Kirjoittaja Aihe: Järkevät osat autoon!?  (Luettu 37781 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jasu92

  • Veteraani
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #150 : 11.09.04 - klo: 14.23 »
Joo :mrgreen:

Kyllä kaikilla saa olla mielipide :!:

Poissa Reijo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #151 : 11.09.04 - klo: 19.26 »
-
« Viimeksi muokattu: 22.04.15 - klo: 12.34 kirjoittanut Reijo »

Poissa Jasu92

  • Veteraani
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #152 : 11.09.04 - klo: 19.48 »
Minulle ainakin käy :mrgreen:

Poissa Juhana

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/koti/2fast2rc
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #153 : 11.09.04 - klo: 21.00 »
Eikös tässä ollut alunperin kyse siitä, että kannattaako HIEKKALAATIKKOHIEKASSA ajaa? Kyllä nuo nykypäivän crossiautot kestää sen tavallisen soran.
Xray

Poissa Jasu92

  • Veteraani
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #154 : 11.09.04 - klo: 21.41 »
Ok... PISTE tälle "hiekkasora" keskustelulle... Kiitos :!:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #155 : 12.09.04 - klo: 03.05 »
Lainaus käyttäjältä: "Reijo"
Sanoin jo aikaisemmin, että lopetan keskustelun osaltani ja siinä aijon pysyä....

Voit itse miettiä missä hyökkäsit henkilökohtaisuuksiin... ja tuosta väärän tiedon antamisesta..en ole edelleenkään johdattanut ketään harhaan... kenellekkään ei varmaankaan aiheudu vahinkoa jos ei aja soralla... mutta sen sijaan siitä voi aiheutua jos ajaa, joten katsoppas tuossa asiassa peiliin ja jätä se selittely sikseen...

Nyt en edes viitsi vastata jos jotain kirjoitat...tämän kirjoitin lähinnä vielä selvennykseksi, jos joku ei tajunnut että "väittely" asiasta on OHI minun osaltani.. joten älkää vastatko minulle enää..väitelkää keskenänne jos väittelette, mutta älkää minua niihin sotkeko... PISTE!

EDIT: Täsmennän vielä, etten halua aiheesta tappelua enkä halua mitään muutakaan eripuraa harrastajien välille... joten annetaan asian olla ja pidetään jokainen omat kantamme jos siltä tuntuu ja eletään sovussa keskenämme... ok? :)


 :?
Pistäppäs vaikka YV:nä mulle missä olen henkilökohtaisuuksiin hyökännyt jos et halua yleisesti kertoa.
Jos se on seuraava lause niin kyllä on herkkää.
"Tuntuu siltä kuin sinulla ei olisi kokemusta krossarilla ajosta ollenkaan, ainakaan parempi tasoisten."

Jos se taas on  tämä niin vielä herkempää.
"Älä keksi vaan kerro kokemuksia äläkä satuja."

En tarvitse peiliä yhtään enempää kuin muutkaan.

En selittele pätkääkään.
Antaisit itse edes yhden esimerkin millä tavalla sinulla tai vaikka kaverilla on auto kärsinyt sorasta.
Kun asia vaan on niin että soralla ei vahinkoa synny...eikä se selittelyä kaipaa...PISTE

Miksi yleensä vaivaudut yleiselle KESKUSTELUFOORUMILLE jos et ole valmis asioista keskustelemaan alkua pidemmälle?
Heität vaan kommentin etkä millään tavalla suostu sitä perustelemaan.

Poissa Jasu92

  • Veteraani
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #156 : 12.09.04 - klo: 09.01 »
KIITOS, LOPETTAKAA :!:

Poissa Jasu92

  • Veteraani
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #157 : 12.09.04 - klo: 20.44 »
Mitenkäs noi moottorit, mitä tarkotta käämit ja entä kireys yms moottoriin liittyvä, kertokaa!

Poissa GolluB

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #158 : 12.09.04 - klo: 21.03 »
mitä vähemmin käämikierroksia, sitä tehokkaampi moottori, noin karkeasti.

sitä, onko moottori esim 12x1 vai 12x2 ei ole suurta merkitystä varsinkaan aloittelijalle, niillä haetaan moottorille vain erilaisia ominaisuuksia.

moottoria ostettaessa tarkista nopeudensäätimen kesto,  se on yleensä ilmoitettu tyyliin: 17 kierrosta, joka tarkoittaa että säädin kestää esim. 27 kiekkaisen moottorin, muttei 12 käämikierroksista.

Poissa Jasu92

  • Veteraani
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #159 : 12.09.04 - klo: 21.08 »
En nyt tajunnut. Siis mitä eroa on käämityksellä ja kierroksilla ja jos rajoitus on 17, mutta kestää 27 kierrosta, mutta ei 12 kierroksista...

