Kirjoittaja Aihe: Moottorin epätasainen käynti...  (Luettu 6174 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ame

  • Jäsen
    • Profiili
Moottorin epätasainen käynti...
« : 19.10.04 - klo: 22.37 »
Mulla on inferno tr-15 ja GS-15R moottori, ja se käy todella epätasaisesti.  Se saattaa sammua, tai kaasuttaa itsekseen melkein täysiä jos sen antaa olla. Mun epäilyt kohdistuu vahvasti kytkinpaloihin, jotka on kerran sulanu tohon kytkinkelloon kiinni.

Mutta haluan kysyä että onko muita mahollisuuksia josta tommonen johtuu, on nimittäin aika suolanen sen kisakytkimen hinta.  :|

Poissa Antti R

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorin epätasainen käynti...
« Vastaus #1 : 19.10.04 - klo: 22.40 »
Servo voi räpättää. Ei saa kunnonlla löpöö tai liikaa. tai sitte ne kytkinpalat on liian keposet.
-EhtoollisWeli

Poissa Ame

  • Jäsen
    • Profiili
Moottorin epätasainen käynti...
« Vastaus #2 : 19.10.04 - klo: 23.05 »
Testailin eri seoksilla mutta käynti oli tosi epätasasta. Servot oli pois päältä ettei johdu siitä. Kaivoin syysloman kunniaksi auton kätköstä ja koitan saada ajokuntoon. :roll:

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Moottorin epätasainen käynti...
« Vastaus #3 : 20.10.04 - klo: 08.04 »
Epätasainen käynti viittaa oikeastaan kahteen asiaan. Ensinnäkin kone voi olla jo parhaat päivänsä nähnyt, eli on väljä. Toiseksi vika voi olla siinä, että kone imee jostain väärästä paikasta ilmaa. Kummassakin tapauksessa esiintyy kyseistä käynnin heittelemistä ja säätämisen vaikeutta.

Poissa Ame

  • Jäsen
    • Profiili
Moottorin epätasainen käynti...
« Vastaus #4 : 20.10.04 - klo: 09.58 »
Kone ei kyllä ole väljä, mutta miten vois testata/korjata ton jos se imee jostain muualta ilmaa?

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Moottorin epätasainen käynti...
« Vastaus #5 : 20.10.04 - klo: 10.03 »
Koneen käydessä tuki kassuttimen kurkku esim. sormella. Jos kone jatkaa käymistään edes jotenkin, ilmaa tulee jostakin väärästä paikasta. Yleensä tämä on kaasuttimen ja lohkon välinen liitos.

Voit käydä myös Internet sivuillani olevan listan läpi (Hyvä Tietää - Polttomoottorit). Vika voi olla myös jossakin muussa osa-alueessa.

Poissa Ame

  • Jäsen
    • Profiili
Moottorin epätasainen käynti...
« Vastaus #6 : 20.10.04 - klo: 10.54 »
No, kone sammuu kyllä heti kun tukin sen. Ei kyllä oo noilla kytkinpaloilla vaikutusta tohon käyntiin.

Mutta mikä tossa vois sitten olla? Seosruuvi on 2 kierrosta auki, jos laitan kireemmälle niin moottori sammuu aika herkästi. Jos rikkaammalle niin kone tukehtuu.

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorin epätasainen käynti...
« Vastaus #7 : 20.10.04 - klo: 11.33 »
Lainaus käyttäjältä: "Ame"
No, kone sammuu kyllä heti kun tukin sen. Ei kyllä oo noilla kytkinpaloilla vaikutusta tohon käyntiin.

Mutta mikä tossa vois sitten olla? Seosruuvi on 2 kierrosta auki, jos laitan kireemmälle niin moottori sammuu aika herkästi. Jos rikkaammalle niin kone tukehtuu.
Ootko säätänyt tarpeeksi vähän kerrallaan? Ettei mitään puolta kierrosta ja sit ihmetellää, ku ei käy. 1/8 kierrosta vaikka kerrallaan kokeilet eri suuntiin. Millaista on polttoaineesi?

Poissa Ame

  • Jäsen
    • Profiili
Moottorin epätasainen käynti...
« Vastaus #8 : 20.10.04 - klo: 11.41 »
Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"
Lainaus käyttäjältä: "Ame"
No, kone sammuu kyllä heti kun tukin sen. Ei kyllä oo noilla kytkinpaloilla vaikutusta tohon käyntiin.

Mutta mikä tossa vois sitten olla? Seosruuvi on 2 kierrosta auki, jos laitan kireemmälle niin moottori sammuu aika herkästi. Jos rikkaammalle niin kone tukehtuu.
Ootko säätänyt tarpeeksi vähän kerrallaan? Ettei mitään puolta kierrosta ja sit ihmetellää, ku ei käy. 1/8 kierrosta vaikka kerrallaan kokeilet eri suuntiin. Millaista on polttoaineesi?


