Kirjoittaja Aihe: JQ Products THERTR  (Luettu 17108 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rcauto

  • Tulokas
    • Profiili
JQ Products THERTR
« : 06.08.14 - klo: 20.50 »
onko tämä JQ Products THE CAR RTR hyvä auto vai onko ihan surkea olen kuullut että se olisi hyvä mutta aattelin varmistaa että se on hyvä
« Viimeksi muokattu: 06.08.14 - klo: 21.10 kirjoittanut rcauto »

Poissa Salamisormi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: JQ Products THERTR
« Vastaus #1 : 06.08.14 - klo: 21.21 »
onko tämä JQ Products THE CAR RTR hyvä auto vai onko ihan surkea olen kuullut että se olisi hyvä mutta aattelin varmistaa että se on hyvä

Kyllä se on hyvä.

Poissa Salamisormi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: JQ Products THERTR
« Vastaus #2 : 07.08.14 - klo: 15.23 »
Jos nyt hieman avataan enemmän tuon JQ RTR:n sielunelämää, saadaan tästäkin topicista jotain hyötyä irti.

Minulla on ollut JQ RTR ajossa kesän 2013 alusta lähtien, ja käyttö on ollut käytännössä pelkkää rata-ajoa Hämeenlinnan M8-crossiradalla. Kertyneen kokemuksen perusteella voin todeta, että kyseinen RTR-paketti on oikein onnistunut, ja voinkin varauksetta suositella sitä juuri RTR-pakettia etsivälle. Mikäli taas harrastajalta löytyy aiempaa kokemusta, ja/tai aiempaa kalustoa (servot, radiot jne.) on mielestäni järkevämpää panostaa suoraa (vaikka käytettyyn) laadukkaaseen Kit-mallin autoon.

Itse tosiaan lähdin RTR:n kanssa liikkeelle täysin uutena harrastajana. Paraskaan kalusto ei takaa yhtään mitään, ellei perusjutut ole hallussa, ja tämä mielestäni korostuu polttispuolella. RTR-paketin tärkein lisävaruste onkin riittävä (teoria)tieto polttomoottoriauton kanssa toimimisesta. Sisäänajon merkitys, kaasuttimen säätäminen, sekä auton ylläpitäminen (esim. ilmansuodattimen vaihtaminen) ovatkin kriittisiä elementtejä, joiden kanssa harrastaminen on huomattavasti palkitsevampaa. Jos ei tiedä mitä on tekemässä, ei kalustoltakaan voi kummia odottaa. Tässäkin vertaistuki on arvossa, kokeneempi kuski kaveriksi, niin homma toimii.

JQ RTR on varsinkin aloittelijalle riittävän nopea auto, jossa ominaisuudet loppuvat ennen kuskilta, kuin autolta. Säätömahdollisuuksia on reilusti, ja näillä voi oikeasti vaikuttaa auton käyttäytymiseen. Vaikka auton rakenne on mallia “kapea”, on se käytökseltään silti riittävän rauhallinen, jotta aloittelijakin pysyy radalla. Käsittääkseni JQ:n RTR:llä on myös Suomessa ajettu kilpaakin, joten ajo-ominaisuudet ovat kyllä kohdillaan.

Sitten seikka, jonka tärkeyttä ei voi liikaa painottaa: RTR = Ready to Rebuild - on ensisijaisen tärkeää käydä kaikki ruuvit ja mutterit läpi, ja laittaa lukitetta metalli-metalli-liitoksiin. Ruuvien kireys on hyvä tarkistaa ennen ja jälkeen ajon, ettei kalusto vaurioidu turhaa noin yksinkertaisen syyn takia. JQ:n RTR, kuten yleensä 1/8-buggyt, on kyllä todella kestävä, ja soveltuu hyvin rata-ajon harjoitteluun ja rajojen hakemiseen asiaan kuuluvine kaatoineen ja kärrynpyörineen.