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #160 : 12.09.04 - klo: 21.21 »
Lainaus käyttäjältä: "Jasu92"
En nyt tajunnut. Siis mitä eroa on käämityksellä ja kierroksilla ja jos rajoitus on 17, mutta kestää 27 kierrosta, mutta ei 12 kierroksista...


Mitä vähemmän on kierroksia käämissä, sitä "kireempi" kone on.
Jos on merkitty esim 16x2 tarkoittaa se sitä että koneen käämeissä mene kaksi lankaa vierekkäin ja kiertää 16 kierrosta per käämi.

Poissa Jasu92

  • Veteraani
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #161 : 12.09.04 - klo: 21.21 »
Jaah, nyt tajusin, ehkä. :roll: Siis käämitys ja kiekat ei eroo toisistaan oikeestaan mitenkään, vai?

Siis nopari kestää korkeintaan 17 kiekkasen moottorin, joten se ei kestä 12 kiekkasta mottia, mutta taas 27 kiekkasen se kestää, niinkö :?

Mun ei varmaan tarvii vielä välittää noista langoista :mrgreen:

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #162 : 12.09.04 - klo: 21.34 »
Lainaus käyttäjältä: "Jasu92"
Jaah, nyt tajusin, ehkä. :roll: Siis käämitys ja kiekat ei eroo toisistaan oikeestaan mitenkään, vai?

Siis nopari kestää korkeintaan 17 kiekkasen moottorin, joten se ei kestä 12 kiekkasta mottia, mutta taas 27 kiekkasen se kestää, niinkö :?

Mun ei varmaan tarvii vielä välittää noista langoista :mrgreen:


Oikein olet tajunnut...

Käämikierroksia kutsutaan myös "langoiksi". Esim 17 lankanen kone.
Kerroin vain epäselvyyksien välttämiseksi, joskus olisi kuitenkin kuullut tollasseen nimityksen. :wink:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #163 : 12.09.04 - klo: 21.49 »
Lainaus käyttäjältä: "RaDon"
Lainaus käyttäjältä: "Jasu92"
Jaah, nyt tajusin, ehkä. :roll: Siis käämitys ja kiekat ei eroo toisistaan oikeestaan mitenkään, vai?

Siis nopari kestää korkeintaan 17 kiekkasen moottorin, joten se ei kestä 12 kiekkasta mottia, mutta taas 27 kiekkasen se kestää, niinkö :?

Mun ei varmaan tarvii vielä välittää noista langoista :mrgreen:


Oikein olet tajunnut...

Käämikierroksia kutsutaan myös "langoiksi". Esim 17 lankanen kone.
Kerroin vain epäselvyyksien välttämiseksi, joskus olisi kuitenkin kuullut tollasseen nimityksen. :wink:


Tota ilmasu tapaa mä oon ihmetelly kauan. Kun jos sanotaan että kone on 17 lankanen niin kyllä vois luulla että siinä on 17 lankaa... vaan kun ei ole vaan siinä on 17 kierrosta.

Aiheutti ihmetystä kun usean vuoden tauon jälkeen taas alotin harrastuksen ja kuulin ku joku sano Rajatorpassa ajavansa 8 lankasella koneella. Ihmettelin että johan on ohkasista langoista käämitty kun mahtuu menemään 8 vierekkäin. Ihmettelin että onpas siinä oikein kierroskone joka ei paljoa alhaalta vedä kunnes samainen kaveri totes että kyllä tää ihan hyvin vetää kun on 8x1...  :shock: Mulla oli varmaan mielenkiintonen ilme naamalla kunnes sain vetästyä henkee ja sanottua että tarkotit varmaan että on kaheksan kiekkanen ja yks lankanen kone... siihen kaveri että niinhän mä just sanoin...

Jälkeenpäin huomasin että porukka on ruvennu käyttämään tuota kummallista ilmaisutapaa ihan yleisesti.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #164 : 12.09.04 - klo: 21.51 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Lainaus käyttäjältä: "Jasu92"
En nyt tajunnut. Siis mitä eroa on käämityksellä ja kierroksilla ja jos rajoitus on 17, mutta kestää 27 kierrosta, mutta ei 12 kierroksista...


Mitä vähemmän on kierroksia käämissä, sitä "kireempi" kone on.
Jos on merkitty esim 16x2 tarkoittaa se sitä että koneen käämeissä mene kaksi lankaa vierekkäin ja kiertää 16 kierrosta per käämi.


Kai Jasu huomasit tän viestin jonka kirjotin aikasemmin?

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #165 : 12.09.04 - klo: 22.25 »
Lainaus käyttäjältä: "Jasu92"

Mun ei varmaan tarvii vielä välittää noista langoista :mrgreen:

Käsittääkseni Sinulla ei vielä ole nopeudensäädintä.