Polttoaine on qwikfire 10, jotain sellasta. Tuo moottorin käyntiääni on muutenki vähän epäilyttävä, sitä vois verrata vanhaan tupakoivaan ukkoon joka köhii keuhkojaan pihalle. Koko ajan kuulostaa että se meinaa sammua. Serkun moottori taas tikittää tasaisesti kuin kello tuohon verrattuna, kun joskus ajeltiin. Nyt avasin moottorin, mutta ei mitään naarmuja tai sellasta satu silmään. Mäntä jää vähän alle ton sylinteriputken alareunan.

edit. ei sillä serkulla sama moottori ollut mutta kuitenkin

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moottorin epätasainen käynti...
« Vastaus #9 : 20.10.04 - klo: 11.45 »
En noista 15 kokosten koneiden kaasareista tiedä. Mutta itse kun joskus hain Hyper 21 koneeseen säätöjä huomasin että käydessä kun alaneulaa säätää tiettyyn pisteeseen asti kireälle alkaa koneen käynti pomppia ylös alas. (Tuota pomppimista itseasiassa hainkin, noudattaen erästä säätö vinkkiä)

Mutta tuo alaneula hommeli voi olla syynä.

Poissa Ame

  • Jäsen
    • Profiili
Moottorin epätasainen käynti...
« Vastaus #10 : 20.10.04 - klo: 11.50 »
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"
En noista 15 kokosten koneiden kaasareista tiedä. Mutta itse kun joskus hain Hyper 21 koneeseen säätöjä huomasin että käydessä kun alaneulaa säätää tiettyyn pisteeseen asti kireälle alkaa koneen käynti pomppia ylös alas. (Tuota pomppimista itseasiassa hainkin, noudattaen erästä säätö vinkkiä)

Mutta tuo alaneula hommeli voi olla syynä.

Tossa ei ole kuin se pääneula ja tyhjäkäyntiruuvi

Poissa rc taiteilija

  • Tulokas
    • Profiili
Moottorin epätasainen käynti...
« Vastaus #11 : 24.10.04 - klo: 18.42 »
Mulla oli aivan samanlainen juttu. Servot vaan on vanhat ja sekoilevat mutta joskus toimivat. Aluksi aja sillä rikkaalla lämpimäksi sen jälkeen pikku hiljaa laihemmaksi. 8)
Älä aja kyosholla lätäkköön.

Poissa Ame

  • Jäsen
    • Profiili
Moottorin epätasainen käynti...
« Vastaus #12 : 25.10.04 - klo: 21.17 »
No jatketaanpa nyt tätä threadia vielä. Nuo servot on ihan kunnossa, ja nyt on uusi ongelma. Kone kuumenee reilusti vaikka seosruuvi on auki 2 kierrosta tai enemmän, ja sammuu kun vajaa puol tankkia ajettu. Ilmavuotoja ei pitäs olla. Sitten kun se sammuu ni joutuu oottelemaan että jäähtyy. Tästä on kyllä monta threadia mutta keinot on vähissä.

Vaikuttaako löpön laatu siihen että kone lämpenee? Se on n. 2 vuotta vanhaa ainetta mutta sekottelin sitä ennen käyttöä. Sitten vois olla että kone on väljä, ei se tunnu väljältä kun pyörittelee vauhtipyörästä, mutta voiko sitä silleen arvioida? Lämmetessähän ne metallit laajenee ja tilanne voi olla ihan toinen. Entäs tulppa? Nyt on käytössä Firepowerin F5.  :shock:  :|
Auttakeehan

Poissa OzmO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Moottorin epätasainen käynti...
« Vastaus #13 : 25.10.04 - klo: 22.06 »
En tiiä mikä tossa sun motissa voi olla? Oliskohan sitten siinä nitrossa vika jos kerta on 2 vuotta vanhaa...

Mulla on toi sama motti mun tr-15 rallyssa. Se on vähä yli vuoden vanha, mutta mitään ongelmia motissa ei ole ollut ikinä. Seosneula on auki n. 1 1/3 kierroksen ja motti käy hyvin eikä kuumene liikaa. Motin sisäänajoin neulan ollessa vähän n. 2 ja puol kierrosta auki ja siitä sitten olen lähtenyt laihentamaan... Tulppana on vakio tulppa.

Nitrona käytän Quickfire 16:ta

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Moottorin epätasainen käynti...
« Vastaus #14 : 25.10.04 - klo: 22.14 »
Metanoli liukenee melko hyvin veteen ja näin ollen kerää myös helposti kosteutta. Toki 2 vuotta vanha polttoaine voi vielä olla hyvinkin käyttökelpoista, riippuu toki siitä miten ja missä on säilytetty. Isossa metalliastiassa ja ulkovarastossa ollut aine on todennäköisesti käyttökelvotonta, kun taas muoviastiassa normaalissa huoneenlämmössä ollut aine voi olla ihan hyvääkin vielä. Yleensä nitrometanoli kannattaa säilyttää mahdollisimman pienisä muoviastiossa tasaisessa huoneenlämmössä, jolloin se pääsee keräämään mahdollisimman vähän ilmasta kosteutta...