JQ RTR:n sydämenä toimiva Alphan .21 RTR-kone on oiva valinta ensimmäiseksi polttiskoneeksi. Mikäli sisäänajon malttaa tehdä kunnolla, eikä muutenkaan hölmöile koneen kanssa, toimii se erinomaisesti, ja on looginen säädettävä. Suorituskykykin on riittävä rata-ajoon. Kunhan kone on kunnossa ja säädöissä, myös vetostartti toimii oikein hyvin. Todettakoon silti, että siirtyminen starttiboksiin tuo kyllä hommaan aivan uutta helppoutta - itse sinnittelin ensimmäisen kauden ja vähän toisen alkua vetostartilla, kunnes astuin paratiisin porteista sisään starttiboksimaailmaan, suosittelen. Negatiivisena seikkana RTR/Alpha-yhdistelmässä joutuu moottorin alaosaa, sekä vetostartin tilalle tulevaa kiinteää päätylevyä hieman työstämään (esim. viilalla), jotta moottori istuu oikein, eikä osu pohjalevyyn, ja starttiboksin pyörä ylettyy vauhtipyörään.

RTR-paketin mukana tulevat Savöxin servot ajavat asiansa, mutta kysymyksen asettelu liittyen niiden korvaamiseen paremmilla servoilla on enemmän mallia “koska” kuin “jos”. Silti, niin kauan kuin ne toimivat, ei niitä kannata vaihtaa. Nykyäänhän myös kaasu/jarruservo on sama kuin ohjauksessa, eli pakettia on hieman päivitetty aiemmasta. Servojen kestävyyden kannalta tärkeää on säätää End Pointsit kuntoon! Jälkikäteen ajatellen lisäisin heti alussa kaasuttimeen palautusjousen, joka sulkee kaasarin servon lopettaessa toiminnan joko hajotessaan, signaalin kadotessa tai vastaanottimen akun tyhjentyessä. Pieni lisä, joka voi pelastaa isommalta itkulta. Itse päivitin servot Savöxin 1256- ja 1258-malleihin alkuperäisten antautuessa.

Ensimmäinen osa, joka itsellä hajosi autosta rata-ajossa, ajajan virheen seurauksena, oli muovinen ohjausservon varsi. Sen tilalle vaihdoin CNC-mallin varren, joka onkin hyvä päivityskohde. Tuo muovinen varsi toimii kyllä varsinkin noiden ensiasennusservojen kanssa hyvänä ja halpana sulakkeena, joten toinen pätevä vaihtoehto on hommata muutama sellainen pakkiin varalle. Toinen RTR:n heikko kohta on nuo ilmeisesti valamalla tehdyt alumiiniset ohjauspalat (Steering Knuckle). Itsellä ne kestivät ensimmäisen kauden, mutta toisen kauden alussa porsivat molemmat samasta kohtaa hyvin lyhyen ajan sisällä. Tilalle löytyy Yellow Editionin CNC-palat, jotka ovatkin sitten huomattavasti kestävämmät, ja lähes saman hintaiset kuin RTR:n vastaavat. Muutenkin RTR:ssä ja YE:ssa (ja White Editionissa) on paljon samoja osia, ja lähes kaikki loput YE:n osat käyvät myös RTR:ään. Mielestäni näitä kannattaa päivittää vasta jonkun RTR:n osan antautuessa, omassani esim. RTR:n tankki alkoi vuotaa, ja korvasin sen paremmin tiivistyvällä YE:n tankilla, kuluneen kytkimen ja kytkinkellon vaihdoin YE:n vastaavaan samalla kun vaihdoin itse kytkimen JVD:n nelipalaiseen, jne.

RTR:n mukana tulevalla radiolla pärjää oikein hyvin, radallakin. Ohjaimessa on riittävät säädöt (tärkeät EPA:t ja Dual Ratet) ja kantamaa on riittävästi. Failsafesta myös plussaa. Todettakoon kuitenkin, että vaihdettuani RTR:n ratin ja vastarin Sanwan MT-4:ään, huomasi tällainen noviisikin eron tarkkuudessa, mutta eipä sitä osannut kaivata aiemmin. Perustoimiva ratti, tuo JQ.

