Kauden eka ratapolttisviikonloppu on takana. Mukavaa oli ja kiitokset vielä KyPakin porukalle järjestelyistä.
Kiitos myös Henkka F:lle avusta renkaiden vaihdossa finaalin aikana.
Tänne sääntökeskusteluun heitän ajatuksen joka heräsi eilen.
Meidän tiimillä alkoi nyt kuudes kausi ratapolttiksessa ja finaalikokemuksia on ehtinyt kertyä jo melko paljon.
Tähän asti on pärjätty finaalit aina yhdellä rengassetillä. Eiliset olosuhteet ja vauhti söivät renkaita niin, että tämä mekkari joutui ekaa kertaa elämässään vaihtamaan kesken finaalin renkaita TP-10 autoon. Oikeassa takakulmassa oli 65,5 mm 45 shoren rengas ja enempää rengasta auton neljään kulmaan ei oikein voi laittaa kun mitä meillä oli.
Näin mekkarin on aina helppo sanoa, että kuski voisi tietty ajaa sellaista vauhtia, että renkaat riittää. Entäs jos kuski haluaakin voittaa eikä ajaa finaalissa renkaiden säästöajoa.
TP-10:ssä, ainakin minulle, on kuitenkin ensi sijaisesti kysymys siitä kuka pystyy ajamaan finaalin aikana nopeinta vauhtia ja eniten kierroksia, maaliin asti.
Jos TP-10:ssä olisi tarkoitus finaalissa vaihtaa renkaita siihen olisi suunniteltu saman tyyppiset rengasnavat kuin on C-8:ssa.
En ehtinyt huomata kuinka moni eilen vaihtoi renkaita, mutta ainakin 30 minuutin paikkeilla molemmat kärkiautot vaihtoivat takarenkaat. Meillä se ei sisältynyt varsinaisesti suunnitelmaan, mutta oli pakko, kun alussa maksimimittaiset takarenkaat olivat jo kuluneet ihan loppuun 30 minuutin kohdalla.
Ja se herännyt ajatus jonka halusin heittää tänne oli se, että entäpä jos tuomaristo voisi päättää lyhentää finaalia sen tyyppisen rengaskuluman tilanteessa kun mikä havaittiin eilen jo alkuerissä. 30 minuutin finaali pistää kuskit yhtä luotettavasti järjestykseen kuin 45 minuuttinenkin.
Moni sääntölinjaus meillä saa perustelunsa siitä, että nuoret kuskit on tarpeen ajaa kitimaan kisoissa ns. sisään kv. arvokisoissa käytettävään formaattiin. Se ei päde meillä finaalipituuteen liittyen, sillä kukaan nuorista kuskeistamme ei enää ole nuori siinä vaiheessa, kun ehkä pääsee kv. arvokisan finaaliin. Toisekseen siellä hand out renkaat ovat sen verran pienet ja pehmeät että renkaiden vaihto on vakioelementti finaalissa, ei seuraus ajotyylistä tai kovemmasta vauhdista.