Polttoaineella on jonkun verran vaikutusta moottorin lämpeämiseen, kuten myös tulpalla.. Joku tarkemmin asiasta tietävä voinee valaista asiaa hieman enemmän...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Moottorin epätasainen käynti...
« Vastaus #15 : 25.10.04 - klo: 23.24 »
Lainaus käyttäjältä: "Ame"
No jatketaanpa nyt tätä threadia vielä. Nuo servot on ihan kunnossa, ja nyt on uusi ongelma. Kone kuumenee reilusti vaikka seosruuvi on auki 2 kierrosta tai enemmän, ja sammuu kun vajaa puol tankkia ajettu. Ilmavuotoja ei pitäs olla. Sitten kun se sammuu ni joutuu oottelemaan että jäähtyy. Tästä on kyllä monta threadia mutta keinot on vähissä.

Vaikuttaako löpön laatu siihen että kone lämpenee? Se on n. 2 vuotta vanhaa ainetta mutta sekottelin sitä ennen käyttöä. Sitten vois olla että kone on väljä, ei se tunnu väljältä kun pyörittelee vauhtipyörästä, mutta voiko sitä silleen arvioida? Lämmetessähän ne metallit laajenee ja tilanne voi olla ihan toinen. Entäs tulppa? Nyt on käytössä Firepowerin F5.  :shock:  :|
Auttakeehan


Ihankuin "löpöstäsi" puuttuisi öljy kokonaan, ilman sitä se ei saa voitelua lainkaan vaikka seos olisikin rikkaalla.
Teeppäs tankillinen "lisäöljyn" kanssa ja koitat uudelleen jatkuuko vaivat..........
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorin epätasainen käynti...
« Vastaus #16 : 26.10.04 - klo: 07.48 »
Tai nitrot ovat haihtuneet polttoaineestasi ajan mittaan pois, pakko laittaa laihalle, että kulkisi --> ylikuumenee ja sammuu. Ehkä.

Poissa Ame

  • Jäsen
    • Profiili
Moottorin epätasainen käynti...
« Vastaus #17 : 26.10.04 - klo: 16.22 »
Niin seosruuvi on auki n. 2 kierrosta tai enemmän ettei liian laihalla ja välillä röpöttää. Mutta tosta "lisäöljystä", että mitä siihen pitää laittaa sitten. Oliko se sitä risiiniöljyä? Ei taida kyllä löytyä sitä. Polttoaine oli siis model technicsin qwikfire 10:ä. Vai käykö sinne joku muukin öljy? En nyt noista tiedä  :?:

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Moottorin epätasainen käynti...
« Vastaus #18 : 26.10.04 - klo: 18.09 »
Lainaus käyttäjältä: "Ame"
Niin seosruuvi on auki n. 2 kierrosta tai enemmän ettei liian laihalla ja välillä röpöttää. Mutta tosta "lisäöljystä", että mitä siihen pitää laittaa sitten. Oliko se sitä risiiniöljyä? Ei taida kyllä löytyä sitä. Polttoaine oli siis model technicsin qwikfire 10:ä. Vai käykö sinne joku muukin öljy? En nyt noista tiedä  :?:


Jaa a enpäs osaa sanoa, ennen "muinoin" kun sekottelin omat "löpöt" itse käytettiin risiiniöljyä (Saa yleensä apteekistakin ostettua).
Nykyään taidetaan käyttää pelkästään synteettistä öljyä, en tiedä vaiko noita sekoittaa, viisaammat vastatkoot siihen.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorin epätasainen käynti...
« Vastaus #19 : 26.10.04 - klo: 19.11 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Lainaus käyttäjältä: "Ame"
Niin seosruuvi on auki n. 2 kierrosta tai enemmän ettei liian laihalla ja välillä röpöttää. Mutta tosta "lisäöljystä", että mitä siihen pitää laittaa sitten. Oliko se sitä risiiniöljyä? Ei taida kyllä löytyä sitä. Polttoaine oli siis model technicsin qwikfire 10:ä. Vai käykö sinne joku muukin öljy? En nyt noista tiedä  :?:


Jaa a enpäs osaa sanoa, ennen "muinoin" kun sekottelin omat "löpöt" itse käytettiin risiiniöljyä (Saa yleensä apteekistakin ostettua).
Nykyään taidetaan käyttää pelkästään synteettistä öljyä, en tiedä vaiko noita sekoittaa, viisaammat vastatkoot siihen.
Mun mielestä voi sekoittaa risiiniöljyä ja synteettistä öljyä, ku joissain polttoaineissa muistaisin lukeneeni, että on molempia.  :roll:

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Moottorin epätasainen käynti...
« Vastaus #20 : 26.10.04 - klo: 21.12 »
Kyllä niitä voi sekoittaa keskenään. Risiiniöljyn ja synteettinen öljyn ominaisuuksiissa on hieman eroja: mm. risiiniöljyn voiteluominaisuudet säilyvät paremmin korkeissa lämpötiloissa, kun taas matalissa lämpötilöissa synteettinen voitelee paremmin...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja