulla laitteella. Eli käytännössä laite on kuulalaakeroitu pukki, jossa rengas voi pyöriä mahdollisimman vapaasti. Jos vanne toistuvasti pyörityksen jälkeen pysähtyy johonkin tiettyyn kohtaan, niin kyseisessä kohdassa vanteen ylimmäiseen kohtaan lisätään painoa (esim. epoksia), ja jatketaan pyörittämistä. Jos seuraavalla pyörityksellä painoa saanut kohta tulee vanteen alimpaan kohtaan, painoa tuli liikaa ja sitä voidaan poistaa. Tätä tehdään kunnes rengas on tasapainossa, eli pysähtyy pyörityksen jälkeen satunnaiseen kohtaan.

Catiska

Niin, noin se tehdään, mutta mutta. Jos renkaaseen pääsee vettä, niin ei se tasapainotus auta, koska tasapainopiste muuttuu joka kerta. Parempi liimata renkaat ensin vanteelle niin, että se istuu siinä tiiviisti ja pysyy kuivana. Märkä renkaan sisäpehmuste vie myös ne vähäisetkin ajo-ominaisuudet, koska auton jousittamaton massa kasvaa huomattavasti, joten vaimennus ei saa hoidettua tehtäväänsä kunnialla. Eli, pidetään renkaat sisältä kuivina ja sitten tasapainotetaan, jos on tarvetta.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

l150040

Ensinnäkin renkaista ei kannata tehdä ilmatiivitä, joten niihin jää toivottavasti muutama ilmareikä, jolloin vesi pääsee renkaan sisään näistä reiistä. Toiseksi vesikelillä ei kannata paljon ajella, koska renkaiden lisäksi muutkin osat kärsivät vedestä. Luonnollisestikin tasapainotus tehdään vasta renkaiden liimaamisen jälkeen. Eihän siitä muuten olisi mitään hyötyä.

Catiska

Voipi olla hyvinkin, että täysi tiivistys on ongelma, mutta ainakaan minä en ole huomannut monsteri-kokoluokan renkaissa mitään ongelmaa, vaikka ne olisivat täysin tiiviit. Niissä kun on niin paljon sisätilavuutta, että ne joustaa tarpeeksi, vaikka ne olisivat tiiviit.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

kukkalapio

Ei se liimaaminen auta ainakaan savagessa täysin, sillä vanteisiin on ihan tehtaalla jo porattu kaksi reikää, jolloin vettä pääsee joka tapauksessa sisälle jos vesilammikoissa roiskii. En mäkää yleensä tahallaan kuralammikoista aja, mutta vahinkoja sattuu -- liian usein. Mutta en mä kyllä olekkaan liimannu joka kohasta vanteita. Siellä täällä on rakoja, mutta ei kovin isoja. Kannattaako ne sit liimata ihan kokonaan kiinni? On vaan pikkasen mukava irroittaminen joskus taas kun haluaa vaihtaa kumit tai vanteet. :roll:

MarGox

Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"Ei se liimaaminen auta ainakaan savagessa täysin, sillä vanteisiin on ihan tehtaalla jo porattu kaksi reikää, jolloin vettä pääsee joka tapauksessa sisälle jos vesilammikoissa roiskii.
Oisko jotain tekemistä asian kanssa sillä, jotta just vanteessa on ne ilmareiät. Ajateltuna jos kumissa on ne reiät, ni g-forcet heittää vetet ja hieakat mäjellen... no, ainakin osan. Jos reikä on vanteen sisäpinnassa, ei tätä tapahtu. Onko kellää tieteellistä faktaa tähän väliin?
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

l150040

Krossareissa yleensä ne reiät tehdään siihen renkaaseen, koska tällöin keskipakovoima estää melkein kaiken lian menemisen renkaan sisään. Jos reikä olisi vanteessa, kaikki lika oikein syöksyy renkaan sisälle samaisen keskipakovoiman takia ja jää renkaan sisään. Tämän takia olenkin yleensä teipannut krossareissa kyseiset vanteen reiät umpeen ja tehnyt reiät itse renkaisiin. Näin olen kuullut myös monen muunkin tekevän.

Touring-autoissa reikä taas on yleensä vanteessa, jotta itse kumin ominaisuudet eivät muuttuisi. Lisäksi lian meneminen renkaan sisään touringissa on huomattavasti pienempi riski.

kukkalapio

Lainaus käyttäjältä: "l150040"Krossareissa yleensä ne reiät tehdään siihen renkaaseen, koska tällöin keskipakovoima estää melkein kaiken lian menemisen renkaan sisään. Jos reikä olisi vanteessa, kaikki lika oikein syöksyy renkaan sisälle samaisen keskipakovoiman takia ja jää renkaan sisään. Tämän takia olenkin yleensä teipannut krossareissa kyseiset vanteen reiät umpeen ja tehnyt reiät itse renkaisiin. Näin olen kuullut myös monen muunkin tekevän.

Touring-autoissa reikä taas on yleensä vanteessa, jotta itse kumin ominaisuudet eivät muuttuisi. Lisäksi lian meneminen renkaan sisään touringissa on huomattavasti pienempi riski.
Siis kumiin reikä ja vanteesta tukkoon? Ihan kumin päällekkö kuvioiden väliin? Voi olla ideaa.

MarGox

Lainaa
Siis kumiin reikä ja vanteesta tukkoon? Ihan kumin päällekkö kuvioiden väliin? Voi olla ideaa.
Ziigaas tuolta:   http://www.rc-racing.info/renkaiden_liimaus.html
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Maddis

Lainaus käyttäjältä: "MarGox"
Ziigaas tuolta:   http://www.rc-racing.info/renkaiden_liimaus.html
Muuten hyvä, mutta mulla ei ainakaan toimi kuvat.

kukkalapio

Lainaus käyttäjältä: "Maddis"
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"
Ziigaas tuolta:   http://www.rc-racing.info/renkaiden_liimaus.html
Muuten hyvä, mutta mulla ei ainakaan toimi kuvat.
Ei välttämättä mullakaan kaikki, mutta useimmat toimivat, mutta hyyyvin hitaaaassti.

MarGox

Lainaa
Muuten hyvä, mutta mulla ei ainakaan toimi kuvat.
Kylä ne joskus päevittämällä alakaa näkymään. Mutta siis juu, keskelle renkasta reikää vaan, kumin tasaiseen osaan. Pari kolme 3mm reikää riittää hienosti ja sellasella "vyön rei'ittimellä" homma käy hienosti.
näkyskö suoraan:   http://www.rc-racing.info/kuvat/muut/renkaiden_liimaus/renkaiden_liimaus_2.jpg
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

PROpioneer

Lainaus käyttäjältä: l150040 - 17.08.04 - klo: 12.41
Krossareissa yleensä ne reiät tehdään siihen renkaaseen, koska tällöin keskipakovoima estää melkein kaiken lian menemisen renkaan sisään. Jos reikä olisi vanteessa, kaikki lika oikein syöksyy renkaan sisälle samaisen keskipakovoiman takia ja jää renkaan sisään. Tämän takia olenkin yleensä teipannut krossareissa kyseiset vanteen reiät umpeen ja tehnyt reiät itse renkaisiin. Näin olen kuullut myös monen muunkin tekevän.

Touring-autoissa reikä taas on yleensä vanteessa, jotta itse kumin ominaisuudet eivät muuttuisi. Lisäksi lian meneminen renkaan sisään touringissa on huomattavasti pienempi riski.

huh-.. minä jo aattelin etteikö kukaan ole keksinyt tähän keinoa :D ei muutaku avaamaan taas renkaat ku on täynnä vettä. eikä millään meinaa tulla siitä pikku vanne reiästä ulos.
yokomo yz-10 , Cen mg16 ja lisää tulee.

PROpioneer

Elikkä pitäis saada renkaat vanteilta pois ja tämähän ei luonnistu mitenkään niin että tulis renkaat ehjänä.. pitäis vaihtaa renkaan sisuskaluja :D en ole availlut pahemmin liimattuja renkaita joten en asiasta tiedä.

kertokaas millä saan renkaat vanteilta niin ettei kumpikaan vaurioidu ainakaan pahasti.
yokomo yz-10 , Cen mg16 ja lisää tulee.

Olbe

Junnumestari 2007

PROpioneer

juu testasin jo kertaalleen keitin n 20 min ja ei mitään vai oliko liian kylmää? kestääköhän noi mun vanteet ees keittämistä  :cool: ei ole mitkään maailman kalleimmat.
yokomo yz-10 , Cen mg16 ja lisää tulee.

AE-Mod

Kyllä pitäisi irrota muutamassa minuutissa....
Itse olen irroittanut useita kertoja ja aina on toiminut loistavasti.
Veden pitää siis kiehua!

Ethän käyttänyt Nokialaista vettä?  :wink:
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

PROpioneer

joo en ku en asu nokiassa  :roll: no huomenna paremmalla menestyksellä. laitan samalla kaikki muoviosat kiehumaan :D
yokomo yz-10 , Cen mg16 ja lisää tulee.

Habaku

Ite oon keitelly kans ja kyllä isot ja kunnolla liimatut renkaat vaatii melko pitkän kypsennyksen. Revon renkaat keittelin, niin 1tunti aina meni parissa kenkaassa.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

rale

itse olen kans miettiny sitä että mite nuo renkaat voisi tasapainottaa 
onko kukaa tehny taikka osta sellasta renkaan tasa painotus telinettä  ?
itselläni ei ole sellasta mutta olen suunitellu tekeväni selasen 
niin vikkejä otetaan vastaa
vai voisko selasen telineen josta kin ostaa ?

ampperi

JQ Products The Car Yellow Edition - Hobao Hyper 8.5 Pro - Kyosho MFR