Kuten aiemmin kävi ilmi, voi RTR:n päivittää vastaamaan hyvin lähelle Yellow Editionia. Itse olen sitä mieltä, että tästä huolimatta kaikkia päivitettävissä olevia osia ei vaan kannata päivittää. Esim. RTR:n iskarit ovat hieman askeettisemmat, mutta ihan toimivat. Mikäli haluaisi päivittää nämä YE:n iskareihin, ei operaation hinta mielestäni ole järkevällä tasolla suhteessa auton hintaan. Pikemminkin ottaa tuntumaa harrastukseen RTR:llä, päivittää osia niiden kuluessa tai rikkoutuessa, ja siirtyy sitten “täysiveriseen” kisapeliin, kun tuntuu siltä, että autosta loppuu ominaisuudet kesken. Jos nyt lähtisin vaihtamaan johonkin Kit-autoon, olisi minulla jo mm. laadukkaat servot valmiina joita voisin siinä käyttää.

Yksi tärkeä seikka kaikessa RC-autoilussa on varaosien saatavuus, ja tällä hetkellä tämä on ihan hyvällä mallilla JQ:n kanssa. Osia löytyy niin HobbyFactorystä kuin JQ:n omasta uudesta verkkokaupasta. Jos tarvittava osa on tilapäisesti loppu, kannattaa sitä silti kysellä kaupasta vaikka sähköpostilla, palvelu kyllä pelaa. Myöskin yleisellä tasolla JQ Productsin palvelu pelaa, ja ongelmatilanteissa halu niiden ratkaisemiseksi on kiitettävän korkealla tasolla, tästä kunniamaininta ja papukaijamerkki JQ Productsin (Racingin?) Iliakselle.

Poissa mr lazer

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: JQ Products THERTR
« Vastaus #3 : 07.08.14 - klo: 21.13 »
Tämä mobiili tulee ostettua syksyllä kuhan rahaa saa vai onko turha ostaa tätä vai ihan suoraan kitti kun en kisaa aja ja radalla käyn kumminkin jonkin verran? Jostain on tullu luettua että ihan kestävä olis ja nopeuttakin löytyy.
Kaiken saa käyntiin,se on sitten eri asia miten.. Kyoshot on sitten oma lukunsa..

Poissa Lattis

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: JQ Products THERTR
« Vastaus #4 : 10.08.14 - klo: 18.29 »
Diffikoteloiden ja pohjalevyn välistä kannattaa tarkistaa, että kotelon tiivistävä o-rengas on asennettu paikalleen. Omasta kulkineesta nämä puuttuivat kummastakin päästä. Noh, ainakin on rattaat ajettu sisään hiekkapuhaltamalla...

Poissa Salamisormi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: JQ Products THERTR
« Vastaus #5 : 11.08.14 - klo: 15.19 »
Diffikoteloiden ja pohjalevyn välistä kannattaa tarkistaa, että kotelon tiivistävä o-rengas on asennettu paikalleen. Omasta kulkineesta nämä puuttuivat kummastakin päästä. Noh, ainakin on rattaat ajettu sisään hiekkapuhaltamalla...

Tuo taitaa olla pikemminkin ominaisuus eikä vika RTR:ssä (sama homma omassa autossa).

Poissa Lattis

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: JQ Products THERTR
« Vastaus #6 : 11.08.14 - klo: 17.00 »
Asia selvä. Niin se tuumaili auton kehittäjä itekki, että diffit on tiiviit vaikka tiivisteitä ei olisi asennettu paikalleen. Onneksi tuli kuitenkin diffikotelot käytettyä auki omasta autosta ennen kuin  kerkesivät rattaat ottaa itteensä pahemmin.

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: JQ Products THERTR
« Vastaus #7 : 12.08.14 - klo: 09.22 »
Samoin kannattaa tarkastaa, että kytkin on shimmattu oikein. Omassa ja muissa näkemissäni RTR:ssä on tehtaalla laitettu kartiosovitimen taakse varmaan 2mm paksu messinkinen prikka. Tämä aiheuttaa sen, että moottorin akseli jää lyhyeksi kun kytkinkellon laittaa paikalleen ja tämän kompensoimiseksi tehtaalla oli laitettu pieniä prikkoja akselin "jatkoksi". Tuo messinkiprikka kannattaa ottaa pois ja sen jälkeen normaali kytkimen välyksen shimmaus 0,1-0,2mm shimmeillä siten että päittäisvälys on noin 0,5mm.

Kuten salamasormi totesi, nuo RTR:n kullanväriset ohjauspalat eivät ole kovinkaan kestävät ja mulla ne hajosi ekana kesänä. Myös saranatappien kannakkeet ovat aika heikot, koska ne ovat muovia ja sisällä on vain ohuen ohut metalliranka. Kun ensimmäinen pidike hajoaa, kannattaa suoraan vaihtaa YE:n kokometalliset pidikkeet.

Jos nyt olisin ostamassa ensimmäistä polttista, niin käytetty Yellow Edition rullaavana + joku budjettiluokan Alpha olisi melkeinpä valinta. Nuo RTR-radiot (JQ:ssa ja kaikissa muissakin autoissa) ovat kuitenkin sen verran kehnot että joku Sanwa MX-V tai vastaava edukas laaturadio on paljon fiksumpi valinta.

Wacky Stack Racing Team

Poissa MiG-77

  • KUArc
    • Profiili
Vs: JQ Products THERTR
« Vastaus #8 : 12.08.14 - klo: 11.32 »
Ei sinänsä nyt suoraan THERTR:ään liity, mutta mitenkä noissa eri versioissa nuo korit sopii keskenään? Eli itsellä on nyt käytetty (ja sähköistetty edelisen omistajan omatoimisella modauksella) ensimmäinen versio THECarista. Ilmeisesti tässä alusta oli leveämpi, sitten tuli kapeampi "TheFlex" alusta, ja taas leveämpi...

Poissa Tometsu

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: JQ Products THERTR
« Vastaus #9 : 12.08.14 - klo: 12.15 »
Kertokaas miten olette shimmannut kytkimen kun otetaan se messinki prikka pois.
Kytkinkellohan ei tuon jälkeen osu päärattaaseen nähden keskelle ja rtr.ssähän ei ole säädettävää
moottoripukkia.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: JQ Products THERTR
« Vastaus #10 : 12.08.14 - klo: 12.39 »
Miksi otit prikan pois? Ei kampiakseli riitä muuten?
Siinä tapauksessa tarvitset kampiakselin jatkopalan, luulisin..
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa eSATA

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: JQ Products THERTR
« Vastaus #11 : 12.08.14 - klo: 14.37 »
Se että kytkin on shimmattu prikalla kartion ja laakerin välissä on hyvä asia,koska tällöin kun irrottaa kytkinkellon ei pääse putoamaan prikkoja.
Voi olla että ensiasennusprikka on liian paksu mutta itse shimmaisin kytkimen juurikin siten.
Tarvitaan vain muutama pura-kokoa harjoitus.
Cannondale Scalpel Team Replica

Poissa vilijo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: JQ Products THERTR
« Vastaus #12 : 12.08.14 - klo: 14.50 »
Olikohan kyseessä kuitenkin moottorin etulaakerin ja kartion välinen shimmi joka vaikuttaa vauhtipyörän paikkaan?

0,5mm on mun mielestä ihan liikaa välystä, mutta ei kai sillä niin väliä jos silläkin toimii.  :tongue:

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
JQ Products THERTR
« Vastaus #13 : 13.08.14 - klo: 21.19 »
Juu, tuo messinkiprikka on etulaakerin ja kartion välissä mikä sinänsä on ihan näppärä paikka shimmeille (kuten esata totesi). Prikalla on paksuutta vaan aivan liikaa jolloin akseli ei enää yllä kytkinkellon läpi ja näin on jouduttu tekemään purkkaviritys sinne akselin päähän lisäämällä pieniä prikkoja joiden ulkohalkaisija on sama kuin akselin. Tämä purkkaviritys kannattaa purkaa, jos sellainen viritys myös omassa RTRssä on.
Wacky Stack Racing Team