Eli kyllä sitä hankkiessa Sinun kannattaa hankkia sitten sellainen, joka kestää mielellään 12t moottorin, silloin voit sitten hankkia ja vaihdella tarpeen niin vaatiessa, suuremmasta valikoimasta eritehoisia moottoreita.
Eli moottorit, joissa on enemmän kuin 12 käämikierrosta, käyvät SEN säätimen kanssa!

Itse olen kyllä pitänyt valmistajien ilmoittaman luvun päälle noin kolmen käämikierroksen "turvarajaa" vielä!

Tosin hintakin sitten nousee...... , mutta ei sitten myöskään tarvitse heti uusiakaan......

Sinänsä aloitusmoottoriksi riittää hyvin se vakiokone 27t.
Halvemmaksi tulee taasen käyttää esim. 17t moottoria pienellä ennakolla........

Ennakon säädöstä muistaakseni onkin jo avattu topici, ja sitten nuo  l150040 nimimerkin kotisivuilta löytyvät mainiot neuvot,  HYVÄ TIETÄÄ osiosta!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Jasu92

  • Veteraani
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #166 : 13.09.04 - klo: 15.20 »
Tiesin tuon lanka homman :mrgreen:
Tietenkin huomasin, muttajos huomaat, molemmat on lähetetty samalla minuutilla. Joten vastasit ennen kuin itse tajusin vastauksen :)
Tarkoitin ettei tarvitse välittää kuinka monta lankaa menee vierekkäin...
Mitens ton noparin suhteen, mistä sais PERUUTTAVIA halvalla, jotka ylittäisivät tuon kyseisen 12t :roll:

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #167 : 13.09.04 - klo: 16.03 »
Lainaus käyttäjältä: "Jasu92"
Mitens ton noparin suhteen, mistä sais PERUUTTAVIA halvalla, jotka ylittäisivät tuon kyseisen 12t :roll:


Hyvä vaihtoehto olisi LRP F1 Pro Revere Digital. Ei moottorirajoitusta. Hinta vähän päälle 100e RC Pisteessä.

Poissa Jasu92

  • Veteraani
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #168 : 13.09.04 - klo: 16.22 »
Sitä itsekkin katselin, mutta on se aika paljon, maksaa enemmän kuin itse auto (80€) :) Miten niin ei ole rajotuksia (7t)?

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #169 : 13.09.04 - klo: 16.34 »
Lainaus käyttäjältä: "Jasu92"
Sitä itsekkin katselin, mutta on se aika paljon, maksaa enemmän kuin itse auto (80?) :) Miten niin ei ole rajotuksia (7t)?


Mainostetaan moottorirajoituksettomana, mutta olen kyllä itsekkin LRP:n sivuilla huomannut tuon saman ilmoitetun 7t rajoituksen.
Ajattelin kuitenkin kertoa, niin kuin sitä mainostetaan. :wink:

Periaatteessahan tuota 7 kieppistä kovempaa konetta tulet tuskin koskaan autoosi laittamaan :lol:

Oma mielipiteeni on kuittenkin, että kannattaa panostaa laatuun! Eli unohda siis kaikki "halppismerkit" noparia etsiessäsi!

Poissa Juhana

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/koti/2fast2rc
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #170 : 13.09.04 - klo: 17.14 »
Tää on sitten vaan mun oma mielipide.
-En välttämättä ostaisi kuitenkaan pakillista säädintä, koska sillä ei esimerkiksi tarpeen vaatiessa voi ajaa kisoissa. Kisoissahan pakki on kielletty. Tuosta LRP F1 Prosta pitäs saada pakki ohjelmoitua tarvittaessa pois. Korjatkaa jos olen väärässä.
Xray

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #171 : 13.09.04 - klo: 17.23 »
Lainaus käyttäjältä: "Juhana"
Tää on sitten vaan mun oma mielipide.
-En välttämättä ostaisi kuitenkaan pakillista säädintä, koska sillä ei esimerkiksi tarpeen vaatiessa voi ajaa kisoissa. Kisoissahan pakki on kielletty. Tuosta LRP F1 Prosta pitäs saada pakki ohjelmoitua tarvittaessa pois. Korjatkaa jos olen väärässä.


Kisoissa saa olla pakittava nopari, mutta pakkia ei saa käyttää. Eikös se noin ole?

Itselläni on ko. nopari ja helposti saa pakin ohjelmoitua pois.