Poissa Mönkkiinen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: JQ Products THERTR
« Vastaus #14 : 22.12.14 - klo: 16.34 »
mitä starttiboxeja käytätte rtr auton käynnistyksessä
koneesta poistettu vetokäynnistin pukeista prikat,
boxin ohjuritappeja ei millään opilla saa säädettyä
kohdilleen ei pysty edes poraamaan reikiä ku
kansi loppuu.boxilla käynnistetty aiemmin kyosho 7.5
ilman mitään ongelmia
merkki on ofna
T:MARKO
« Viimeksi muokattu: 25.10.16 - klo: 09.55 kirjoittanut Mönkkiinen »

Poissa siffonen

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: JQ Products THERTR
« Vastaus #15 : 28.12.14 - klo: 16.22 »
http://eu.jqracing.com/product/319/the-shock-oils-100ml

Ihan saat valita öljyt itse haluamasi.
Miksi vaihtaa kardaanit kun vakiot on toimivat? Pientä panostusta kirjoitukseen, tuosta ei ota erkkikään selvää kunnolla.
Hpi Baja 5B SS

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: JQ Products THERTR
« Vastaus #16 : 29.12.14 - klo: 20.11 »
Ei sinänsä nyt suoraan THERTR:ään liity, mutta mitenkä noissa eri versioissa nuo korit sopii keskenään? Eli itsellä on nyt käytetty (ja sähköistetty edelisen omistajan omatoimisella modauksella) ensimmäinen versio THECarista. Ilmeisesti tässä alusta oli leveämpi, sitten tuli kapeampi "TheFlex" alusta, ja taas leveämpi...

Alkuperäisen ja flex alustojen leveys on sama.
Fleksausta oli lisätty pohjan ym uudelleen muotoilulla mutta leveys edelleen sama eli kapea.
E car ja uudempi white ovat leveitä.
Eli jos sulla on alkuperänen alusta niin se on edelleen kapea.

Monta kuukautta perässä tullut vastaus joo... Mutta vastasinpa kuitenkin kun ei tuohon näköjään kukaan ole kommentoinut.

Poissa Mönkkiinen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: JQ Products THERTR
« Vastaus #17 : 30.12.14 - klo: 11.46 »
mikä setti olis hyvä rtr iskareihin
mäntä,jousi ,öljy.
olen kokeillu erivahvuisia öljyjä
vakiomännällä ja jousella mut ei löydy
hyvää .

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: JQ Products THERTR
« Vastaus #18 : 30.12.14 - klo: 16.40 »
mikä setti olis hyvä rtr iskareihin
mäntä,jousi ,öljy.
olen kokeillu erivahvuisia öljyjä
vakiomännällä ja jousella mut ei löydy
hyvää .

Normi iskareissa 8 reikää 1,2mm toimii aika ok noin 450eteen ja 400 taakse jos ultimate öljy
-Henry Mort

Poissa siffonen

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: JQ Products THERTR
« Vastaus #19 : 31.12.14 - klo: 19.47 »
Jq:lta hankin veloituksetta o-renkaat diffeihin kuten yllä mainittiin että monella puuttuu ne.
Kuitenkin rtr-mallin pohjalevyssä ei ole uria o-renkaille joten niitä ei kuulu ollakaan.
Flex-alustassa on paikat, ja sitä myydäänkin päivitysosana rtr:lle, muissa se on vakiona.
Hpi Baja 5B SS

Poissa Marcuss

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: JQ Products THERTR
« Vastaus #20 : 08.03.15 - klo: 10.27 »
Mulla on toi flex pohjalevy ja kori ylimääräisenä, Kannattaako vaihtaa kapeampi flex pohjalevy tähän rtr:ään ?

Poissa Valtton

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: JQ Products THERTR
« Vastaus #21 : 01.10.16 - klo: 01.25 »
JQ:n 2016 Rtr:n pohjalevystä löytyy urat O- renkaalle ja renkaatkin oli ainakin omassa paikallaan.