Poissa Pekka V

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.phnet.fi/virtpe/
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #172 : 13.09.04 - klo: 17.28 »
Sen mitä minä olen lukenut, niin kisoissa saa käyttää pakillista noparia, mutta pakkia ei saa käyttää. Korjatkaa jos oon väärässä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #173 : 13.09.04 - klo: 17.31 »
Lainaus käyttäjältä: "Jasu92"
Tiesin tuon lanka homman :mrgreen:
Tietenkin huomasin, muttajos huomaat, molemmat on lähetetty samalla minuutilla. Joten vastasit ennen kuin itse tajusin vastauksen :)
Tarkoitin ettei tarvitse välittää kuinka monta lankaa menee vierekkäin...
Mitens ton noparin suhteen, mistä sais PERUUTTAVIA halvalla, jotka ylittäisivät tuon kyseisen 12t :roll:


Joo sillä mä vaan meinasin että jos et huomannu viestiä kun lähetin sen just samaan aikaan.

Joo ei niitä lankojen määriä tarvii hirveesti kattella.
Mutta kerrotaan nyt sitten niidenkin erot.
Eli vähemmän lankoja vierekkäin tuo lisää vääntöä alakierroksille ja taas vastaavasti enemmän lankoja tuo vääntöä yläkierroksille. Vähemmän lankoja vie jossain suhteessa enemmän virtaa, eli ajoaika on lyhyempi. Huom. erot virrankulutus erot ovat hyvin pieniä.
Monesti krossareissa tykätään käyttää vähemmän lankoja koska radat vaativat usein enemmän kiihtyvyyttä hitaasta nopeudesta kuin esim. touring autot joilla yleensä on sulavat ajolinjat ja nopeutta pidetään kokoajan yllä korkeilla kierroksilla.
Itse tykkään esim. touringissa käyttää kolmea tai useampaa lankaa jolloin mutkassa on helpompi kontrolloida kaasulla pehmeämmän alaväännön takia ja suorilla on nopeus hiukan suurempi kuin pienemmällä lanka määrällä.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #174 : 13.09.04 - klo: 17.34 »
Lainaus käyttäjältä: "RaDon"

Kisoissa saa olla pakittava nopari, mutta pakkia ei saa käyttää. Eikös se noin ole?


Näin mäki oon joskus kuullu puhuttavan!
Käytännössä kannattaa varmaan ainakin
pakin viive säätää aika pitkäks ettei vahingos
mee pakki ku jarruttaa :wink: , mulla oli yks
pakillinen tais olla Hitec jossa ainaki sai viiveen
säädettyä!
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Jasu92

  • Veteraani
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #175 : 13.09.04 - klo: 17.39 »
En nyt kyllä ihan heti rupee kilpailemaan, sillä ei oo ensinnäkään autoo, eikä seuraakaan :roll:

Tuo sevlvensi paljon, ehkä semmonen mihin oon tottunu on x*1, koska en tiedä nikkoni lankamäärää, ärhäkkä kuitenkin on :wink:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #176 : 13.09.04 - klo: 18.04 »
Lainaus käyttäjältä: "Jasu92"
En nyt kyllä ihan heti rupee kilpailemaan, sillä ei oo ensinnäkään autoo, eikä seuraakaan :roll:

Tuo sevlvensi paljon, ehkä semmonen mihin oon tottunu on x*1, koska en tiedä nikkoni lankamäärää, ärhäkkä kuitenkin on :wink:


Nikko... ARHÄKKÄ :mrgreen:  :mrgreen:  :lol:  :lol:

Ehhehehhee...
Sori lipsahti.

Krossareissa hyvä lanka määrä on x1 tai x2. Ehkä eniten käytetty x2 vois varmaankin sulle hyvä. Vähän helpompi ajettava kun ei revi niin perhanasti. Pysyy tuo pehva pikkusen paremmin hallinnassa.

Poissa Jasu92

  • Veteraani
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #177 : 13.09.04 - klo: 18.49 »
No jos otettais Banditin kanssa kiihdytyskilpailu, niin varmaan voittas! Vai mitä sanoo m@sse tähän?

En tiedä, jos on yhtä nopee kiihtymään kuin banditin vakio? Olen tottunut nopeempaan lähtöön kylläkin, nimittäin nikollani. Oikeesti!!!

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #178 : 13.09.04 - klo: 18.53 »
Niin jostainhan se on aloitettava. Mutta jos sivuillasi lukeva asia pitää paikkaansa niin ei tuo mikään tykki ole. 29km/h. Vai mikä se oli =)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Järkevät osat autoon!?
« Vastaus #179 : 13.09.04 - klo: 19.02 »
Lainaus käyttäjältä: "Jasu92"
No jos otettais Banditin kanssa kiihdytyskilpailu, niin varmaan voittas! Vai mitä sanoo m@sse tähän?

En tiedä, jos on yhtä nopee kiihtymään kuin banditin vakio? Olen tottunut nopeempaan lähtöön kylläkin, nimittäin nikollani. Oikeesti!!!


No on sitten M@ssella aika Mosse vehe.

Laitat Assoon vaikka 18x2 mosan niin kyllä jää Nikko ku p*ska pönttöön.